رفتن به مطلب

پیش برنده ی متاستاز سلول بنیادی سرطان سینه کشف شد!!


ارسال های توصیه شده

تحقیقات در دانشگاه Michigan Comprehensive Cancer Center نشان داده است که یک ژن سرطان با انتشار تهاجمی بیماری مرتبط است و سلولهای بنیادی سرطان پستان را هدایت می کند. این یافته به روش نوینی جهت هدف قرار دادن رفتار این سلول های مرگ آور اشاره دارد.این یافته ها به ژن سرطانی RhoCمربوط می شودکه قبلا نشان داده شده که متاستاز انواع زیادی از سرطان ها را تحریک می کند. سطوحRhoC همزمان با پیشرفت سرطان سینه افزایش می یابد و سطوح بالای RhoC با بدتر شدن شانس زنده ماندن بیمار همراه است. سلولهای بنیادی سرطانی تعداد کمی از سلول های درون یک تومور هستند که گمان می رود رشد و انتشار تومور را تقویت می کنند.

محققان معتقدند که شیمی درمانی سننتی و پرتو درمانی اغلب به این دلیل بی تاثیر هستند که سلولهای بنیادی سرطان را از بین نمی برند و کلید درمانهای اینده همین است که به فکر تولید داروهایی با قابلیت هدف گیری و از بین بردن این سلولها باشیم. این مطالعه ی جدید که به صورت انلاین در PLoS ONE ارائه شده است ، روش جدیدی برای فائق آمدن بر سلولهای بنسرطانی پیشنهاد می کند.یعنی هدف قرار دادن چرخ دندانه های مولکولی ویژه ای که هدایت کننده ی دستگاه سلول بنیادی سرطانی بوده ومسئول انتشار سرطان به بدن هستند. این میتواند به عنوان شیوه درمانی نوینی در آینده مورد استفاده قرار بگیرد.

ممکن است حذف سلولهای بنیادی سرطانی نهایتا برای درمان سرطان های خاصی ضروری باشد.اما در این ضمن ممکن است ما قادر باشیم تا جمعیت سلول بنیادی سرطان و رفتارهای مهاجم این سلولها را به وسیله ی اختلال در مکانیزم مولکولیشان با استفاده از ژن RhoC به عنوان یک هدف مدیریت کنیم این رو نویسنده ی ارشد مطالعه Sofia D. Merajver, M.D., Ph.D پرفسورطب داخلی و اپیدمیولوژی دردانشگاه Michigan و مدیر علمی دستورکار انکولوژی(غده شناسی) پستان در U-M Comprehensive Cancer Centerمی گوید.

محققان لاین های سلولی سرطان پستان که دارای توان بالای متاستاز بودند و همینطور لاین های سلولی از بافت پستان نرمال را بدقت مورد بررسی قرار دادند .با مهار بیان ژنی یا افزایش بیان ژنی ژن RhoC فهمیدند که بیان ژنRhoC برای ایجاد متاستاز در هر دو لاین سلولی ضروری است و خود بیان بالای RhoC به تنهایی می تواند منجر به متاستاز شود.محققان این موضوع را در موش هم آزمایش کردند و به نتایج مشابه ای دست یافتند.ازمایشگاه Merajver با همکاری با محققان این مرکز تحقیقاتی، در حال مطالعه بر روی یک داروی مولکولی کوچک جدیدهستند تا بتوانند RhoC را مهار کنند.در حال حاضر نتایج ابتدایی امیدوار کننده ای در ازمایشگاه بدست امده است.محققان کار خود را بر روی این مهار کننده ادامه میدهند و اینکار مستلزم چندین سال بررسی بیشتر در لابراتوارها قبل از ورود به مرحله بعد یعنی ازمایشهای بالینی است.

 

امارسرطان پستان :

 

بر طبق آمار انجمن سرطان پستان،در سال جاری229060 امریکایی مبتلا به سرطان پستان تشخیص داده خواهند شد و39920 نفر ازاین بیماری خواهند مرد.

 

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...