رفتن به مطلب

ترکیب کشتی سازی و بیو مکانیک


afshinzkh

ارسال های توصیه شده

سلام دوستان

من دانشجوی سال آخر رشته مهندسی کشتی سازی هستم و برای ارشد قصد دارم که توی رشته بیومکانیک درسمو ادامه بدم

اینطور که شنیدم میگن اگه می خوای راحت تر پذیرش بگیری موضوع پروژت اگه مرتبط باشه به پزشکی کارت آسونتره

حالا می خواستم از شما که آشنایی زیادی با پزشکی دارین بپرسم که به نظر شما موضوعی هست که بشه ترکیبی از پزشکی و کشتی سازی باشه؟؟

 

البته من خودم یه سری سرچ های خاصی کردم و یه موضوع جالبی که پیدا کردم Human Factors on High speed crafts بود. که در واقع به این مسئله رسیدگی می کنه که برای طراحی یه شناور تندرو چه مواردی رو باید رعایت کنیم که اون مسافری که توشه دچاار آسیب نشه. اما این موضوع بیشتر جامداتی بود و من متاسفانه روی سیالات خیلی کار کردم و در واقع فیلد کاریم کلا مکانیک سیالات محاسباتی و کار با نرم افزار های اوپن فوم و انسیس و این چیزاست.

 

البته مدلسازی جریان خونم فک کنم واسه ما خیلی سخت باشه چون سیال غیر ویسکوزه و محاسباتش کلا توی درسای ما نبوده.

 

حالا به نظرتون موضوعی هست که مثلا مدلسازی هوا یا آب توش داشته باشه و مرتبط باشه با هر دو رشته؟؟

  • Like 4
لینک به دیدگاه

جالبه ارتباطی که می خواید برقرار کنید

موفق باشید.

 

اینو برای اطلاع خودم می پرسم

تو کادر خدمه یه کشتی یا یه اسکله هستند کسانی که پروتز خارجی (خارج از بدن) داشته باشند ؟

در واقع اجازه دارند که یاشن، یا سلامتی جسمانی کامل از پیش شرایطش هست ؟

شاید بشه روی خوردگی اتمسفری این پروتزها کار کرد که در این صورت یه گریزی هم به مواد می زنید.

البته این موضوع بیومکانیک نیست !

  • Like 4
لینک به دیدگاه

دوست عزیز مرسی از جوابت

متاسفانه این موضوعی که گفتی احتمالش خیلی کمه

من یکی از یکی از دوستانم که کشتی سازی رو ول کرده و رفته توی نیروی دریایی دوره کاپیتانی می گذرونه پرسیدم و گفت که همه افرادی که برای ملوانی و کلا خدمات توی کشتی کار می کنن باید سلامت کامل داشته باشن و احتمالش خیلی کمه که یه خدمه بر اثر یه حادثه ای مجروح بشه و بعد بخواد دوباره به کارش ادامه بده.

ولی اینم بگم که بحث خوردگی در محیط دریایی رو هم من می تونم برم دنبالش و مرتبط با رشتمون هست و اگه بازم موضوعی مشابه به نظرت رسید ممنون می شم.

  • Like 3
لینک به دیدگاه

همون طور که خودتون هم گفتین چون افرادی که در زمینه این رشته کار میکنن باید سلامت کامل جسمی داشته باشن، ارتباط م پزشکی و م کشتی سازی یکم سخته.

 

من گرایشم بیومکانیک نیست ولی با توجه به سلامت کامل جسمانی افراد تنها چیزی که به ذهنم میرسه، کار کردن در زمینه ارگونومی هست

 

برای مثال طراحی صندلی خاصی که مناسب فضای کشتی باشه......بیماری وجود داره به اسم بیماری حرکت که برخی افراد حین حرکت در وسایل نقلیه بهش دچار میشن. بیماری دریا هم بهش گفته میشه. که برای برخی افراد میتونه واقعا ناراحت کننده باشه. علتش گاهی عدم هماهنگی بین دید و گوش داخلی هست. مثلا کسی که داخل اتاقی در کشتی نشسته، چشمش یه اتاق کاملا ساکن رو میبینه اما گوش داخلی که مرکز تعادل هست حرکت کشتی و بالا و پایین اومدنش رو حس میکنه...مغز پیام هایی رو دریافت میکنه که با هم هماهنگ نیستن و این بیماری و علایمش رو تشدید میکنه

این حالت رو عرشه کم تره، اما برای قسمت های داخلی کشتی شاید بشه فضا و به خصوص صندلی رو طوری طراحی کرد که میزان حس حرکت کشتی به حداقل برسه....:ws38:

 

 

  • Like 4
لینک به دیدگاه
سلام دوستان

من دانشجوی سال آخر رشته مهندسی کشتی سازی هستم و برای ارشد قصد دارم که توی رشته بیومکانیک درسمو ادامه بدم

اینطور که شنیدم میگن اگه می خوای راحت تر پذیرش بگیری موضوع پروژت اگه مرتبط باشه به پزشکی کارت آسونتره

حالا می خواستم از شما که آشنایی زیادی با پزشکی دارین بپرسم که به نظر شما موضوعی هست که بشه ترکیبی از پزشکی و کشتی سازی باشه؟؟

 

البته من خودم یه سری سرچ های خاصی کردم و یه موضوع جالبی که پیدا کردم Human Factors on High speed crafts بود. که در واقع به این مسئله رسیدگی می کنه که برای طراحی یه شناور تندرو چه مواردی رو باید رعایت کنیم که اون مسافری که توشه دچاار آسیب نشه. اما این موضوع بیشتر جامداتی بود و من متاسفانه روی سیالات خیلی کار کردم و در واقع فیلد کاریم کلا مکانیک سیالات محاسباتی و کار با نرم افزار های اوپن فوم و انسیس و این چیزاست.

 

البته مدلسازی جریان خونم فک کنم واسه ما خیلی سخت باشه چون سیال غیر ویسکوزه و محاسباتش کلا توی درسای ما نبوده.

 

حالا به نظرتون موضوعی هست که مثلا مدلسازی هوا یا آب توش داشته باشه و مرتبط باشه با هر دو رشته؟؟

درود. :icon_gol:

 

اون دوتا نكته‌اي كه بولد كردم به شدت براي من جالب بودن. :دي

در مورد اولي كه به انتخابتون تبريك مي‌گم :w02:و اميدوارم موفق باشين.:flowerysmile:

در مورد دومي هم آره مائم شنيديم!

---------------------

خب من روز اول جواب ندادم كه برم يه سرچ مختصري بكنم و بيام!

البته وقت نشد ولي بازم موضوعي كه خودتون گفته بودين رو يه نگاه مختصري بهش كردم و خيلي جالب بود. ممنون كه مطرحش كردين.:icon_gol:

 

 

 

در مورد همين Human Factors on High speed crafts، چند نكته مطرح مي‌شه.

اولينش به خاطر سرعت بالايي هست كه بدن انسان بايد تحمل كنه. با در نظر گرفتن بالا و پايين شدن شناور، ميشه متوجه شد كه قراره تنش‌هاي خيلي زيادي به بدن وارد بشه. به همين خاطر طراحي صندلي كه فرد قراره روش بشينه مهمه.

واسه صندلي چند عامل رو بايد در نظر گرفت:

با استفاده از يه سري فنر‌ها و در نظر گرفتن يه سيستم ديناميك، بايد صندلي رو طوري طراحي كرد كه يه مقداري از بالا و پايين شدن‌ها يا جلو و عقب شدن‌هاي ناشي از اينرسي رو دمپ كنه.

از طرفي نبايد عملكرد فرد رو مختل كنه.

نكته‌ي بعد اينه كه مهره‌هاي گردني، تحت حركت‌هاي ناگهاني، جابجا مي‌شن و ستون فقرات توي ناحيه‌ي گردن دفرمه ميشه.

اين مي‌تونه منجر به آسيب خيلي شديدي توي نخاع يا حتي خود مهره‌ها و ديسك بين مهره‌اي بشه. پس بايد يه سيستم بازدارنده براي اين اتفاق هم طراحي شه.

نكته‌ي خيلي مهمي كه سيالات هم درش كاربرد داره و توي تصادفات اتومبيل هم رخ مي‌ده، تغيير شكل ناگهاني مغز و مايع مغزي-نخاعي حين تكون‌هاي شديد هست كه مي‌تونه منجر به آسيب به قشر مغز هم بشه. (اين مسئله توي تصادفات اتومبيل بررسي شده و دو فاز جامد و سيال رو با هم داره و ...)

يه مسئله‌ي ديگه توي همين صندلي‌ها اينه كه علاوه بر اينكه بايد يه ثبات نسبي براي فرد فراهم كنن، نبايد حركاتش رو محدود كنن يا با اعمال فشار بيش از حد خودشون به فرد آسيب برسونن. (مثلا اگه چيزي مثل كمربند قراره باشه، بايد يه درجاتي از آزادي رو داشته باشه كه هم فرد رو ثابت نگه داره هم تحت نيروي اينرسي، باعث خورد شدن استخوان‌هاي فرد نشه!)

مايع تعادلي گوش رو هم كه سيندخت عزيز پيشنهاد داد.

 

اينا در مورد موضوع پيشنهادي خودتون بود، بعدا يادم بياد بازم مي‌گم!

ولي خب يه سري كاراي ديگه‌ي سيالاتي هم هست كه توشون مي‌تونيد از دانش كشتي‌سازيتون براي كاربرد پزشكي استفاده كنيد.

 

اول بگيد كه در مورد سازه‌هاي زير آب و زيردريايي‌ها و ... هم چيزي خوندين يا نه؟ :ws38:

  • Like 4
لینک به دیدگاه

مرسی دوستان از جواباتون

اینجا عجب انجمن خوبیه... همه بهت میگن موفق باشی :ws3:

 

در باره اون بحث دریا زدگی که گفتین... خودم تا حالا بهش فکر نکرده بودم، موضوع جالبی می تونه باشه ، اگه مقاله یا کتابی راجع بهش دارین معرفی کنین ممنون میشم

 

نکته دوم اینکه خانم O-N چیزایی که ما در مورد سازه های دریایی خوندیم کلا یه درس سه واحدیه به اسم سکو های دریایی که بیشتر به طراحی و چگونگی ساخت سکوهای نفتی می پردازه. اما در مورد سازه زیر دریایی باید بگم که راجع به زیر دریایی کلا 5 تا کتاب تو کل دنیا نمیشه پیدا کرد چوت مبحثش خیلی جدید و محرمانه است، ولی بازم داشتیم دانشجوهایی که روی مباحث زیر دریایی کار کردن و میشه روش کار کرد حالا پیشنهادتونو بگید من میرم بیشتر راجع بهش تحقیق می کنم.

 

راجع به پیشنهاد های صندلی و فضای داخلی هم ممنون اینا رو حتما میرم راجع بهش می خونم و با استادم صحبت می کنم امیدوارم بتونم راضیش کنم که یه ذره بحث رو از مدلسازی سیالاتی خارج کنم.

 

و یه نکته دیگه اینکه ... وقتی یک کشتی رو میخوان تعمیر کنن قائدش اینه که کشتی رو میارن توی یک جایگاه مخصوص که یه حوضچه ی پر از آبه که چسبیده به اسکله، بعد آب این حوضچه رو خالی می کنن و کشتی کلا توی یه فضای خشک قرار میگیره و بعد تعمیرش می کنن.

اما توی یه سری شرایط خاص باید غواص بره زیر آب و کشتی رو تعمیر کنه، مثلا وقتی کشتی در حال حرکت توی یه مسیره و یه قسمت از بدنه آسیب می بینه یا پروانه آسیب می بینه ، یا مواقعی هست که خیلی از اسکله ها اصلا حوضچه ی خشک ندارن و یا حوضچه شون پره و جا برای کشتی ما نیست و .... حالا این آدمی که میره پایین برای تعمیرات زیر آب برای آون چه مشکلات و حالتهایی می تونه پیش بیاد؟؟؟ ارتفاع کشتی زیر آب هم می تونه از 4 5 متر باشه تا 30 متر و بیشتر...

 

و یه چیز دیگه اینکه ... یک سری خدمه هم هستن که توی بخش موتور خونه کار می کنن و اونجا باید سر و صدای زیادی رو تحمل کنن و این می تونه بهشون آسیب برسونه، فکر کنم به گوش و مغز و اینا پس در مورد این مباحث آکوستیک انسان هم اگه اطلاعی دارید و موضوعی به ذهنتون میرسه ممنون میشم منو در جریان بگذارید

 

با تشکر فراوان

شما هم موفق باشید:w16:

  • Like 3
لینک به دیدگاه

نکته دوم اینکه خانم O-N چیزایی که ما در مورد سازه های دریایی خوندیم کلا یه درس سه واحدیه به اسم سکو های دریایی که بیشتر به طراحی و چگونگی ساخت سکوهای نفتی می پردازه. اما در مورد سازه زیر دریایی باید بگم که راجع به زیر دریایی کلا 5 تا کتاب تو کل دنیا نمیشه پیدا کرد چوت مبحثش خیلی جدید و محرمانه است، ولی بازم داشتیم دانشجوهایی که روی مباحث زیر دریایی کار کردن و میشه روش کار کرد حالا پیشنهادتونو بگید من میرم بیشتر راجع بهش تحقیق می کنم.

 

اما توی یه سری شرایط خاص باید غواص بره زیر آب و کشتی رو تعمیر کنه، مثلا وقتی کشتی در حال حرکت توی یه مسیره و یه قسمت از بدنه آسیب می بینه یا پروانه آسیب می بینه ، یا مواقعی هست که خیلی از اسکله ها اصلا حوضچه ی خشک ندارن و یا حوضچه شون پره و جا برای کشتی ما نیست و .... حالا این آدمی که میره پایین برای تعمیرات زیر آب برای آون چه مشکلات و حالتهایی می تونه پیش بیاد؟؟؟ ارتفاع کشتی زیر آب هم می تونه از 4 5 متر باشه تا 30 متر و بیشتر...

 

و یه چیز دیگه اینکه ... یک سری خدمه هم هستن که توی بخش موتور خونه کار می کنن و اونجا باید سر و صدای زیادی رو تحمل کنن و این می تونه بهشون آسیب برسونه، فکر کنم به گوش و مغز و اینا پس در مورد این مباحث آکوستیک انسان هم اگه اطلاعی دارید و موضوعی به ذهنتون میرسه ممنون میشم منو در جریان بگذارید

درود دوباره

 

ببخشيد به خاطر تاخير :icon_gol:

 

در مورد مباحثي كه گفتم به زير دريايي‌ها و سازه‌هاي زير آب مربوط ميشه: توي مهندسي ورزش كه يه قسمتي از بيومكانيك هست، خيلي روي حركات بدن انسان حين شنا كردن كار مي‌شه. در كنارش حركات آبزيان حين شنا هم در نظر گرفته مي‌شه كه به يه حالت بهينه براي شناي انسان برسن كه با صرف نيروي كمتر، سرعت و كارايي بيشتري داشته باشه.

من فكر كردم شايد با استفاده از شناختي كه از تحليل حركت شناور‌ها دارين ساختن مدل مناسبي براي بدن انسان يا موجودات ديگه و بررسي نيرو‌هايي كه از سمت آب(مخصوصا فشاري) بهشون وارد مي‌شه، براتون راحت تر باشه.

مورد دوم:

خب فشار وارد بر افراد توي اعماق بالا مي‌تونه هم توي تنفسشون مشكل ايجاد كنه و هم مي‌تونه به بافت‌هاشون آسيب برسونه. از طرفي سرماي اون عمق هم مطرح هست.

به همين خاطر مي‌شه با توجه به شرايطي كه اونجا هست يه تحليل حرارتي يا فشاري از نيروهاي وارد بر بدن انسان ارائه بدين و در كنارش براي حداقل كردن ميزان آسيب، راهكار ارائه بدين يا لباس غواصي خاصي طراحي كنين.

يا تاثير اين اختلاف فشار سطح با عمق دريا رو روي فشار خون افراد يا سرعت موج خون بررسي كنيد و ...

من نمي‌دونم توي فلوئنت و اپن فوم... جايي براي تحليل آكوستيك وجود داره يا نه. اگه نباشه شما بايد خودتون كدش رو بنويسيد كه براي اينم بايد ببينيد معادلات حاكم اونقدر ساده هستن كه بشه اين كارو كرد يا نه.

از طرفي مسئله‌ي گوش صرفا CFD نيست و شنوايي پروسه‌اي هست كه هم از طريق هوا انجام مي‌گيره و هم از طريق استخوان‌ها كه جامد هستن. به همين خاطر شما مجبور مي‌شيد براي ارائه‌ي يه مدل دقيق از FSI استفاده كنيد. براي اين كارم بايد بريد سراغ نرم‌افزاراي ديگه...

اگه تحليل نيرو‌هاي التراسونيك مطرح باشه هم مي‌شه روش كار كرد.

اين مسئله‌ي فشاري كه به پرده‌ي گوش وارد مي‌شه يا ارتعاشاتي كه توي مايع تعادلي گوش ايجاد مي‌شه (همين هم باعث به هم خوردن تعادل فرد مي‌شه) نياز به مطالعات پزشكي بيشتري دارن. به خاطر اينكه بعضي وقتا موضوعات اونقدر موردي و خاص هستن كه عملا به جاي بررسيشون، ميان كلا صورت مسئله رو حذف مي‌كنن. مثلا توي اين مورد از عايق صوتي بايد استفاده بشه كه فك مي‌كنم توي محيطاي پر سر و صدا هم به صورت روتين استفاده مي‌شه...

به هر حال به عنوان يه توصيه‌ي دوستانه بپذيريد اينو، كه پروژه‌ي كارشناسي اونقدرا نياز به نوآوري نداره. خودتون رو درگير كاراي خيلي جديد يا سنگين نكنيد.

اينكه يه كار نسبتا خوب رو كامل و به موقع انجام بديد، خيلي بهتر از اينه كه واسه انجام يه كار عالي كلي اذيت بشين و تهشم اوني كه مي‌خواستين نشه.

توي اين مسير، مهم‌ترين قسمتش پيدا كردن استاد راهنماي مرتبط و منابع كافي هست، نه خود موضوع!

 

بازم ببخشيد.

اميدوارم مفيد باشه :flowerysmile:

  • Like 1
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...