رفتن به مطلب

چگونه از رمز عبور خود حفاظت کنیم


spow

ارسال های توصیه شده

چگونه از رمز عبور خود حفاظت کنیم

 

زندگی دیجیتالی شرایط و ابزارهای خاص خود را نیاز دارد و یکی از این شرایط در دنیای فناوری اطلاعات، رمزهای عبور هستند. این عبارت ها امنیت ما در فضای سایبری را تامین می کنند اما با افزایش سرویس ها و خدمات مجازی، به تدریج تعداد این رمزها نیز بیشتر می شود ضمن اینکه باید در دوره های زمانی مشخص رمز عبور را تعویض کرد تا این وسیله امنیت، خود تبدیل به عامل ناامنی نشود. در مورد رمزهای عبور این دو توصیه را کاملا جدی بگیرید اول اینکه از رمزهای مختلف برای سرویس های متفاوت استفاده کنید و دوم رمز خود را در فواصل زمانی مشخص عوض کنید. برای اینکه رمزها را فراموش نکنید یکی از بهترین روش ها استفاده از نرم افزار KeePass است.

 

در طول روز با سرویس های متنوعی سروکار داریم که هر کدام از آنها نیاز به رمز عبور خاص خود دارند. حساب بانکی، کارت بانکی، ایمیل ها و اگر کمی حرفه ای تر باشید با پسورد وبلاگ و وب سایت، پایگاه داده و ۱۰رمز عبور دیگر سر و کار خواهید داشت. اینکه فراموش کردن این رمزها چه دردسرهایی دارد کاملا بدیهی است اما مدیریت رمزها نیز کار آسانی نیست. زیرا کوچک ترین اشتباه در این مورد تنها متوجه یک آدرس ایمیل یا یک حساب خاص نخواهد بود و می تواند کل زندگی دیجیتالی ما را تهدید کند.

 

برای مدیریت رمزهای عبور یکی از روش هایی که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده استفاده از سرویس های آنلاین است. در این سرویس ها رمزهای مختلف را در یک فضای اینترنتی و در قالب فایل متنی و موارد مشابه ذخیره می کنید و هر گاه که خواستید می توانید به آنها دسترسی داشته باشید. این روش مزایای زیادی دارد از جمله اینکه پسوردها محدود به یک رایانه خاص نمی شوند و از هر جا که لازم باشد در دسترس هستند. اما این روش هم ممکن است امنیت لازم را نداشته باشد و یا دسترسی به اینترنت در بعضی موارد امکان پذیر نباشد.

 

نرم افزار کی پس (Keepass) یک برنامه رایگان و متن باز است که با در نظر گرفتن جوانب ایمنی، مدیریت رمزهای عبور را انجام می دهد. از طریق این برنامه می توانید با ایجاد یک پایگاه داده که حاوی پسوردها است، تمامی اطلاعات را در یک نقطه نگهداری کنید و دیگر خطر فراموشی وجود نخواهد داشت.

 

بنابراین لازم است که تنها یک پسورد را همواره به خاطر داشته باشید. برای تامین امنیت این پایگاه نیز سه روش وجود دارد روش اول استفاده از یک رمز عبور حاوی حروف و اعداد است مانند آنچه که در جاهای دیگر هم استفاده می کنید. روش دوم تهیه یک کلید است. به این معنی که یک فایل مشخص را توسط برنامه تولید می کنید و برای ورود به برنامه کافی است نشانی آن فایل را در برنامه وارد کنید. روش سوم نیز به صورت ترکیبی از این دو به کار می رود و امنیت بیشتری دارد. در این شیوه علاوه براینکه رمز عبور را به برنامه می دهید باید کلید ورود را هم برای برنامه مشخص کنید و هیچ یک از این دو راه به تنهایی برای دسترسی به پایگاه رمزها کافی نیست.

 

این برنامه در تمام مراحل می تواند رمزهای پیشنهادی خود را به شما ارایه کند. در این حالت مشخص می کنید که رمز باید حاوی چند کاراکتر و از چه نوعی باشد. به عنوان مثال به برنامه می گویید که یک رمز ۱۰ حرفی حاوی اعداد و حروف تولید کند که شامل نشانه های اختصاری نیز باشند. برنامه نیز با توجه به این شرایط یک رمز را به شما پیشنهاد خواهد داد. البته توصیه می شود که برای ورود به برنامه از یک رمز کامل که بتوانید به راحتی آن را به خاطر بسپارید استفاده کنید.

 

بعد از ورود به نرم افزار این امکان وجود دارد که چندین بخش مختلف را مشخص کنید. این بخش ها می توانند رمزهای ویندوز، شبکه، ایمیل، حساب بانکی و موارد دیگر باشند. بعد از آن باید برای هر رمز یک مدخل ایجاد کنید. با کمک رابط کاربری آسان این برنامه مشکلی بابت ایجاد مدخل نخواهید داشت. در نوار ابزار بالای برنامه روی گزینه رمز جدید کلیک می کنید و پس از تعیین یک عنوان برای آن، نشانی ورود و رمز عبور را به برنامه می دهید. اگر لازم بود می توانید آدرس اینترنتی که این رمز در آنجا استفاده می شود را هم به برنامه دهید. حال با کلیک راست روی این مدخل می توانید اطلاعات را کپی کنید و در محل مورد نظر قرار دهید. این برنامه از الگوریتم های بسیار پیشرفته ای برای تامین امنیت پایگاه داده و رمزنگاری آن استفاده می کند که تقریبا شکستن آن غیرممکن است و تاکنون گزارشی در مورد توانایی شکستن الگوریتم های ۲۵۶ بیتی منتشر نشده است. این روش در اغلب سازمان های نظامی و اطلاعاتی برای داده های فوق محرمانه کاربرد دارد پس می توانید مطمئن باشید بدون داشتن رمز ورود کسی توانایی دسترسی به این اطلاعات را نخواهد داشت. ضمن اینکه تمام پایگاه داده در چندین مرحله تبدیل به کد می شود. نکته دیگر اینکه همزمان با تایپ اطلاعات و ورود آنها به برنامه، داده ها تبدیل به رمز می شوند. امکان تهیه خروجی از این برنامه وجود دارد و در صورت نیاز می توانید علاوه بر ایجاد فایل های متنی یا اکسل، مستقیما این اطلاعات را چاپ کنید. حتی رمزها را از برنامه های دیگر به کی پس انتقال دهید.

 

بابک نقاش

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...