رفتن به مطلب

آغاز کُرال


moein.s

ارسال های توصیه شده

هنگامی که صحبت در مورد قرون وسطی به میان می‎آید، بسیاری تنها به حکومت دینی یعنی سلطه‎ی کلیسا بر مردم می اندیشند. ولی قرون وسطی شروعی بود برای موسیقی اروپایی، آغازی که تا به امروز ادامه دارد. پس بهتر است این دوره را هرچند مختصر بهتر بشناسیم!

 

بد نیست بدانیم که اروپاییان قرون وسطی را به صورت تقریبی از سال 500 تا 1500 میلادی حساب می کنند. در این دوران آموزش عمومی وجود نداشت و حتی بسیاری خواندن و نوشتن را بد می دانستند به همین دلیل بسیاری از اشراف هم لزومی نمی‎دیدند که خواندن و نوشتن را یاد بگیرند، آن‎ها تنها آداب و رسوم درباری و ورزش های رزمی را می‎آموختند. تنها قشری که نیاز به دانستن الفبا داشت قشر روحانیون و خدمه کلیسا بودند تا با آن بتوانند مراسم دعا را انجام دهند و از روی کتاب مقدس رونویسی کنند.

 

بسیاری از خانواده‎ها که توانایی مالی خوبی نداشتند پسران 6-7 ساله خود را به کلیساها برای خدمت و زندگی کردن می‎فرستادند. تنها مردان و پسران جوان حق خواندن دعاها را داشتند. مدارس موسیقی به معنای امروزی خود نیز وجود نداشت پس در نتیجه در هیچ کجا خواننده تعلیم دیده و حرفه‎ای وجود نداشت.

 

در کلیساها موسیقی فقط شامل خواندن مراسم مذهبی به صورت آوازی بود و چون این آواز‎ها برای خدمت به خدا خوانده می‎شدند پس می‎بایستی به بهترین نحو ممکن اجرا شوند.ملودی‎های تک صدایی دارای چند شاخصه‎ی مهم بودند که بر اساس این خصوصیات می‎شد مدهای کلیسیایی را دسته‎بندی کرد.

 

Finals نقطه‎ی پایان و یا آرامش ملودی به زبان امروزی تر نتی بود که نقش تونیک را داشت. Tenor/Tuba/Repercussio به عنوان نت اصلی ملودی می‎باشد. چیزی شبیه نت دومینانت امروزی.

 

Ambitus وسعت صدای استفاده شده می‎باشد که معمولا به اندازه‎ی 1 اکتاو است.

 

وسعت صدای مورد استفاده همان طور که در تصویر زیر می‎بینید به سه اکتاو تقسیم می‎شد:

 

Graves : A-a Acutae: a-a´ Superacutae: a´- e´´

coral1.jpg

Hexachord

سیستم هگزاکورد متشکل است از یک ردیف شش نتی با فواصل مشخص (2 پرده/ 1 نیم پرده/ 2 پرده). برای این‎که خواندن ملودی‎های جدید آسان باشد شخصی به نام Guido von Arezzo بر روی هر نتی اسمی گذاشت. این اسامی برگرفته شده از بخش اول کلمات هر مصرع سرود مذهبی یوهانس است.

 

coral2.jpg

 

همان‎گونه که می‎بینید Ut, Re, Mi, Fa, Sol, La به معنای C, D, E, F, G, A, H امروزی هستند.این هگزاکوردها بر روی نت‎های Do, Fa, Sol ساخته می‎شوند. باید به یاد داشت که همیشه فاصله میان نت سوم و چهارم نیم پرده است. پس به این ترتیب سه هگزاکورد به دست می‎آید:

 

Hexachordum naturale = Do – Re – Mi – Fa – Sol – LaHexachordum durum = Sol – La – Si – Do – Re – MiHexachordum molle = Fa – Sol – La - Si (B) – Do – Re

 

coral3.jpg

لینک به دیدگاه

بر اساس قوانین گفته شده در محدوده صوتی مورد نظر 7 هگزاکورد ایجاد می‎شود، که خواننده‎ها آن‎ها را باید حفظ می‎کردند.

 

برای این‎که خواننده‎ها اسامی این تُن‎ها را فراموش نکنند Guido von Arezzo دستی را طراحی می‎کند که به وسیله ی آن اسامی تُن‎ها به هنگام خوانندگی یادآوری می‎شده است.

 

coral4.jpg

 

مدهای کلیسایی

 

تا قرن 10 میلادی 8 مد و پس از آن تا قرن 16 میلادی 12 مد ایجاد شدند. اسامی این مدها از مدهای یونانی گرفته شده است. ولی باید توجه داشت که نحوه‎ی ساخت این مدها کاملا متفاوت بود با نحوه‎ی ساخت مدهای یونانی!مدهای کلیسایی را می‎توان بر خلاف مد های یونانی بر روی هر نتی ساخت. این مد‎ها را می‎توان به دو نوع تقسیم کرد:

 

Authentisch = Dorisch, Phrygisch, Lydisch, Mixolydisch

 

Plagal = Hypodorisch, Hypophrygisch, Hypolydisch, Hypomixolydisch

 

از دیگر خصوصیات این مدها دو نت اصلی به نام‎های Finalis و Tenor (Rezitattionston) هستند. Finalis نت پایه می‎باشد که در مدهای Plagal این نت در وسط قرار می‎گیرد. Tenor هم نتی است که در یک قطعه با مد مشخص بیشتر از نت‎های دیگر تکرار می‎شود و اکثر اوقات یک فاصله پنجم بالاتر از Finalis قرار می‎گیرد.

 

 

 

نت نویسی کرال

 

برای نوشتن کرال‎ها از 4 خط حامل و دو نوع کلید استفاده می‎شده کلید دو و فا.

 

coral6.jpg

لینک به دیدگاه

علامت‎های نوشتاری نت ها به صورت Neumen بوده است که این نت‎ها هم شیوه‎های مختلف نگارش داشتن :

coral7.jpg

این نت‎ها فقط بلندی تن را نسبت به تن قبل و بعد نشان می‎دادند ( حرکت به بالا و پایین). ریتم با این نوع نوتاسیون قابل تشخیص نبوده است.

 

اگر تعداد کلمات به کار رفته زیاد باشد در مقابل هر سیلاب Virga و یا Punctum استفاده می‎شده است. اگر بیشتر از 3 تن در مقابل یک سیلاب باشد از شیوه ی نوشتاری زینتی مانند Porrectus و یا Torculusاستفاده می‎شده است.

 

coral8.jpg

 

 

در زیر نگاهی کوتاه به دو قطعه می‎کنیم:

 

coral10.jpg

 

این قطعه در کلید دو خط سوم نوشته شده و فقط از چهار خط برای نوشتن استفاده شده است. نت نویسی به سیستم Neumen است و از نوع مربعی. سکوت ها به وسیله ی خطوط عمودی نشان داده شده است.

 

 

در مقابل هر سیلاب یک نت و یا حداکثر دو نت از نوعPunktum, Podatus, Clivis قرار گرفته شده است. تمام این نشانه ها ما را به سمت اصطلاح Antiphone که در آغاز قطعه به صورت مخفف Ant. نوشته شده سوق میدهد.

 

 

Antiphone بخشی از مزامیر است که گروه کر خواندن آن را به عهده دارد چون همانگونه که می بینید متن کوتاهی دارد و نت های زینتی در آن به کار رفته نشده. اعداد رومی که در زیر .Ant نوشته می شوند نشان دهنده مد کلیسایی مورد نظر هستند.در مقابل هر سیلاب یک نت و یا حداکثر دو نت از نوعPunktum, Podatus, Clivis قرار گرفته شده است. تمام این نشانه‎ها ما را به سمت اصطلاح Antiphone که در آغاز قطعه به صورت مخفف .Ant نوشته شده سوق می‎دهد.

 

coral12.jpg

 

رقطعه بالا کلید دو خط چهارم استفاده شده. در مقابل یک سیلاب چندین نت مختلف دیده میشود (نت های زینتی) . همین مورد کافی است که خواندن این قطعه برای گروه کر پیچیده باشد به همین دلیل این بخش با عنوان Responsorium به وسیله ی تکخوان خوانده می شود. اندازه ی Responsorium طولانی تر از Antiphone است. نوع مد کلیسایی هم با VI نشان داده شده است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...