moein.s 18983 اشتراک گذاری ارسال شده در 17 شهریور، ۱۳۹۱ تا پانصد سال تغییر چندانی در صنعت چاپ رخ نداد. اما حالا همه چیز به سرعت در حال ..! درباره نویسنده هانس ویدن (Hans widen) مدیر خبرگزاری صنعتی بیزنس نیوز سوئد است. او پیش از این مدیر تحریریه گروه اسكاندیناویایی مجلات تجارت منتور كامیونیكیشنز (Mentor communications) بوده است. او همچنین بنیانگذار و سردبیر مجله بستهبندی Packmarknaden اسكاندیناوی هم بوده است.هانس ویدن عضو سازمان بینالمللی چاپ و بستهبندی (IPPO) هم هست. پانصد سال تغییر چندانی در صنعت چاپ رخ نداد. اما حالا همه چیز به سرعت در حال تغییر است این امر به ویژه در عرصه بسته بندی كه تكنولوژیهای نوین، بازارهای جدید و رقابت در آن به پرسشهای تازه دامن زدهاند، بیشتر صدق میكند. چاپ بستهبندی در آینده در اختیار كه خواهد بود و آنچه چاپ میشود، چه خواهد بود؟ بسته بندی یك بازار بزرگ چاپی است و برخلاف اكثر بخشهای تجاری چاپ، به گونهای یكنواخت سالیانه با رشدی معادل پنج درصد همراه بوده است. بنابراین جای شگفتی نیست كه چاپ بستهبندی ناجی بالقوه سایر بخشهای رقابت زده به شمار میآید و منطقهای عاری از ریسك برای صنایع تبدیلی به شمار میآید.اما آیا بستهبندی راه آسان برون رفت برای چاپكاران تجاری است كه عاجزانه در جستوجوی كار بیشتر با درآمد بالاتر هستند. بازار بزرگ خب، این بازاری بزرگ است و آنقدر بزرگ كه هنوز اكثر سازمانهای پژوهشی، خصوصی و دولتهای سراسر جهان بر سر حجم آن توافق ندارند. تفاوت برآوردها تا پنجاه درصد است (!) و علت امر نیز این است كه در واقع بر سر محصولاتی كه میتوانند بستهبندی به حساب آیند، اتفاق نظر و وحدت رویه وجود ندارد. اما طبق نظر پایرا، این شركت بینالمللی بزرگ پژوهشی كه به تازگی نیز یكی از بزرگترین پژوهشهای موجود در عرصه بستهبندی را ارایه كرد، بازار جهانی بستهبندی بدون در نظر گرفتن لیبل چیزی حدود 477 میلیارد دلار در سال 2005 بوده است (برآورد بازار جهانی لیبل به دلیل اینكه به جای پول به میزان متر مربع تبدیلی، استوار است،دشوار میباشد. اما به هر حال میانگین این بازار را میتوان تا حدود 70 میلیارد دلار به حساب آورد.) رشد بستهبندی بله. بستهبندی در حال رشد هم هست. از سال 2004 به بعد رشد سالیانه جهانی این صنعت 3/4درصد بوده است و این پیشبینی وجود دارد كه تا سال 2011 به 5 درصد برسد. اما همه اینها بالاخره معدل هستند و مناطق جغرافیایی خاص نظیر چین، هند و بخشهایی از شرق اروپا از این میزان حتی تا سقفی فراتر از 100درصد خواهند رفت. و البته اینها خبرهای مهمی برای چاپكاران تشنه رشد به حساب میآید چرا كه بستهبندی و صنایع تبدیلی در كل وابسته به چاپ هستند. رشد بستهبندی سریع بوده و سریع هم خواهد ماند و این سرعت برابر با نیازهای فزاینده خدمات چاپی است. 15میلیارد دلار در سال نگاهی به چاپ برای بازار بستهبندی در سطح جهانی حكایت از این موارد دارد.در سال 2005 ارزش چاپ بستهبندی در سطح جهانی 216 میلیارد دلار بود. پیشبینیهای موجود درباره این بازار تا سال 2011 این است كه ارزش آن به 291 میلیارد دلار برسد كه در واقع یك میزان 5 درصدی است و باز در این زمینه، لیبلها لحاظ نشدهاند و اگر آن را در این ارزیابیها لحاظ كنیم، بازار چاپ بستهبندی در سطح جهانی احتمالا به ارزشی حدود 300 میلیارد دلار در سال جاری خواهد رسید و برای سال بعدی نیز 15 میلیارد دلار خواهد بود و این خبر خوبی است. لینک به دیدگاه
moein.s 18983 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 17 شهریور، ۱۳۹۱ اما خبر بد این است كه این میلیاردها را هر كسی نمیتواند به چنگ آورد. چاپ یكی از پررقابتترین تجارتهایی است كه میتوان به آن ورود كرد. اول از همه باید گفت كه این ارقام خوب مربوط به رشد در اروپا و امریكا پدیدار نخواهد شد. بازار اروپا علیرغم بزرگیاش، یكی از كندترین بازارهای بستهبندی در جهان طی چند دهه آینده خواهد بود(!) صنایع تبدیلی در اروپا برای حفظ سهم خود از بازار باید به طرز شدیدی تلاش كند. بنابراین فرصتهای واقعی رشد در مناطق دیگری پدیدار خواهد شد و این مكانها جایی جز مناطقی كه از تولید ملی ناخالص سریع برخوردارند، نخواهد بود.و برای اینكه از حجم واقعی اتفاق مطلع باشید باید در آن مناطق حضور یابید. اما از جهت دیگر برای حضور در بازارهای تخصصی كه به شدت از رشد بالقوه برخوردارند، باید در اروپا و آمریكا باشید. مصرف بستهبندی دقیقا با سرانه تولید ناخالص ملی در ارتباط است و نقش بازارهای رو به ظهور در اقتصاد جهانی با گامهای بلند ایفا خواهد شد. طبق برآورد اكونومیست برونداد كل اقتصادهای رو به ظهور، بیش از نیمی از كل تولید ناخالص ملی جهان خواهد بود و از دیگر سو، طبق برآورد بانك جهانی در دهه گذشته تنها در چین سرانه تولید ناخالص ملی سه برابر شده است. منابع متعدد پیشبینی میكنند كه تولید ناخالص ملی در بخشهایی از هند طی 10 تا 15 سال آینده به طرز خیرهكنندهای رشد خواهد داشت. ورود به بازاری كه در آن برای به دست آوردن سهم، یك جنگ تمام عیار برپاست، شجاعت، درایت، دانش و سرمایه میخواهد، اما وظیفهای محال نیست. اگر نخواهید از صفر شروع كنید واسیر تكنولوژی نامناسب و غیرقابل انعطاف نباشید، تكنولوژی مناسب قابلیت ورود به بازار جهانی بستهبندی را دارد، قابلیت ورود به بازاری كه در حال تجربه تغییرات شتابنده تكنولوژیك است. لبته از نظر فكری باید كارتان را از صفر آغاز كنید. یا به عبارت بهتر باید شروع دوبارهای داشته باشید هیچ چیز شبیه گذشته نخواهد بود و اتفاقا همان چیزی است كه باید به آن عادت كنید. هزینههای سرمایهگذاری در مسیر تعقیب خریداران بستهبندی در اطراف و اكناف جهان بحث ابعاد را در میان دستاندركاران چاپ و صنایع تبدیلی مطرح خواهد ساخت. فراموش نكنید كه سرمایهگذاری در زمینه تكنولوژیهای چاپی و صنایع تبدیلی، زنجیرهای از واكنشهای مالی را به وجود میآورد، چرا كه روند نیل به سوی فرمتهای بزرگ چاپی در فعالیتهای چاپ و پس از چاپ مشهود است و این امر به نیاز فوری به تكنولوژیهای مناسب فرصت بزرگ دامن میزند. به عنوان مثال ماشین چاپ بزرگ به دایكات بزرگ نیاز دارد. انتظار بروز بازیگران رقیب و حتی غیرقابل انتظار را در بین دستاندركاران صنایع تبدیلی در عرصه جهانی داشته باشید. آنها ظهور میكنند چون قدرت سرمایهگذاری لازم را دارند و علاوه بر این میتوانند مواد خام را به گونه امن و بلندمدت وارد بازار كنند. اما دلیل اصلیتر ورود آنها به بازار جهانی بستهبندی، قدرت بصیرت آنها در انطباق سریع با تكنولوژیهای نوین مطرح در صنایع تبدیلی است كه پتانسیل نهفته بسیار بالایی دارند. اما بالاتر از همه، این قدرت برندهای بینالمللی است كه تقریبا هر حركتی را كم و بیش به چاپكاران دیكته میكند، حتی اگر این امر به معنی تولید تجهیزات تبدیلی برای چاپكاران باشد و یا تغییر دانش آنها در كمترین زمان ممكن. با مشتری حركت كن، سریع! برای موفقیت در عرصه چاپ بستهبندی باید با سرعت مشتری حركت كرد و در نظر داشت كه مشتریان با سرعت نور حركت میكنند. این حركت شما، علاوه بر این هم معنی تكنولوژیك دارد و هم معنی جغرافیایی. این كافی نیست كه چاپ بستهبندی شما با امكانات كلاسیك تولیدیتان دنبال شود. اگر میخواهید در عرصه چاپ بستهبندی موفق باشید باید در شبكهای از همكاران، خریداران و مالكان به گونهای همگرایانه حركت كنید. شما باید از جنبه آنلاین كاملا انعطافپذیر باشید. این مقوله باید در تحویل درست و به موقع سفارشات، در مقوله مدیریت خدمات توزیع محصولات كه نامتان را در قالب مطرح میكند، هم قابل اجرا باشد. مالكان برندهای بزرگ ترجیح میدهند شما برایشان راهحل بیافزایید نه این كه آنها را درگیر شغل خودتان كنید. این نوع برخورد به طور معمول روند خطوط تولیدی چاپخانه را تغییر میدهد و حتی بر نوع استخدام پرسنل تاثیر میگذارد و حتی میتوان گفت داشتن یك فرد ماهر در عرصه تجارت، مهمتر از مهارتهای چاپی است. با همه تفاصیل، شما باز هم به كار چاپ خواهید پرداخت و تنها مساله این است كه شما به تدریج سهم كوچكتری از گردش مالیتان را به جریان میاندازید و خطوط تولید شما به واحدهای تبدیلی پیچیدهتری تغییر میكند كه به گونهای مستقلتر كار میكنند، سفارشات را از مشتریان به صورت آنلاین میگیرند و برنامههای تولیدی خودتنظیم دارند. همه این امور در صورتی متحقق میشود كه شما مبتكرانهتر، قابل انكارتر، كیفیتر و مقرون به صرفهتر از رقبایتان عمل كنید. در چنین شرایطی میتوانید روز به روز میزان رقابت همه جانبهتان را اندازه بگیرید. به این ترتیب شما در فهرست عرضهكنندگان در جایگاهی همیشه سبز قرار خواهید داشت. در اروپا جواب دارد یا پرسشآفرین است؟ بسیاری از راهحلهایی كه میتوانید از آنها متنفع شوید در در اروپای 2008 كه بزرگترین نمایشگاه جهانی صنایع چاپ است، وجود دارد. در اروپا در مقایسه با اینترپك، در ارایه تكنولوژیهای جدید چاپ بستهبندی، بهتر است. به در اروپا بروید تا به هر آنچه كه فرآوری بهتری در اختیارتان میگذارد، دست یابید. این امر مستلزم داشتن نگاه دقیق به تولیدكنندگان پیشتاز افست ورقی است. نكته مهم در اینجا این است كه سایز ورقها تا حدود 3 متر مربع رسیده است و این میتواند فرصتآفرین باشد. از سیستمهای اتوماتیك تعویض زینك استفاده كنید تا هم رنگهای ویژه داشته باشید و هم به راهحلهای بهتری در صنایع تبدیلی دست یابید. استفاده از چاپ استاندارد در فرمهای گوناگون برای چاپ بستهبندی یك است كه پیوستگی جامع رنگ را تضمین میكند. رنگ در بستهبندی یك برند است. در نظر داشته باشید كه تكنولوژی چاپ دیجیتال چگونه به طرز چشمگیری بر سرعت افزوده و ظرفیت و كیفیت چاپ را بالا برده است. در عین حال فراموش نكنید كه نگاه دقیقتری هم به تولیدكنندگان ماشینهای افست و فلكسو داشته باشید تا ببینید چطور توانستهاند به چاپهای كمتیراژ جنبه اقتصادی بدهند. كارهای آنها شگفتزدهتان خواهد كرد. سیستمهای تبادل دادهها كه امكان JDF داشتند، حالا میتوانند ماشین چاپ شما را به جهان متصل كنند. آنها را هم زیر نظر بگیرید تا ببینید چطور امكان قبول یا رد سفارش را از سراسر جهان به شمار میدهند و این كار را 24 ساعته عملیاتی میكنند. در ضمن به دنبال ابزارهایی باشید كه محاسبات مربوط به شغلتان را به طرزی كاملا دقیق صورت میدهند. این ابزارها به شما میگویند كه چه كارهایی منجر به سود و كدام كارتان باعث ضرر میشود. كاستن از ضایعات- صرفهجویی در پول تكنولوژیهای كاستن از هزینهها، بخش مهمی از در اروپا 2008 را تشكیل میدهند. چندین پژوهش تازه نشان داده است كه چاپكاران پولهایشان را هدر میدهند! حجم ضایعات در بسیاری از چاپخانههای افست به مرز 5 تا 7 درصد رسیده است كه فینفسه بیانگر تفاوت سودآوری و ضرردهی بین اكثر چاپكاران است. چنین سطحی از ضایعات در هیچ صنعتی قابل پذیرش نیست. تعقیب جدی تكنولوژیهایی كه از ضایعات به طرز چشمگیری میكاهند، یك اقدام منطقی است. وقتی عملیات تولیدی كوتاه و عملیات آمادهسازی نیز كوتاهتر میشود، خطر بروز ضایعات برای چاپكارانی كه نمیتوانند این فرایندها را به گونهای درست انجام دهند، بیشتر میشود.علی القاعده داشتن باطله و ضایعات برای كارهایی كه ظرف چند ثانیه آماده میشود پذیرفتنی نیست. تكنولوژی ماشینهای چاپ هیبرید شاید نویدبخشترین راه ارتقای بهرهوری در چاپخانهها باشد، آنها امكان كارهای پیچیدهتر را در یك زمان فراهم میسازند. ماشینهای هیبرید امروزی میتوانند دو شیوه چاپ را تركیب كنند و در عین حال میتوان شاهد كار ماشینهای هیبرید با طیفی از ایستگاههای چاپی بود. آنها میتوانند به عنوان مثال مزایای افست، اسكرین، فلكسوگرافی، گراور و سایر تكنولوژیها را با كیفیت عالی اینكجت داشته باشند. تكنولوژی خشككن آنها نیز موثرتر است. اما اینها همه شاید آغاز داستان ماشینهای هیبرید باشد. ماشینهای آینده چاپ بستهبندی -كه بهتر است آنها را واحدهای تبدیلی بستهبندی پیوسته بنامیم میتوانند بر اساس تقاضا به چاپ سطوح چاپپذیر مختلف بپردازند. آنها میتوانند همه چیز را از مقوای ضخیم تا فیلمهای نازك پلاستیكی یا فویلهای فلزی چاپ كنند، آنها میتوانند لمینیت كنند، لاك بزنند و طلاكوبی سرد و گرم انجام دهند، برجسته سازی كنند، میتوانند دایكات كنند، میتوانند خط زنی كنند، تازنی كنند و بسته چسب زنی و نهایی كنند و حتی در دستههای منطبق با سفارش ارسال كنند. حتی برخی از تحلیلگران بر این باورند كه ماشینهای هیبرید در آینده قادر خواهند بود محصولات غیرغذایی را پر كنند و درزبندی كنند. زیبایی كار ماشینهای هیبرید در این است كه اجازه نهایت فرآوری و نهایت انعطاف را همزمان میدهند. تكنولوژی موتورهای خودتنظیم مستقیم و روشهای كنترل كیفیت آنلاین میتوانند تقریبا اكثر كارها را بدون اتلاف وقت به انجام برسانند و قادرند جوابگوی تحویل درست و به موقع باشند. استفاده از چنین تكنولوژیهایی باعث كاستن از پدیده تعویض ماشینها شده و همزمان كار مفید را افزایش میدهد. اولین متفاوت باش اما برای اینكه واقعا در بستهبندی موفق شوید، باید مدام به فكر طرحهای تازه باشید و سعی كنید جزو نخستین افرادی باشید كه خود را با شرایط تازه انطباق میدهند و تكنولوژیهای نوین را درك میكنند. تكنولوژیهای جدید میتوانند مثل موشك در جهان بستهبندی شلیك شوند! در جهانی كه واقعا تشنه نوآوری و راهحل است. تكنولوژیهای جدید میتوانند به ساخت ماشین با توجه به نیاز چاپكار میدان دهند. اما مهمترین نكته این است كه شما باید از طریق تجهیزات موجود به ارزش افزوده بالاتر برسید. شما غالبا باركد چاپ میكنید، چرا نمیخواهید شیوه چاپ سایر كدها را هم فرا بگیرید، مثلا كدهای مخفی امنیتی، كدهای ماتریس و سایر حاملهای دوبعدی دادهها را كه میتوانند ارزش افزوده بیاورند، تجربه كنید. چرا نمیخواهید جذابیتهای ترامگذاریهای دوگانه، چاپ بریل و سایر كدها و مركبهای ویژه دیگر را تجربه كنید، مركبهایی كه میتوانند علیه جعل عمل كنند. چاپ الكترونیك همه چیز را تغییر میدهد مرحله بعدی، چاپ الكترونیك است. دنیای بستهبندی به زودی وارد مرحله اقلام دارای RFID میشود. طبق برآوردهای IDTECHEX تا سال 2015 حدود 400 میلیارد لیبل RFID برای كالاهای مصرفی تولید خواهد شد كه ارزش بازار جهانی آن معادل 25 میلیارد دلار خواهد بود. در واقع لیبلهای RFID در آینده نزدیك بر روی اكثر كالاها در سوپرماركتها نصب خواهد شد.اقلام دارای RFID ازهزینههای دارندگان برندها خواهند كاست و كار كنترل محصولات موجود را سریعتر خواهند كرد. تریلیاردها تگ در همه جا به كار گرفته خواهد شد و در واقع هر كالایی بر روی خود آنتن خواهد داشت كه یا بر روی بسته لمینیت شده و یا با جوهرهای هادی بر روی بسته چاپ شده است. استفاده از تكنیك موسوم به مایكرو اینك جت هم برای كاربرد مدارهای RFID رایج خواهد شد. كدهای پنهان چاپی موجود بر روی محصولات میتوانند قیمتها را بر مبنای زمان، هوا و درخواست تغییر دهند و اینها فقط آغازی بر عصر جدید بستهبندی است. حتی اسكرینهای چاپی قابل انعطاف میتوانند نحوه استفاده از محصول را به صورت فیلم نمایش دهند و حتی تبلیغات را به همراه صدا به نمایش درآورند. قابلیت ردیابی، شناسایی و ضد جعل بودن نیز میتواند جزو ارمغانهای تكنولوژیهای جدید برای دستاندركاران چاپ و بستهبندی باشد. نویسنده: هانس ویدن مترجم: دكتر یونس شكرخواه برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده