رفتن به مطلب

ادراك محركها در محيط كنترل شده و تأثير جنسيت بر آن


ارسال های توصیه شده

نحوه ادراك محيط يكي از مباحث و مفاهيم كليدي در حوزه مطالعات متقابل انسان محيط در مقياس هاي كلان و خرد است. از آنجا كه نظام عصبي و ادراكي انسان مسئول برقراري ارتباط بين انسان و محيط زيست اوست و امكانات و محدوديتهاي خاصي دارد لذا نمي توان بدون توجه و اشراف كافي به فرايندهاي درك و فهم محيط از سوي مردم و سازوكارهاي مرتبط با آنها، مبادرت به مداخله در محيط كرد. زيرا همين درك و فهم است كه در نهايت تعبير و تفسير آنان را از محيط و جهان پيرامونشان شكل مي دهد و اغلب به شكل رفتار در محيط بروز و ظهور پيدا ميكند.

از سوي ديگر، تجربيات جهاني نشان ميدهد، در فرايند ادراك محيط و نتايج آن، بين زنان و مردان تفاوت هايي نيز وجود دارد. اگرچه اين موضوع در كشور ما به طور مستقل كمتر مورد بررسي دقيق قرار گرفته است، اما نتايج چنين آزمايش هايي، هرچند كنترل شده و محدود، مي تواند تأثير قابل توجهي در برنامه ها و طرح هاي ارتقاي كيفيت محيط زيست انساني داشته باشد. از جمله روش هاي مرسوم براي كنكاش در چنين حوزه هايي روش هاي آزمايشي است. در همين راستا و در قالب يك فعاليت تجربي، از تعدادي دانشجوي دختر و پسر خواسته شد كه از يك نمايشگاه عكس، كه شامل بيست و دو تصوير از مناظر مختلف طبيعي و انسانساخت بود، ديدن كرده و سپس به سؤالاتي در مورد عكس ها پاسخ دهند. هدف از اين آزمون، تشخيص چگونگي نحوه برداشت و ادراك محيط اين تعداد از دانشجويان بوده است. و همچنين در وهله دوم سؤال تحقيق اين است كه آيا بين دو جنس مرد و زن در اين مورد اختلاف قابل توجهي وجود دارد يا خير؟ اين مقاله حاصل اين فعاليت پژوهشي است كه در آن، ضمن مرور ادبيات موضوع به تحليل نتايج بدست آمده از اين آزمون پرداخته شده است.

 

کلیدواژه: ادراك محيط، تأثير جنسيت بر ادراك، آزمون ادراك محيط، محيط زيست، طراحي محيط

 

نویسنده: ناصر براتی، محمدعلی سلیمان نژاد

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...