رفتن به مطلب

فواصل زمانی بین نت ها (1)


ARASH_NAZARI

ارسال های توصیه شده

مقدمه: ساختار متریک – ریتمیک موسیقایی، طبق اصول و قواعد تئوریک رایج، براساس سیستم نمائی با پایه2 شکل گرفته است. این سیستم زمانبندی موسیقی دارای یک نظم ریاضی مرتبط با عدد دواست: دو برابر شدن سرعت و نصف شدن زمان. با اینحال هنگامی که زمان بندی موسیقی از نسبتهای سیستم نمائی خارج می شود و به سوی فواصل زمانی ترکیبی (مانند ترکیبات نقطه دار) یا فواصل تبدیلی (تقسیمات مضرب اعداد فرد مانند 3،5،6،7،9،10،11،12،13،...) گرایش پیدا می کند، خروج از ساختار نمائی فوق الذکرمشاهده می شود.

 

از طرف دیگر کاربرد اصطلاحاتی مانند تمپو روباتو، اچلراندو و ... نوازنده را مکلف می نماید که زمانبندی یک الگوی وزنی خاص را تغییر داده (انبساط و انقباض زمانی)٬ سرعت اجرای عناصر ریتمیک بخشی از قطعه را تغییر دهد.

 

در نهایت او گستره ای از فواصل زمانی گوناگون را ایجاد می نماید. وزن آزاد در موسیقی دستگاهی ایرانی که شاخصه"موسیقی بدون وزن Ametric Music" است نمونه بارز و کاملی از موسیقی دارای فواصل زمانی متنوع است. تبعیت ریتم و جمله بندی ملودیک از شعر و احساسی بودن جریان ملودی و ریتم در این ساختار زمانی تاثیرگذار است.

 

به کار بردن فواصل زمانی متفاوت از سیستم فواصل زمانی رایج ، تعریف کلاسیک "وزن" را در هم شکسته و تغییرات زمان بندی را بصورت نمادی از تفکرات فراموسیقایی و احساس درونی فرد نشان می دهد. در این شیوه، ساختار زمان بندی دقیقا آیینه حالات حسی و روحی انسان است.

 

فاصله زمانی

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

طبق تعریف ، فاصله زمانی مدت زمان بین دو حادثه Event است. در موسیقی برای ایجاد یک فاصله زمانی به دو صدا احتیاج است. هر جسم مرتعش بر اساس میزان انرژی منبع مولد ارتعاش و پارامترهای میراکننده خود و محیط ارتعاش، تا مدت زمانی خاص مرتعش بوده و از خود صداتولید می کند. بنابراین یک فاصله زمانی از 2 بخش صدا و سکوت یا صرفا صدا تشکیل شده است و سکوت بخشی از فاصله زمانی می باشد.

 

ghasem444.jpg

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

اگر به شکل مقابل توجه کنیم 6 حادثه صوتی یعنی 6 صدا را مشاهده می کنیم که در بین خود 5 فاصله زمانی ایجاد کرده اند.این 5 فاصله زمانی عبارتند از :

 

• بین صدای 1و2 = 0.623 ثانیه

 

• بین صدای 2و3 = 0.229 ثانیه

 

• بین صدای 3و4 = 0.112 ثانیه

 

• بین صدای 4و5 = 0.928 ثانیه

 

• بین صدای 5 و 6 = 3.691 ثانیه

 

• بین صدای 6 و انتها= 1.806 ثانیه

 

از دیدگاه فیزیکی، فاصله زمانی٬ مدت زمان ما بین نقطه شروع حوادث صوتی یا

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
است که به اختصار IOI نامند. منظور از
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
یا آغاز صدا٬ نقطه شروع حادثه یا موج صوتی می باشد که بخش غیرهارمونیک آغازین صدا
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
را تشکیل داده و بیشتر از محتوی طیفی صدا فرکانسهای زیرپردامنه و غیر هارمونیک دارد. ghasem3.jpg

 

 

 

انواع فواصل زمانی در نظام رایج نت نویسی

فواصل زمانی ساده

فواصل زمانی ساده در موسیقی بر اساس سیستم نمائی با پایه 2شکل گرفته اند. در این سیستم براساس سطوح مختلف زمانی و تقسیمات داخلی أنها می توان طول زمان و سرعت نسبی بین آنها را محاسبه نمود.

 

همانطور که مشاهده می شود، در این تقسیم بندی مبنا، فاصله گرد بوده و مابقی طول زمان فواصل بر اساس ضریب تقسیم طبق فرمول زیر حساب می شوند:

ghasm1.jpg

 

در این فرمول I فاصله زمانی ( طول زمان ) و X ضریب تقسیم است. این ضریب برای فاصله گرد به عنوان مبنا صفر است و هرچه بیشتر باشد نسان دهنده تعداد تقسیمات بیشترفاصله گرد است. T، سرعت نسبی فواصل نسبت به فاصله گرد از فرمول زیر حساب می شود: ghasm2.jpg

 

جهت محاسبه ضریب تقسیم نسبت به فاصله گرد می توان از رابطه لگاریتمی زیر استفاده کرد: ghasm3.jpg

 

رابطه بین سرعت نسبی و فاصله زمانی بصورت زیر می باشد:

znpz7r.jpg

 

شکل مقابل نشاندهنده روند تغییرات منحنی فواصل زمانی و سرعت نسبی نسبت به یکدیگر می باشد. با توجه به فرمول بالا و شکل مقابل متوجه می شویم که:

- تغییرات زمان و سرعت نسبت عکس با یکدیگر دارند.

 

- سرعت هرفاصله دوبرابر فاصله قبلی و زمان آن نصف فاصله قبلی می باشد.

ghasem400.jpg

 

فواصل زمانی ترکیبی و تبدیلی در نظام رایج نت نویسی:

همان طور که گفته شد پی ریزی ساختار نظام رایج نت نویسی بر اساس فواصل ساده صورت می کیرد که قبلا ذکر شدند (فواصل ساده آن دسته از فواصلند که در سیستم نمائی با پایه 2 بگنجند). در این سیستم 2 دسته دیگر از فواصل مشاهده می شوند که عبارتند از:

1- فواصل ترکیبی

2- فواصل تبدیلی

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(اصطلاح تبدیلی را نگارنده به کاربرده است)

فاصله ترکیبی حاصل ترکیب دو یا چند فاصله ساده با یکدیگراست، مانند فاصله ترکیبی سیاه نقطه دارکه نتیجه جمع زمان فاصله سیاه و فاصله چنگ است. ghasem4.jpg

 

فاصله تبدیلی، حاصل تقسیم یک فاصله ساده به 3،5،7،9،11 و ... بخش یا یک فاصله ترکیبی به 2،4،6،8 و ... بخش است. مانند فاصله چنگ تریوله که حاصل تقسیم بر 3 شدن فاصله سیاه است

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...