رفتن به مطلب

شرکت های خدمات انرژی


ارسال های توصیه شده

در اینجا در مورد شرکت های خدمات انرژی بحث خواهیم کرد...اگر شما نیز در این زمینه اطلاعات و یا پرسشی دارید از مشارکت شما خشنود میشویم.

 

شرکت خدمات انرژی چیست؟

شرکت خدمات انرژی (ESCO: Energy Services Company)شرکتی است که در کلیه بخشهای مصرف­کننده انرژی، طرحهای مرتبط با بهبود کارآیی انرژی را ممیزی، طراحی، تأمین مالی و اجرا میکند. این شرکت با تضمین رسیدن به سطح مشخصی از کارآیی انرژی، تمام ریسک پروژه را به عهده میگیرد و سهم خود را از محل صرفه­جویی انرژی در قالب قرارداد عملکردی برداشت می­کند. شرکتها‏‏ی خدمات انرژی همانند وسیله­ی مهمی هستند که کارایی انرژی را در دنیا به­ خصوص در کشور‏‏ها‏‏یی که تجارت تاسیسات برقی، مسئله­ی خصوصی­سازی و بازار رقابت را تجربه می‏کنند و در زیر بخش‏‏‏ها‏‏یی که خصوصی­سازی و آزادسازی مرسوم است (مانند تولید حرارت در کشور‏‏ها‏‏ی اروپای مرکزی و اروپای شرقی) توسعه می‏دهند. مراحل اصلی در فرایند اجرای پروژه‌‏‏ها‏‏ی شرکت‌‏‏ها‏‏ی خدمات انرژی عبارتند از: ممیزی انرژی با هدف سرمایه‌گذاری، تعیین روش‌‏‏ها‏‏ی امکان‌پذیر برای بهینه‌سازی مصرف انرژی، تعریف پروژه، تضمین نتایج اجرای اقدامات بهینه‌سازی، بررسی و تضمین رعایت مقررات و استاندارد‏‏ها، تهیه تجهیزات و نصب آن‏‏ها، مدیریت پروژه، تعمیر و نگهداری تجهیزات در طول مدت قرارداد، اندازه‌گیری میزان صرفه‌جویی بطور پیوسته، تأمین منابع مالی. به بیان ساده تر شرکت‌هاي خدمات انرژي (ESCO) شرکت‌هايي هستند که پروژه‌هايي را به منظور افزايش بهره‌وري انرژي و کاهش هزينه‌هاي تعميرات و نگهداري (براي تسهيلات حدود 7 تا 10 سال) تعريف کرده و ريسک اجرايي و فني پروژه‌ها را قبول مي‌کنند.

لینک به دیدگاه

يكي از مسائل كليدي و محوري دركليه كشورها اعم از توسعه يافته و در حال توسعه مساله انرژي است. در اين ميان صنايع انرژي بر، بخش عمده انرژي را مصرف مي كنند. اين صنايع از يك طرف به دليل مواجه شدن با تحولات وسيع بازار مجبورند هزينه هاي خود، از جمله هزينه هاي بخش انرژي را كاهش دهند و از سوي ديگر به دليل محدوديت هاي مربوط به محيط زيست و كاهش آلاينده ها ملزم به استفاده بهتر و سالم تر از انرژي هستند.بدلايل بالا، فرصت هاي مناسبي براي سرمايه گذاري و توسعه تكنولوژي هاي عام تبديل انرژي از جمله مشعلها، بويلرها و فرآيندهاي انرژي بر مانند توليد فولاد، نفت، پتروشيمي و مواد شيميايي، شيشه، آلومينيوم و نيز سرويس هاي انرژي مانند افزايش راندمان و كاهش مصرف و بازسازي صنايع انرژي بر، فراهم شده است. در اين ميان شركت هاي سرويس انرژي جايگاه ويژه اي پيدا كرده اند.

لینک به دیدگاه

در كشور ما با توجه به وسعت صنايع انرژي بر، تكنولوژي قديمي و قيمتهاي نه چندان واقعي انرژي، راندمان مصرف انرژي در مقايسه با كشورهاي توسعه يافته به ميزان قابل توجهي پايين است. با افزايش ميزان رقابت و واقعي تر شدن قيمت انرژي، مديريت بار و در نهايت استفاده از فرآيندها و تكنولوژی هاي جديد انرژي كوشش نمايند. اين وضعيت فرصت مناسبي را جهت ايجاد و گسترش شركت هاي سرويس انرژي فراهم نموده است.در اينجا با توجه به اهميت شركت هاي سرويس انرژي و نقش آنها در ايجاد فرصت هاي شغلي در آينده به بررسي مساله شركتهاي خدمات انرژي و نوع فعاليت نقش آ نها در ايجاد فرصت هاي شغلي جديد پرداخته خواهد شد.

لینک به دیدگاه

انواع شرکت های خدمات انرژی بنابر نظر كميته انرژي كاليفرنيا شركت هاي سرويس انرژي به پنج گروه اصلي تقسيم مي شوند:

-1 شركت هاي بزرگ داراي تجهيزات مربوط به فعاليت هاي انرژي.

-2 شركت هاي بزرگ داراي تجهيزات مربوط به سرويس دهي انرژي.

-3 شركت هاي مشاوره انرژي.

-4 شركت هاي ارائه كننده خدمات مميزي انرژي و مالي و نصب و مديريت پروژ ههاي صنايع برق و گاز.

-5 شركت هاي متخصص در زمينه يك تكنولوژي خاص.

 

خدمات این شرکت هاعموما ارائه دهنده خدمات زير هستند:

-1 تعريف، طراحي و سرمايه گذاري بر روي پروژه هاي بهينه سازي انرژي.

-2 نصب و نگهداري تعمير تجهيزات بهينه انرژي.

-3 مميزي و ارائه پروژه هاي صرفه جويي در مصرف انرژي.

-4 قبول ريسك تضمين ميزان صرفه جويي انرژي در يك پروژه.

 

اين شركت ها براي تامين مالي جهت ارائه سرويس هاي فوق از محل صرفه جويي انرژي استفاده ميكنند، شرکت های خدمات انرژی براي ذخيره انرژي،وسيع و فراگير ميباشند كه به معناي اين است كه پروژه هاي شرکت های خدمات انرژی طيف وسيعي از اندازه گيري ها و سنجش ها را به كار میگيرند كه اين سنجش ها معمولا شامل موارد زيراست:

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

معرفي شركت‌هاي خدمات (سرمايه‌گذاري) انرژي و ضرورت ايجاد آن

ناهيد جوكار، هوتن نبوي، اميرحسين ساماني (امور پشتيباني اطلاعات مهندسي ساپكو)

اشاره

با توجه به اينكه جمعيت جهاني در چند دهه اخير رشد نجومي داشته و متعاقب آن مصرف انرژي در جهان افزايش بسيار شديدي يافته است، صرفه‌جويي در انرژي و منابع، ارزش فراواني از لحاظ اقتصادي پيدا كرده است. كشور ما نيز از اين وضعيت مستثني نبوده و با حذف سوبسيد و يارانه‌هاي انرژي، شركت‌ها بايد از لحاظ اقتصادي و تأمين انرژي به دولت كمك كنند تا بر اين معضل فائق آيد. اين مقاله چكيده مطالعات انجام شده در زمينه شناخت شركت‌هايي است كه داراي اطلاعات و تجربياتي مفيد در زمينه صرفه‌جويي انرژي و خدمات مربوطه بوده و در سطح جهاني به شركت‌هاي 1esco معروف شده‌اند. هم‌اكنون صاحبان صنايع در اكثر كشورهاي پيشرفته و در حال توسعه با مشاركت اين نوع شركت‌ها و بدون نياز به سرمايه‌گذاري (سرمايه‌گذاري‌هاي لازم توسط خود اين شركت‌ها انجام مي‌گيرد و سپس از پس‌انداز حاصل از صرفه‌جويي در انرژي مستهلك مي‌شود) با كمترين هزينه، بيشترين صرفه‌جويي را كسب كرده‌اند. گفتني است كه در شرايط كنوني جهاني، صرفه‌جويي در انرژي و استفاده بهينه از منابع، نه‌تنها از نظر اقتصادي و توانايي تأمين انرژي بلكه براي محيط‌زيست نيز اهميت فوق‌العاده‌اي دارد و جايگزيني انرژي‌هاي سبز و دوستدار محيط‌زيست، به جزئي از افتخارات شركت‌ها تبديل شده است، لذا ايجاد نهادهاي مشابه با توجه به زيرساخت‌هاي لازم در كشورمان نيز، ضروري به‌نظر مي‌رسد.

لینک به دیدگاه

شركت خدمات انرژي چيست؟ شرکت خدمات انرژی نوعي كسب‌و‌كار تجاري است كه شامل طيفي وسيع از راه‌حل‌هاي جامع انرژي از جمله طرح‌ها و اجراي پروژه‌هاي صرفه‌جويي در انرژي، نگهداري از انرژي، پيمانكاري زيربنايي انرژي، ايجاد و ذخيره‌سازي انرژي، و مديريت ريسك مي‌شود. ESCO تحليل دقيق از دارايي را انجام مي‌دهد، راه‌حل كارامد انرژي را طراحي مي‌كند، عناصر موردنياز را نصب مي‌كند و تعمير و نگهداري سيستم را برعهده مي‌گيرد تا صرفه‌جويي در انرژي طي دوره بازپرداخت، تضمين شود. صرفه‌جويي در هزينه‌هاي انرژي، اغلب براي بازپرداخت سرمايه‌گذاري پروژه طي دوره‌اي 5 تا 20 ساله تحقق مي‌يابد. حتي ممكن است دوباره در ساختمان سرمايه‌گذاري شود تا زمينه‌ساز ارتقاي سرمايه شود كه شايد از طرق ديگر امكان‌پذير نيست. اگر پروژه، بازده سرمايه موردنظر را ادامه ندهد، ESCO در اغلب موارد مسئول پرداخت ما‌به‌التفاوت است. نمودار 1، ارتباط عناصر مطرح در بحث خدمات انرژي منسجم با منبع‌يابي ريسك، رابط‌ها و تضمين‌ها را براي شركت انرژي نشان مي‌دهد.

4joxws4jush5iruibjh8.png

 

نمودار 1: ارتباط عناصر مطرح در بحث خدمات انرژي

لینک به دیدگاه

تاريخچه فعاليت شركت‌هاي خدمات انرژي

ايجاد انگيزه در مشتري

«ما يك موتور بخار را بدون دريافت هزينه‌اي به شما مي‌سپاريم. آن را نصب كرده و به مدت 5 سال از خدمات پس از فروش ما برخوردار شويد. تضمين مي‌كنيم كه هزينه ذغال موردنياز اين ماشين، كمتر از هزينه علوفه (انرژي) موردنياز اسب‌هايي است كه همين كار را انجام مي‌دهند. تنها چيزي كه از شما مي‌خواهيم، يك سوم پولي است كه پس‌انداز مي‌كنيد.» (جيمز وات، 1819–1736)

 

شروع شركت صرفه‌جويي انرژي را مي‌توان به بحران انرژي اواخر دهه 1970 نسبت داد، يعني هنگامي‌كه سرمايه‌گذاران، راه‌هايي را براي مقابله با افزايش هزينه انرژي، گسترش دادند. يكي از مثال‌هاي اوليه، شركتي در تگزاس به‌نام Time Energy بود كه دستگاهي براي خودكارسازي كليد لامپ‌ها و ديگر تجهيزات معرفي كرد تا استفاده از انرژي را كنترل و تنظيم كند. دليل اوليه عدم فروش اين محصول در ابتدا، ترديد مشتريان در زمينه تحقق واقعي صرفه‌جويي در انرژي و پس‌انداز حاصل از آن بود. براي مقابله با اين ترديد، شركت‌هاي ارائه‌دهنده اين خدمات تصميم گرفتند تا ابتدا دستگاه‌ها را بدون دريافت پيش‌پرداخت، نصب كنند و سپس هزينه‌ها را از درصد پس‌انداز جمع شده، جبران كنند. نتيجه اين امر، پايه و اساس مدل ESCO شد. از طريق اين روند، چون پس‌اندازهاي مالي بسيار بالايي محقق شد، شركت فروش و عايدي بيشتري به‌دست آورد.

لینک به دیدگاه

روند رشد صنعت و ارتباط آن به ايجاد شركت‌هاي خدمات انرژي

طي دهه‌هاي 1970 و 1980

ESCO‌ها، اغلب تقسيم‌بندي كوچك شركت‌هاي بزرگ انرژي يا شركت‌هاي مستقل كوچك و نوپا بودند. پس از پايان بحران انرژي، شركت‌هاي «اسكو» به‌دليل هزينه‌هاي پايين انرژي، تأثير مهمي بر مشتريان نداشتند. اين امر از ادامه رشد تجربه شده در اواخر دهه 1970 جلوگيري كرد. طي دهه‌هاي 1970 و 1980 اين صنعت به آهستگي توسط شركت‌هاي متخصص رشد كرد، از جمله اين شركت‌ها Hospital Efficiency (HEC، به ثبت رسيده) بود كه در 1982 تأسيس شد تا بر بخش پزشكي كه با مصرف بالاي انرژي سروكار دارد،‌ تمركز كند. شركت به ثبت رسيده HEC كه

بعدها به Select Energy Services تغيير نام داد، در 1990 توسط شركت توليد برق Northeast خريداري و در سال 2006 به Ameresco فروخته شد.

از آنجا كه اغلب سرمايه‌گذاران دريافتند اين بازار رشد خواهد كرد، شركت‌هاي بيشتري ايجاد شدند.

طي دهه 1990

شركت‌هاي توليد و توزيع برق يا انرژي و شركت‌هاي ادغام شده انرژي، به بازيگران اصلي تبديل مي‌شوند.

با افزايش هزينه انرژي و در دسترس بودن لامپ‌هاي بازده بالا سيستم‌هاي تهويه2 و مديريت انرژي ساختمان،‌ پروژه‌هاي اسکو بسيار فراگيرتر شدند. همچنين، اصطلاح ESCO در ميان مشترياني كه در پي بهبود و ارتقاي سيستم ساختماني خود (كه قديمي شده و نياز به جايگزين داشتند) بودند يا براي نيروگاه‌هاي منطقه‌اي براي ساختمان شركت‌ها، بسيار شناخته شده بودند.

با حذف نظارت دولت در بازار انرژي ايالات متحده در دهه 1990، شركت‌هاي خدمات انرژي افزايش يافتند. شركت‌هاي توليد و توزيع برق كه دهه‌ها از پناهگاه حقوق انحصاري با بازده سرمايه‌گذاري تضمين شده بر نيروگاه‌ها منتفع مي‌شدند، اكنون بايد وارد رقابت مي‌شدند تا براي مشتريان خود برق تأمين كنند. آنها اكنون به خدمات انرژي به عنوان خط تجاري جديدي نگاه مي‌كردند كه بايد مصرف‌كنندگان بزرگ موجود خود را حفظ كنند. همچنين، با ايجاد فرصت‌هاي جديد در زمينه تداركات بسياري از شركت‌هاي خدماتي (ESCها) گسترش بازار توليد، ساخت دستگاه‌هاي برق منطقه‌اي يا در نظر گرفتن امكانات توليد مشترك در پروژه‌هاي كارامد را شروع كردند. مثلاً در نوامبر 1996، شركت BGA كه نوعي شركت خصوصي در زمينه مشاوره و مقاطعه با عملكرد انرژي منطقه‌اي بود، توسط شركت برق TECO خريداري شد. در 1998 BGA با تكميل ساخت نيروگاه خنك‌سازي منطقه‌اي در فلوريدا، وارد كسب‌و‌كار نيروگاه منطقه‌اي شد.

لینک به دیدگاه

طي دهه 2000:

 

ادغام شركت‌ها، خروج بسياري از شركت‌هاي توليد و توزيع انرژي و معرفي رشد چند شركت ارائه خدمات انرژي (جدول 1)

جدول 1: معرفي رشد و توسعه چند شركت ارائه خدمات انرژي

33vpmsfr3a31q7iifnc.png

در پي فروپاشي Enron در 2001 و تغيير در تلاش‌هاي حذف نظارت دولت، بسياري از شركت‌هاي توليد و توزيع انرژي يا شركت‌هاي خدمات انرژي، يا تعطيل شده و يا به فروش رسيدند. ادغامي بزرگ در ميان شركت‌هاي مستقل باقيمانده وجود داشت. بر طبق گفته گروه صنعتي NAESCO، عايدات ESCOها در ايالات متحده طي سال 2006، با رسيدن به 6/3 ميليون‌دلار، حدود 22 درصد رشد داشت.

در پيشرفتي موازي، فروشندگان بزرگ تكنولوژي، ESCOهاي مستقل و قدرتمند را خريده و از مدل ESCO به‌عنوان رگ تپنده بازاريابي و فروش استفاده كردند تا گزينه‌هاي تأمين مالي انعطاف‌پذيري براي محصولات و خدمات خود فراهم آورند. در حال‌ حاضر، بزرگ‌ترين شركت خدمات انرژي مستقل Amerescoاست.

 

لینک به دیدگاه
  • 10 ماه بعد...

سلام

مطلبتون جالب بود مجددا.

ممنون.

فقط ای کاش در مورد شرکت های موجود در ایران هم مطالبی می فرمودید تا یکی مثل من که داره در مورد شاخه های مختلف فعالیت علمی-تجاری تحقیق میکنه تا خودش یه کاری رو به همراه دوستانش شروع کنه، یه حد و حدودی دستش بیاد چه خبره.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...