moein.s 18983 اشتراک گذاری ارسال شده در 26 مهر، ۱۳۹۱ مقایسه سفالینه های ماقبل تاریخی ایران با سنگ نگاره های ايران از هنرسنگ تا هنر لوح های گلی سیرتطوّر خط برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام : خط تصویری Pictogram ، اندیشه نگارIdeogram،پروتوايلامي ProtoElamite ،ايلامي( سطری) Linear برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام یا نشان های خطوط مخطط ایلام Elamite (هندسی )، خط پهلوی (هام دبيره و نيم گشته)، خط عربی (906 سال پیش)، خط کوفی، خط فارسی تا حداقل 250 سال پیش برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام را طي پژوهش هاي ميداني چندين ساله، براي نخستين بار در ايران موفق به كشف آنها شديم. خوشبختانه طی یک فرایند اطلاع رسانی از کشف آنها و همکاری با پژوهشکده خط شناسی و مركز كتيبه شناسي سازمان میراث فرهنگی ایران، گروهی به سر پرستی دکتر رسول بشاش رئیس مرکز کتیبه شناسی ایران، طی دو سال متناوب، با معرفي كه نگارنده از آثار مكشوفه داشت، موفق به قالب گیری و تهیه ی مولاژ آنها جهت مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ نیاوران شديم. 1- يكي ازمولاژهاي باغ كتيبه هاي نياوران از سنگ نگاره هاي تيمره- رقص آييني هزاره ي دهم ق.م كشف: محمد ناصري فرد محل: كوه هاي قيدو مزاين خمين نکته ی بسیار جالب توجه و شگفت انگیز، سیر استیلیزاسیون Abstruse خط تصویری حداقل از هزاره ی دهم ق.م تا حداقل 2100 ق.م. از منظر سنگ نگاره هاي ايران (تيمره) و ادامه ي خلاصه شده ی آنها برلوح هاي گلي شوش و جیرفت، كتيبه هاي خطي پهلوي (هام دبيره و نيم گشته) كوفي، عربي و خط فارسي قابل رصد است برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . با كشف كتيبه هاي خطي مذكور، تاريخ كشف خط به كهن ترين دوره زيست بشري در دنيا مي رسد كه جهت بررسي هاي كارشناسانه تر، متخصصين خطوط مذكور را مي طلبد. قصد ما در اينجا بيشتر معرفي آثار مكشوفه جهت مطالعه سيستماتيك آنها در آينده است. این روند برای نخستین بار در ايران از منظر سنگ نگاره ها كشف مي شود و تا كنون بديلي براي آنها شاهد نبوده ايم. مستندات اين سير مطالعاتي، كتابچه ي مركز كتيبه شناسي ميراث فرهنگي ايران جهت افتتاح باغ كتيبه هاي كاخ نياوران است كه به معرفي سير تطورّ خط در سطح ملي پرداخته و از اسناد بسيار خوبي است كه براي علاقه مندان مي تواند ياري گر خوبي باشد برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . 2- روند استيليزه شدن خط تصويري تا خط ايلام از منظر سنگ نگاره هاي ايران. 4 لینک به دیدگاه
moein.s 18983 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 26 مهر، ۱۳۹۱ - استابن کلر، دیروز گفت: لوح گلی مکشوفه در جیرفت را باید نشان تمدن شرق نامید. ای کاش امروز فرصتی مهیا می شد تا او و همکارش هالی پیتمن، کارشناس امریکایی و... از کتیبه های خطی (Linear . ProtoElamite ) ايلام و پروتو ایلامی (2300ق.م.) مکشوفه در تیمره نيز دیدار داشتند، تا شگفتی و عظمت فرهنگ شرق بیشتر برآنها هویدا می شد. 1 – شباهت بعضي علايم لوح گلي مكشوفه در جيرفت با كتيبه هاي خطي دوره ايلام در تيمره 3- لوح گلي مكشوفه درجيرفت با شباهت بعضي علايم كتيبه سطري تيمره 4 لینک به دیدگاه
moein.s 18983 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 26 مهر، ۱۳۹۱ تعدادي از علايم روي لوح گلي جيرفت مشابه كتيبه ي خط Linearسطري 2300 ق.م. مكشوفه در تيمره است . طي پژوهش هاي ميداني كه در بهارسال 1387 در يكي دره هاي تيمره داشتيم، موفق به كشف كتيبه اي از نمونه خطوط سطري شديم كه به عنوان كهن ترين كتيبه خطي مكشوفه در ايران شناخته شد برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . طي فرايندي از اطلاع رساني و همكاري با مركز كتيبه شناسي ايران موفق شديم از آن جهت باغ كتيبه هاي نياوران مولاژ تهيه شود، كه جاي دارد از زحمات دكتر رسول بشاس و اسفنديار ايمان زاده كه در تهيه مولاژ تلاش داشته اند، نيز قدر داني نماييم. از علايم مشابه در كتيبه ي سطري تيمره با لوح گلي جيرفت مي توان به: مثلث ، لوزي زايده دار و علامت سه شاخه اشاره كرد، كه مضامين آنها به جز لوزي زايده دار بر ما نامكشوف است. لوزي زايده دار، به خوانش un,و به معني مرا است كه در كتاب، يافته هاي تازه از ايران باستان، اثر پرفسور والتر هينتس ، ترجمه دكتر پرويز رجبي. رمز گشايي شده است. 2- همگونی نقش روی سفالینه های شوش (4000ق.م.) با سنگ نگاره های تیمره وقتی به نقش های زیبا و مسحور کننده ی روی سفالینه های شوش تعمق می کنیم (تصاویر زیر) در نگاه نخست هر آنچه می بینیم هنر است و دقت غیر قابل وصف و تحسین برانگیز. اما چیزی که از آن هنر بی بدیل شگفت انگیز تر است، مضامين مستتر در آنها است كه اغلب در قالب علايم تصويري و نوعي خط بيان شده اند. در نگاه نخست تصورّ مي شود كه اين نقوش تصاويري از حيوان هستند، ولي با كمي تعمق در مي يابيم كه پشت اين تصوير انبوهي از هنر و مضامين شگفت انگيز نهفته است و نوعي خط است. براي مثال نقش بزكوهي روي جام شوش از آن نمونه هاي بسيار زيبا و قابل بررسي است كه به شرح آن در زير مي پردازيم. 4 - شباهت ظاهري و مضمون همگون جام شوش 4000ق.م. با سنگ نگاره هاي تيمره 6000 ق.م. نقش بزكوهي روي سفال داراي دو دست و پا و يك دم كج با شاخ گردي است كه چون يك دايره بدن را در بر گرفته و نقطه اي در وسط كه نه لايه موج گونه در آن ديده مي شود كه مضمون خاص دارد برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام و فرصت پرداختن مجدد به آن نيست. نكته ي شگفت انگيز،اين است كه نقش زيباي سفال نمونه خطي بوده (تصوير شماره 4) كه در هزاره ي ششم ق.م. در ميان سنگ نگاره هاي ايران كاربرد نوشتاري و انتقال پيام داشته و با اختراع سفال طرحي دقيق تر بر روي سفالينه ها حضور و ظهور مي يابد. شايد خيلي از افراد تا كنون آن را نقش بزكوهي تلقي كرده اند، چرا كه از چرايي، مضمون و نوع استيليزاسيون آن بي اطلاع بوده اند. به نظر نگارنده از منظر سنگ نگاره ها اين نقوش نوعي خط پروتوايلامي ProtoElamite (ماقبل ايلامي) هستند با مضمون: آبخواهي برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ، زايندگي، بركت و محافظت. در واقع اين گونه طرح ها استيليزه شده ي تصوير بزكوهي است كه خود نوعي خط تصويري Pictogram بوده كه طي هزاره هاي بعد استيليزه شده و به شكلي زيبا و مرموز در ميان سنگ نگاره هاي ايران و طرح روي سفالينه هايي همچون جام شوش ظاهر مي شود. نقش بزكوهي روي جام شوش يكي از حلقه هاي سير تطورّ خط در ايران است كه پيوستگي و تسلسل آن از طريق سنگ نگاره هاي مكشوفه درايران قابل رصد است. 3- همگوني طرح سفالينه سگزآباد بويين زهرا با نقش سنگ نگاره ها: در كوه ها و دره هاي اطراف بويين زهرا سنگ نگاره هاي متعددي كشف شده كه از مهمترين محوطه ها مي توان به: چلمبر، یازلیو قلیج کندی، يري جان يازقلي، آقاقويي و بيانلو اشاره كرده كه بيشترين نقوش تكراري در ميان آنها نقش بزكوهي است، همان طرح پر رمز و رازي كه بر روي سفال منقوش( قبل از هزاره ي پنجم ق.م. ) سگز آباد است. طرح روي سفال يك بزكوهي است كه در وسط شاخ هاي آن هفت نقطه ي گرد ديده مي شود كه به يك نقطه ي مركزي وصل مي شود . تجربه ي بررسي نه ساله بر روي سنگ نگاره ها، اين بر داشت را به ما داده كه هرآنچه كه در وسط شاخ قرار مي گيرد نمادي از خواسته ها و آرزوهاست، يك نقطه به تنهايي در ميان شاخ نمادي زايندگي و انسان در ميان شاخ ها نماد محافظت است و چند نقطه در ميان شاخ ها، نشان از تعدد آرزو ها دارد. همانطور كه در كتيبه خط سطري تيمره نيز قابل مشاهده است. اصلي كه براي ما جالب است، اين يافته است كه نقش هاي كهن سنگ نگاره ها طي دوره جديدتر با تكنيك هنري بسيار پيشرفته تر بر روي سفالينه ها حضور يافته اند و اين اصلي است كه فقط در ايران قابل رصد است! 5- شباهت نقش سنگ هاي بويين زهرا با طرح روي سفال سگز آباد 4 لینک به دیدگاه
moein.s 18983 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 26 مهر، ۱۳۹۱ 4- همگوني طرح سفالينه جيرفت با نقش سنگ نگاره ها: 7- مقايسه طرح روي ظرف سفالي جيرفت (3000 ق.م.) با نقش سنگ نگاره هاي ايران (7000ق.م .- تيمره) جيرفت يكي از سرزمين هاي با تاريخ كهن و اسرار نامكشوف است كه در خصوص آن مطالعات زيادي صورت نگرفته است. طرح روي سفالينه ها و سنگ هاي صابوني مكشوفه (هزاره ي سوم ق.م.) در آن ديار هم با نقوش سنگ نگاره هاي محوطه ي فراش در ساردونيه جيرفت و ديگر نقاط ايران از نظر شباهت ظاهري و مضامين اغلب يكنواخت هستند كه از مهمترين آنها مي توان به طرح هايي با مار و بزكوهي اشاره كرد. نقش مار و بزكوهي در ايران باستان نوعي خط تصويري با مضامين ملي و جهاني بوده است كه در قالب سنگ نگاره ها كاربرد انتقال پيام داشته و سپس با طرح هايي زيباتر و تكنيك هنري قوي تر به روي سفالينه ها با همان مضامين حضور پيدا مي كنند . نقش مار در نماد شناسي جهاني به معني: باران، آب و خرد است. SNAKE/SERPENT— rain, water, wisdom و نقش بزكوهي بر روي سفالينه هاي مكشوفه در جيرفت هم چون ديگر نقاط ايران مضموني ملي و جهاني دارد. نقش بزكوهي بر روي سفالينه هاي ايران، به تعبير استنلی کوهن باستان شناس فرانسوي، آبخواهي است و در نمادشناسي جهاني هم بزكوهي همان مضموني را دارد كه در هزاره هاي قبل در ايران كاربرد داشته است. Ancient rock art - Ibex and holy symbols: the footprint of God BIG HORN SHEEP— rain, counting 4 لینک به دیدگاه
moein.s 18983 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 26 مهر، ۱۳۹۱ 5- همگوني طرح سفالينه سيلك كاشان با نقش سنگ نگاره ها: اغلب سفال هايي كه در تپه ي كهن سيلك كاشان كشف شده اند داراي طرح هايي شبيه نقوش سنگ نگاره ها هستند. براي مثال: سفال هايي با طرح هاي گربه سانان( شبيه يوز)، پرندگاني شبيه لك لك و از همه جالب تر نقش هاي بزكوهي است. اوج طرح هاي زيباي نقش بزكوهي بر روي ظرفي است، شبيه گلدان كه گيرشمن آن را نماد كار خود در سيلك قرار داده بود. روي اين ظرف سفالي طرحي از بزكوهي باحالتي خاص كه از همه جالب تر شكل شاخ هاي آن است كه به طرز زيبايي چون موج آب طراحي شده و سبك آن شبيه طرح درون حلقه وسط جام شوش (هزاره چهارم ق.م.) نيز است. همانطور كه قبلاً ذكر شد نقش بزكوهي درميان سنگ نگاره ها و سفالينه هاي ماقبل تاريخي ايران نماد آبخواهي، زايندگي و بركت است. نكته ي شگفت آن است كه همين طرح را ما در ميان سنگ نگاره هاي تيمره هم داريم. نقش بزكوهي با طرح شاخ هاي مواج كه بزرگ ترين تك نقش بزكوهي در ميان سنگ نگاره هاي ايران هم است. اين شباهت هاي نزديك و قدمت كهن تر سنگ نگاره ها، نشان از پيوستگي فرهنگي طرح روي سفالينه هاي ماقبل تاريخي با نقوش سنگ نگاره هاي كهن ايران را دارد. 8- شباهت ظاهري و مضموني طرح روي سفال سيلك (3000ق.م.) با سنگ نگاره هاي ايران (4000ق.م.تيمره) 6 - همگوني طرح روي سفالينه ي انيميشن شهر سوخته با نقش سنگ نگاره ها: همانطور که متخصصین و باستان شناسان در خصوص قدمت و مضمون نقش روي سفال انيميشن مكشوفه در شهر سوخته (زابل) نظریاتی ابراز داشته اند، از منظر تطبیق و قیاس با سنگ نگاره هاي ایران از نظر شباهت ظاهري و مضمون، كشف و شگفتي ديگري از گستره و پيچيدگي هنر در ايران باستان را به نمايش مي گذارند. طي كاوش هايي كه توسط باستانشناسان ایتالیایی به سرپرستی مارتیسو توزی از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۷ و ادامه ي آن بررسي ها توسط دكترسيد منصور سجادی صورت گرفت. در سال 1356 ظرفي شبيه گلدان هاي امروزي كشف مي شود (هزاره ي سوم ق.م.) كه بر آن طرح يك بزكوهي در پنج حالت متفاوت از هم با رنگ سياه بر آن خلق شده كه در حال جست زدن، براي چيدن گياهي درختچه اي است. 9- شباهت ظاهري و پيامي سفالينه انيميشن شهر سوخته با سنگ نگاره هاي ايران 4 لینک به دیدگاه
moein.s 18983 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 26 مهر، ۱۳۹۱ در هنگام كشف اين ظرف از چرايي خلق اين نقوش بي اطلاع بوده اند كه طي زمان بعدي موفق به كشف اسرار نهفته در نقش هاي بزكوهي در حالت هاي مختلف و گياه مي شوند.نقش بزكوهي و گياه در پنج حالت مختلف بر روي ظرف سفالي نقاشي شده كه با چرخاندن سفال بزكوهي جست مي زند و از گياه مي چيند. به نظر نگارنده طرح روي سفال مضمون يك دعاست كه در قالب هنري شگفت خلق شده است. بزكوهي نماد يك فرشته است(ناجي مشي و مشيانه) و گياه روي سفال، گیاه مقدس هوم برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام Ephedra(گیاه جاودانگی و مانايي) است و تركيب نقش بزكوهي و گياه هوم به اين مضمون است كه: ای فرشته ی ناجی مشی و مشیانه، از گیاه مقدس هوم (گیاه جاودانگی و مانايي) بخور تا هميشه بمانی. 10 – طرح گياه هوم بر روي سفالينه هاي ماقبل تاريخي ايران و سنگ نگاره هاي ايران. يكي ديگر از شگفتي هايي كه ما در عرصه پژوهش بر روي سنگ نگاره هاي ايران با آن رو به رو شديم، كشف بومي با نقوش بزهاي كوهي (پنج مورد) دقيقا شبيه طرح روي سفال انيميشن شهرسوخته در تيمره (كوه هاي اطراف خمين)، با تكنيك هنري فوق العاده و قدمتي بيشتر( هزاره ي ششم ق.م.) و شباهت ظاهري و پيامي يكنواخت با سفال انيميشن مكشوفه در شهرسوخته است!؟ مسافتي بسيار بعيد از هم و دوراني بس كهن تر و شباهت و پيامي يكسان كه نشان از گستره و همبستگي هنر درايران باستان دارد. به نظر نگارنده طرح روي سفال انيميشن شهر سوخته مكشوفه در اطراف زابل و نقوش سنگ نگاره هاي تيمره نوعي خط تصويري مقدس Holy Pictogram بوده اند كه براي انسان هاي آن ادوار مضاميني شناخته شده و قابل درك همگاني بوده است. در ميان سنگ نگاره هاي ايران هم اغلب كشف گياه هوم با نقش بزكوهي با هم و كنار هم است. 11- نقش هاي گياه هوم، گياه مقدسي كه نقش آن بر روي سفالينه هاي ماقبل تاريخي نيز متعدد يافت مي شود. 4 لینک به دیدگاه
moein.s 18983 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 26 مهر، ۱۳۹۱ 7 - نقش هاي متعدد گياه مقدس هوم (سومه) Ephedra مكشوفه در ميان سنگ نگاره هاي ايران: بعضي ها در ايران براي تفسير طرح روي سفال انيميشن شهرسوخته از آن به عنوان درخت نخل ياد كرده اند و غربي ها هم عنوان كرده اند كه اين گياه درايران اصلاً وجود نداشته و كشف و استفاده هاي گوناگون آن را منتسب به مردمان باستان كشور چين مي دانند. اين در صورتي است كه ايرانيان از هزاره ي هفتم ق.م. آن مي شناخته اند و در مراسم آييني و ديگر كاركردهاي گوناگون مورد استفاده فراوان داشته و حتي در يشت هاي 10 تا 20 اوستا نيز سروده هاي فراوان دارد. در دنيا عصاره ي آن به عنوان سوزاننده چربي و انرژي بخش براي ورزشكاران مورد استفاده فراوان دارد. عدم اطلاع ما از داشته هاي كهن و شگفت انگيز باعث مي شود تا ديگران از منظرهاي مختلف استفاده هاي فراوان از آنها داشته و افتخارسابقه كشف آن يافته هاي كهن را نيز ديگر كشورها به نفع خودشان تصاحب كنند برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . 8- شباهت ظاهري مجسمه هاي گلي مكشوفه در معابد سومر در بين النهرين با نقوش سنگ نگاره هاي ايران در يكي از معابد بين النهرين مجسمه هاي گلي متعددي كشف شد (4000ق.م.) كه همگي دستاني بر سينه دارند و نمادي قدسي است. شبيه آنها در تپه هاي مارليك گيلان نيز كشف شده است. درميان رنگين نگاره هايPictograph مكشوفه در غار ميرملاس و هميان كوهدشت (هزاره ي دهم ق.م.) و نمونه هاي فراوان درميان سنگ نگاره هايPetroglyph تيمره (از هزاره ي سوم تا دهم ق.م.)، هم نقوش انسان هايي را مي بينيم كه دستاني بر سينه دارند، با شباهت هايي بسيار نزديك، كه نشان از پيوستگي و قلمرو اين انديشه و رفتار از لرستان و مركز ايران تا بين النهرين دارد. با توجه به اينكه آثار مكشوفه در لرستان و تيمره كهن تر و فراوان تر است، مي تواند گوياي اين پيام باشد كه اين انديشه و رفتار از نقاط مذكور به بين النهرين رفته است. 9 – شباهت نزديك مجسمه هاي گلي مكشوفه بين النهرين با نقوش سنگ نگاره هاي مير ملاس و تيمره طي فرايند مطالعاتي خود موفق شديم روند تطبيقي طرح روي سفالينه هاي مكشوفه در نقاط مختلف ايران با نقوش سنگ نگاره هاي مكشوفه را داشته باشيم كه از مهمترين آنها عبارتند از: تپه حصار دامغان، اسماعيل آباد قزوين ، چشمه علي شهر ري، تل شفا، بشگرد و رودان بندر عباس نيز داشته باشيم. 11 - گستره ي هنر و تمدن از مركز ايران تا بين النهرين به گواه سنگ نگاره هاي كهن مكشوفه در تيمره؟! 4 لینک به دیدگاه
moein.s 18983 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 26 مهر، ۱۳۹۱ 12 - به گواه سنگ نگاره هاي ماقبل تاريخي ايران، خط عربي باستان (خط كوفي) ريشه ي ايراني دارد 13 - با كشف آثاري از اين دست و به گواه سنگ نگاره هاي 40000 ساله ي مكشوفه در تيمره و لرستان، خاستگاه انسان اوليه ايران است (پرفسور مارسل اوت) و سرچشمه تمدن بشري، مركز ايران امروزي و لرستان است و مهاجرت آريايي ها، اصلي بدون سند و غيرعلمي است. 14 - نقش سنگ نگاره ها در هزاره ي بعد دست مايه هنرمندان سفالگر مي شود و اين اصلي است كه فقط در ايران به فراواني قابل رصد است 4 لینک به دیدگاه
moein.s 18983 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 26 مهر، ۱۳۹۱ 15 - نمايش سير هنر در ايران باستان از هنر سنگ Prehistoric Rock Art تا هنر سفال، روندي كه نشان از سير تطورّ هنر و گسترده ي وسيع آن در ايران باستان دارد. 16 - نقوش سنگ نگاره هاي كهن دست مايه هنرمندان سفالگر بوده تا از آنها بعنوان كاربستي متعالي بر روي سفالينه ها بهره جويند. اصلي كه براي نخستين بار در ايران كشف مي شود و در جهال بديلي براي آن متصورّ نيست. 17 - مطابقت طرح روي سفالينه ي ماقبل تاريخي ايلام با نقوش سنگ نگاره هاي ايران، نقوش سنگ نگاره ها كهن (هنر اوليه بشر) دست مايه طرح هاي زيباي روي سفالينه هاي كهن گرديده و اين سير از ايلام (گورستان بني سورمه ) تا سيستان بلوچستان (شهر سوخته) قابل رصد است. اين نشان از گستره و پيوستگي هنر و جايگاه ان در زندگي نياكان دارد. اين اصلي است كه بديل آن در هيچ جاي دنيا يافت نمي شود. 4 لینک به دیدگاه
moein.s 18983 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 26 مهر، ۱۳۹۱ 18 -مشابهت طرح روي سفال جزيره كرت يونان (گردونه ي مهر) بانقش سنگ نگاره هاي ايران( سارال كردستان) . كشف و عكس: جمال لحافيان 19 - مشابهت طرح روي سفال جزيره كرت يونان (گردونه ي مهر) بانقش سنگ نگاره هاي ايران( تيمره- كوه هاي اطراف خمين). كشف و عكس: محمد ناصري فرد 3 لینک به دیدگاه
moein.s 18983 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 26 مهر، ۱۳۹۱ 20 -مشابهت طرح روي سفالينه مكشوفه در ايران (گردونه ي مهر در ميان شاخ هاي بزكوهي به مضمون محافظت) بانقش سنگ نگاره هاي ايران( تيمره- كوه هاي اطراف خمين). كشف و عكس: محمد ناصري فرد 21 - نمايي از استيليزه شدن تصوير تا ظهور خط با احترام- محمد ناصري فرد 3 لینک به دیدگاه
moein.s 18983 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 26 مهر، ۱۳۹۱ پانویس ها 1- دانشمندان خط شناس، سیرتطوّرخط را در دنیا بر این مبنا می دانند: Pictogram -ideogram-logogram- rebus-syllobic-alphabetic 2 - صفحه شماره 4 کتابچه مرکز کتیبه شناسی ایران.بهمن 87 3- از خط تصویری Pictogram تا خط الفبایی .Alphabetic 4- در تصویر شماره 2( petrglyphs ) سیراستیلیزاسیون ازتصویر تا خط ایلام بر روی لوح گلی شوش بخوبی مشهود است. 5 - کتابچه منتشره مرکز کتیبه شناسی ایران.بهمن 87 برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام - کتابچه مرکز کتیبه شناسی ایران.بهمن 87 برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام - موزه هاي سنگي هنرهاي صخره اي(سنگ نگاره هاي ايران)، اثر نگارنده برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام - -- مقاله : استنلی کوهن، مترجم: ناهید سعادتیان، خبرگزاری میراث فرهنگی ۱۳۸۷/۱۱/۵ - 11:33:00 برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام - مراسمِ هوم از مهمترین مراسمِ برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام است و با آدابِ شست و شوی خاصی با سرودِ برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام در مقابلِ مجمرِ آتش، پنج تا هفت ساقه از هوم با قدری آب زور و شاخهای اورورام در هاون فشرده شده و قطراتِ حاصل از این مراسم را که از گیاهانِ فشرده شده بدست آمده پراهوم میگویند برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . در اوستا، یشتِ کوتاهی برای هوم سروده شدهاست. هوم و شیره یا افشره آن، خاصیتهایی دارد که موجب رویکرد مردمان به آن شده است. افدرین یا آندرنالین گیاهی موجود در آن خاصیت تسکینبخشی به هنگام درد دارد و نوعی مسکن طبیعی و نیرومند است. برخی پژوهشگران نیز گمان دادهاند که منظور از دارویی که در داستان زایش رستم به یاری سیمرغ برای بیهوشی و شکافتن پهلوی رودابه بکار رفته، هوم بوده است. نوشیدن افشره هوم که طبیعتی سرد دارد، موجب نوعی سرخوشی و شادی و احساس توانایی بیشتر میشود. نوشیدن مقدار زیاد یا غلیظ از افشره هوم، موجب تنگی عروق، بالارفتن فشار خون و سرگیجه و خوابآلودگی شدید میشود. امروزه برای تهیه افشره هوم از افدرا، مقدار کمی از ساقههای تازه یا خشک آنرا با اندکی آب در هاون میریزند و میکوبند. برای بهترین نتیجه، معمولاً کوبیدن را تا چند روز و با فاصلههای چند ساعته تکرار میکنند. سپس عصاره به دست آمده را بار دیگر با میزانی از آب یا شیر رقیق میکنند تا نسبت نهایی نوشیدنی آماده شده، برابر با دو تا پنج در هزار باشد. یعنی دو تا پنج گرم ساقه هوم برای یک لیتر نوشیدنی. هوم را همان گیاه دارویی« افدرا» (Ephedra) میدانند كه دارای مقدار زیادی مادهی«افدرین» است و بهكاربردن زیاد این ماده شور و شادمانی در آدمی بههمراه میآورد. رویشگاه آن در ایران، افغانستان، پاكستان و هندوستان گزارش شدهاست. ویژگی این گیاه گلهای زرد و كوچك و الیاف پر آن است. در «هومیشت» دربارهی ویژگی این گیاه میخوانیم: «زایمان آسان و ازدواج خوب برای دختران را آرزومند است.هوم در زمان هخامنشیان مورد استفاده شاهان هخامنشی در مراسم مذهبی مانند مهرگان بود که به آن شراب مقدس باشکوه (هوم باشکوه)و یادر زبان اوستایی که زبان مردم شرق ایران زمین بود، رئوهام یا برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ([که پسر گودرز یکی از پهلوانان شاهنامه هم به همین نام است) هم می گفتند. منابع برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام یشتها، ابراهیم پورداوود، جلد دوم، برگِ ۳۵۲ برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام نيبرگ. نك: رديه هنينگ بر آن(زرتشت، سياستمدار يا جادوگر) برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام یشتها، ابراهیم پورداوود، جلد نخست، برگِ ۴۷۳ برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام دينكرد7، بخش 2، بند22-29 برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام Needham,1996,p172-3; Daniels,1996,p241; Laufer,1919,p287-8; Unschuld,1986,p179 برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام شناخت اساطير ايران، جان هينلز، ترجمه ژاله آموزگار و احمد تفضلي، چاپ چهارم، برگ50 برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام یشت ها، ابراهیم پورداوود، جلد نخست، برگِ ۴۷۳ ويكي پديا برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام [10] - What is Ephedra? 1- This is over 5000 years old Chinese herb and was under extensive use for the treatment of Weight Loss or Fat Burning due to its excellent quality of enhancing the metabolism; reduce appetite and burning fat without damaging muscles. However the US FDA later banned these herbs after being found its side effects that led to death in some cases. While burning the fat it used to enhance the blood pressure and the heart beat rate resulting in massive cardiac arrest. The herb Ma Huang’s basic active ingredient is called Ephedra, which represents Adrenergic Bronchodilators, the therapeutic category.Ephedra refers to several related species of herbs that commonly grow in desert areas. It is best known as a botanical source of the alkaloids ephedrine, pseudoephedrine and others. Ephedra species also contain many other constituents. Ephedra (Ephedra sinica) has been used in recent years in products marketed for weight loss, body building and increased energy. The main chemical compound in Ephedra is ephedrine. Chinese Ephedra or Ma Huang is a powerful herb that is the active ingredient in high effective weight loss diet pills and supplements. Many use the name "thermo", "lean" or "fat burner". Ephedra is effective component of many weight loss diet pills, over-the-counter (OTC) medications. Although it has been banned by the FDA in the past, Ephedrine, and herbal versions such as Ma Huang are still widely used in weight loss supplements. 10 - هوم چيست؟ این بیش از 5000 سال پیش گیاه چینی است و تحت استفاده های گسترده ای برای درمان از دست دادن وزن یا سوزاندن چربی با توجه به کیفیت عالی خود را از افزایش متابولیسم، کاهش اشتها و سوزاندن چربی بدون آسیب رساندن به عضلات. با این حال FDA آمریکا بعد از این گیاهان را پس از عوارض جانبی آن که در برخی موارد منجر به مرگ ممنوع است. در حالی که سوختن چربی استفاده می شود به منظور افزایش فشار خون و ضربان قلب ضرب و شتم منجر به بازداشت گسترده قلبی. اساسی کارشناسی ارشد گیاه هوانگ ماده فعال نامیده می شود افدرا، که نشان دهنده گشاد کننده های برونش آدرنرژیک، رده درمانی است. افدرا اشاره به چند گونه از گیاهان دارویی است که به طور معمول در مناطق بیابانی رشد می کنند. بهتر است به عنوان یک منبع گیاه شناسی آلکالوئیدهای افدرین ، پزودوافدرین و دیگران شناخته شده است. افدرا گونه نیز حاوی ترکیبات بسیاری دیگر. افدرا (نوشته sinica) شده است در سال های اخیر در محصولات به بازار عرضه شده شده برای کاهش وزن ، بدن سازی و افزایش انرژی استفاده می شود.ترکیب شیمیایی اصلی در نوشته افدرین است. چینی نوشته و یا کارشناسی ارشد هوانگ گیاه قدرتمند است که ماده فعال در بالا وزن رژیم غذایی از دست دادن قرص های موثر و مکمل می باشد. بسیاری از استفاده از نام "ترمو"، "بدون چربی" یا "چربی سوز". افدرا، مولفه های موثر بسیاری از دست دادن وزن قرص رژیم غذایی، بیش از حد نسخه (OTC) داروهای است. البته دیده شده توسط FDA در گذشته، افدرین ممنوع، و نسخه های گیاهی مانند ما هوانگ هنوز به طور گسترده ای در مکمل های کاهش وزن استفاده می شود. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 5 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده