رفتن به مطلب

اکوتوریسم، ناجی یا ویرانگر


spow

ارسال های توصیه شده

اکوتوریسم، ناجی یا ویرانگر

 

فعالان اکوتوریسم که با استفاده از پخش مواد غذایی سعی در جلب و متمرکز کردن کوسه ها در منطقه ای خاص برای دیده شدن توسط بازدید کننندگان دارند، در محافل زیست محیطی مواجه شده اند.

 

شاید بهترین مثال برای این موضوع، صنعت توریسم و گردشگری غواصی باشد که به عنوان بازاری پرمنفعت و پررونق در جهان کنونی شناخته می شود.

 

استفاده از ماهی های کوچک و انواع دیگر غذاهای مورد علاقه کوسه ها برای جذب آنها به مناطقی که توریست های غواص قادر به مشاهده جمعیت رو به کاهش این گونه جانوری باشند، با انتقادهای زیادی مواجه شده است. منتقدان معتقدند این کار ممکن است به شکل بالقوه اثرات زیست محیطی و رفتاری روی این گونه ها داشته باشد.

 

محققان علوم جوی و دریایی ۵ دانشگاه در میامی تحقیقاتشان را روی موضوع ارزیابی اثرات زیست محیطی اکوتوریسم بر شکارچیان دریایی متمرکز کرده اند که نتایج آن در نشریه بریتیش اکولوژیکال به چاپ رسیده است. این تیم اولین مطالعات ماهواره ای را به منظور تعیین اثر گردشگری غواصی روی کوسه های ببری و واکنش این جانوران ـ که بزرگ ترین درندگان آب های استوایی هستند ـ تدوین کرده اند.

 

در این تحقیق، ۲ گروه از کوسه های ببری تحت مطالعه قرار گرفتند، یکی کوسه های ببری فلوریدا و گروه دوم کوسه های ببری باهاما در سواحل باهاما. این که از ماهیان ریز و تکه های گوشت برای جذب کوسه های ببری به شکلی گسترده استفاده می شود، هدف این است که گردشگران غواص بتوانند از نزدیک ترین فاصله، این حیوانات را ببینند و لذت ببرند، اما تغذیه کوسه ها به این شکل برای اکوتوریسم در فلوریدا غیرقانونی است.

 

در ابتدا محققان فرض کردند که تحرک کوسه های باهاما در اطراف محل گردشگران نسبت به کوسه های فلوریدا کمتر است، اما در عمل نتایج به دست آمده کاملا این موضوع را نقض کرده و نشان داد مساحتی که کوسه های باهاما در آن پرسه می زنند، ۵ برابر بیشتر از مساحتی است که توسط کوسه های فلوریدایی اشغال می شود. بعلاوه مشخص شد نه تنها اکوتوریسم بر رفتار کوسه های ببری تاثیر می گذارد بلکه بسیاری از عادات اجدادی آنها را نیز در معرض خطر قرار داده است. برای مثال این کوسه ها قبلا برای دسترسی به غذا، مهاجرتی طولانی به طول ۳۵۰۰ کیلومتر به مناطق آزاد اقیانوس اطلس انجام می دادند، اما اکنون که به خوردن غذای اهدایی گردشگران غواصی عادت کرده اند، دست از عادت مهاجرت قدیمی خود کشیده اند.

 

دانشمندان معتقدند با توجه به منافع اقصادی و نقش حفاظتی که اکوتوریسم با خود به همراه می آورد، مسوولان و تصمیم گیران نباید قبل از این که به اطلاعات موثقی مبنی بر نقش منفی تغذیه توسط توریست ها یا تورگردانان بر حیات وحش دریایی دست پیدا کنند، جلوی این صنعت را گرفته و با آن مخالفت کنند.

 

امروزه به دلیل انجام فینینگ (بریدن باله های کوسه جهت استفاده از آن در ساخت فر آورده های زیبایی و غذایی) روی کوسه ها و رها کردن آنها در دریا، جمعیت این درندگان وحشی اقیانوس در سرتاسر جهان رو به کاهش گذاشته است. مطالعات نشان می دهد اکو توریسم بیش از اقتصادهای محلی نظیر پخت سوپ لذیذ باله کوسه در آسیا که بر پایه کشتار کوسه ها بنا شده، منافع مالی در بردارد و جلوی کشتار آنها را نیز گرفته است.

 

منبع: sciencedaily

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...