رفتن به مطلب

تاریخچه فاضلاب


ارسال های توصیه شده

درود،

 

چند وقت پیش یه فیلم مستند دیدم در باره یکی از شهر های بزرگ روم باستان (2000 سال پیش قبل از اتشفشان معروفش) جالب بود که با این که این شهر در زمان خودش پیشرفته و مدرن بود ولی فاضلاب خونه ها میریخت وسط کوچه و خیابون.وهر کسی میخواست رد بشه آلوده میشد.بعضی جاها هم سنگای بزرگ گذاشته بودن و امردم از روی سنگا رد میشدن.

یه تیکه فیلم دیگه هم دیدم در رابطه با فاضلاب لندن که در قرن 19بدلیل الودگی بیش از حد لندن باعث کشته شدن دهها هزار نفر در اثر وبا شد و بوی تعفن از رودخانه تیمز همه جارو گرفت و پارلمان انگلیس تعطیل شد.

همینطور در جایی دیدم که رومیها در توالتهای همگانی و در کنار و حضور همدیگه به رفع حاجت مشغول بودن. ودیگه اینکه تو کاخهای اروپا در قرون وسطا خونه ها توالتهای خیلی خیلی کثیفی داشته و حتی بعضی از کاخها به ویژه در روسیه توالت نداشته و مهمانهای سلطنتی یه گوشه وکنار گیر میووردن و رفع حاجت میکردن.

در کاخهای سلطنتی دوران صفوی هم من توالت و دستشویی ندیدم(حالا شاید باشه من ندیدم)اینا هم که مسلمون بودن ومعتقد به طهارت.

 

 

حالا دوستان مهندس شهر ساز اگه میشه یه مقداری از پیشینه فاضلابها وسرویسهای بهداشتی از دوران باستان تا کنون مطلب بدن که یه ذره بدونیم قدیما چه جوری بوده و چه روندیو طی کرده تا به اینجا رسیده؟

مرسی

لینک به دیدگاه

جالبه شهرهای رومی باستان چند طبقه ساخته می شدن هر طبقه هم سرویس جدا داشته!

قدیمیترین و مدرنترین سرویس هم فک کنم به تمدنهای ناحیه هند بر میگرده( که حتی از قرون میانه هم پیشرفته تر بوده) حدود 3هزار سال قبل.اگه اشتباه نکنم

لینک به دیدگاه

آره اروپا تو زمینه فاضلاب و دفع فاضلاب ضعیف بوده و تو قرون وسطی هم یکی از بزرگترین مشکلا تو شهرها بود که البته واسه خودشون یه چیز عادی بود دیگه :ws3:

اولین سیستم های فاضلاب شهری رو شاید بشه تو آسیای جنوبی دید تو تمدن هند و شهر موهنجدارو یا شهر سوخته هم میگن که این سیستم رو داشته. تو ایران بیشتر حالت اگو بوده.

جزئیاتشو دقیق نمیدونم دیگه :ws3:

لینک به دیدگاه

فاضلاب لندن

در قرن 18 میلادی جمعیت لندن به یک میلیون نفر افزایش یافت و تامین آب و دفع فاضلاب به یکی از مهمترین مشکلات لندن مبدل شد.

تعفن بزرگ

در 1858 میلادی بوی فاضلابی که از رودخانه تیمز درفضای شهر متصاعدمی شد به قدری متعفن بودکه زندگی در لندن را مختل کرده بود،این مسئله باعث شد پارلمان به ساخت شبکه فاضلاب در لندن تن در دهد. ( این دوره درتاریخ انگلستان معروف به دوره تعفن بزرگ است) در این سال ها جمعیت لندن به مرز دو میلیون نفر رسیده بود وهمچنان بسیاری از فاضلاب های شهری به رودخانه تیمز هدایت می شد.

حتی اختراع اولین توالت داخل ساختمان در 1590 توسط هارینگتون و اختراع فلاش تانک توسط برامه درسال 1700 میلادی بازهم نتوانست مشکلات بو و تعفن لندن را حل نمایدو تنها با ایجاد شبکه هاو تصفیه خانه های فاضلاب در سال های بعد وضعیت سروسامان یافت .

سیستم های اولیه فاضلاب

در 1805 برای شهر یک میلیونی لندن تنها 150 هزار چاه فاضلاب حفر شده بود و بسیار ی از خانواده های لندنی همچنان به طور غیر قانونی فاضلاب چاه های خود را بر روی رودخانه تیمز که مهمترین منبع آب آشامیدنی لندن بود سرازیر میکردند.با ادامه آلودگی رودخانه و شیوع بیماریها، وضع به گونه ای شد که بالاخره در سال 1848 قانون بهداشت عمومی در خصوص رودخانه تیمز وضع شد و دراین کمیسیون تاسیس فاضلاب لندن نیز مورد تصویب قرارگرفت.

کمیسیون فاضلاب لندن

به خاطر شیوع بیماری وبا در سال 1832 اصلاح فاضلاب لندن مورد توجه قرارگرفت و با فراگیرشدن بیماری وبا و افزایش مرگ ومیر در 1849 بالاخره پارلمان طرح شبکه فاضلاب لندن را تصویب نمود. فعالیت های جان اسنو وهمکارانش دراین زمینه نقش مهمی را ایفاکردآنهابا تحقیقات گسترده خودبه این نکته پی بردندکه علت وبا وجود ذرات بخار و آلودگی در هوا نیست بلکه عامل اصلی بیماری، آلودگی آب آشامیدنی شهر لندن است.

سیستم فاضلاب لندن

فاضلاب(sever )در زبان انگلیسی قدیم به معنای به سوی دریا(seaward) بوده است شاید دلیل آن هم به خاطر، قرنها سرازیر کردن فاضلاب به سوی دریا و رودخانه ها در انگلستان بوده است. سیستم فاضلاب لندن در اواخر قرن نوزدهم توسعه یافت.جوزف بازلاگتی مهندس عمران شهری به علت آنکه، بوی تعفن حاصل از سرازیر شدن فاضلاب خانه ها به رودخانه تیمز فضای شهر را در برگرفته گرفته بود طرحی را برای انتقال فاضلاب ارائه داد .با توجه به هزینه زیادطرح در ابتدا با مقاومت پارلمان و دولت روبروشد اما با شیوع بیماری وبا و افزایش مرگ ومیر ناشی از آلودگی آب پارلمان مجبور شد با این طرح موافقت نماید وعملیات اجرائی شبکه فاضلاب لندن آغازشد .

این شبکه زیرزمینی گرانقیمت فاضلاب را به پائین رودخانه تیمز دور از مرکز شهر و محل تراکم جمعیت ،منحرف می کرد.بازلاگتی شش خط فاضلاب مجموعاً در حدود 160 کیلومتر در امتداد رودخانه ساخت که کار انتقال فاضلاب را در قسمت های مختلف شهر انجام می داد.

 

 

بین سال های 1859تا 1865 در حدود 720 کیلومتر خطوط اصلی فاضلاب و 21000 کیلومتر خطوط فرعی فاضلاب طراحی وساخته شد. برای ساخت این شبکه عظیم فاضلاب بیش از 318 میلیون عدد آجر، 7/2 میلیون متر مکعب خاکبرداری و 670 هزار متر مکعب بتن ریزی انجام شد.

درحال حاضر از همان سیستم فاضلاب قدیمی دوران ویکتوریائی کمتر از یک درصدشهر لندن استفاده می کنند.این سیستم با قطر 5/6 میلیمتر ( 1/4 اینچی ) برای زمانی که جمعیت لندن محدود بوده طراحی شده بود.درآن شرایط اگر بارندگی و آب باران سرازیری به فاضلاب افزایش می یافت و به موقع پمپاژ نمی شد معابر و خیابان های شهر را آب فرا می گرفت.

طرح های آینده

برای توسعه شبکه فاضلاب در شهر لندن یک تونل انتقال فاضلاب در حال ساخت می باشد که می تواند تا حد زیادی مشکل فاضلاب لندن را حل نماید. این تونل به قطر 9 متر و به طول 35 کیلومتر از زیر بستر رودخانه تیمز عبور می کند.هزینه ساخت این تونل رقمی بالغ بر 2 میلیارد پوند برآورد می شود که برای تامین این مقدار پول سالانه به طور متوسط 12 پوند به هزینه قبوض آب شهروندان لندنی اضافه می گردد. انتظار می رود تا سال 2020 میلادی این تونل به بهره برداری کامل برسد .

شرکت تیمز آب

شرکت تیمز آب بزرگترین شرکت خدمات دهنده آب وفاضلاب در انگلستان است . این شرکت با بیش از 5000 نفر پرسنل هشت و نیم میلیون نفر مشترک آب و 13 میلیون و 600 هزارمشترک فاضلاب را تحت پوشش خدمات خود دارد.

شرکت تیمز آب دارای 31100 کیلومترخطوط لوله اصلی آب ، 68000 کیلومتر خطوط فاضلاب،100 تصفیه خانه آب و 349 تصفیه خانه فاضلاب می باشد. با توجه به اینکه 20درصد از خطوط اصلی توزیع آب شهری لندن بیش از 150 سال قدمت دارد وهمچنین بیش از 40 درصد کل خطوط نیز عمر بالای 100 سال دارد تعویض لوله های فرسوده با لوله های جدید یکی از اولویت های اصلی این شرکت است.

دریک طرح جاه طلبانه این شرکت از سال 2003بیش از 1340 کیلومتر خطوط لوله قدیمی و فرسوده آب لندن را با خطوط جدید تعویض نموده است که تا پایان سال 2010 این مقدار به بیش از 1815 کیلومتر خطوط جایگزین می رسد.

منابع:

 

 

 

  • The system plays a large part in English writer
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    's 1996 novel
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    .
  • The system plays a part in English writer Michael Robotham's 2005 novel Lost.
  • It also featured as one of the
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    in the BBC television series of the same name.
  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    's
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    (Beginning with Montmorency: Liar Thief Gentleman?) novels are set against the backdrop of construction of the London sewerage system.
  • The London sewerage system is also featured in
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    as one of the venues.
  • The London sewerage system plays a large part in English writer Clare Clark's 2005 novel The Great Stink.

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

تخت جمشيد بر روي صفّه اي بنا شده است. کتيبة بزرگ داريوش بر ديوار جبهة جنوبي تختگاه، صريحاً گواهي مي‌دهد که در اين مکان هيچ بنايي از قبل وجود نداشته است. کارهاي ساختماني تخت‌جمشيد به فرمان داريوش بزرگ، در حدود 518 ق .م آغاز شد. بخش بزرگي از يک دامنة نامنظم سنگي را مطابق نقشة معماران، تا ارتفاع معيني که مورد نظرشان بود، تراشيدند وآن را کوتاه و صاف کردند. گودي‌ها را با خاک و تخته سنگ هاي گران انباشتند. قسمتي از نماي صفه را از صخرة طبيعي تراشيدند و بخشي ديگر را با تخته سنگ‌هاي کثيرالاضلاع کوه پيکري که بدون ملاط بر هم گذاشتند، برآوردند. براي آنکه اين سنگ هاي بزرگ، بر هم استوار بمانند آنها را با بست هاي دم چلچله اي آهني به هم پيوستند و روي بست ها را با سرب پوشاندند. اين تخته‌سنگها از سنگ آهکي خاکستري رنگي است که از کوه و تپه هاي اطراف صفّه استخراج مي شده و يا سنگ‌هاي آهکي سياهي شبيه به مرمر است که از معادن مجدآباد در 40 کيلومتري غرب تخت جمشيد مي‌آورده‌اند. خرده سنگ ها و سنگ‌هاي بي مصرف حاصل از تراش و تسطيح صخره را نيز به درون گودها مي‌ريختند. شايد در همين زمان بوده است که آب انبار بزرگ چاه مانندي در سنگ صخره و در دامنة کوه مهر به عمق 24 متر حفر کرده‌اند. پس از صرف چند سال برای صاف کردن صخرة طبيعي و پرکردن گودي‌ها، شروع به برآوردن شالودة بناها کردند و در همان زمان شبکة فاضلاب تخت جمشيد ساخته شد. بدين صورت که در آن قسمت از دامنة کوه مشرف بر تخت، آبراهه‌هايي درست کردند و سر اين آبراهه ها را در يک خندق بزرگ و پهن که در پشت ديوار شرقي تخت کنده بودند، گذاشتند تا آب باران از آن خندق به جويبارهايي در جنوب و شمال صفّه هدايت شود. بدين گونه خطر ويراني بناهاي روي تخت توسط سيلاب جاري از کوهستان، از ميان می‌رفت. سال بعد که خندق پر شد، آب باران قسمت اعظم برج و باروي شرقي را جدا و به درون محوطة کاخ ها انداخت تا اينکه از هفتاد سال گذشته، باستان‌شناسانمحوطه را خاکبرداری کرده و بناها آشکار شدند. بر روي خود صفّه نيز آبراهه هاي زيرزميني کنده بودند که از ميان حياط و کاخها مي‌گذشت. همچنين، آب باران سقف‌ها، از طريق ناودان‌هاي آجری تعبيه شده در درون ديوارهاي خشتي، وارد آبراهه هاي زيرزميني مي‌شدند که و از زير ديوار جنوبي به دشت و خندقي در آنجا مي‌رسيد. هنوز قسمت‌هايي از اين آبراهه‌هاي زيرزميني و ناودان هاي درون ديوارها را در اطراف تخت جمشيد به چشم می‌خورد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...