رفتن به مطلب

نانو الیاف نقش مهمی در فیلتــراسیون مایعات و آب ایفا می کنند


ارسال های توصیه شده

یک تحقیق که توسط یک دانشجوی ایرانی انجام شد، نشان داد که نانو الیاف ها می توانند نقش مهمی در فیلــــتراسیون مایعات و آب ایفا کنند.

این دانشجو که کارشناس ارشد رشته مهندسى شیمى نساجى دانشگاه آزاد اسلامی است، در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: استفاده از نانو الیاف ها در فرآیند فیلتــراسیون، بواسطه خواص ویژه ای که دارند، دارای پتانسیل کاربردی زیادی در صنایع فیلــــتراسیون است.

 

 

 

 

وی افزود: نانو الیاف ها، بطور محسوس و مشهود در فیلــــتراسیون گازها موفق بوده اند، اما تاکنون از آنها در فیلــــتراسیون مایعات و آب استفاده نشده و ابعاد گوناگون آن ناشناخته مانده بود.

مهندس “حسام طاهری”، گفت که وی در طرح پایان نامه خود تحت عنوان “بکارگیری نانو الیاف در فیلــــتراسیون آب”، امکان بکارگیری نانو الیاف را در فیلــــتراسیون مایعات مورد بررسی قرار داد.

طاهری افزود: وی در این تحقیق موفق شد با روش الکترو ریسندگی، نانو الیاف را بر روی یک لایه فیلــــتر بی بافت پوشش دهد. سپس این فیلــــتر را در دستگاه “تست فیلــــتراسیون مایعات” که کلیه مراحل طراحی و ساخت آن توسط وی در دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است، آزمایش کرد.

طاهری گفت: نتایج بدست آمده از این تحقیق نشان داد که با استفاده از این نانو فیلــــتر می توان آلودگی‌هایی را که امکان جداسازی آنها با فیلــــتر های رایج مرسوم وجود نداشت، جدا کرد. همچنین این نانو فیلــــتر، روشی ساده تر و با صرفه تر برای فیلــــتراسیون مایعات ارائه می دهد.

طاهری گفت که این نانوفیلــــترها بسیار منحصر به فرد بوده و هر چه اندازه ذرات فیلــــتر شونده کوچکتر باشد، کارایی آنها بهتر می شود.

وی در رابطه با دیگر خصوصیات و مزایای این نانوفیلــــترها گفت که شدت فیلــــتراسیون در این نوع فیلــــترها حدود صدها برابر بیشتر از غشاهایی معمولی است.

این کارشناس ارشد رشته مهندسى شیمى نساجى دانشگاه آزاد اسلامی، افزود: این نوع فیلــــترها بر اثر نیروهای الکترو استاتیک فعالیت می کنند و تنها بر اساس اصول غربالگری کار نمی کنند، بنابراین کمتر با گرفتگی مواجه می شوند.

این نوع فیلــــترها به صورت فیلــــترهای سطحی عمل می کنند، یعنی اندازه حفره های فیلــــترها طوری طراحی می شوند که بتوانند آلودگی های آب با اندازه ذرات خاص را بر اساس اصول غربالگری جذب کنند.

طاهری گفت: فیلــــترهای بی بافت نانو برای محدوده وسیعی از صنایع کاربرد دارد که از آن جمله می توان تصفیه آب استخرها، تصفیه چشمه‌های آب معدنی ،تصفیه فرآیندهای شیمیایی در صنعت، تصفیه آب شهری نام برد.

همچنین این نانوفیلــــتر ها در کاربردهای پزشکی- برای فیلــــترهای دیالیز خون -، در صنایع داروسازی، در صنایع نیروگاهی برق و در صنایع غذایی نیز کاربرد دارند.

طاهری در پایان گفت نتایج بدست آمده از آزمون های انجام شده با دستگاه تست فیلــــتراسیون مایعات، نشان داده است که فیلــــترهای مرسوم و متداول قادر به فیلــــتراسیون همه ذرات نیستند که این مشکل با نانو فیلــــترها رفع می شود و دیگر اینکه نانو الیاف می تواند نقش مهمی در فیلــــتراسیون مایعات و آب ایفا نماید.

منبع : ایرنا

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...