رفتن به مطلب

ضرورت خوانا بودن خطوط در تایپوگرافی لباس


Astraea

ارسال های توصیه شده

مهدی سلامی، کارشناس گرافیک درباره تایپوگرافی بر روی لباس های داخلی به خبرنگار مد ولباس هنرآنلاین گفت: حضور هنر تایپوگرافی بر روی لباس به عنوان یکی از شاخه های هنر گرافیک بسیار ارزنده و خوب است چرا که به واسطه این هنر می توان پیام های مفهومی نظیر شعرها و جملات ارزنده ایرانی را به مخاطبان انتقال داد.وی در ادامه سبک تایپوگرافی حاضر در ایران را نادرست خواند و بیان کرد: متاسفانه ترکیب تایپوگرافی که امروز بر روی لباس ها کار می شود چندان درست نیست چرا که به دلیل کم کردن فاصله حروف در این بخش جملات و شعرها خوانا دیده نمی شوند.این کارشناس گرافیک تاکید کرد: در واقع استیل حروف انگلیسی و ایرانی با یکدیگر متفاوت هستند به نحوی که حروف انگلیسی دارای فاصله کافی در نوشتار هستند اما در حروف فارسی اینگونه نیست و چنانچه بخواهیم این فاصله را بنا بر دلایلی نظیر سبک و کمبود فضا کاهش دهیم با معضل عدم خوانا بودن تایپوگرافی ها در لباس مواجه خواهیم شد.سلامی در پاسخ به اینکه چرا برخی از تایپوگرافی ها تنها حروف هستند و هیچ معنایی ندارند اظهار کرد: لباس در مرحله اول یک کالای روزمره و کاربردی است به همین خاطر نمی توان تنها بر جنبه زیبایی شناختی و سبک تایپوگرافی توجه کرد چرا که این لباس در تمامی محافل جامعه به نمایش گذاشته می شود و قطعا قشر خاصی تنها آن را نمی بینند لذا متون تایپوگرافی بر روی لباس باید به نحوی باشد که همه اقشار جامعه از یک خانم خانه دار تا یک هنرمند قابلیت درک آن را داشته باشند.وی ادامه داد: استفاده از شعرهای ملی و باستانی ایران که قابلیت مفهومی بالایی دارند بر روی لباس بسیار زیباست ضمن اینکه بر روی جنبه مذهبی کار نیز می توان تاکید کرد به نحوی که به نظر من استفاده از جمله امام حسین درباره آزادگی خود جذابیت خاصی بر روی لباس می آفریند.این کارشناس گرافیک درباره نقش این هنر در تولیدی های داخلی بیان کرد: قطعا نقش گرافیست ها در جامعه پوشاک کشور توسط تولیدی ها یا کارخانجات نساجی تعیین می شود به همین خاطر نیاز به درخواست از جانب این گروه گام اول است چرا که یک گرافیست به تنهایی نمی تواند طرح بزند و ادعایی در این زمینه داشته باشد.سلامی در پاسخ به این سوال که جامعه گرافیکی چه اقدامی برای جذب تولیدی ها کرده است گفت: متاسفانه جامعه تولیدی و نساجی ها در کشور ما از جامعه گرافیکی بسیار دورتر است به نحوی که اغلب این تولیدی ها به تجربیات شخصی و مسائل بازاری تکیه می کنند و کمتر قدرت ریسک و آفرینش کارهای تازه را می توان در این بخش یافت. در واقع توجه به مسائل بازار بسیار کمتر از بررسی مسائل زیبایی شناختی و هنر گرافیک است.وی افزود: برگزاری همایش برای پیوند حوزه گرافیک و تولید پوشاک می تواند بسیار موثر باشد ضمن اینکه ارائه یک بروشور از طرح های هنرمندان حوزه گرافیک به تولیدکنندگان و فعالان پوشاک ضروری است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...