رفتن به مطلب

نوروز و آتش افکنی مردم کرمانشاه


ارسال های توصیه شده

نزدیکی بسیاری بین مراسمها و رسومات کرمانشاه و کردستان دیده می‌شود . مردمان شهر به جشنهای باستانی ایران اهمیت خاصی می‌دهند . نوروز – چهارشنبه سوری – سیزده بدر و . . .برای مردمان دارای اهمیت بسیاری است . ایل جوانمرد – اورامان لهون مراسمشان با مردم کردستان تقریبا یکی است . مراسم عروسی مردم در حدود بیست شب ادامه داشته است که با ساز و دهل و رقص‌های زیبای دسته جمعی کردی همراه بوده است . ایل گوران برای عید خاونکار احترام زیادی قائل هستند . عید خاونکار در اثر اختلافات خانودگی سلطان اسحق که ۱۲ ساله بود به اتفاق بنی آئین داود و پیر موسی با برادرش قادر شاه نزاع کرده و آنها مجبور می شوند از برزنجه عراق به محل سکونت خود در اورامان لهون حرکت کنند . برادرش با عده زیادی او را تعقیب نموده و پس از سه روز درگیری سلطان فاتح می‌شود و در گردنه شوشمی‌استراحت میکنند .

 

 

پیرزنی که ناظر این دریگری سه روزه بوده است برای آنان یک من برنج و یک خروس می‌آورد . این سه روز درگیری را ایل گوران روزه می‌گیرند و شب چهارم عید شان محسوب می‌شود . همچنین نوروز را بسیاری در کرمانشاه به جشن جمشیدی خطاب میکنند . در منطقه گوران اسلام شهر یا شاه آباد غرب مردمان به باورهای علی اللهی اعتقاد دارند و نوروز را در کنار مراسمهای مذهبی شان سیار محترم می‌شمارند . رقص و پایکوبی بخشی جدانشدی از مراسمهای جشن این منطقه است مراسم قاشق زنی و بوته جمع کردن و شال گره زنی یا شال اندازی و . . . مراسم‌های همیشگی است

 

در ایل سنجابی در روزهای نوروز در پشت بامهای خود به احترام زرتشت و آئین ایران باستان آتشهای بسیاری را روشن می‌کنند و باور دارند آتش مایه پاکی و برکت و نور خداوند است . در ایل هل کیش بان شال اندازی تا نیمه‌های شب ادامه دارد افراد خانواده پلو آن شب بسیار می‌خورند و برای روز دیگر نگهداری میکنند . این کار برای این است که سال جدید برایشان پربرکت باشد . سفره نوروزی را با شکوه بسیار در کنار نان برنجی – ماست – گندم و تخم مرغ مهیا می‌کنند . اهالی خانه با لباسهای نو در خانه هستند و باور دارند فره وشی ( روان نیاکانشان ) نیکانشان در نوروز شاهد رفتار و نوع پوشش آنهاست . مردان شهر با شلیک گلوله در ساعت تحویل سال شادمانی خود را از آغاز سال جدید ابراز میکنند .

 

پس از تحویل سال مردم برای دیدن یکدیگر به خانه همدیگر می‌روند . خانه سید شهر معمولا در اولویت است . همان شب پولی به نام ته کیسه به عنوان نماد برکت از بزرگان میگیرند . پس از خانه سید به خانه کسانی می‌روند که عزا دار بوده اند و جهت ادای احترام به آنان به خانه آنان می‌روند و در نهایت بزرگان و بستگانشان . معمولا تخم مرغهایی برای عیدی به افراد خانواده‌های یکدیگر می‌دهند . گروهی از مردم ۲ روز پس از نوروز باستانی به منطقه بابایادگار در ۴۸ کیلومتری شمال شرقی کرند می‌روند . مراسمی‌سنتی و باستانی را در بابایادگار اجرا می‌کنند که همراه با تبنور ساز باستانی ایران همراه است . شعرهایی مذهبی یا ملی در کنار آن خوانده می‌شود . پیر آنجا مراسم را با سازهای تنبور و باربط و ستار و تار همراهی میکند و سروده را می‌خواند

 

 

در ایل کلهر مردم برای نوروز و سیزده بدر احترام زیادی میگذارند . آتش افرزوی که نشان ملی ایرانیان است یکی از بخشهای این مراسم است . مراسم ازدواج در این ایل به این شرح است که پسر وقتی دختری را پسندید بزرگانش را برای مذاکره به خانه دختر می‌فرستد . پسر دو روز قبل از عقد مخارج نامزدی و شال و ترمه به خانه دختر می‌فرستد و سپس عده ای با ساز و دهل به خانه عروس می‌روند و ناهار و شام صرف میکنند و انگشتر را در دست عروس کرده و شال را بر سر عروس می‌بندند . بسیاری عروس را سوار بر اسبی میکنند و با ساز و آواز وی را همراهی میکنند

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 1
لینک به دیدگاه

روشن کردن اتیش شب نوروز رسم همه اقوام کرد هست.خارجکیشام.

20 شب عروسی! چه ایندورفینی ازاد میشه. خوش بحالشون

  • Like 1
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...