رفتن به مطلب

استفاده از الکترودهاي شيشه اي در پمپ هاي نانومقياس


azarafrooz

ارسال های توصیه شده

[TABLE]

[TR]

[TD]گروهي از مهندسان آمريکايي و کره جنوبي توانستند وسيله اي را توسعه دهند که به عنوان کوچکترين پمپ مصنوعي ساخته شده تا به امروز شناخته مي شود و مي تواند با الکترودهاي شيشه اي تغذيه گردد. اين پمپ هم اندازه ي يک گلبول قرمز است.[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD] [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]درحاليکه شيشه قادر به هدايت الکتريسيته نيست، ولي اين گروه سال ها پيش دريافت که شيشه مي تواند در ابعاد نانو بدون شکستن، رساناي جريان الکتريسيته باشد. آنها هم اکنون از اين خاصيت براي حل يکي از مشکلات ذاتي نانوافزاره ها، که همان مسئله مجتمع کردن سيم ها در داخل آنها به منظور تأمين جريان الکتريکي است، استفاده کرده اند.

 

اين مهندسان با استفاده از يک تکنيک جديد ليزري (به نام نانوماشين کاري با ليزرهاي فمتوثانيه اي) توانستند نانوکانال هايي در داخل يک زيرلايه شيشه اي ايجاد کنند و در نوک هر کانال ديواره هاي نازک شيشه اي برجاي بگذارند. اين نانوديواره ها مي تواند به طور برگشت پذيري، خواص شيشه را در حضور ميدان الکتريکي قوي از عايق به رسانا تغيير دهند. اين پديده به نام "شکست ديالکتريکي" معروف است و معمولاً منجر به گرمايش بيش از حد و خرابي مي گردد ولي در ابعاد نانومقياس هيچ خسارتي به شيشه وارد نمي گردد.

 

هنگامي که اين کانال با يک محلول رسانا پر شود مي تواند به طور موثري تبديل به سيم ريز سيالي شود و نانوديواره هاي شيشه اي انتهايي به عنوان الکترود رفتار کنند.

 

گروه مذکور با توان دادن به يک پمپ ميکروسکوپي که از سه الکترود شيشه اي با پهناي 6/0 ميکرومتر درست شده بود، توانستند کارآيي اين الکترودها را نشان دهند. هر الکترود از دو کانال درست شده است که به صورت انتها به انتها با يک ديواره شيشه اي در بينشان، قرار گرفته اند. اين ديواره به طور طبيعي از عبور جريان الکتريکي ممانعت خواهد کرد ولي در نانومقياس اعمال يک پتانسيل 10 ولتي کافي خواهد بود تا اين شيشه عايق به يک الکترود رسانا تبديل شود.

 

اين پمپ با خاصيت الکترواسمزي که در آن جريان الکتريسيته باعث حرکت سيال از يک سمت به سمت ديگر مي شود کار مي کند. قلب پمپ فقط چهار ميکرومتر عرض دارد و اين پمپ قادر است که يک دبي جريان به اندازه يک فمتوليتر (10-15ليتر) بر ثانيه را کنترل کند.

 

نتايج اين تحقيق در مجله ي Nature Nanotechnology منتشر شده است.

 

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...