رفتن به مطلب

وقتی کامپیوترمان ویروسی شد چه باید بکنیم؟


ارسال های توصیه شده

فاوانیوز:خلاصی از شر یک ویروس برخی مواقع آسان بوده ولی بعضی اوقات به اندکی تدبیر و زیرکی نیاز دارد.

 

● استفاده از Microsoft Safety Scanner

شرکت مایکروسافت ابزاری را پیشنهاد می کند که قادر به از بین بردن انواع مختلفی از نرم افزارهای مخرب می باشد. این ابزار Windows Malicious Software Removal Tool (ابزار از بین بردن نرم افزارهای مخرب ویندوز) نام دارد، اما به تازگی مایکروسافت نرم افزار دیگری را به نام Microsoft Safety Scanner معرفی و عرضه کرده است. این اسکنر با فرض از بین بردن تمامی ویروس ها، Spyware ها و دیگر نرم افزارهای مخرب رایانه ی شما عرضه شده است.

 

انبوهی از نرم افزارهای مشابه دیگر نظیر اسکنر های آنلاین وجود دارند، اما برخی از آنها ممکن است بجای حذف ویروس ها و جاسوس افزارها شما را حتی مجبور به دانلود آنها نمایند! با استفاده از این ابزار مایکروسافت، دیگر مطمئن خواهید بود که این ابزار خواهان از بین بردن هرگونه بدافزار از رایانه شما می باشد نه ترغیب به دانلود آنها!

 

● نصب نرم افزار ضد ویروس

اگر چه احتمالا قبل از استفاده از قابلیت حفاظت بی درنگ (Real time Protection)، مجبور به نصب آن خواهید بود، ولی نصب یک نرم افزار آنتی ویروس در حال حاضر کمک شایانی به حذف بدافزار مخربی می کند که رایانه ی شما را تهدید نموده و احتمالا باعث از بین رفتن اطلاعات آن خواهد شد. علاوه بر این، یک ابزار ضد ویروس قادر به اسکن و پویش فایل های دیگری خواهد بود که دارای ویروس های مخرب در درونشان بوده و منتظر فعالسازیشان از طرف شما هستند. تعدادی از این ابزارها به صورت رایگان که اتفاقا بسیار نیز موثر و کارامد می باشند، همچون AVG، Microsoft Security Essentioals و Avast در دسترس می باشند. این ابزارها با قدرت زیادی قادر به از بین بردن ویروسهای مزاحم پیش از آسیب رسانی بیشتر به سیستم شما خواهند بود.

 

● راه حل های ممکن را از اینترنت جستجو نمایید

با توجه به اینکه استفاده از اینترنت هنگام آلودگی رایانه تان به ویروس کار صحیحی نیست (به این دلیل که ممکن است ویروس مورد نظر اطلاعاتی را از سیستم شما به بیرون انتقال دهد) می توانید از یک سیستم سالم آنلاین شده و به دنبال ویروسی که رایانه تان بدان دچار شده، (بر اساس علایمی که کامپیوترتان بروز می دهد) گشته و راههای از بین بردن آن را بیابید. با کمی خوش شانسی، می توانید راه حلی عملی و آزمایش شده را پیدا کرده و از شر ویروس مزبور رهایی یابید.

 

● ویندوز را دوباره نصب کنید

آخرین راه چاره در صورت شکست سایر روش ها، نصب دوباره ی ویندوز یا انتقال به سیستم عامل های دیگری نظیر لینوکس می باشد. اگر ویروس چنان مخرب باشد که نتوان کاری کرد، بهتر است اجازه دهید ویندوز، خود را نابود کرده و پس از آن شما بار دیگر از خاکستر آن ویندوز دیگری برپا سازید! پیش از شروع به نصب دوباره حتما از اطلاعات تان نسخه ی پشتیبان تهیه نمایید. لطفا تمامی فایل های تان را به جهت بررسی عدم وجود ویروس اسکن نمایید تا احیانا ویروس را ذخیره نکرده و پس از نصب دوباره ویندوز، رایانه تان دچار همان ویروس نشود. این پروسه، فرآیندی زمان بر و سخت می باشد ولی آخرین راه چاره بوده و در عوض در هر زمانی قابل اجراست.

 

● رایانه ی جدیدی نخرید!

وقتی در میان مردم هستم، به افرادی بر می خورم که فکر می کنند زمانیکه رایانه اشان ویروسی شده، حتما باید آن را دور انداخته و یک کامپیوتر جدید بخرند. این کار مطلقا صحیح نیست، مخصوصا زمانی که سخت افزار به خوبی کار می کند! نصب دوباره ویندوز، همانند ریست کردن سیستم بوده، و شما با این عمل از شر ویروس ها رهایی می یابید. هیچ احتیاجی به خرج هزینه ی اضافی تنها به این جهت که رایانه تان ویروسی شده ندارید!

 

● نتیجه گیری

خلاصی از شر یک ویروس برخی مواقع آسان بوده ولی بعضی اوقات به اندکی تدبیر و زیرکی نیاز دارد. میزان موفقیت شما بستگی به موقعیت و شرایط دارد. با این حال، همیشه یک راه یا بیشتر برای خلاصی از شر ویروس ها وجود دارد. امیدواریم که ویروسی شدن سیستم شما به قیمت از دست دادن اطلاعات ارزشمندتان تمام نشود. تنها به یاد داشته باشید، هنگام ویروسی شدن سیستم، پیشگیری بهتر از درمان است.

 

بدترین ویروسی که تا به حال با آن مواجه شده اید چه بوده؟ مایلید چه ترفندها و نکاتی را به این مقاله بیفزایید؟ تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

 

منبع: فاوانیوز

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...