رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

نامیزه یا امولسیون (به انگلیسی: emulsion) محلولی است که در آن قطره‌های ریز یک مایع (مانند روغن) در مایعی دیگر (مانند آب) بی‌آنکه با یکدیگر درآمیزند، پراکنده است .

به عبارت دیگر تجمیع مایع با مایع را در صورتی که دو مایع در هم حل نشوند و به حال تعلیق در آیند امولسیون می‌گویند.بیشتر امولسیون‌ها ترکیب آب و روغن هستند.

 

180px-Emulsions.svg.png

لینک به دیدگاه

امولسيون مخلوطي از دو مايع است که در حالت معمولي با يکديگر ترکيب نمي شوند؛ همانند آب و روغن هنگامي که مخلوط به شدت تکان داده مي شود يا به هم زده مي شود، دو مايع به طور موقت يک امولسيون تشکيل مي دهند. اما تقريباً در زمان نسبتاً کوتاهي دو ماده به صورت دو لايه ي مجزا از هم ديگر جدا مي شوند. يک امولسيون دائمي مي تواند بوسيله ي اضافه کردن يک ماده ي سوم به مخلوط که امولسيفا پريا عامل امولسيون کننده نام دارد ، ساخته شود. اگر صابون يا يک شوينده به عنوان عامل امولسيون کننده به آب و روغن اضافه شود، آن ها يک امولسيون دائمي تشکيل مي دهند. شير يک امولسيون دائمي از چربي شير در آب مي باشد که در آن يک پروتئين نقش عامل امولسيون کننده را دارد ( Caseien) . يک امولسيون يک کلوئيد است.

از امولسيون ها به طور گسترده در داروها و لوازم آرايشي بهداشتي در توليد مسکن ها ، پمادها و کرم ها استفاده مي شود ، هم چنين از آن ها در بسياري از فرآيندهاي توليدي به خصوص در توليد منسوجات ، کاغذ و محصولات چرمي استفاده مي شود.

يک امولسيون ساخته شده از نمک نقره ي حساس به نور در ژلاتين در واقع اساس کل عکسبرداري مي باشد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

امولسیون ها دارای دو فاز جدا و پیوسته می باشند که به مرز بین سطوح، لایه رابط می گویند.

امولسیون کننده ماده ای است که با افزایش انرژی جنبشی سیال، امولسیون را پایدار می کند

لینک به دیدگاه

تفاوت بین محلول کلوئیدی و محلول امولسیون

 

امولسیون (و همینطور سوسپانسیون) ، زیر مجموعه‌ای از محلول کلوئیدی به حساب می‌آیند. تنها تفاوت اساسی که می‌توان قائل شد، در اندازه ذرات محلول امولسیون و محلول کلوئیدی است. بطوری که اندازه ذرات محلول سوسپانسیون و امولسیون بزرگتر از محلول کلوئیدی است و محلول کلوئیدی نیز دارای ذرات بزرگتر از محلولهای حقیقی است. اندازه ذرات محلول امولسیون در حدود 10-3میلیمتر است، در حالی که اندازه ذرات محلول کلوئیدی در حدود 10-6میلیمتر است.

 

تفاوت محلول امولسیون با محلول حقیقی

 

در محلولهای کلوئیدی و امولسیون (و سوسپانسیون) ، مسیر نور مشخص است و نور در آن منعکس و پراکنده می‌شود، ولی در محلول حقیقی مسیر نور مشخص نیست. یعنی عبور نور بدون انتشار صورت می‌گیرد و ذرات کلوئیدی برخلاف محلول حقیقی قابلیت دیالیز ندارند، یعنی از غشاء نیم تراوا عبور نمی‌کنند. بنابراین از روش دیالیز برای جدا کردن اجسام این دو دسته استفاده می‌کنند.

 

 

نمونه‌ای از یک امولسیون حیاتی

 

مانند انحلال ، حالت کلوئیدی منحصر به دو فاز جامد و مایع نیست، بلکه سایر حالات ماده هم می‌تواند دو به دو چنین حالتی را بوجود آورد که هر کدام به اسمی بین عامه مشهور شده است. چنانکه کف ، حالت کلوئیدی حباب هوا در مایع است و مه و ابر ، تفوق مایع در گاز است و شیر معمولی ، مخلوط دو مایع می‌باشد که همان امولسیون است.

 

تفاوت بین امولسیون ، لخته شدن و ژل

 

همانطور که گفته شد، به پخش و پراکندگی مایع در مایع دیگر ، امولسیون گفته می‌شود که بطور کلی آنها را به دو دسته متمایز تقسیم می‌کنند: سیستم آب در روغن و سیستم روغن در آب. اما ممکن است که فاز و محیط پخش ، یک جامد ، و ذرات پخش شونده ، یک مایع باشد. در این صورت یک ژل بدست می‌آید که مانند کلوئیدها و امولسیون سیلان ندارد. به عبارت دیگر ، به هم چسبیدن ذرات کلوئید را به یکدیگر و ته نشین شدن آنها را به صورت ذرات بزرگتر ، لخته شدن می‌گویند و اگر به صورت توده نیمه جامد تبدیل شوند، آن را ژله شدن می‌نامند

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...