رفتن به مطلب

مدیریت استرس و راههای رسیدن به آن


ارسال های توصیه شده

فرسودگي شغلي اصطلاحي است که گاهي به جاي آن از معادل هايي چون تنيدگي، تحليل رفتگي، بي رمقي، ازتوان افتادگي، زدگي از کار، خستگي مفرط، تهي شدگي و فرسايش رواني مي توان استفاده کرد. بين روانشناسان بر سر تعريف فرسودگي شغلي اتفاق نظر وجود ندارد.گروهي فرسودگي شغلي را با استرس شغلي يکي مي دانند،"پاينس و ارونسون" در سال 1981 فرسودگي شغلي را از عمده ترين پيامدهاي اجتناب ناپذير استرس شغلي مي دانند که تا زماني که استرس از ميان برداشته نشود، هم چنان ادامه خواهد يافت.نتيجه فرسودگي شغلي از دست رفتن انگيزه، اشتياق، انرژي و کاهش عملکرد در زندگي است.فرسودگي شغلي تنها خستگي و فشار ناشي از کار نيست که بعد از کار مداوم به وجود آيد بلکه به سبک زندگي فرد و ساعات خارج از کار او نيز سرايت مي کنند.فرسودگي شغلي براي اولين بار توسط " فرويدنبرگر" در دهه 1970، زماني که وي علايم خستگي را در کارکنان خود مشاهده کرد، تعريف شد. او اين پديده را سندرم تحليل قواي جسمي رواني ناميد که در افراد شاغل در حرفه هاي کمک رساني که افراد زمان زيادي از ساعت هاي کاري را در ارتباط نزديک با ساير مردم مي گذرانند، به وجود مي آيد. بنابراين مي توان گفت فرسودگي شغلي، حالتي از خستگي جسمي، هيجاني و ذهني است که به دليل فشار مداوم و مکرر هيجاني ناشي از برخورد فشرده و دراز مدت با مراجعان به وجود مي آيد.نتايج تحقيقات نشان مي دهند که فشار رواني مي تواند شامل هر دو بعد جسمي و رواني بشود. علايم و عوارض فشار رواني مي تواند به صورت جسمي، رواني و رفتاري تجلي پيدا مي کند . پژوهش ها نشان مي دهند که اگر فشاررواني (استرس) زمان زيادي ادامه يابد ممکن است زمينه ساز بيماري هاي جسمي يا هيجاني شود که به دليل فعل و انفعال هاي شيميايي است که درجريان فشار رواني رخ مي دهند.از آنجا که ميزاني از فشار رواني در بيشتر مشاغل وجود دارد حتي يک شغل رضايت بخش، امکان دارد به مرور زمان به منبع نارضايتي تبديل شود و شخص را در جهت فرسودگي شغلي سوق دهد.

  • Like 4
لینک به دیدگاه

عوامل بروز فرسودگي شغلي

عامل اصلي فرسودگي شغلي تحمل فشار رواني ناشي از کار به مدت طولاني و کار زياد است. اما متغيرهاي ديگري نيز در پيدايش اين عارضه نقش دارند. عامل اصلي فرسودگي شغلي تحمل فشار رواني ناشي از کار به مدت طولاني و کار زياد است که به تدريج منجر به تخليه انرژي رواني فرد شده و زمينه براي ابتلا به فرسودگي شغلي را فراهم مي کند. به طور کلي عواملي که موجب فشار رواني مي شوند به سه دسته عوامل فردي ،عوامل سازماني و عوامل محيطي تقسيم مي شوند. عدم آمادگي براي احراز شغل، متغيرهاي جمعيت شناختي و ويژگي هاي شخصيتي افراد به عنوان عوامل درون فردي در فرسودگي شغلي شناخته شده است.

  • Like 4
لینک به دیدگاه

نقش فشارهاي رواني ناشي از محيط کار در تمايل به ترک شغل

فشارهاي رواني ناشي از محيط کار نيز نقش قابل توجهي در تمايل به ترک شغل کارکنان دارد. ابهام نقش و تعارض نقش از جمله عواملي هستند که در اين ميان بسيار مورد مطالعه قرار گرفته و پژوهشگران (ساگر ،1994؛ جکسون و راندال ،1985؛ فيشر و گيتلسون ،1983) مي‌گويند که با افزايش ابهام و تعارض در نقش، کارکنان به دليل ناخشنودي شغلي و ناراحتيها و تنشهاي روحي مرتبط با کار، تمايل پيدا مي‌کنند که مشاغل ديگري را جستجو نموده و در صورت فراهم بودن شرايط، شغل خود را ترک نمايند.تکراري بودن نقش نيز يکي ديگر از عواملي است که مي‌تواند بر تمايل به ترک شغل موثر باشد. بر اساس يافته‌هاي موجود ( هاکمن و اولدهام ، 1975) مشاغل متنوع و چالش انگيز از مشاغل ساده تر و معمولي تر، خشنودکننده تر بوده و به صورت بالقوه، مي‌توانند کارکنان را براي عملکرد بهتر، برانگيخته نمايند؛ در مقابل مشاغل داراي وظايف تکراري باعث مي‌شوند که کارکنان دچار بي انگيزگي شده و به سوي غيبتهاي متوالي و تمايل به ترک شغل سوق داده شوند.

منبع : ماهنامه دنیای اقتصاد

  • Like 4
لینک به دیدگاه

سه گروه عمده منابع فشارهاي رواني:

1. فردي: خصوصيات فردي و نگرش افراد به محيط.

2. وقايع زندگي: تمام اتفاقاتي كه در خارج از محيط شغلي رخ داده و به كار ربطي ندارد.

3. شغلي: كه مستقيما به شغل و روبط شغلي و محيط كار مرتبط است.

انواع استرس:

1. ناکامي: چيزي است که مانع رسيدن فرد به هدف مي شود.

2. اضطراب: نوعي فشار رواني يا استرس است که به ناکامي بستگي زياد دارد( به جايي که فرد به اتفاقات کنوني واکنش نشان دهد نگران وضع آينده است).

3. کشمکش دروني: حالتي است که هنگام انتخاب و تصميم گيري پديد ميآيد چند راه براي رسيدن به هدف در پيش باشد فرد بايد يکي از راهها را انتخاب و بر آن اساس رفتاري از خود نشان دهد.

استرس شغلي چيست؟

استرس شغلي به عنوان پاسخهاي فيزيکي و احساسي مضر، زماني رخ مي دهد که الزامات شغلي با توانايي ها، منابع يا نيازهاي كارمندان مطابقت نداشته باشد. استرس شغلي مي تواندبه ضعف سلامت وحتي آسيب ديدن افراد منجرشود. همچنين استرس شغلي به عنوان كنش متقابل بين شرايط كاروويژگيهاي فردي شاغل، ميزان بيش از حد خواست هاي محيط كار و در نتيجه فشارهاي مرتبط با آن است كه فرد بتواند از عهده آن بر آيد.

مفهوم استرس شغلي اغلب با چالش، اشتباه مي شود، اما اين مفاهيم يکي نيستند. هنگام چالش و تلاش شغلي، احساس آرامش و رضايت داريم. بنابراين، چالش يک جزء مهم براي کار سالم و بهره ور است. اهميت چالش در زندگي کاري ما، احتمالا ً همان چيزي است که افراد مي گويند که "کمي استرس براي شما خوبست.

تفاوت در مشخصات فردي مانند شخصيت و شيوه سازگاري فرد، مهم ترين عوامل در ايجاد استرس كاري در افراد است به عبارت ديگر، چيزي که براي يک نفر استرس زاست ممکن است براي ديگري مهم نباشد. گرچه اهميت تفاوتهاي فردي نمي تواند ناديده گرفته شود، شواهد علمي پيشنهاد مي کند که برخي شرايط و موقعيتهاي کاري خاص براي اغلب افراد، استرس زا هستند.شواهد موجود از تحقيقات جديد،شرايط و موقعيت محل كاررا در استرس افراد بسيار موثر نشان داده و طراحي مجدد كار را يكي از مهمترين اقدامات پيشگيرانه داشته است.

  • Like 4
لینک به دیدگاه

علل استرس شغلي :

• ويژگيهاي شخصيتي فرد(شخص احساس کند پيشرفت شخصي کم است)

• تحمل فشاركاري زياد

• فشار كاري كم: (درماندگي سر رفتن حوصله،نار ضايتي سلامتي را كاهش مي دهد)

• شناخت اوضاع و احوال و شرايط متعدد درون سازماني

• سبک مديريت و رهبري (مديريت ضعيف استرس شغلي را افزايش مي دهد)

• نا آشنا بودن با اهداف سازمان

• سخت و غير انعطاف بودن قوانين، مقررات و آيين نامه ها در سازمان

• ناسالم بودن شبکه هاي ارتباطي در سازمان و فقدان ارتباطهاي دو طرفه از پايين به بالا در سازمان

• عدم مداخله مديريت سازمان در امور کارکنان ( رفاهي، درماني، تفريحي و...)

• عدم بهره گيري از همه توان و استعدادهاي بالقوه افراد در انجام دادن وظايف شغلي

• مبهم بودن نقش فرد در سازمان و در فرآيند توليد

• فقدان امکانات لازم براي رشد و ترقي

• جايگزين شدن رابطه به جاي ضابطه . نا مناسب بودن نظام ارزيابي و.....

• طراحي وظايف(حجم كار زياد، كم بودن ساعات استراحت)

• روابط بين شخصي: محيط اجتماعي ضعيف و فقدان حمايت يا کمک از طرف همکاران يا مافوقها.

• نقش هاي کاري: توقعات شغلي متعارض يا نامطمئن، مسئوليت بيش از اندازه

• نگراني هاي کاري: عدم امنيت شغلي و فقدان فرصت براي رشد(تغييرات سريع براي آنچه که کارمندان براي آن آماده نيستند)

• شرايط محيطي: شرايط ناخوشايند يا خطرناک فيزيکي از قبيل: شلوغي، سرو صدا، آلودگي هوا، يا مشكلات ارگو نوميكي.

• ارزشهاي جامعه: وقتي ارزشهاي جامعه در ميان افراد مختلف باشد

نشانه هاي مرضي استرس شغلي:

• فرسودگي جسمي: اتمام ذخاير انرژي فرد، بيشتر اوقات خسته و ناتوان، سردرد، تهوع، اختلال در خواب

تغييرات فيزيولوژيکي استرس:

1. افزايش تنفسي

2. افزايش فشارخون

3. افزايش ضربان قلب

4. نشستن عرق سرد بر پيشاني

5. پريدگي رنگ چهره

6. تنش و انقباض عضلاني

7. سردرد

8. اختلالات خواب

9. اختلال در گوارش

10. کاهش وزن

  • Like 4
لینک به دیدگاه

عوامل سازماني موثربرفشاررواني و استرس شغلي

۱- ويژگيهاي نقش:

• ناسازگاري نقش

• ابهام نقش

• عدم وجود منابع كافي جهت انجام كار

• عدم وجود توانايي كافي جهت انجام كار

۲- ويژگيهاي شغل:

• دستمزد

• سرعت و ميزان كار

• قدرت تصميم گيري

• ميزان مسئوليت در برابر زندگي ديگر افراد و ايمني كار

۳- جو سازماني:

• سرپرست(ويژگيهاي شخصيتي مديران وسبک رهبري)

• عدم وجود ارتباط

• اختلافات بين فردي

• دگرگوني هاي سازمان

• تعارض با اهداف سازمان

• امنيت شفلي

۴- پيشرفتهاي شغلي:

• عدم استفاده از شيوه هاي اثر بخش آموزش متناسب با مسئوليت

• نبود ارزيابي عملکرد شغلي کارکنان

• عدم استفاده از شيوه هاي اثر بخش آموزش کارکنان

• عدم گزينش کارکنان سازمانها به شيوه علمي

۵- خصوصيات محيط كار:

• مواجه هاي فيزيكي، شيميايي، ارگونوميكي

• صدا، بو، نور

• ايمني و بهداشت

• نوبت كاري

منبع :انجمن دانشجویان ایران

  • Like 4
لینک به دیدگاه

کنترل استرس

 

تغيير دادن چيزهايی که می توانيد

همين حالا خيلی کارها می توانيد بکنيد که محيط کارتان را عوض و استرستان را کم کنيد. اگر کارهای زير به نظرتان آشنا می آيد، پس احتمالاً قبلاً به آن فکر کرده ايد، اما کاری در اين راستا نکرده ايد. حالا وقت پرداختن به آن هاست. کار امروز را به فردا موکول نکنيد.

 

به سلامت تان برسيد:

می دانيد که ورزش منظم و جدی يکی از بهترين کارهايی است که در حق خود می کنيد. هم ذهن و جسم شما قوی تر می کند و هم چندين تن بار ناکامی و استرس را از دوش شما بر می دارد.

وقتی گرفتار استرس باشيد، حجم ويتامين ها و مواد معدنی خاصی در بدن شما به سرعت افت می کند. پس به تغذيه تان توجه کنيد، خوردن ميوه و سبزيجات را فراموش نکنيد!به ويژه وقتی سفر هستيد به خاطر کار زيآد يا سفر کاری، ورزش و تغذيه ی درست را کنار نگذاريد.

تفريح کنيد:

اگر به شما خوش نمی گذرد، کار کردنتان چه فايده ای دارد؟ حداقل يک چهارم يا يک سوم زندگی بزرگسالی خود را در محيط کار می گذرانيد. البته به پولش احتياج داريد و از آن مهمتر، به ارضای روانی و شغلی بيشتر احتياج داريد. اما هيچ وقت نبايد کار را از آن قدر جدی بگيريد که نتوانيد در محل کار و با همکارانتان خوش بگذرانيد.

دوست داريد روزی روزگاری شما را بعنوان مديری به ياد بياورند که فقط فکر و ذکرش جريان نقدينگی شرکت بود، يا ترجيح می دهيد به ياد بياورند که شما بر زندگی همه ی اطرافيانتان تأثير مثبت گذاشته ايد و کار همه را به تفريحی لذت بخش تبديل کرده ايد؟

 

نه گفتن را يآد بگيريد:

از قديم گفته اند« بعضی وقت ها می توانيد بعضی ها را راضی کنيد اما هميشه نمی توانيد همه را راضی کنيد» پس اگر بخواهيد همه را راضی کنيد، هيچ نتيجه ای نمی گيريد وقتی حجم کارتان تکميل است و ناگهان کسی می خواهد کار خودش را بر دوش شما بيندازد، به راحتی بگوييد نه.

 

آرام بگيريد:

آرميدگی بحش بسيار مهمی از هر برنامه ی مديريت بر استرس است وقتی آرام می گيريد، به ذهنتان استراحتی می دهيد و فرصتی در اختيار خود می گذاريد تا قبل از شروع به کار مجدد باتری هايتان را دوباره شارز کنيد.

هر دقيقه ارزشمند است. می دانيد فراغت يعنی چه؟ شايد مدت ها باشد که فراغتی به خود نداده باشيد وقتی می خواهيد کمی از کار فارغ شويد، تمدد اعصاب کنيد، و به جايی برويد که در آن بتوانيد حتی برای مدت کوتاهی از کار روزانه فاصله بگيريد. اگر پشت ميزتان بنشينيد، احتمال اينکه کسی مزاحمتان بشود يا مجبور شويد جواب تلفن را بدهيد، وجود دارد. اگر شد از ساختمان بيرون برويد و قدمی بزنيد، گل ها را بو کنيد، به صدای پرندگان گوش بدهيد و ارام بگيريد.

 

بر برنامه ی کاری تان مديريت کنيد:

اگر خودتان بر برنامه تان مديريت نکنيد، کسی ديگری اين کار را می کند از سررسيد يا تقويم روميزی برای کنترل جلسات و قرارهای ملاقات تان استفاده کنيد.

اگر کسی شما را به جلسه ای دعوت کرد، فوراً موافقت نکنيد اول موضوع جلسه را بپرسيد و نقش خودتان را در جلسه بدانيد. اگر فکر می کنيد حضورشما در جلسه دليلی ندارد، موافقت نکنيد. شما اهداف و اولويت های کاری خودتان را داريد و نبايد بگذاريد اولويت های ديگران به شما تحميل شود و همين طور بحران ديگران.

 

کارها را ساده کنيد:

کار نبايد سخت تر از آنی بشود که لازم است. شما به عنوان يک مدير در موقعيت مناسبی هستيد تا نظام ها و فرآيند های کاری سازمان را راحت تر، سريع تر و بهتر کنيد، با دقت کار و بار واحد خودتان را ارزيابی کنيد و تمام مراحل کاری و فعاليت های غير ضروری را حذف کنيد. کارها را ساده ، کوتاه و متراکم کنيد. با حذف بعضی مراحل کاری، تلاش و انرژی لازم را هم کم کنيد. اشتباهات کمتری رخ می دهد و استرس شما هم کم می شود.

 

نيمه پر ليوان را نگاه کنيد:

خوش بين باشيددر هر کار و هر کس که می بينيد، دنبال نکات مثبت باشيد، احساس خودتان هم خيلی بهتر می شود و همين طور احساس ديگران هم نسبت به شما بهتر می شود. چرا که هميشه در حال روحيه دادن به خودتان و ديگرانيد ان حجم استرس را درشما و اطرافيانتان به شدت کاهش می دهد.

 

پذيرفتن چيزهايی که نمی توانيد عوض کنيد

هر چقدر هم تلاش کنيدف بعضی چيزها را نمی توانيد عوض کنيد و به جای تغيير دادن چيزهای تغيير ناپذير، فقط دچار استرس، سرخوردگی يا حتی بيماری می شويدو اين اصلاً خوب نيست. در اين وضع فقط يک راه داريد: خودتان را عوض کنيد.

 

تسليم شويد:

از مبارزه با تغيير دست بکشيد ادامه ی اين مبارزه فقط ميزان استرس و البته فشار خون شما را بالا می برد، تسليم تغيير شويد. با آن يکی شويد. خودتان را به امواج دگرگونی بسپاريد. می توانيد از تغيير به نفع خودتان استفاده کنيد.

 

رفتارتان را تطبيق بدهيد:

از دست دادن چشم انداز کار به راحتی اتفاق می افتد. چند سال که از کار شما در يک حرفه بگذرد، کم کم دچار خود بزرگ بينی می شويد و فکر می کنيد سازمان بدون شما از بين می رود. اما خيلی زود با اين حقيقت روبرو می شويد که ديگران نظر شما را ندارند و کم کم برای اثبات اين نظر به ديگران، کارهای جزئی و روزمره را انجام نم یدهند تا ديگران بفهمند اين کارها شأن شما نيست.

اما فراموش نکنيد که اغلب مردم با ورشکستگی فاصله ی کمی دارند. اگر کارتان را از دست بدهيد، چند وقت دوام می آوريد؟ و مطمئن باشيد که ممکن است عذر شما را بخواهند فکر می کنيد اگر کار در سازمان به تعديل نيرو بکشد، چه کسانی را اول اخراج می کنند؟ کارمندانی که برای نتيجه گيری از کارشان همه کار می کنند، يا کسانی که فکر می کنند هيچ کاری در شأن آنها نيست؟ اگر جزو گروه دوميد، بايد به سرعت رفتار خود را عوض کنيد، وگرنه کس ديگری اين کار را برای شما می کند.

 

نقش قربانی را بازی نکنيد:

در اين دنيا يا بايد پتک باشيد يا سندان . اگر قربانی تغييرات باشيد، يعنی از واکنش به تمام اتفاقات پيرامونتان بازمانده ايد.

مايوس نشويد و خود را منزوی نکنيد. قربانی تغييرات نباشيد.

 

خشم خود را مهار کنيد:

وقتی اوضاع مطابق ميل شما نيست، عصبی شدن ساده ترين کار است، اما فقط وقت و انرژی شما را تلف می کند. به خصوص وقتی نسبت به چيزی عصبانی هستيد که برای حل آن کاری از دست شما بر نمی آيد انرژی تان هدر می رود و تمرکزی برای پرداختن به اموری نمی ماند که در مورد آنها کاری از دست تان برمی آيد.

وقتی در ترافيک خيابان گير می افتيد، چه کار می کنيد؟ فحش می دهيد و حرص می خوريد؟ صورت تان سرخ می شود و فشار خونتان بالا می رويد؟ آيا خشم شما کمک می کند تندتر حرکت کنيد و زودتر به مقصد برسيد؟ به جای تلف کردن وقت تان برای عوض کردن چيزی تغيير ناپذير، چند تا تلفن های ضروری را بزنيد، به موسيقی گوش بدهيد و تمدد اعصاب کنيد يا به کتاب گويايی روی نوار گوش بدهيد. خشم خود را با فعاليتی مفيد عوض کنيد، وگرنه خشم شما را زنده زنده می خورد.

 

به خاطر مسائل کوچک حرص نخوريد:

بسياری از اتفاقاتی که در طول يک روز کاری رخ می دهد، فقط مسائل جزئی است پر کردن يک فرم ، کنترل پيام های تلفنی و اينترنتی، پاسخ دادن به برنامه ها و فشار دادن چند کليد کامپيوتر، مسائل بزرگ معمولاً معدود است . فرض اين است که شما 80 درصد وقت خود را صرف رسيدن به 20 درصد نتايج مورد انتظارتان می کنيد. يادتان باشد که اغلب کارهای شما، شامل مسائل کوچک است. پس سر آنها حرص نخوريد. اگر می خواهيد نگران باشيد، دغدغه تان را متوجه مسائل واقعاًً مهم کنيد.

  • Like 5
لینک به دیدگاه

استرس، سلامتي و بهره وري

برخي مديران فكر مي کنند که شرايط کاري استرس زا، لازم است و اينكه سازمانها براي اينکه در اقتصاد بهره ور و سود آور امروزي باقي بمانند بايد بر کاركنان فشار وارد آورند و مسائل مربوط به سلامت را کنار بگذارند. اما يافته هاي تحقيقاتي خلاف اين نظر را دارند. مطالعات نشان مي دهند که شرايط کاري استرس زا در واقع همراه با افزايش غيبت، تأخير، و تمايل كاركنان به ترك شغلشان در ارتباط مي باشد.

فشار عصبي اثرات فراواني بر عملکرد و فعاليتهاي اعضاي سازمان دارد مديران ، کارکنان و ارباب رجوع سازمان تحت تأثير فشارهاي عصبي دچار حالات رواني خاص مي شوند و دست به رفتارها و اعمالي مي زنند که مستقيما در بازدهي سازمان منعکس مي گردد. انسانهاي سازماني در عصر حاضر با عوامل مختلف درون و برون سازماني روبرو شده و دائما شخصيت و جسم و روان آنها تحت عوامل مختلف قرار گرفته و به تدريج فرسوده مي شوند. فرسودگي جسمي و تنش هايي که بر جسم انسان سازماني وارد مي شود مشخص بوده و به راحتي قابل تشخيص نبوده و به راحتي نيز قابل سنجش و درمان نيست و بدين لحاظ آثار نا مطلوبي در فرسودگي نيروي انساني پرورش يافته سازماني دارد.

مديريت استرس يک هنر است و قطعا انسان براي کسب اين هنر به زمان نيازمند است. با توجه به مطالب عنوان شده در مورد استرس مديران و کارکنان مي توانند با آگاهي از ميزان تحمل خود از سطح استرس پذيري آگاه و با بکارگيري راهکارهاي عملي در جهت افزايش قدرت تحمل و فشارپذيري دروني و بيروني سازمان خود گام برداشته و از اين بابت در راستاي سالم سازي محيط و ارتقاي بهداشت رواني سازمان حرکت کند تا انرژيهاي که نا خواسته صرف تنشهاي سازماني مي گردد در جهت ارتقاي کميت و کيفيت و تحقق مسوليتهاي اجتماعي سازمان به کار گرفته شود.

در اين خصوص سازمانها بايستي ميزان تحمل کارکنان خود را بالا برده تا آنها بتوانند تأثير عوامل مختلف را خنثي کرده و کمتر با تنش روبرو شوند. افزايش توان تحمل کارکنان در مقابل تنش هاي شغلي و سازماني موجب صرفه جويي در وقت، نيرو و انرژي کارکنان شده و بهره وري فردي و سازماني را به دنبال دارد.

در مورد استرس شغلي چه مي توان انجام داد؟

  • Like 4
لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...

من درمورد استرس مقطعی چندتانکته عرض کنم

شما می خواهید دریک جلسه سخنرانی بفرمایید

یامیخواهید هنر خاصی رادر یک جمع به نمایش بگذاریدو....

اگرتازه کارباشید :صدای شما میلرزه،دستاتون میره رو ویبره،تمرکز شما خیلی کم میشه ،نگاه شما به یک نقطه است ومعمولا کمتر به جمع نگاه میکنیدو....

چطوری بااین استرس مبارزه کنیم؟

اول ازیک قدرت معنوی که بهش اعتقاددارید کمک بگیرید وبه کمک اون ایمان پیدا کنید

دوم تمام متن ها وسلسله کارهاتون رو به صورت خلاصه روی میز مقابل خودتون بگذارید درمراحل اول اصلا به حافظتون مطمئن نباتشید ومعمولا متن شروع صحبت رو خیلی تمرین کنید وانو کامل بنویسید اما ازروی اون سعی کنید نخونید ونگاهتون رو به جمع معطوف کنید ومتنی که آماده کردید رو بگیداگر خوب شروع کنید نصف استرس تموم میشه.

سوم یکی ازدستاتون رو مشت کنید وبا تمام قدرت اونو همون پشت میز فشار بدید تا انرزی اضطراب ازای محل تخلیه بشه

چهارم یه کم که شروع کردید نگاهتون توجمع بچرخونید واز حرکات دست خیلی استفاده کنید این مرحله رو اگر خوب انجام بدبید مستمع عاشق بحث شما میشه وحتی خیلی نواقص کلامی رو پوشش میدهد

ششم خیلی توصیه نمیکنم اما برای مراحل اولیه میتونید ازیک قرص کاهش تپش قلب استفاده کنید(پرانول -پرانولول خیلی کم وبا نظر پزشک اگر مشکل وبیماری خاصی دارید)

بازهم میام .

  • Like 5
لینک به دیدگاه
من درمورد استرس مقطعی چندتانکته عرض کنم

شما می خواهید دریک جلسه سخنرانی بفرمایید

یامیخواهید هنر خاصی رادر یک جمع به نمایش بگذاریدو....

اگرتازه کارباشید :صدای شما میلرزه،دستاتون میره رو ویبره،تمرکز شما خیلی کم میشه ،نگاه شما به یک نقطه است ومعمولا کمتر به جمع نگاه میکنیدو....

چطوری بااین استرس مبارزه کنیم؟

اول ازیک قدرت معنوی که بهش اعتقاددارید کمک بگیرید وبه کمک اون ایمان پیدا کنید

دوم تمام متن ها وسلسله کارهاتون رو به صورت خلاصه روی میز مقابل خودتون بگذارید درمراحل اول اصلا به حافظتون مطمئن نباتشید ومعمولا متن شروع صحبت رو خیلی تمرین کنید وانو کامل بنویسید اما ازروی اون سعی کنید نخونید ونگاهتون رو به جمع معطوف کنید ومتنی که آماده کردید رو بگیداگر خوب شروع کنید نصف استرس تموم میشه.

سوم یکی ازدستاتون رو مشت کنید وبا تمام قدرت اونو همون پشت میز فشار بدید تا انرزی اضطراب ازای محل تخلیه بشه

چهارم یه کم که شروع کردید نگاهتون توجمع بچرخونید واز حرکات دست خیلی استفاده کنید این مرحله رو اگر خوب انجام بدبید مستمع عاشق بحث شما میشه وحتی خیلی نواقص کلامی رو پوشش میدهد

ششم خیلی توصیه نمیکنم اما برای مراحل اولیه میتونید ازیک قرص کاهش تپش قلب استفاده کنید(پرانول -پرانولول خیلی کم وبا نظر پزشک اگر مشکل وبیماری خاصی دارید)

بازهم میام .

بسیار ممنون دوست عزیز

تشریف بیارید:w16:

به نکات خوبی اشاره کردید

نکته 6خیلی مورد تایید نیست ولی یه نکته درباره ابتدای خوب داشتید خودم اینو لمس کردم به عینه

بارها سمیناردادم ویه نکته ای به ذهنم اومد اگر مطلب را کامل به طور مفهومی بدونید دچار استرس نمیشید یااگرهم بشید به ارائه شما کمک میکنه نه تخریب

اینو کاملا بهش ایمان داشته باشید

یه ارائه داشتم با یه استاد سخت گیر که ازهیچ کس تعریف نمیکرد ولی ارائه منو ازش تعریف کردو جلوی بچه ها اعلام کرد من 10نمره کامل رابهش میدم

حرکت دست هم نکته ظریفیه که خوب گفتید

مرسی از مشارکتتون:icon_gol::icon_gol:

  • Like 2
لینک به دیدگاه

باتشکراز نظر دوست گرامی مهرآذین،چندتانکته دیگه درمورد استرس مقطعی ذکرمیکنم

همیشه یادتون باشه بینظمی سهم عجیبی درایجاد انواع استرسهادارد(استرس کاری ،استرس روزمره،استرس مقطعی )پس اولین برنامه همه ما این باشه نظم رودرکارها مون اول قراربدیم.ودرمورد رفع استرس مقطعی وقتی شما مطالب روبه صورت منظم دسته بندی کردید وسلسله مراتب ارائه اون مطالب رو مشخص کنید خودش کمک بزرگی به کاهش اظطراب میشه .

بقیه مطالبم رو تویه فرصت دیگه عرض میکنم.

پرفسور حیدری پدر مزاکرات اقتصادی ایران چندوقت پیش توی یک سمینار یه جمله گفت لذت بردم :"همه موفقیت من از نظم وسحرخیزیه البته بعداز لطف خدا"

  • Like 3
لینک به دیدگاه

نکته بعدی توبحث استرس مقطعی تنفس صحیحه.که دوستان اشاره کردند.شاید به این راحتی هم باورنکنیم که تنفس چه ارتباطی با استرس داره .!!اما حقیقت اینه که چون من فعالیتی دارم که گاها باید درمعرض جمع زیادی حاضر بشم درهمان ابتدای کار ازشدیدترین استرسها رنج میبردم تاجاییکه دریک جایی اصلا مطلبم رونیمه کار ه رها کردم !به هرپزشکی مراجعه کردم جوابی برای اینهمه استرسم نگرفتم وگفتند طبیعیه !تااینکه یه روز یه روانپزشک توی یه سمیناری به این مسئله اشاره کرد "کسانی که دچار نفس تنگی هستند یا شش های کوچکی دارند ازاسترس بیشتری رنج میبرند"

اماراه کاربرای کاهش استرس تواین زمینه :اول اینکه شمرده شمرده وبامکث مناسب مطالب روعرضه کنید هم مستمع مطالب رابهتر دریافت میکند وهم لذت بیشتری از ارائه شما خواهدبرد

دوم اینکه برای تقویت ششها ورزشهای شنا ،دویدن وکوهنوردی تاثیربسزایی داره .

دمیدن وباد کردن بادکنکها هم به صورت تمرین روزانه حجم ششهای شماراافزایش میدهد.

تابعد.....

  • Like 2
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...