رفتن به مطلب

آیا فرمت «گیف» در حال مردن است؟


ارسال های توصیه شده

شاید این روزها با دیدن تصاویر گیف GIF متحرک در بعضی از شبکه‌های اجتماعی مثل گوگل پلاس تصور کنید که گیف‌ها به خاطر سهولت استفاده، در دوره رنسانسی به سر می‌برند.

اما در نگاهی کلی و آماری، این مطلب درست نیست، آمارها نشان می‌دهند که تا دو سال پیش ۴۱ درصد تصاویر سایت‌های محبوب گیف بودند، اما حالا فقط ۲۵ درصد تصاویر گیفت هستند.

yv9eclckjjz7qepw5t84.gif

 

اگر همین سیر ادامه پیدا کند شاید تا انتهای دهه ۲۰۱۰، شاهد محو فرمت گیف باشیم.

 

 

حقیقت‌اش را بخواهید گیف چندان آش دهان سوزی نیست، این فرمت تصویری در سال ۱۹۸۷ ابداع شد، تصاویر گیف همان طور که می‌دانید وضوح خوبی ندارند و گاه حجم زیادی هم دارند. در مقام مقایسه فرمت PNG، فرمت تصویری بسیار بهتری از نظر وضوح عکس‌هاست و درست به همین خاطر است که ۱۰ درصد از سهم گیف را از سال ۲۰۱۰ ربوده است و حالا ۲۶ درصد همه تصاویر اینترنتی PNG هستند.

 

 

JPEG اما به خاطر میزان فشرده‌سازی بالا در عین کاهش نسبتا کم کیفیت، محبو‌ب‌ترین فرمت عکس در اینترنت است و در عرض دو سال اخیر، سهمش کاهش پیدا نکرده است.

 

 

تنها چیزی که JPEG را تهدید می‌کند، رواج صفحه‌های نمایش با وضوح بالا مثل صفحه نمایش رتینا است، چیزی که باعث شده، میدان برای PNG باز شود.

بله، گیف سهمش پیدا کرده است، اما هنوز بهترین فرمتی است که در همه مرورگرها از آن پشتیبانی می‌شود و با آن می‌توان تصاویر متحرک کم‌حجم درست کرد.

 

 

البته به نظر من و از دید یک کاربر ایرانی، سرعت اینترنت و میزان دسترسی به سایت‌های محبوب اشتراک ویدئو هم فاکتور بسیار مهمی است.

در یک پزشک، بیشتر از فرمت JPEG و گاه گیف استفاده می‌کنم. فرمت گیف هر زمان که قرار باشد از صفحه‌ای دارای تکست، اسکرین شات بردارم، وضوح بهتر، در عین حجم فایل پایین‌تر می‌دهد. (مثلا همین نمودار بالا فرمت‌اش گیف است، اگر به صورت JPEG بود، حجمش دو برابر می‌شد ولی کیفیت‌اش پایین‌تر می‌آمد.)

 

 

فرمت PNG با اینکه کیفیت خیلی خوبی به دست می‌دهد، اما عملا در وب فارسی به خاطر سرعت پایین اینترنت، انتخاب خوبی نیست و باعث نارضایتی شدید کاربران می‌شود.

در مورد تصاویر متحرک، به گمانم تصاویر متحرک گیف در ایران محبوبیت بیشتری دارند، علتش این است که کاربران با آن می‌توانند تصاویر متحرک کم‌حجم را بدون محدودیت ببینند، اما در مقابل کاربران فرنگی، می‌توانند ویدئوهای کوتاه را تقریبا با همان سهولت ببینند. درست به همین خاطر است که در شبکه‌های اجتماعی اینقدر گیف می‌بینیم.

 

 

در عین حال تصور می‌کنم، همچنان که ما در تولید محتوای فارسی ضعیف هستیم، در تولید گیف‌ هم ضعف داریم، مقالات آموزشی خوبی برای ساختن گیف در وب فارسی وجود ندارد. توجه داشته باشید که گیف فقط برای سرگرمی نیست و می‌توان برای آن کارکرد آموزشی هم لحاظ کرد.

نظر شما چیست؟ به نظرتان از میان فرمت‌های جدید تصویری کدام یک احتمالا فراگیر خواهند شد؟

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 2
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...