رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

سلام دوستان

برای طراحی، گویا دمای آب گرم رفت رو 80 درجه و برگشت رو 60 درجه می گیرند.

برای گرمایش در فن کویل یا رادیاتور، در عمل بهترین دمای رفت خوبه چقدر باشه ؟ در این صورت برگشت چقدر خواهد بود؟ روابط و محاسباتش رو از کجا می تونم برداشت کنم ؟

مشکلی که داریم، الان تو مجتمع ما یه عده شاکی هستن که دمای اب گرم کمه ! میگن شارژ رو زیاد کردین باید آب داغ داغ باشه !

حالا تکنسین هم دما رو برده بالا طوری که دستم به کویل می خوره می سوزه.آب گرم بهداشتی هم خیلی داغ شده.

می خواستم بدونم استانداردش چقدره ؟

فک کنم با بالا رفتن دما حلالیت کلسیم به شدت کم میشه و این یعنی رسوب، یعنی عملا با این کار ، لوله ها تماما رسوبی میشه و بعدا چیلر هم جواب گو نخواهد بود...!

ممنون میشم راهنمایی کنین که با تکنسین صحبت کنم و دما رو بیاره پایین( دلیل براش بیارم):icon_gol:

  • Like 2
لینک به دیدگاه
سلام دوستان

برای طراحی، گویا دمای آب گرم رفت رو 80 درجه و برگشت رو 60 درجه می گیرند.

برای گرمایش در فن کویل یا رادیاتور، در عمل بهترین دمای رفت خوبه چقدر باشه ؟ در این صورت برگشت چقدر خواهد بود؟ روابط و محاسباتش رو از کجا می تونم برداشت کنم ؟

مشکلی که داریم، الان تو مجتمع ما یه عده شاکی هستن که دمای اب گرم کمه ! میگن شارژ رو زیاد کردین باید آب داغ داغ باشه !

حالا تکنسین هم دما رو برده بالا طوری که دستم به کویل می خوره می سوزه.آب گرم بهداشتی هم خیلی داغ شده.

می خواستم بدونم استانداردش چقدره ؟

فک کنم با بالا رفتن دما حلالیت کلسیم به شدت کم میشه و این یعنی رسوب، یعنی عملا با این کار ، لوله ها تماما رسوبی میشه و بعدا چیلر هم جواب گو نخواهد بود...!

ممنون میشم راهنمایی کنین که با تکنسین صحبت کنم و دما رو بیاره پایین( دلیل براش بیارم):icon_gol:

 

دمای آب خروجی از دیگ باید 180 درجه فارنهایت باشه دمای ورودی به اون 160 درجه فارنهایت.

واسه آبگرم مصرفی هم باید دمای خروجی منبع (مصرفی) 150 درجه فارنهایت باشه. دمای آب ورودی به منبع هم 50 درجه فارنهایت.

 

 

استفاده هر کدوم از تجهیزات تاسیساتی یک سری استاندارد دارند. مثلا دستگاه x تنها میتونه تا دمای t تحمل کنه. و یا کلا آب با دمای زیاد آسایش رو میگیره از اهالی ساختمان. چون همه این دماها برای آسایش انسان انتخاب شده اند و وسایل بر این اساس ساخته میشند.

ضمن اینکه آب خیلی داغ هم باعث رسوب زودتر لوله ها میشه.

  • Like 3
لینک به دیدگاه

یه نکته دیگه هم اینه که باید اختلاف دمای آب ورودی به رادیاتور و محیطی که در اون قرار داره 60 درجه باشه...

حالا فکر کن من میخوام دمای اتاق 20-24 درجه باشه.. یعنی دمای آسایش من اینه... پس دمای آب ورودی به رادیاتور باید 60 درجه از این بیشتر باشه. یعنی 80-84 درجه. که میشه همون 180 درجه فارنهایت.

  • Like 2
لینک به دیدگاه

ممنونم از شما، استفاده کردیم:icon_gol:

حالا یه سوال دیگه برام پیش میاد. با فرض این که همه دستگاه ها قابلیت تحمل این دماهای استاندارد رو داشته باشن، ایا میشه این کارو کرد که دماهایی که فرمودین قدری پایین تر باشن؟

چون فک کنم همین دماهای استاندارد هم قدری داغ باشن و باعث رسوب گذاری بیشتر شه.

در کل سوالم رو این طوری بپرسم بهتره، در جاهایی که آب رسوب و سختی بالایی داره، در کتاب ها و استاندارد ها توصیه شده که دماها به چه صورت باشه ؟ اصلا چنین چیزی داریم ؟!

  • Like 1
لینک به دیدگاه
ممنونم از شما، استفاده کردیم:icon_gol:

حالا یه سوال دیگه برام پیش میاد. با فرض این که همه دستگاه ها قابلیت تحمل این دماهای استاندارد رو داشته باشن، ایا میشه این کارو کرد که دماهایی که فرمودین قدری پایین تر باشن؟

چون فک کنم همین دماهای استاندارد هم قدری داغ باشن و باعث رسوب گذاری بیشتر شه.

در کل سوالم رو این طوری بپرسم بهتره، در جاهایی که آب رسوب و سختی بالایی داره، در کتاب ها و استاندارد ها توصیه شده که دماها به چه صورت باشه ؟ اصلا چنین چیزی داریم ؟!

 

این دماها بر اساس آسایش افراد انتخاب شده اند.

خوب میشه دما رو کنترل کرد.

ولی جدیدا از لوله های 5 لایه استفاده میشه که تحمل دماهای بالاتر رو هم داره. توی موتورخانه باید سختی گیر باشه در چنین محیط هایی.

بنابراین وسایل کنترلی زیادی داریم. هم برای سختی آب و هم برای کترل دمای محیط.

 

در معتبرترین کتاب تاسیسات که همون اشری هستش این دماها به عنوان دمای آسایش انسان معرفی شده و تمامی طراحی ها (تعداد پره رادیاتور) بر اساس این دما ها صورت میگیره

  • Like 1
لینک به دیدگاه

فکر می کنم مجبور باشیم از سختی گیر مغناطیسی استفاده کنیم.

یه برج 179 واحدی هستش اینجا، احتمالا نصب این سختی گیرها هزینه آن چنانی برای هر یک از ساکنین نخواهد داشت.باید روی سختی گیرش کار کنم. شما اطلاعاتی از قیمت این سختی گیرها دارین؟ و این که به چه تعداد و در کجا باید نصب شه ( شرمنده این همه سوال می پرسم من جامدات خونده بودم ولی خودم شروع کردم به مطالعه تاسیسات و Hvac .اینه که بعضی سوالاتم ممکنه ساده باشن)

البته یه چیزی که الان به ذهنم رسید، کافیه که فقط تو موتورخونه سختی گیر مغناطیسی نصب شه یا نه باید در لوله کشی های رایزر هم نصب شه ؟؟ ( که امکان نصبش تو رایزر برای ما امکان پذیر نیست)

  • Like 1
لینک به دیدگاه
فکر می کنم مجبور باشیم از سختی گیر مغناطیسی استفاده کنیم.

یه برج 179 واحدی هستش اینجا، احتمالا نصب این سختی گیرها هزینه آن چنانی برای هر یک از ساکنین نخواهد داشت.باید روی سختی گیرش کار کنم. شما اطلاعاتی از قیمت این سختی گیرها دارین؟ و این که به چه تعداد و در کجا باید نصب شه ( شرمنده این همه سوال می پرسم من جامدات خونده بودم ولی خودم شروع کردم به مطالعه تاسیسات و Hvac .اینه که بعضی سوالاتم ممکنه ساده باشن)

البته یه چیزی که الان به ذهنم رسید، کافیه که فقط تو موتورخونه سختی گیر مغناطیسی نصب شه یا نه باید در لوله کشی های رایزر هم نصب شه ؟؟ ( که امکان نصبش تو رایزر برای ما امکان پذیر نیست)

 

سختی گیر رو توی موتورخانه قبل از مبدل های حرارتی استفاده میکنند.

 

در مورد هزینه ها بستگی به دبی داره. باید ببینی دبی اون مبدل احتمالا صفحه ای که دارید چقدره. قبل از هر مبدل یه سختی گیر مغناطیسی میتونید بذارید. (توی موتورخانه)

 

گستره دبی این سختی گیرها متفاوته. معمولا از 1000 لیتر در ساعت هست تا 40000 لیتر در ساعت. میگم، متفاوته. این اعداد بالا و پایین میشن. سفارشی هم میسازند.

  • Like 1
لینک به دیدگاه

این مطلب رو هم در مورد سختی گیر مغناطیسی بخونی خوبه.

که در دمای کمتر از 30 درجه چه رسوباتی تشکیل میشن و ....

 

مطلب مفیدیه:a030:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 1
لینک به دیدگاه

خوب در تکمیل صحبت مهندس بوستانی عزیز :

دوست عزیزم همنطور که مهندس فرمودند دمای رفت در مدار گرمایش 180 فارنهایته و دمای برگشت 160 فارنهایت

بیشتر از این نباید باشه چون اسایش وراحتی عزیزانو از بین میبره

اینکه بعضی از واحدها زودتر گرم میشه وبعضی ها چیزی بدیهی می باشد ، چون به فرض هر چه طبقات بالا می رود واحدهای بالا بیشتر تماس دارند باهوای سرد

و به دلیل اینکه در شب دمای هوا پایین میاد این تاثیر دما به عینه بیشتر مشهود خواهد بود در واحدهای طبقات بالا

و در طبقات پایین به نسبت هوای بهتر خواهد بود زیرا که به موتورخانه نزدیک تر هستند و دمای 180 فارنهایت تقریبا اگه لوله ها عایق باشند دمای 178 فارنهایت وارد منزل شده ولی هرچه طبقات بلاتر و به تبع طول رایزر بیشتر هرچقدر هم عایق گذاری کنیم پرت حرارتی را خواهیم داشت و زمانی که به اخرین طبقه برسه دما شاید حدود 172 فرانهایت بشه

و ی عاملی که باعث میشه بعضی مواقع محاسبات اشتباه هم در بیاد یعنی ضریب ارتفاع در نظر نگرفته باشیم یعنی برای طبقه 2 و طبقه یکی مونده به اخر ی برج 15 طبقه تعداد پره های رادیاتور یا ظرفیت گرمایشی فن کویل مساوی در نظر گرفته شود

 

در مورد سختی گیر :

به تبع هر موتورخونه ای که از چیلر استفاده میکنه باید موتورخونه نیازمند سختی گیر باشه

چون زمانی که چیلر ما با اب گرم کار کنه یا بخار

این اب باید وارد بویلر بشه و زمانی که به جوش میاد املاح از خودش ازاد میکنه ، و باعث ایجاد رسوب در لوله ها شده این عامل سبب میشه که جداره خارجی لوله ها را رسوب بگیره و حرارت مشعل به اب منتقل نشه پش مجبوره بیشتر کار کنه و این بیشتر کارکدن مشعل سبب میشه جداره خارجی گرم بشه که در درجه اول سبب افزایش مصرف سوخت ف کاهش راندمان ، احیانا ایجاد ترکیدگی لولها بویلر بشود

 

پس بهتر هست ختی گیر استفاده بشه که املاح اب موتورخونه رو به زیر 100 ppm برسونه تا املاح کم بشه ودر نتیجه میزان رسوبات کمتر بشود تا باعث معایب فوق نشود

نکته مهم در انتخاب سختی گیر هزینه اونه ، در کل سه سختی گیر در صنعت داریم کههرکدوم باتوجه به پروسس که ازشون انتظار داریم مورد استفاده قرار میگیرند

1- سختی گیر مغناطیسی

2-سختی گیر اسمز معکوس

3-سختی گیر رزینی

 

از مدل شماره 3 برای حدود 80 درصد موتورخونه ها استفاده میکنه چون در دجه اول هزینه کم ، راهبری ساده تری داره

 

مثلا تو سختی گیر های مغناطیسی براساس قطر لوله که باید دور ان پیچیده بشند انتخاب میکنند

فرض لوله ما 5 اینچه پس سختی گیر با قطر 5 اینچ انتخاب میشه

که هرچه قطر لوله بالاتر هزینه اون به نسبت بالاتر میرود

 

 

تو موتورخونه های که از چیلر جذبی بخار استفاده میکنند عامل مهم کنترل کردن میزان سختی اب میباشه که باید زیر 70 باشه

  • Like 1
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...