رفتن به مطلب

ایران - ازبکستان ( مقدماتی جام جهانی 2014 )


ارسال های توصیه شده

[h=2]بازی رفت

 

ازبکستان صفر- ایران1 / وقتی شانس به ما رو کرد

 

سايت گل-

مرحله مقدماتی جام جهانی 2014

3 ژوئن 2012- استادیوم جار. تاشکند

ایران- ازبکستان

تماشاگر: 9 هزار نفر

داور: نیشی مورا از ژاپن با کمک های ساگارا و ناگی

گل: محمدرضا خلعتبری (1+90)

ایران: مهدی رحمتی، حسین ماهینی، سید جلال حسینی، پژمان منتظری، پژمان نوری، جواد نکونام، آندرانیک تیموریان، مجتبی جباری (76 کریم انصاری فرد)، محمد ابراهیمی (44 خسرو حیدری)، احسان حاج صفی (62 محمدرضا خلعتبری) و علی کریمی سرمربی: کارلوس کی روش

ازبکستان: نستروف، اسماعیل اف، اسلام اینوموف، عزیزبک حیدراف، تیمور کاپادزه، جسور حسن اف (87 باکائف)، آندریف، تاجی اف، خاسانوف (68 لطف الله تورائف)، ویکتور کارپنکو (52 مراد بیک ماف)، الکساندر گینریخ مربی: وادیم آبراموف

شرح بازی: تیم ملی ایران در شرایطی به مصاف ازبکستان رفت که کارلوس کی روش، ترکیبی شگفت انگیز و غیرمنتظره را برای این بازی انتخاب کرد. بیشترین تغییر تیم ملی در خط دفاعی اتفاق افتاد و حسین ماهینی، جانشین خسرو حیدری شد. در سمت چپ، مهرداد پولادی مدافع چپ موردعلاقه کی روش، روی نیمکت قرار گرفت تا پژمان نوری در این منطقه به کار گرفته شود و در مرکز خط دفاعی هم پژمان منتظری، جای هادی عقیلی را گرفت. یک خط جلوتر، حضور احسان حاج صفی و محمد ابراهیمی به عنوان دو بال چپ و راست، جالب توجه بود و در خط حمله هم کریم انصاری فرد جایی در ترکیب اصلی نداشت تا علی کریمی مهاجم تیم ملی ایران باشد.

دو تیم در 20 دقیقه ابتدایی، نمایشی محافظه کارانه داشتند و اغلب توپ در یک سوم میانی زمین جریان داشت. در این دقایق، اغلب حضور تیم ملی روی دروازه ازبکستان معطوف به پرتاب های بلند اوت می شد که ماهینی و حاج صفی از چپ و راست می انداختند.

بعد از گذشت 20 دقیقه، ازبکستان به تدریج با نفوذهای اینوموف، اسماعیل اف و حسن اف بر جریان بازی مسلط شد و سمت چپ و راست دفاعی تیم ملی لرزان تر از آن بود که حملات ازبک ها را در این مناطق کور کند. در این نیمه، ماهینی نمایشی پراشتباه داشت و پژمان نوری هم که بعد از سال ها، بار دیگر به عنوان دفاع چپ به کار گرفته شده بود، اغلب مغلوب اینوموف می شد. در آخرین دقیقه نیمه اول، کی روش ابراهیمی کم اثر را از بازی بیرون کشید و خسرو حیدری را به سمت راست برد. در این نیمه، هافبک های سردرگم ایران مجالی برای بازی سازی نیافتند و در اکثر دقایق، تحت تاثیر هافبک های ازبکستان بودند.

با شروع نیمه دوم، حفظ توپ هافبک های ایران در یک سوم میانی، قدرت حمل توپ خسرو حیدری و پیدا شدن جباری در مرکز زمین که در نیمه اول کاملاً محو بود، تیم ملی را در موقعیت بهتری نسبت به نیمه اول قرار داد. در 15 دقیقه ابتدایی نیمه دوم، شوت از راه دور نکونام می توانست تیم ملی را پیش بیاندازد که دروازه بان ازبکستان واکنش خوبی داشت. در این دقایق، ازبک ها همچنان سمت راست دفاعی ایران را هدف قرار داده بودند اما ماهینی که از حمایت بهتری برخوردار شده بود، کمتر اشتباه کردو حملات ازبکستان فقط به کرنر ختم می شد. با رسیدن بازی به دقیقه 70، بار دیگر ازبکستان توپ و میدان را در اختیار گرفت و بعد از یکی دو حمله نصفه نیمه، لحظه تعیین کننده این بازی فرا رسید.لحظه ای که در آن با اشتباه ناگی، کمک داور دوم بازی، گل سالم ازبکستان دیده نشد. با خروج جباری، علی کریمی یک خط عقب تر آمد تا کریم انصاری فرد تک مهاجم تیم ملی ایران در یک ربع پایانی باشد ولی مشکل آنجا بود که تیم ملی در زمان حمله بسیار کم تعداد بود. در آخرین دقایق بازی و در حالی که به نظر می رسید همین یک امتیاز هم برای یک بازی خارج از خانه خوب است، همکاری سه نفره آندو، انصاری فرد و خلعتبری، کار را برای ازبکستان تمام کرد

دقایق حساس:

دقیقه 21: اینوموف از راست نفوذ کرد و توپ را روی دروازه فرستاد. بعد از یک رفت و برگشت، کارپنکواز فاصله ای نزدیک دروازه ایران را هدف قرار داد اما ضربه بدون زاویه اما محکم او را سیدمهدی رحمتی با واکنشی عالی به زمین برگرداند. این اولین موقعیت جدی برای هر دو تیم بود

دقیقه 27: الکساندر گینریخ در موقعیتی تک به تک صاحب توپ شد اما باز هم رحمتی دروازه تیم ملی را نجات داد و در ادامه، پژمان نوری با ضربه سر توپ را به کرنر فرستاد. در این صحنه ابتدا کمک داور پرچم خود را به نشانه آفساید بالا برد اما نیشی مورا دستور به ادامه بازی داد

دقیقه 40: کارپنکو که در فضای بین منتظری و ماهینی جایگیری کرده بود، روی ارسال از جناح راست با سر به توپ ضربه زد اما توپ او راهی به چارچوب نداشت

دقیقه 41: باز هم جناح راست خط دفاعی ایران آسیب پذیر نشان داد و توپی که از این ناحیه ساخته پرداخته شده بود، به یک موقعیت خطرناک تبدیل شد. این توپ ابتدا از سر گیرنیخ گذشت اما بعد از آن، حسن اف به توپ ضربه زد. توپ برگشتی را گینریخ از فاصله ای نزدیک به گل تبدیل کرد اما کمک داور اول بازی، این موقعیت را آفساید اعلام کرد. تصاویر آهسته نشان می داد تصمیم ساگارا درست بوده است

دقیقه 54: شوت از راه دور جواد نکونام را نستروف در دو مرحله مهار کرد و اجازه نداد علی کریمی از توپ ریباندی استفاده کند

دقیقه 72: کرنر گینریخ با ضربه سر تیمور کاپادزه همراه شد ولی این توپ را هم رحمتی به آغوش کشید

دقیقه 74: ارسال گینریخ از چپ، در دهانه دروازه به مهاجم ازبکستان رسید، توپ بعد از یکی دو بار رفت و برگشت و برخورد به پایه تیر دروازه، بالاخره با ضربه نهایی احمد اف هماره شد، این توپ از خط دروازه رد شد ولی جلال حسینی، توپ را از درون دروازه بیرون کشید. اشتباه کمک داور ژاپنی در تشخیص این صحنه، بازی را همچنان بدون گل نگه داشت

دقیقه 85: شوت خطرناک کاپادزه از پشت محوطه هجده قدم با عکس العمل عالی رحمتی به کرنر رفت

گل:

درحالی که ازبکستان برای رسیدن به گل جلو کشیده بود، آندو تیموریان، کریم انصاری فرد را از جناح راست صاحب توپ کرد. پاس به جلوی عالی انصاری فرد، خلعتبری را با دروازه بان تک به تک کرد و بغل پای مطمئن دیگر بازیکن تعویضی تیم ملی، سه امتیاز حیاتی را به تیم ملی هدیه کرد

بهترین بازیکن:

سیدمهدی رحمتی در روزی که بسیاری از ملی پوشان ایران حتی سایه ای از گذشته خود نبودند، عملکردی فوق العاده داشت و به تنهایی 3-4 موقعیت آشکار گل را ازبک ها گرفت. او بدون تردید بهترین بازیکن زمین بود.

اتفاق ویژه:

نیشی مورا داور مشهور ژاپنی در این بازی به هیچ بازیکنی کارت زرد نداد.[/h]

لینک به دیدگاه

دژاگه: ازبکستان براي برد ايران به ميدان مي‌آيد

 

اشکان دژاگه اظهار کرد: بازي مهمي برابر ازبکستان خواهيم داشت. آنها نشان دادند، تيم خوبي هستند اما ايران در بازي‌هاي خانگي مي‌تواند حتي حريفان بسيار بزرگ را شکست دهد. همانطور که کره‌جنوبي را برديم، مي‌توانيم ازبکستان را هم ببريم.

دژاگه همچنين گفت:‌ حريف اصلي ايران، ازبکستان است. اگر ازبک‌ها را ببريم، مي‌توانيم به جام‌جهاني بسيار نزديک شويم. ازبکستان را خطرناک‌ترين تيم اين گروه براي ايران مي‌دانم. آنها در بازي رفت فرصت‌هاي گلزني زيادي را از دست داده و بازي بسيار خوبي را به نمايش گذاشتند. قطعا در بازي برگشت هم براي پيروزي به ميدان مي‌آيند.

او در پاسخ به سوالي درباره هماهنگي با ساير بازيکنان تيم ملي ايران گفت: "چاره‌اي نبود. با توجه به اين‌که فولام در ليگ برتر بازي داشت، نمي‌توانستم زودتر به تيم ملي ملحق شوم. البته در گذشته تمرين‌هاي خوبي را با ساير بازيکنان انجام داده و مشکلي از بابت هماهنگي با هم‌تيمي‌هايم ندارم. رفته رفته در فولام جا مي‌افتم. در بازي با آرسنال اولين بار بود که براي فولام فيکس بازي مي‌کردم. اميدوارم در آينده هم شرايط بهتري داشته‌ باشم.

بازيکن فصل پيش ولفسبورگ آلمان درباره بازي تيمش مقابل آرسنال نيز به ايسنا گفت: بازي خوبي بود. البته حيف شد که 3 بر 3 به پايان رسيد. مي‌توانستيم آرسنال را شکست دهيم. از عملکردم در آن مسابقه راضي‌ام. سرمربي تيم هم همين نظر را داشت. سعي مي‌کنم در تمرين‌ها بيشتر خودم را نشان دهم.

 

لینک به دیدگاه

اسامی 23 بازیکن ازبکستان در سفر به تهران: قلم قرمز روی نام احمداوف و کاپادزه

سایت گل- میرجلال کاسیموف اسامی 23 بازیکن اعزامی ازبکستان به تهران را اعلام کرد. سرمربی ازبک ها روی نام 4 بازیکن دعوت شده به اردوی تیم ملی خط قرمز کشید که معروف ترین آنها اودیل احمداف هافبک تیم آنژی ماخاچکالا روسیه است. البته به نظر می رسد او مصدوم است چرا که در بازی پنج شنبه شب گذشته تیمش مقابل لیورپول در لیگ اروپا در دقیقه 30 تعویض شد. همچنین تیمور کاپادزه کاپیتان با تجربه ازبک ها نیز در سفر به تهران حضور ندارد و کاسیموف نام او را نیز خط زد.

دروازه بانان:
ایگناتی نستروف(بنیادکار) مراد زوخوروف(نسف قرشی) سردار کابولجانوف(بخارا)

مدافعان:
ویتالی دنیسوف(دنیپرو اوکراین) شاهرخ گادیوف(نسف قرشی) ایگور کریمتس(پاختاکور) شوکت مولاجانوف(النصر عربستان) اکمل شوراخدمدوف(بنیادکار) اسلام توختاخودجایف (لوکوموتیو تاشکند) آرتیوم فیلیپوسیان(بنیادکار) اسلام اینوموف(لوکوموتیو تاشکند)

هافبک ها:
وادیم آفونین(شورتان) سرور جپاروف(الشباب عربستان) فاضل موسایف(نسف قرشی) عزیزبک حیدراف(الشباب امارات) اولگ زوتیف(اولمالیک) استانیسلاو آندریف(پاختاکور) جسور حسن اف(بخارا) سنجر تورسانوف(آلانیا روسیه)

مهاجمان:
مراد بیکمایف(آکتوبه قزاقستان) الکساندر گنریخ(آکتوبه قزاقستان) الغ بیک باکایف( ایرتیش قزاقستان) ایگور تاران(شورتان)

 

 

لینک به دیدگاه

رنگ پیراهن تیم ها مشخص شد/ ایران: قرمز، ازبکستان: آبی!

 

سایت گل- نشست هماهنگی دیدار ایران- ازبکستان در سالن روابط عمومی فدراسیون فوتبال با حضور عوامل اجرایی بازی، داوران، ناظران و نمایندگان دو تیم ایران و ازبکستان برگزار شد.در این نشست درباره مسایلی همچون برگزاری بازی ، ساماندهی تماشاگران و حفظ نظم و امنیت ورزشگاه و اطراف ورزشگاه قبل و بعد از بازی، نقل و انتقال تیم ها به ورزشگاه و زمان حضور آنان به همراه تیم داوری و ناظران در ورزشگاه آزادی و بازگشت به هتل پس از پایان بازی، برگزاری کنفرانس مطبوعاتی بعد از بازی و دیگر مسایل مربوط به هر چه بهتر برگزار شدن بازی ایران و ازبکستان بحث ها و بررسی های لازم انجام شد. ایران در بازی فردا یکدست قرمز و ازبکستان آبی خواهد پوشید. بازی ایران و ازبکستان فردا ساعت 20 در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد.

 

لینک به دیدگاه

کی‌روش: نتیجه دست خداست اما جنگجویانه بازی می‌کنیم

 

کارلوس کی‌روش سرمربی تیم فوتبال ایران در نشست خبری پیش از بازی با ازبکستان درباره عدم حضورش روی نیمکت و اینکه با چه کسی در ارتباط خواهد بود گفت: فردا آنتونی سیموئز، امید نمازی و گاسپار بر روی نیمکت حضور خواهند داشت. طبق قوانین فیفا به دلیل محرومیت هیچ ارتباطی بین من و نیمکت نخواهد بود. متاسفانه به دلایل غیرقابل قبول اخراج شدم.

وی ادامه داد: بعد از اینکه با 4 دوربین فیلم را بازبینی می‌کردیم هیچ دلیلی برای اثبات حرف‌های داور وجود ندارد و متاسفانه به دلیل تصمیم وی من محروم هستم.

کی‌روش در پاسخ به سوال فارس مبنی بر اینکه شناخت‌تان از ازبکستان تا چه حدی است و رسانه‌های ازبکی در مورد محرومیت شما مانور داده‌اند اظهار داشت: اگر بخواهم شکایت داوری را مطرح کنم این حرف‌ها پایانی ندارد و ما دلایل خودمان را درباره داوری در بازی با قطر و لبنان داریم.

سرمربی پرتغالی در ادامه به صدای خبرنگاران اعتراض کرد و گفت: اگر این صحبت‌ها ادامه داشته باشد تمرکزی نخواهم داشت.

اصحاب رسانه‌های داخلی به این مسئله تمرکز خوبی نکردند؛ فراموش نکنید قبل از دیدار با ازبکستان خیلی از بازیکنان تیم ملی و نفرات استقلال و پرسپولیس دیر به اردو اعزام شدند. نباید فراموش کنیم که در آن بازی ما هم چند مصدوم داشتیم و اشکان دژاگه، قوچان‌نژاد و شجاعی به آن بازی نرسیدند. همیشه باید در نظر داشته باشیم اتفاقات گذشته آینده را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. تمرکز ما به مسائل آینده است نه به اتفاق های ماه قبل. برای ازبکستان احترام زیادی قائلیم اما ما هم کاملا آماده هستیم تا نتیجه لازم را کسب کنیم.

وی در مورد اینکه قرار است علی کریمی با وجود مصدومیت روی نیمکت بنشیند، اظهار داشت: ما دو بازیکن مصدوم داریم و تنها 23 بازیکن از کل نفرات تیم ملی شرایط حضور روی نیمکت را دارند. 2بازیکن مصدوم ما روی نیمکت نخواهند نشست.

سرمربی تیم ملی فوتبال در مورد قدرت فیزیکی تیم ازبکستان عنوان کرد: از قدرت ازبکستان در تمامی نقاط و همچنین از ضعف‌های این تیم شناخت کافی داریم. شکی نداریم نوع بازی که ازبکستان ارائه می‌دهد شیوه‌ای نیست که ما به آن عادت داشته باشیم. ازبکستان شبیه شوروی سابق و روس‌ها بازی می‌کند تیم قدرتمندی هستند که در طول 90 دقیقه تلاش می‌کنند و اگر ما تمرکز لازم را داشته باشیم می‌توانیم بازی را مدیریت کنیم.

کی‌روش تاکید کرد: نکته‌ای که نباید فراموش کنیم این است که بازیکنان ما باید تمرکز کافی را داشته باشد. کاری که در ازبکستان کردیم درون خانه هم می‌توانیم انجام دهیم. تضمین می‌کنم کل تیم در طول 90 دقیقه جنگجویانه مبارزه کنند و در طول مسابقه با روحیه خوب بازی کنیم اما کسب نتیجه دست خداست.

نماینده تیم ملی خاطرنشان کرد: تاکید می‌کند حضور هواداران و طرفداران بسیار مهم و حائز اهمیت است.

باید هواداران نه تنها به ازبکستان بلکه به کل جهان ثابت کنند که ایران مردمی فوتبالدوست دارد و با اشتیاق به این رشته می‌پردازند. باید به قطر، کره، ازبکستان و تمامی تیم‌ها علتی را که ما در جام جهانی حضور داشته باشیم ثابت کنیم به همین خاطر حضور تماشاگران مهم است. باید نشان دهیم همه متحد هستیم و بازیکنان باید عملکردی داشته باشند که تماشاگران با غرور و افتخار از آن یاد کنند.

حضور طرفداران در استادیوم این را ثابت می‌کند که آنها حامی تیم ملی هستند بنابراین نه تنها در بازی‌هایی که خوب هستیم که باید در زمانی‌هایی که خوب نیستیم نیز از ما حمایت کنند.

سرمربی تیم ملی در پاسخ یکی از خبرنگاران در مورد اینکه پرچم خود را چه کرده‌اید، گفت: آن را در جای امن و برای موارد خاص نگه داشته‌ام.

 

لینک به دیدگاه

کاسیموف: نتیجه گرفتن مقابل ایران ماموریت غیرممکن نیست

 

میرجلال کاسیموف در کنفرانس مطبوعاتی قبل از دیدار برابر تیم ملی ایران گفت: بازی بسیار مهمی در پیش داریم و این دیدار برای هر دو تیم سخت است. این بازی تا حدودی تیم‌های اول تا چهارم را مشخص می‌کند. به همین خاطر بازی بسیار ویژه‌ای برای هر دو تیم مخصوصاً ازبکستان است.

وی افزود: می‌دانیم که در استادیوم آزادی و مقابل دیدگان حدود 100 هزار هوادار به میدان می‌رویم، اما مشکلی نداریم. ایران همیشه در خانه خوب بازی می‌کند و ما به اینجا آمدیم تا نتیجه خوبی بگیریم و جایگاه مناسبی پیدا کنیم.

سرمربی تیم ملی ازبکستان در مورد اینکه تیمش در بازی رفت با شکست روبرو شده و آیا در دیدار برگشت با رویکرد متفاوتی در میدان حاضر خواهند شد، گفت: ممکن است در فوتبال تیمی حملات زیادی انجام دهد، اما در نهایت به موفقیت نرسد. این اتفاق در بازی رفت برای ما افتاد. ما شانس‌های زیادی برای گلزنی داشتیم اما از آنها استفاده نکردیم و ایران با بهره گرفتن از تک موقعیت خود توانست به پیروزی برسد. این موضوع را به عنوان یک اتفاق فوتبالی می‌پذیریم، اما اینکه بخواهیم فکر کنیم که ازبکستان از ایران ضعیف‌تر است را قبول نخواهیم کرد. ما اطلاع داریم فردا برابر هواداران زیاد ایرانی بازی می‌کنیم. این جو فقط برای ما نیست بلکه کره هم در این شرایط بازی کرد. با این وضعیت کنار می‌آییم. نتیجه گرفتن برای ما مقابل ایران ماموریت غیر ممکن نیست بلکه این اتفاق می‌تواند رخ دهد.

کاسیموف در مورد اینکه تیم ملی ازبکستان در بازی رفت 5 غایب داشت و اینکه آیا در این بازی همچنان بازیکنان مصدومی در ترکیب دارند، خاطرنشان کرد: داشتن محروم و مصدوم بخشی از فوتبال است و باید نسبت به این موضوع آگاهی داشته باشیم، اما فراموش نکنیم که ما نیمکت قوی داریم و با وجود 5 مصدوم از ایران بهتر بازی کردیم و سرتر بودیم. این بار هم مصدومانی داریم اما به این موضوع توجه‌ای نمی‌کنیم چرا که نیمکت تیم ما بسیار قوی است.

وی در مورد این که گفته می‌شود شرایط هوای تهران فردا بارانی است و اینکه آماده رویارویی با این مشکل را دارند، اظهار داشت: ما کاملا آماده بازی برابر ایران هستیم و هیچ مشکلی از این بابت نخواهیم داشت.

کنفرانس مطبوعاتی سرمربی ازبکستان به دلیل مشکلات ترافیکی که برای حضور این مربی بوجود آمده بود با 20 دقیقه تاخیر آغاز شد.

نکته جالب توجه اینکه یکی از مسئولان یگان ویژه که برای جلسه هماهنگی بازی ایران و ازبکستان به فدراسیون فوتبال آمده بود در حین کنفرانس در سالن حضور داشت.

 

لینک به دیدگاه

اعتراض ازبک‌ها به تمرين‌نکردن درزمين اصلي‌آزادي

 

طبق مقررات وآيين نامه برگزاري مسابقات جام جهاني فوتبال، تيم هاي ملي هر کشور اين حق را دارند که يک روز پيش از مسابقه به مدت 2 ساعت در زميني که قرار است در آن مسابقه برگزار شود، تمرين کند.

شنيده شد، مسوولان فدراسيون فوتبال ايران براي جلوگيري از آسيب ديدن چمن ورزشگاه آزادي به هيچ يک از دو تيم ايران و ازبکستان اجازه تمرين در اين ورزشگاه را نداده اند.

تيم ملي فوتبال ايران به همين دليل عصر امروز در زمين شماره 2 ورزشگاه آزادي تهران تمرين کرد.

تيم ملي ازبکستان نيز چند ساعت بعد در اين زمين اجازه تمرين پيدا کرد.

ديدارتيم هاي ملي فوتبال ايران و ازبکستان ساعت 20 روز چهارشنبه 24آبان در چارچوب رقابت هاي مقدماتي جام جهاني 2014 در ورزشگاه آزادي برگزار مي شود.

 

 

لینک به دیدگاه

بازتاب دیدارتیم های ایران وازبکستان در روزنامه آمریکایی، ازبک ها باید با 100هزار تماشاگر رویارویی کنند

 

به گزارش پایگاه خبری نیویورک تایمز، در اواسط دهه 1980 خبرنگاری از مسکو از دانشگاه کمبریج بازدید کرد تا مستندی در مورد زندگی در انگلستان تهیه کند و از دانشجویان این دانشگاه برگزیده، نام جمهوریهای اتحاد شوروی را پرسید.

تعداد اندکی نمی دانستند که اتحاد جماهیر شوروی معادل روسیه نیست. بیشتر دانشجویان به سختی نام بیش از سه یا چهار جمهوری را بردند. از جمهوریهای آسیای مرکزی هیچ اسمی برده نشد.

از زمان پایان دوران جنگ سرد و تجزیه اتحاد جماهیر شوروی، تغییر زیادی از این نظر بوجود نیامده است. رویدادهای کشورهایی مثل ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان، ترکمنستان و قرقیزستان بندرت در سراسر جهان تاثیرگذار است. ازبکستان می تواند به عنوان اولین کشوری که از این ناحیه به جام جهانی راه پیدا می کند این روند را تغییر دهد. اول از همه نیاز به تغییر شانس و شاید کمی ایمان بیشتر دارد که در سالهای گذشته از هر دو آنها محروم بوده است.

در میانه راه مرحله پایانی رقابتهای مقدماتی جام جهانی در آسیا در حالی که چهار بازی انجام شده و چهار بازی دیگر باقی مانده، ازبکستان هنوز شانس صعود به جام جهانی 2014 برزیل را دارد.

این امر به میزان زیادی به نتیجه بازی روز چهارشنبه در ایران بستگی دارد. ازبکستان با وجود شروع ضعیف در گروه a می تواند با کسب یک پیروزی در ورزشگاه آزادی تهران به صدر گروه صعود کند. در حال حاضر کره جنوبی با هفت امتیاز صدرنشین است و از نظر تعداد امتیازات با ایران برابر است. ازبکستان با دو امتیاز کمتر بعد از ایران قرار دارد. اما با توجه به اینکه کره جنوبی با استرالیا بازی دوستانه دارد و امروز در رقابتهای مقدماتی حضور ندارد فرصت قرارگرفتن در رده اول گروه فراهم است.

ازبکستان در سالهای گذشته ستارگان فوتبالی پرورش داده است. ماکسیم شاتسکی مهاجمی که زمانی شوچنکو بعدی لقب گرفته بود یک دهه در دینامو کی اف بازی کرد و در بیش از 200 بازی حدود 100 گل زد و خبرهایی در مورد امکان انتقال او به لیگ برتر انگلیس منتشر شد.

بعد از او استعدادهایی نظیر سرور جباروف که دو بار بازیکن سال آسیا شد و تیمور کاپادزه آمدند که در حال حاضر اعضای مسن تر تیم ملی هستند و مورد حمایت ستارگان جوانتر تیم نظیر اودیل احمداف و سنجر تورسونوف قرار دارند. گزارشهایی در مورد انتقال تورسونوف به آرسنال نیز منتشر شد.

ازبکستان زمانی یکی از تیم های برتر آسیا از نظر قدرت و توانایی بوده، اما هنوز گام نهایی برای پیوستن به جرگه تیم های قدرتمند قاره ای را برنداشته است. این تیم در اولین حضور خود بعد از استقلال ، قهرمان بازیهای آسیایی در سال 1994 شد، اما در دو نوبت رقابتهای مقدماتی جام جهانی 1998 و 2002 نتوانست همان عملکرد را ارایه دهد.

چهار سال بعد در یکی از جنجالی ترین رویدادهای فوتبال امروز آسیا ، وضع تغییر شد. ازبکستان برای راهیابی به تورنمنت 2006 باید در بازی پلی آف قاره ای مقابل بحرین به پیروزی می رسید و بعد در پلی آف مقابل ترینیداد و توباگو نیز پیروز می شد.

در دیدار رفت مقابل بحرین در تاشکند، ازبکستان یک گل جلو بود و گل دوم را از نقطه پنالتی قبل از پایان نیمه اول به ثمر رساند. داور این گل را به خاطر خطا رد کرد ، اما بجای آنکه دستور تکرار پنالتی بدهد، ضربه آزاد به نفع بحرین اعلام کرد.

باب هافتون سرمربی آن زمان تیم اخیرا در باره این حادثه گفت اگر پنالتی حساب شده بود، ما با حفظ برتری خود می توانستیم به سه یا چهار گل برسیم. همه از این بابت خیلی عصبانی بودند و برای کشور ما یک تراژادی بود. من اولین بازی را به خاطر می آورم. بعد از پایان نیمه اول از داور چهارم در باره این تصمیم داور سوال کردم او گفت این قانون جدید است. بعد از آن با رییس کمیسیون داوری ازبکستان دیدار کردم و از او پرسیدم چرا این قانون جدید را به ما نگفته است. او تغییرات جزیی را پیشتر به اطلاع ما رسانده بود.

هافتون گفت: اما او فقط گفت فکر نمی کنم این رای درست باشد و ما به همین خاطر به فیفا اعتراض کردیم.

ازبکستان درخواست کرده بود این بازی که با نتیجه یک بر صفر به پایان رسیده بود با نتیجه سه بر صفر اعلام شود. بدنبال اعتراض ازبکستان فیفا دستور برگزاری بازی مجدد را داد.

هافتون گفت: فکر می کنم اولین بار بود که فیفا دستور بازی مجدد یک دیدار مقدماتی جام جهانی را می داد. ما برای دیدار برگشت به بحرین رفته بودیم، اما آنجا از این تصمیم فیفا با خبر شدیم به همین خاطر مجبور بودیم به سرعت به ازبکستان بازگردیم. فکر می کردیم می توانیم در بازی مجدد بازی مشابهی ارایه کنیم، اما بحرین در اوایل بازی دروازه ما را باز کرد. در نهایت بحرین بعد از تساوی یک بر یک، مقابل ازبکستان به خاطر گل های خارج از خانه صعود کرد.

در رقابتهای مقدماتی جام جهانی 2010 ، ازبکستان تا این حد به جام جهانی نزدیک نشد، اما این احساس وجود داشت که جام جهانی 2014 متفاوت خواهد بود. این تیم در دور سوم رقابتهای مقدماتی بهترین عملکرد را داشت و بهتر از ژاپن و کره شمالی ظاهر شد، اما وقتی انتظارات در گذشته بالا بوده این تیم انتظارات را برآورده نکرد. کارشناسان روحیه تیم را زیر سوال می برند اما هواداران ترجیح می دهند آن را ناشی از بدشانسی بدانند. به دشواری می توان بهترین توصیف را برای اولین بازی مرحله نهایی بیان داشت.

اگر کره جنوبی همیشه بخت صدرنشینی محسوب می شده، انتظار می رفت رقابت برای رده دوم بین ایران و ازبکستان باشد. به همین خاطر دیدار در تاشکند حیاتی بود. ازبکستان پنج بازیکن تیم اصلی را در اختیار نداشت. تیم ازبکستان درحالی که هنوز دو بازی مرحله قبل باقی مانده بود توانست به مرحله نهایی راه پیدا کند. این بازیکنان که در مرحله قبل یک کارت زرد دریافت کرده بودند گمان می کردند بازی پنجم فرصت خوبی برای گرفتن کارت زرد دوم است تا بعد از تعلیق در بازی کم اهمیت بعدی، مرحله پایانی رقابتهای مقدماتی را بدون مشکل شروع کنند.

اما کنفدراسیون آسیا از ماجرا با خبر شد و همه آنها را از بازی با ایران منع کرد.

با وجود غیبت این بازیکنان، ازبکستان در دیدار با ایران برتری داشت. اما یک گل درست آنها رد شد و با دریافت گل دقیقه 94 با نتیجه یک بر صفر تن به شکست دادند. سرمربی تیم اخراج شد. میرجلال کاسیموف سرمربی جدید عملکرد بهتری داشته است. تساوی با لبنان نومیدکننده بود اما تساوی مقابل کره جنوبی نومیدی کمتری داشت. اولین پیروزی مقابل قطر بدست آمد. ازبکستان بعد از چهار بازی پنج امتیازی است و فقط دو امتیاز با صدر گروه فاصله دارد.

ازبکستان برای راهیابی به برزیل باید با 100 هزار هوادار تیم ملی ایران در تهران روبرو شود. دو بازیکن کلیدی این تیم نیز مصدوم و دو تن دیگر نیز تعلیق شده اند. اگر تیم برتر آسیای میانه بتواند سه امتیاز این بازی را بگیرد، می تواند کل منطقه را برای اولین حضور در جام جهانی آماده کند.

 

لینک به دیدگاه

«کارنی» و «آپیا» مهمان ویژه بازی ایران و ازبکستان

خبرگزاری فارس: دو گزینه خارجی تیم فوتبال پرسپولیس برای عقد قرارداد فردا بازی ایران و ازبکستان را از نزدیک تماشا می‌کنند.

13910816000428_PhotoA.jpg

 

 








 

 

به گزارش خبرگزاری فارس، تیم ملی فوتبال کشورمان فردا از ساعت 20 در ورزشگاه آزادی به مصاف ازبکستان خواهد رفت از همین‌رو دیوید کارنی هافبک استرالیایی که برای حضور در تمرینات پرسپولیس به تهران سفر کرده به همراه استپان آپیا که از سوی ژوزه دی‌پورت شد فردا قرار است به همراه مدیر برنامه‌های خود که سابقه حضور در رئال مادرید را دارد از نزدیک به ورزشگاه آزادی بروند و بازی دو تیم ایران و ازبکستان را تماشا کنند.

همچنین مهدی مهدوی‌کیا امشب آپیا، کارنی و مدیر برنامه‌هایشان را به یک روستوران خارجی جهت صرف شام دعوت کرد.

 

 

لینک به دیدگاه

هنرمندان و مبلغان روحانی به آزادی می‌روند/ اسکان ازبک‌ها در پشت دروازه

خبرگزاری فارس: برای تماشای بازی تیم ملی مقابل ازبکستان امشب مبلغان روحانی و جمعی از هنرمندان به ورزشگاه آزادی می‌روند.

 

092005498_PhotoA.jpg

 

 





 

 

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد ملامحمد، رئیس کمیته فرهنگی فدراسیون فوتبال در خصوص برنامه های این کمیته برای بازی امشب تیم ملی ایران مقابل ازبکستان گفت: برای این مسابقه همچون بازی با کره جنوبی برنامه های فرهنگی زیادی در نظر داریم. شخصیت های مختلف هنری سینما و تلویزیون و تئاتر و برخی خوانندگان پاپ در ورزشگاه آزادی حضور پیدا می کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه 2 روز مانده به اول ماه محرم هستیم برنامه های ویژه ای هم برای استقبال از این ماه در نظر داریم. توزیع اقلام فرهنگی با قوت بیشتری نسبت به بازی کره جنوبی صورت می گیرد. حدود 30 هزار پرچم ایران بین هواداران توزیع می شود و به هنگام پخش سرود تیم ملی پرچم هزار متری ایران باز می شود.

رئیس کمیته فرهنگی فدراسیون تصریح کرد: حدود 150 همیار هوادار بین تماشاگران خواهند بود. ضمن اینکه 80 لیدر از سراسر ایران که آموزش دیده اند در ورزشگاه حضور دارند. قرار است 80 روحانی معظم برای تبلیغ ارزش های اسلامی و جواب دادن به سوال‌های مذهبی هواداران در ورزشگاه آزادی حاضر شوند.

ملا محمد خاطر نشان کرد: مهمترین هدف ما در بازی امشب این است که هواداران مثل بازی با کره جنوبی تا دقیقه 90 تشویق کنند. امیدوارم امشب شب خوبی برای فوتبال ایران باشد.

وی در مورد اینکه هواداران ازبکستان در کدام قسمت ورزشگاه قرار می گیرند، گفت: قرار است آنها در پشت دروازه در ضلع جنوبی ورزشگاه حضور پیدا کنند.

دیدار تیم های ایران و ازبکستان امشب ساعت 20 در ورزشگاه آزادی برگزار می شود.

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...