رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

نمودار پارتو یکی از پرکاربردترین و مفید ترین نمودارهایی است که در مورد حل مشکلات در سازمان ها ( و نیز رسیدگی عوامل مهم و تاثیر گذار در هر موردی) کمک فراوانی می کند. این نمودار را می توان اولین قدم برای شروع تجزیه و تحلیل ها در کنترل آماری فرآیند spc نامید.

 

 

نمودار پارتو چیست:

 

این نمودار، یک نمودار میله ای است که برای تفکیک " معدود موارد حیاتی" از " فراوان تعداد کم اثر" مورد استفاده قرار می گیرد. این نمودار بر اساس اصل پارتو می باشد که بیان کرده 80% اثرات در نتیجه 20% مشکلات است و 20% باقی اثرات در نتیجه 80% باقیمانده مشکلات. لذا 20% مشکلات " معدود موارد حیاتی" و 80% آنها "فراوان تعداد کم اثر" است. بر اساس اصل پارتو که در قرن 19 بیان شد، وی ادعا کرد که 80% دارایی ها در اختیار تنها 20% افراد است و باقی 20% دارایی ها در اختیار 80% باقیمانده افراد می باشد. این اصل به خوبی در مورد مسائل کیفی قابل تعمیم است. این نمودار به شما کمک می کند تا:

· تعداد مشکلات عمده خود را از بین انبوه مشکلات ممکن جدا کنید. این امر به شما امکان می دهد تا تلاش برای بهبود را بطور موثر انجام دهید.

· اطلاعات را بر اساس اهمیت یا اولویت رتبه بندی کنید.

· تعیین دقیق مشکلات مهمتر بر اساس اطلاعات داده ای.

 

 

چگونه از آن استفاده کنیم:

 

مشکلات احتمالی را شناسایی کنید: از روش های تولید ایده (نظیر جلسات توفان مغزی) برای تعیین کلیه مشکلات ممکن در زمینه مورد نظر استفاده کنید.

 

 

اطلاعات جدید جمع آوری و یا از گزارش های موجود در مورد فرآیند استفاده کنید: اطمینان پیدا کنید که واحدهای اندازه گیری در همه داده ها یکسان است. ویژگی هایی که باید بر اساس آن نمودار تهیه شود (به عنوان مثال مشکلات یا دلایل وقوع آنها را) ‌انتخاب کنید. دقت کنید که این ویژگی ها باید بگونه ای باشد که هر داده فقط به یک طبقه تخصیص پیدا کند.

لینک به دیدگاه

نمودار را تهیه کنید: در نمودار واحد داده ها را بر روی ستون عمودی و ویژگی ها (مشکلات) را بر روی ستون افقی قرار دهید.

 

 

 

اطلاعات را در نمودار نمایش دهید: طبقه بندی ها را بر اساس میزان تواتر (میزان تکرار) رتبه بندی کنید. برای این کار از زیاد به کم و از چپ به راست نمودار را رسم کنید. می توان از یک طبقه بندی با عنوان "غیره" (Other) برای طبقه بندی ایراداتی که کمترین تواتر را دارند استفاده کرد. از محور عمودی سمت راست برای نشان دادن درصد میزان رخداد می توان استفاده کرد.

 

نکات قابل یادآوری:

 

· واحد اندازه گیری می تواند نمودار پارتو را به شدت دچار تغییر کند. در صورتیکه واحد اندازه گیری تعداد رخداد ایراد باشد ، ایراد مربوط به نقاط کثیف یا Dirt Spot بیشترین تواتر را خواهد داشت. در صورتیکه واحد اندازه گیری میزان هزینه ناشی از ایراد باشد، ضخامت دیواره Wall Thickness بیشترین هزینه را تحمیل می کند و این در حالیست که ایراد نقاط کثیف درصد ناچیزی از هزینه را شامل می شود. لذا لازم است در انتخاب واحد اندازه گیری، واحدی که دارای اهمیت بیشتر است را انتخاب نمایید.

 

· ضروری است که از یک واحد برای اندازه گیری استفاده شده و این واحد نیز در نمودار قید شود.

 

· مطمئن شوید که دسته "غیره" بی دلیل بزرگ نشود. در صورتیکه این طبقه بیش از 25% مشکلات را در بر گرفت، لازم است آن را به قسمت های کوچکتر بشکنید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...