رفتن به مطلب

تولید شوینده ای کاملا گیاهی توسط یک دانش آموز ایرانی


ارسال های توصیه شده

يکي دانش آموز مبتکر و خلاق ایرانی موفق به توليد شوينده‌هاي کاملا گياهي از گياهان جنگل‌هاي ارسباران شد.

 

وحيد رضايي اهري در گفت‌وگو با خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) درباره توليد اين شوينده‌ها گفت: طي دو تابستان متوالي به جمع‌آوري گياهان از جنگل‌هاي ارسباران پرداختم. اين گياهان را در پژوهش‌سراي دانش‌آموزي خيام در اهر مورد انواع آزمايش‌هاي لکه‌بري قرار دادم. گياهان داراي خاصيت لکه‌بري را در شرايط مختلف با هم ترکيب و خاصيت شويندگي آنها را تشديد کردم تا به محصول فعلي رسيدم که مي‌تواند با شوينده‌هاي موجود در بازار رقابت کند.

 

وي با اشاره به مشکلات عديده‌اي که مصرف مواد اوليه دترجنت‌هاي با پايه پتروشيميايي از نظر بيماري‌زايي، ايجاد آلرژي هاي پوستي و تنفسي در انسان و آلودگي محيط زيست ايجاد مي‌کند، ادامه داد: ضروري است دترجنت‌هاي کاملا گياهي و طبيعي جايگزين دترجنت‌هاي با پايه پتروشيميايي و سنتتيک شود.

 

رضايي همچنين افزود: با توجه به گياهي بودن مواد اوليه، هزينه توليد اين طرح بسيار ناچيز است و قيمت تمام شده هر بسته از محصول 500 تومان خواهد بود.

 

به گفته وي تاکنون در ايران شوينده کاملا گياهي توليد نشده واين فناوري درخارج از کشور نيز بي‌نظير است به طوري که نمونه‌هاي موجود در بازار کاملا بر پايه گياه نيستند بلکه بيشتر از اسانس‌هاي گياهي استفاده مي‌کنند.

 

رضايي تصريح کرد: اين محصول توسط معاونت غذا و آزمايشگاه کنترل مواد غذيي بهداشتي و آرايشي دانشگاه علوم پزشکي تبريز و وزارت بهداشت تاييد و ثبت اختراع شده است.

 

وي تاکيد کرد: اگر اين محلول شوينده گياهي سهوا خورده شود هيچ عارضه‌اي براي انسان ايجاد نمي‌کند. اين محصول را مي‌توان به عنوان شوينده دست، شيشه و پارچه استفاده کرد.

 

اين محقق جوان با اشاره به ارائه طرح خود به جشنواره خوارزمي ادامه داد: اين طرح در جشنواره علمي مبتکران و مخترعان بسيجي رتبه دوم را کسب کرده و در نمايشگاه کوهساران نيز برگزيده شده است.

 

وي در پايان گفت: کارخانه‌اي در تبريز توليد محصولم را پذيرفته بود اما به دليل مشکل تامين اعتبار، طرح توليد متوقف شد. در حال حاضر نيز اگر زميني به وسعت 10 هکتار و يک کارگاه و آزمايشگاه با امکانات اوليه وجود داشته باشد، توليد انبوه اين شوينده‌ها ممکن مي‌شود.

 

 

 

منبع : ایسنا

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...