رفتن به مطلب

آشنایی با نمونه ای از انواع ویروس های رایانه ای


ارسال های توصیه شده

ویروس های پنهان

 

این ویروس ها تغییراتی که روی فایل یا رکورد های راه اندازی انجام می دهند، مخفی می کنند. بدین ترتیب که سیستم عالم را وادار به خواندن فایل ها کرده تغییراتی روی آن ها به وجود می آورند که طبیعی به نظر رسند و سپس آن ها را نمایش می دهند . در نتیجه کاربر متوجه تغییری نمی شود . بدین ترتیب برنامه ویروس یاب نیز تا حدی فریب می خورد.

ویروس برای محافظت خود در برابر ویروس یاب در هنگام جستجو باید درون حافظه قرار گیرد . اولین ویروس ثبت شده از این نوع ،Brain می باشد که یک ویروس تحت Dos است . این ویروس اعمال خروجی و ورودی Dos را کنترل کرده و هر بار که تقاضایی مطرح می شود آن را به ناحیه ای از دیسک که قبلا boot سالم را در آنجا ذخیره کرده است هدایت می کند . از دیدگاه برنامه نویسی ، ویروس وقفه شمار 21H از Dos را تسخیر کرده و نتایج فرامین Dos را به ناحیه دلخواه خود معطوف می کند .

 

ویروس های کند

شناسایی این ویروس ها نیز سخت است ،زیرا آن ها فایل های مورد استفاده سیستم عامل را آلوده می کنند . به عبارت دیگر یک ویروس کند ، تنها فایلی که در حال حاضر مورد استفاده کاربر است را آلوده می سازد . به عنوان مثال ، یک ویروس کند ممکن است فقط ناحیه boot یک فلاپی را در حین اجرای فرمان هایی نظیر FORMAT یا SYS آلوده سازد . یکی از متداول ترین این ویروس ها Darth-Vader می باشد که فقط فایل هایی از نوع COM را آن هم در هنگام نوشتن آنها توسط سیستم عامل آلوده می سازد

 

ویروس های پس رو

یک ویروس پس رو با حمله مستقیم به ویروس یاب سعی می کند از عملیات جستجو برای آشکار شدن خود عبور کند . حرفه ای ها از ویروس پس رو به عنوان ضد ویروس یاب یاد می کنند .

ساخت چنین ویروسی مشکل نیست . زیرا طراحان ویروس تقریبا به نام ویروس یاب های موجود در بازار دسترسی دارند . تنها کاری که باید انجام گیرد این است که کلیه ی توانایی ها و ویژگی ها ی ویروس یاب مورد بررسی قرار گرفته و با یافتن نقطه ی ضعف آن عمل نوشتن ویروس آغاز می شود .

متداول ترین روش عملکرد یک ویروس پس رو این است که فایل داده موجود در برنامه ضد ویروس را مورد باز بینی قرار داده و با ذخیره کردن امضای ویروس آن فایل را پاک می کند . بدین ترتیب ویروس یاب قادر به شناسایی آن نوع ویروس خاص نیست.

 

ویروس های چند بخشی

این ویروس ها هم فایل های اجرایی و هم سکتور های راه انداز را آلوده می سازند . عنوان چند بخشی برای این ویروس ها به خاطر توا نایی آلوده سازی به روش های متعدد می باشد . وقتی یک برنامه آلوده به چنین ویروسی را اجرا می کنید ، سکتور راه انداز دیسک سخت کامپیوتر آلوده شده و بدین ترتیب با هر بار اجرای یک برنامه آلودگی گسترش پیدا می کند .

یکی از مشهورترین ویروس های این گروه ، ویروس One-Half می باشد . در شکل 7-14 نحوه عملکرد این ویروس را مشاهده می کنید .

 

ویروس های زره پوش

ویروس های زره پوش خود را با قطعه برنامه ای مسلح می کنند که به واسطه عمل رد یابی ، شناسایی و تخریب بدنه ویروس مشکل می شود . ویروس زره پوش ممکن است با استفاده از "کد پوششی " که حواس نظاره گر را از بدنه ویروس پرت می کند خود را استتار نماید . یکی از مشهورترین این ویروس ها ویروس وال می باشد .

لینک به دیدگاه

ویروس های بدل

ویروس های بدل با ایجاد یک نسخه دیگر از یک فایل اجرایی فعالیت می کنند . به عنوان مثال یک ویروس بدل ، ممکن خود را با عنوان winword.com ذخیره کند . بدین ترتیب با هر بار اجرای winword .exe سیستم عامل ابتدا به سراغ winword .com رفته و با اجرای ویروس سیستم را آلوده کند .

 

 

ویروس های Phage

آخرین گروه از ویروس ها ، ویروس های Phage هستند که برنامه ها یا پایگاه داده ها را به شکلی غیر مجاز تخریب کرده و تغییر می دهند . حرفه ای ها این دسته از ویروس ها را پس از ویروس پزشکی Phage انتخاب کرده اند . در چنین ویروسی یک سلول آلوده با کد ژنتیک آن تعویض می شود (در پزشکی ) به طور مشابه ویروس Phage در کامپیوتر یک برنامه اجرایی را با بدنه خود عوض می کند.

 

روش آلوده سازی سیستم

مکان هایی که ویروس از آنجا وارد سیستم شما می شود متنوع می باشند . این مکان ها اگر یک فایل آلوده روی فلاپی ،یا یک email یا download کردن یک فایل آلوده از اینترنت باشد ، نتیجه یکسان است و به آلودگی سیستم می انجامد.

پس از آلوده شدن سرویس دهنده هر کاربری که برنامه های آلوده را اجرا کند باعث آلودگی درایو ها و فایل های ناحیه ی خود می شود. سرویس دهنده مکانی مناسب برای تکثیر ویروس ها هستند ، زیرا بسیاری از برنامه ها و فایل های راه انداز در آنجا قرار می گیرند.

شبکه های نقطه به نقطه حتی از شبکه های اینترنتی نیز سریع تر آلوده می شوند . زیرا ، ساختار امنیتی موجود در این شبکه ها بسیار پایین تر از الگوهای دیگر است.علاوه براین به خاطر معماری شبکه های نقطه به نقطه ، ویروس ها به راحتی در طول شبکه جریان پیدا می کنند .

 

 

ویروس های ماکرویی

در حال حاضر، رشد این دسته از ویروس ها نسبت به سایر ویروس ها بسیار چشمگیر است . این ویروس ها علاوه بر کامپیوتر های شخصی روی هر شبکه ای قابل رشد و توسعه می باشند . بزرگترین خطر ویروس های ماکرویی عدم وابستگی آن ها به سخت افزار و سیستم عامل می باشد . علاوه بر این،ویروس ماکرویی به فایل های اجرایی کاری ندارد بلکه مستقیما به داده ها حمله می کند .

تنوع و گونه های ویروس ماکرویی به شدت در حال افزایش هستند.در اکتبر سال 1996 تنها 100 ویروس ثبت شده از این نوع شناسایی شدند.

در ماه مه 1997 تعداد آن ها به 700 عدد رسید و اکنون این رقم اصلا قابل مقایسه با قبل نیست .این ویروس ها با یک زبان داخلی (1) و در درون برنامه های کاربردی نوشته می شوند . نمونه هایی از این برنامه عبارتند از :برنامه های حروفچینی ،صفحه ی گسترده و گرافیکی نویسندگان ویروس برای آلوده سازی فایل هایی که توسط این نوع برنامه ها ایجاد می شوند ،ماکروها را طراحی می کنند .بدین ترتیب با مبادله ی فایل های آلوده ی دیگر کامپیوتر ها نیز آلوده خواهند شد .اکثر اوقات ،ماکروها طوری فایل ها را پاک می کنند که غیر قابل بازگشت باشد.هر سیستمی که قادر به خواندن این نوع فایل های آلوده باشد مورد تهاجم این ویروس خواهد بود.

زبان داخلی برنامه ها ، غالبا از قدرت های زیادی برخوردار است و می تواند اعمالی نظیر حذف و تغییر نام فایل ها و شاخه ها را انجام دهد.همچنین می تواند محتویات یک فایل را عوض کند . بسیاری از ویروس های ماکرویی با استفاده از Word basic و Visual Basic for Application (2) نوشته می شوند . یک ویروس ماکرویی نوشته شده در VBA قادر به آلوده سازی یک فایل Excle یک پایگاه داده Access با یک طرح PowerPoint می باشد .

یک ویروس ماکرویی باید روی گزینه های save ،New و saveAse از منوی File باز نویسی شوند تا عملکردشان تضمین گردد.

لینک به دیدگاه

برخی از ویروس های ماکرویی مشهور

ویروس WordMacro/Concept که با عنوان Word Prank Macro یا www6 Macro نیزشناخته می شود ، ماکرویی است که با زبان ماکرو MS Word 6.0 نوشته شده است . این ویروس از چند ماکرو به نام های Payload,FilesaveAs,AutoOpen,AAAZFS,AAAZAO تشکیل شده است . این ویروس سعی می کند صفحه عمومی Word یعنی فایل normal.dot را آلوده کند .اگردر حین آلوده سازی normal.dot ، وجود ماکروهای Payload یا File Save As در صفحه تایید شود ،ویروس فرض را بر این می گذارد که صفحه ی آلوده شده و از ادامه کار دست می کشد . پس از آلوده شدن صفحه ، کلید فایل هایی که توسط گزینه ی Save As ذخیره می شوند ، آلوده خواهند شد . با انتخاب گزینه ی Tools>Macro می توانید به وجود این این ویروس پی ببرید . اگر در لیست ماکروها نام AAAZFS مشاهده شود ، ویروس concept احتمالا سیستم شما را آلوده کرده است.

با ایجاد ماکروهایی به نام Payload که حاوی هیچ نوع دستوری نباشد می توانید از آلوده شدن سیستم خود جلوگیری کنید . این ماکرو روی ویروسی بازنویسی خواهد شد ، و ویروس تصور می کند یک بار سیستم را آلوده کرده است و از ادامه کار صرف نظر می کند .ایجاد ماکروpayload راه حلی موقتی است. شاید شخصی دیگر بدون اهمیت دادن به این که آیا فایل normal.dot حاوی ماکروهای FileSaveAs یا Payload است با استفاده از بدنه ی Concept ویروسی دیگر طراحی کند . از دیگر ویروس های ماکرویی مشهور عبارتند از WordMacro/Nuclear, WordMacro/DMDA, WordMacro/Hot, WordMacro/Colors, WordMacro/Bandung,WordMacro/Atom و WordMacro/Wzzu,.

 

بهترین راه حل برای مقابله با ویروس های ماکرویی

ازMS Word 97 به بعد با بازکردن فایل حاوی ویروس پیامی نشان داده می شود .علاوه بر این بهتر است کلیه ی فایل های Word را که در قالب email از اینترنت دریافت می شود یا به صورت ذخیره شده روی دیسک تحویل می گیرید ، با استفاده از نرم افزارهای ویروس کش مورد بررسی قرار دهید .

علاوه بر این در نگارش جدید VBA ، مکانیزمی امنیتی در نظر گرفته شده است که با استفاذه از آن می توان کلیه ماکروهای ویروسی را بی اثر ساخت . زبان VBA در زبان های درونی بسیاری از برنامه ها نظیر AutoCAD,Photoshop,Chameleon کاربرد دارد .

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...