B-neshan 691 اشتراک گذاری ارسال شده در 8 دی، ۱۳۹۱ در زمان های قدیم در یک سرزمین دور باغ سرسبزی وجود داشت اين باغ در اختيار پيرمردی مؤمن قرار داشت ، او به قدر نياز از آن برمى گرفت ، و بقيه را به مستحقان و نيازمندان مى داد، اما هنگامى كه چشم از دنيا پوشيد، فرزندانش گفتند: ما خود به محصول اين باغ سزاوارتريم ، چرا كه عيال و فرزندان ما بسيارند، و ما نمى توانيم مانند پدرمان عمل كنيم ! و به اين ترتيب تصميم گرفتند تمام مستمندان را كه هر ساله از آن بهره مى گرفتند محروم سازند:gnugghender: بنابراین تصمیم میگیرند صبح زود برند و میوه های باغشون رو بچینند تا کسی از فقرا اونها رو نبینه. اما فکر میکنید چی میشه؟ فردا صبح زود که اونها میرن به سمت باغ میبینن که باغ کلن با خاکستر یکسان شده. بله عزیزان من. عذاب الهی مانع از این میشه که این بدجنس ها میوه های باغ خودشون رو بچینند و همه میوه ها پودر شده بودند. =========== این عکس العمل خدای اونهاست. خدایی که شما بهش معتقدید در این موارد چه عکس العملی از خودش نشون میده؟ 17 لینک به دیدگاه
Ehsan 112346 اشتراک گذاری ارسال شده در 8 دی، ۱۳۹۱ بستگی به سن و میزان درک من، عکس العمل خدایم متفاوت هست. در سن امروزی هیچ کاری انجام نمیده، 5 سال پیش همشون رو به بیماری نا علاجی دچار میکرد، 10 سال پیش میسوزوند و 20 سال پیش به قبل از آسمون یه چیزی میفرستاد که با پرتاب میوه در کله این بچه های خلاف، به درک واصل شوند. اینکه پیر بشم چه عکس العملی نشون میده را نمیدونم. 15 لینک به دیدگاه
محمــد 4415 اشتراک گذاری ارسال شده در 8 دی، ۱۳۹۱ وای قربون خدا برم که فقیراش رو بیشتر از ثروتمنداش دوست داره 10 لینک به دیدگاه
terajedi21 2134 اشتراک گذاری ارسال شده در 8 دی، ۱۳۹۱ خداي من هيچ كاري فعلا انجام نمي داد تا آخر عمرشان بلكه سرشان به سنگ خورد و به جمع توابين با بصيرت ملحق شدند وگرنه كار به دادگاه ميكشه!اونجا هم كه احكام معلومه بايد تاوان ميوه ها خوشمزه و اب دار رو پس بده! الكي كه نيست اين همه ديگه و قابلمه براي ذوب مس و نقره و طلا هست خوب براي ابميوه هم بايد باشه 6 لینک به دیدگاه
EOS 14528 اشتراک گذاری ارسال شده در 8 دی، ۱۳۹۱ راستش من این رو فقط یه داستان می بینم ، نه بیشتر ! من از مسلمونا شنیدم که می گن خدا اگه قرار باشه کار خیری رو انجام بدی خدا از همون زمانی که نیت می کنی برات پاداش می نویسه اما اگر قرار باشه کار اشتباهی انجام بدی حتی چند ساعت بعد از این که کار اشتباه رو انجام دادی هم بهت مهلت جبران و اظهار ندامت می ده ! نه این که برای کار نکرده باغ رو به اتیش بکشه !!! بلاخره باید اون گفته ها رو قبول کرد یا این داستان ها رو ! به هر جهت اگه خدا قرار بود این قدر نقدی با همه حساب کنه الان مسلما هیچ کس روی کره خاکی نبود ! :icon_razz: 7 لینک به دیدگاه
B-neshan 691 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 9 دی، ۱۳۹۱ در سوره قلم؛ آیات 17 تا ...: ما آنها را آزموديم، همان گونه که (صاحبان باغ) را آزمايش کرديم، هنگامي که سوگند ياد کردند که ميوههاي باغ را صبحگاهان (دور از چشم مستمندان) بچينند. ( 17 ) و هيچ از آن استثنا نکنند، ( 18 ) اما عذابي فراگير (شب هنگام) بر (تمام) باغ آنها فرود آمد در حالي که همه در خواب بودند،( 19 ) و آن باغ سرسبز همچون شب سياه و ظلماني شد! ( 20 ) صبحگاهان يکديگر را صدا زدند، ( 21 ) که بسوي کشتزار و باغ خود حرکت کنيد اگر قصد چيدن ميوهها را داريد! ( 22 ) آنها حرکت کردند در حالي که آهسته با هم ميگفتند:) ( 23 ) (مواظب باشيد امروز حتي يک فقير وارد بر شما نشود!) ( 24 ) (آري) آنها صبحگاهان تصميم داشتند که با قدرت از مستمندان جلوگيري کنند. ( 25 ) هنگامي که (وارد باغ شدند و) آن را ديدند گفتند: (حقا) ما گمراهيم! ( 26 ) (آري، همه چيز از دست ما رفته) بلکه ما محروميم!) ( 27 ) =========== این عکس العمل جالب توجه، مال الله است که قرآن رو نازل کرده. باشد که پند گیرید 6 لینک به دیدگاه
EOS 14528 اشتراک گذاری ارسال شده در 9 دی، ۱۳۹۱ من از مسلمونا(!) شنیدم که می گن خدا اگه قرار باشه کار خیری رو انجام بدی خدا از همون زمانی که نیت می کنی برات پاداش می نویسه اما اگر قرار باشه کار اشتباهی انجام بدی حتی چند ساعت بعد از این که کار اشتباه رو انجام دادی هم بهت مهلت جبران و اظهار ندامت می ده ! نه این که برای کار نکرده باغ رو به اتیش بکشه !!! ........ کلا دیگه حرفی ندارم :| 2 لینک به دیدگاه
B-neshan 691 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 9 دی، ۱۳۹۱ من به جای معتقدین ب قرآن، این کتاب رو میخونم و سعی میکنم نکات مهمی رو که آدم میتونه ازش چیزهای منحصر به فرد یاد بگیره بنویسم... اما زیاد توجهی نمیشه بهشون 5 لینک به دیدگاه
Marx 1733 اشتراک گذاری ارسال شده در 18 دی، ۱۳۹۱ بستگی به سن و میزان درک من، عکس العمل خدایم متفاوت هست. پخته ترین و کامل ترین جواب بود. من هم فکر میکنم خدای هرکسی کاری رو میکنه که اون فرد دوست داره. حتی وقتی اشتباهاتی ازش سر میزنه، برای توجیه خودش دست به دعا بر میداره و در نهایت به این نتیجه میرسه که آمرزیده شده، پس قانع میشه. در مورد سئوال تاپیک، واقعا چه فرقی میکنه خدای من چه عکس العملی نشون بده؟ چرا خودمون طوری رفتار نکنیم که نیازی به هیچ عکس العملی نباشه. رسیدن به این مرحله، نقطه اوج انسانیت خواهد بود. 2 لینک به دیدگاه
B-neshan 691 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 19 دی، ۱۳۹۱ پخته ترین و کامل ترین جواب بود. من هم فکر میکنم خدای هرکسی کاری رو میکنه که اون فرد دوست داره. حتی وقتی اشتباهاتی ازش سر میزنه، برای توجیه خودش دست به دعا بر میداره و در نهایت به این نتیجه میرسه که آمرزیده شده، پس قانع میشه. در مورد سئوال تاپیک، واقعا چه فرقی میکنه خدای من چه عکس العملی نشون بده؟ چرا خودمون طوری رفتار نکنیم که نیازی به هیچ عکس العملی نباشه. رسیدن به این مرحله، نقطه اوج انسانیت خواهد بود. با درود بر کارل مارکس اینکه چه فرقی میکنه که خدای شما چه واکنشی نشون میده: این عکس العملی که خدای این داشتان انجام داده کاملن غیر منطقیه. از سوی دیگه این خدا، خدای اسلامه. از سوی دیگه خدای بسیاری از بچه های اینجا همون خدای اسلامه از اینها نتیجه میشه که این سوال تلنگریه برای مسلمونهایی که وقتی اول کار این داشتان رو میخونن به نظرشون غیر منطقی میاد. باشد که برن تحقیقی بکنن. در واقع هدف تاپیک مسلمین بود که گویا تاپیک به هدف ننشست و برو بچ کمونیست رو جذب کرد. پست رو با سخن خودت به پایان میبرم اونجا که گفتی: Religion is the impotence of the human mind to deal with occurrences it cannot understand 3 لینک به دیدگاه
Fakur 9754 اشتراک گذاری ارسال شده در 19 دی، ۱۳۹۱ منو با خدایم تنها بذارید و کاری بکارم نداشته باشید واقعا لطف بزرگی در حقم کرده اید. لینک به دیدگاه
al_laf1 454 اشتراک گذاری ارسال شده در 29 بهمن، ۱۳۹۱ من اگه خدا بودم : برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام شعرش زیاد قوی نیست ... باید ایده جم کرد که اگه خدا میبودیم چیکارا میکردیم ... بعد باس یه شعر درستحسابی با اون ایده ها گفت ... 2 لینک به دیدگاه
edvin 456 اشتراک گذاری ارسال شده در 29 بهمن، ۱۳۹۱ خدای ما خوابه قصد بیدار شدنم نداره ... 1 لینک به دیدگاه
Sophist 808 اشتراک گذاری ارسال شده در 29 بهمن، ۱۳۹۱ این عکس العملی که خدای این داشتان انجام داده کاملن غیر منطقیه. از سوی دیگه این خدا، خدای اسلامه. از سوی دیگه خدای بسیاری از بچه های اینجا همون خدای اسلامه از اینها نتیجه میشه که این سوال تلنگریه برای مسلمونهایی که وقتی اول کار این داشتان رو میخونن به نظرشون غیر منطقی میاد. باشد که برن تحقیقی بکنن. در واقع هدف تاپیک مسلمین بود که گویا تاپیک به هدف ننشست و برو بچ کمونیست رو جذب کرد. پست رو با سخن خودت به پایان میبرم اونجا که گفتی: Religion is the impotence of the human mind to deal with occurrences it cannot understand خب من با حرف شما مخالفم از یک منظر خاص (فقط بحثم سر همون تیکه هست که قرمز کردم) اولا مطلب جالب که شاید بره مقدمه بد نباشه .ببینید شما وقتی خواب هستید گاهی اوقات اتفاق هایی رخ میده که بسیار غیر عقلانی و بی منطق به نظر می رسند اما مغز ما قدرت تشخیص نداره مثلا دارید تو هوا پرواز می کنید اما کاملا طبیعی برخورد می کنید در خواب چه اتفاقی داره میفته؟چرا در خواب نمیتونیم این بی منطقی رو توجیه کنیم اما از خواب که بلند میشیم به اتفاق های افتاده می خندیم؟ ادعا می کنم منطق و عقل در انسان یک جور عادت هست (شما عادت کردید که پرواز کردن تنهایی بدون هواپیما منطقی نیست) که در واقع نوعی قید هست که انسان بر طبیعت قرار میده می خوام بگم از نظر طبیعت راه منطقی و غیر منطقی انسان ها هیچ گونه تفاوتی ندارن و این رفتارهای عقلانی و اخلاقی ما نوعی ترکیبی از عادت های گذشتگان که به ما تحمیل شده ,قدرت قابل توجه ضمیر ناخوداگاه و نیاز به حفظ نظم در جامعه انسانی هست یکم پراکنده گویی هست ولی مربوط به بحث ,سالیان دراز فرض فیلسوفان حتی تا همین دو سه قرن پیش اساس کار رو بر این می گذاشتند که در طبیعت راهی منطقی و عقلانی وجود داره که انسان ها در هر دوره ای باشند با کسب دانش کافی می توانند این راه را بدست بیارند در واقع وقتی وایتهد میگه سرتاسر تاریخ فلسفه غرب چیزی جز حاشیه نگاری بر فلسفه افلاطون نیست همینو میگه لذا هر جامعه درهر برهه از تاریخ بر اساس دیدگاه های خودش و اصول موضوعه ای که تعریف کرده و بر اساس شرایط مکانی و زمانی که داره به یکسری عقاید و نهایتا به نوعی خدا باور داره ادعایی که در پست اول شده در دنیایی انجام گرفته که با دنیای منو شما متفاوته و ارزش های اخلاقیی که تعریف کرده نیز لذا از دیدگاه شما بله این کار ذکر شده درست نیست ولی از دیدگاه ناظر کل این دو دیدگاه هیچ تفاوتی با هم ندارن .بر اساس شرایط مکانی و زمانی و ارزش های اخلاقی هر دیدگاه این دو هم زمان کاملا درست و کاملا متفاوت از هم هستند تنها شرطی که من قرار میدم که اون هم نمیتونم ثابت کنم (ولی انتخاب منه)اینه تمام موارد ذکر شده سندیت دارند تا زمانی که یک دیدگاه به محدود کردن و سرکوب کردن دیدگاه دیگه نپردازه 3 لینک به دیدگاه
B-neshan 691 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 30 بهمن، ۱۳۹۱ خب من با حرف شما مخالفم از یک منظر خاص (فقط بحثم سر همون تیکه هست که قرمز کردم) اولا مطلب جالب که شاید بره مقدمه بد نباشه .ببینید شما وقتی خواب هستید گاهی اوقات اتفاق هایی رخ میده که بسیار غیر عقلانی و بی منطق به نظر می رسند اما مغز ما قدرت تشخیص نداره مثلا دارید تو هوا پرواز می کنید اما کاملا طبیعی برخورد می کنید در خواب چه اتفاقی داره میفته؟چرا در خواب نمیتونیم این بی منطقی رو توجیه کنیم اما از خواب که بلند میشیم به اتفاق های افتاده می خندیم؟ ادعا می کنم منطق و عقل در انسان یک جور عادت هست (شما عادت کردید که پرواز کردن تنهایی بدون هواپیما منطقی نیست) که در واقع نوعی قید هست که انسان بر طبیعت قرار میده می خوام بگم از نظر طبیعت راه منطقی و غیر منطقی انسان ها هیچ گونه تفاوتی ندارن و این رفتارهای عقلانی و اخلاقی ما نوعی ترکیبی از عادت های گذشتگان که به ما تحمیل شده ,قدرت قابل توجه ضمیر ناخوداگاه و نیاز به حفظ نظم در جامعه انسانی هست یکم پراکنده گویی هست ولی مربوط به بحث ,سالیان دراز فرض فیلسوفان حتی تا همین دو سه قرن پیش اساس کار رو بر این می گذاشتند که در طبیعت راهی منطقی و عقلانی وجود داره که انسان ها در هر دوره ای باشند با کسب دانش کافی می توانند این راه را بدست بیارند در واقع وقتی وایتهد میگه سرتاسر تاریخ فلسفه غرب چیزی جز حاشیه نگاری بر فلسفه افلاطون نیست همینو میگه لذا هر جامعه درهر برهه از تاریخ بر اساس دیدگاه های خودش و اصول موضوعه ای که تعریف کرده و بر اساس شرایط مکانی و زمانی که داره به یکسری عقاید و نهایتا به نوعی خدا باور داره ادعایی که در پست اول شده در دنیایی انجام گرفته که با دنیای منو شما متفاوته و ارزش های اخلاقیی که تعریف کرده نیز لذا از دیدگاه شما بله این کار ذکر شده درست نیست ولی از دیدگاه ناظر کل این دو دیدگاه هیچ تفاوتی با هم ندارن .بر اساس شرایط مکانی و زمانی و ارزش های اخلاقی هر دیدگاه این دو هم زمان کاملا درست و کاملا متفاوت از هم هستند تنها شرطی که من قرار میدم که اون هم نمیتونم ثابت کنم (ولی انتخاب منه)اینه تمام موارد ذکر شده سندیت دارند تا زمانی که یک دیدگاه به محدود کردن و سرکوب کردن دیدگاه دیگه نپردازه سلام راجع به پستت فکر میکنم فردا نظر میدم. اما... --------- میتونی یه تعریفی از عمل اخلاقی ارائه بدی؟ ======= الاف جان شمام میگی؟ --- ============================================== فکر میکنم در کل متوجه منظورتون شدم که میخاید بگید کار اخلاقی در گذر زمان تغییر میکنه، هرچند با بعضی جزئیات پست شما مخالفم، مثلن اینجا که گفتید: ادعا می کنم منطق و عقل در انسان یک جور عادت هست (شما عادت کردید که پرواز کردن تنهایی بدون هواپیما منطقی نیست) که در واقع نوعی قید هست که انسان بر طبیعت قرار میده این قید، یعنی قانون جاذبه در دنیای ما وجود داره، این قیود مستقل از انسان؛ در طبیعت هستند. اگر اینطور بود، یک آدم بی منطق و بی عقل توانایی پرواز میداشت. اما یک سری دیگه از قیود هستند که ما خودمون قرار دادیم، مثل دزدی نکنید! اینها عمومن گزاره های اخلاقی و یا هنجارهای اجتماعی هستند. -------- من هم اعتقاد دارم دریافت مردم از امر اخلاقی در طول تاریخ تغییر میکنه. شاید این خدا برای اون زمان کار غیر اخلاقی نکرده باشه... 2 لینک به دیدگاه
Waffen 15118 اشتراک گذاری ارسال شده در 30 بهمن، ۱۳۹۱ خب من با حرف شما مخالفم از یک منظر خاص (فقط بحثم سر همون تیکه هست که قرمز کردم) اولا مطلب جالب که شاید بره مقدمه بد نباشه .ببینید شما وقتی خواب هستید گاهی اوقات اتفاق هایی رخ میده که بسیار غیر عقلانی و بی منطق به نظر می رسند اما مغز ما قدرت تشخیص نداره مثلا دارید تو هوا پرواز می کنید اما کاملا طبیعی برخورد می کنید در خواب چه اتفاقی داره میفته؟چرا در خواب نمیتونیم این بی منطقی رو توجیه کنیم اما از خواب که بلند میشیم به اتفاق های افتاده می خندیم؟ ادعا می کنم منطق و عقل در انسان یک جور عادت هست (شما عادت کردید که پرواز کردن تنهایی بدون هواپیما منطقی نیست) که در واقع نوعی قید هست که انسان بر طبیعت قرار میده می خوام بگم از نظر طبیعت راه منطقی و غیر منطقی انسان ها هیچ گونه تفاوتی ندارن و این رفتارهای عقلانی و اخلاقی ما نوعی ترکیبی از عادت های گذشتگان که به ما تحمیل شده ,قدرت قابل توجه ضمیر ناخوداگاه و نیاز به حفظ نظم در جامعه انسانی هست یکم پراکنده گویی هست ولی مربوط به بحث ,سالیان دراز فرض فیلسوفان حتی تا همین دو سه قرن پیش اساس کار رو بر این می گذاشتند که در طبیعت راهی منطقی و عقلانی وجود داره که انسان ها در هر دوره ای باشند با کسب دانش کافی می توانند این راه را بدست بیارند در واقع وقتی وایتهد میگه سرتاسر تاریخ فلسفه غرب چیزی جز حاشیه نگاری بر فلسفه افلاطون نیست همینو میگه لذا هر جامعه درهر برهه از تاریخ بر اساس دیدگاه های خودش و اصول موضوعه ای که تعریف کرده و بر اساس شرایط مکانی و زمانی که داره به یکسری عقاید و نهایتا به نوعی خدا باور داره ادعایی که در پست اول شده در دنیایی انجام گرفته که با دنیای منو شما متفاوته و ارزش های اخلاقیی که تعریف کرده نیز لذا از دیدگاه شما بله این کار ذکر شده درست نیست ولی از دیدگاه ناظر کل این دو دیدگاه هیچ تفاوتی با هم ندارن .بر اساس شرایط مکانی و زمانی و ارزش های اخلاقی هر دیدگاه این دو هم زمان کاملا درست و کاملا متفاوت از هم هستند تنها شرطی که من قرار میدم که اون هم نمیتونم ثابت کنم (ولی انتخاب منه)اینه تمام موارد ذکر شده سندیت دارند تا زمانی که یک دیدگاه به محدود کردن و سرکوب کردن دیدگاه دیگه نپردازه به مسئله ی بسیار جالبی اشاره کردید... بنده هم همچین دیدگاهی دارم... این اولین باری بود که دیدم کسی به چنین مسئله ای اینجا اشاره میکنه... بسیار جالب بود برام... 1 لینک به دیدگاه
al_laf1 454 اشتراک گذاری ارسال شده در 30 بهمن، ۱۳۹۱ میتونی یه تعریفی از عمل اخلاقی ارائه بدی؟ الاف جان شمام میگی؟ فکر میکنم در کل متوجه منظورتون شدم که میخاید بگید کار اخلاقی در گذر زمان تغییر میکنه، هرچند با بعضی جزئیات پست شما مخالفم، مثلن اینجا که گفتید: ادعا می کنم منطق و عقل در انسان یک جور عادت هست (شما عادت کردید که پرواز کردن تنهایی بدون هواپیما منطقی نیست) که در واقع نوعی قید هست که انسان بر طبیعت قرار میده این قید، یعنی قانون جاذبه در دنیای ما وجود داره، این قیود مستقل از انسان؛ در طبیعت هستند. اگر اینطور بود، یک آدم بی منطق و بی عقل توانایی پرواز میداشت. اما یک سری دیگه از قیود هستند که ما خودمون قرار دادیم، مثل دزدی نکنید! اینها عمومن گزاره های اخلاقی و یا هنجارهای اجتماعی هستند. من هم اعتقاد دارم دریافت مردم از امر اخلاقی در طول تاریخ تغییر میکنه. شاید این خدا برای اون زمان کار غیر اخلاقی نکرده باشه... والا من نظری ندارم بخدا ... داشتم از اینجا رد میشدم فقط ! خوب آره اینکه قوانینی خارج از مغز ما موجوده که تغییر ناپذیرن درسته ... ولی نحوه تعریف ما هم مهمه که یه بار مکانیک کلاسیک از توش در میاد ، یه بار مکانیک کوانتوم ! و خوب نسبی بودنِ اخلاق و این داستانا هم که قبلاً با هم صحبت کرده بودیم ... ولی چیزی که برای من مهمه این وسط (که هیچ ربطی به تاپیکت هم نداره) اینه که این قیدهایی که برامون تعریف شده ، الزاماً به نفع من نیست ... به نفع جامعست ... تو همه قیدها جامعه در اولویته ... من به عنوان یه شخص که اینطور فکر میکنم ، چرا باید به نفع جامعه مقید باشم ؟ به من چه ؟ ----------------------------------------------------------------------------- شما الان نباید در حال بستنِ بار سفر باشی مومن ؟ 2 لینک به دیدگاه
B-neshan 691 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 30 بهمن، ۱۳۹۱ والا من نظری ندارم بخدا ... داشتم از اینجا رد میشدم فقط ! خوب آره اینکه قوانینی خارج از مغز ما موجوده که تغییر ناپذیرن درسته ... ولی نحوه تعریف ما هم مهمه که یه بار مکانیک کلاسیک از توش در میاد ، یه بار مکانیک کوانتوم ! و خوب نسبی بودنِ اخلاق و این داستانا هم که قبلاً با هم صحبت کرده بودیم ... ولی چیزی که برای من مهمه این وسط (که هیچ ربطی به تاپیکت هم نداره) اینه که این قیدهایی که برامون تعریف شده ، الزاماً به نفع من نیست ... به نفع جامعست ... تو همه قیدها جامعه در اولویته ... من به عنوان یه شخص که اینطور فکر میکنم ، چرا باید به نفع جامعه مقید باشم ؟ به من چه ؟ ----------------------------------------------------------------------------- شما الان نباید در حال بستنِ بار سفر باشی مومن ؟ راست میگی. شاید بخاطر اینه که انسان بدون جامعه دووم نمی اورده. پس شیاطینی مثل شما که به فکر خودشون بودن نه جامعه از جامعه طرد شدن و منقرض شدن:shame: تازه الانشم الانم با جامعه چپ بیوفتی جیزت میکنه :evilsmile: ============= داغ دلم رو تازه کردی...:w768: برم جمع کنم. خدافظ:th_running1: 1 لینک به دیدگاه
Sophist 808 اشتراک گذاری ارسال شده در 3 اسفند، ۱۳۹۱ سلامراجع به پستت فکر میکنم فردا نظر میدم. اما... --------- میتونی یه تعریفی از عمل اخلاقی ارائه بدی؟ ======= الاف جان شمام میگی؟ --- ============================================== فکر میکنم در کل متوجه منظورتون شدم که میخاید بگید کار اخلاقی در گذر زمان تغییر میکنه، هرچند با بعضی جزئیات پست شما مخالفم، مثلن اینجا که گفتید: این قید، یعنی قانون جاذبه در دنیای ما وجود داره، این قیود مستقل از انسان؛ در طبیعت هستند. اگر اینطور بود، یک آدم بی منطق و بی عقل توانایی پرواز میداشت. اما یک سری دیگه از قیود هستند که ما خودمون قرار دادیم، مثل دزدی نکنید! اینها عمومن گزاره های اخلاقی و یا هنجارهای اجتماعی هستند. -------- من هم اعتقاد دارم دریافت مردم از امر اخلاقی در طول تاریخ تغییر میکنه. شاید این خدا برای اون زمان کار غیر اخلاقی نکرده باشه... به نظر من تکلیف اخلاقی یعنی ضرورت سازگاری رفتار یک فرد با نیازها و رفتارهای دیگران بدین معنی که عمل اخلاقی وقتی تعریف میشه که نیازهای شما با نیازهای دیگران در تصادم باشه البته یک قسمت دیگه هم میشه اضافه کرد که بر خلاف کانت که میگه اخلاق موضوع خرد هست میشه حرف هیوم رو تصدیق کرد که اخلاق موضوع احساس است و تجویز این عادت که بررسی تمایلات انسانی به رفتاری که می خواد در موردی مشابه با خودش انجام بشه در واقع معتقدم ما اخلاقیات رو کشف نکردیم (به عنوان یک راهی که در طبیعت وجود داره و بره رستگار شدن انسان هست)بلکه خلق شدن . در مورد اون مطلب دوم که فرمودید ببینید شما وقتی بیدارید یک سری اعمال رو منطقی و یک سری اعمال رو غیر منطقی میدونید و خیلی وقت ها احمقانه بودن یک عمل برای شما کاملا بدیهی هست حالا وقتی می خوابید شما همون عمل احمقانه رو که در بیداری توصیف کردید به راحتی قبولش می کنید و طی اون میرید جلو داره چه اتفاقی میفته؟به مانند رفتار یک هوش مصنوعی که در حالات مختلف خودش (state) یک تصمیم گیری میکنه اینجا هم همونه .state مغز شما در بیداری یک عمل رو احمقانه میدونه و مغز شما با تغییر state در خواب اون عمل رو منطقی پس رو چه حسابی میشه گفت این عملی که در بیداری برامون احمقانست به صورت ذاتی و سرشتی احمقانست؟ در واقع منطق و غیر منطقی بودن یکم عمل بر اساس state مغزی شماست نه چیز دیگه 2 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده