EN-EZEL 13039 ارسال شده در 29 آبان، 2009 در زمانهای قديم ، حتی در سالهای قبل از ميلاد برای نشان دادن و معرفی کردن قطعات و وسايل صنعتی از نقشه هائی استفاده می کرده اند که بطور کامل گويا نبوده و از قواعدی که همگان آن را درک کنند بهره ای نداشته است و در موقع نقشه خوانی با مشکلاتی روبرو می شدند. تا اينکه آقای لئونار داوينچی نقاش و مجسمه ساز ايتاليائی (۱۵۱۶ - ۱۴۵۹ ) طراحی را ارائه نمود و طبق قواعدی جسم سه بعدی را روی صفحه دو بعدی با رسم تصاوير نشان می داد که در اين حال نقشه ها گويا تر و قابل فهم تر بود. سپس دانشمندان و رياضيدانان اروپايی فعاليت او را دنبال کردند تا اينکه گاسپار مانژ اهل فرانسه در سال ۱۷۹۸ هندسه ترسيمی را معرفی نمود و اين علم پايه و ريشه طراحی سازه های صنعتی (نقشه کشی صنعتی) شد و امروزه از همان اصول استفاده می گردد. با توجه به ضرورت نقشه کشی و نقشه خوانی مجموعه قواعد و اصولی را استاندارد بين المللی معرفی نموده تا با در نظر گرفتن آن يک نقشه در تمام جهان دارا ي يک معنی باشد يا به عبارت ديگر يک نقشه فقط يک قطعه يا يک جسم را در تمام جهان معرفی کند. در حقيقت می توان اصول نقشه کشی را زبان بين المللی صنعت ناميدکه فراگيری آن برای دانشجويان رشته های فنی و مهندسی لازم و ضروری می باشد. از جمله کتابهايی که می توان از آنها برای طراحی های سازه های صنعتی بهره گرفت کتاب مرجع گوگولف يا کتابهای نقشه کشی صنعتی مهندس محمود مرجانی که خود يکی از برترين نقشه کشهای ايران است که در نوشته های بعدی بيشتر از ايشان صحبت خواهم کرد در ادامه و سرفصل های بعدی از وسايل طراحی ـ لوازم نقشه کشی و همچنين سرفصل های نقشه کشی از جمله تصاوير دو بعدی و سه بعد یـ انواع اجسام ـ انواع پرسپکتيو ها و غيره صحبت خواهم کرد . ک دستگاه يا وسيله ای که در مکانيزم ماشين بکار گرفته می شود از قطعات مختلفی تشکيل شده است که بی شک آن قطعات به نحوی با يکديگر مرتبط هستند تا بتوانند کار مورد نظر را انجام دهند. برای هر دستگاه يک نقشه تر کيبی به صورت تصوير معرفی ميشود که سازنده وسيله مستقيما نمی تواند از روی آن کار ساخت را شروع نمايد بنا بر اين ضروری است ابتدا نقشه تفکيکی قطعات تهيه گردد تا پس از ساخت قطعات مختلف بر روی يکديگر سوار شوند. برای اينکه اين قطعات به خوبی مونتاژ شوند و دستگاه بتواند کار خود را به خوبی انجام دهد لازم است جنس قطعه -نوع صافی سطوح -نوع انطباق قطعات در گير با هم و مقدار تلرانس آنها روی نقشه مشخص گردد تا سازنده دقت لازم را در هنگام ساخت به کار گيرد. از نوشته های ذکر شده ميتوان به خوبی در يافت که ترسيم سازه های صنعتی(نقشه کشی صنعتی)چه نقش حياتی در صنعت و پيش برد آن به سوی ترقی دارد. اگر در اجتماع و در زمينه فرهنگی نقش مسوولان تربيتی مهم است اگر در نظم عمومی نقش پليس و نيروی انتظامی حائز اهميت است و اگر های ديگر در صنعت نيز نقش يک طراح (Drafter) بسيار اهميت دارد. طراح علاوه بر آشنايی کامل به حرفه خود بايد به فنون مرتبط با مکانيک قطعات از جمله: طراحی قالب و ريخته گری و متالوژی مواد و تراشکاری و .... آشنا باشد. علاوه بر اين بايد به فن اندازه گيری دقيق و کار با وسايل مختلفی که دراين زمينه وجود دارد و طراحی جيگ و فيکسچر ها(Jig and Fixtures) آشنا باشد. در مجموع او يک همه فن حريف در زمينه علم مکانيک باشد. طراح با نگاه به يک نقشه بايد به نوع قطعه-مورد استفاده و جنس آن پی ببرد او بايتا اينکه آقای لئونار داوينچی نقاش و مجسمه ساز ايتاليائی (۱۵۱۶ - ۱۴۵۹ ) طراحی را ارائه نمود و طبق قواعدی جسم سه بعدی را روی صفحه دو بعدی با رسم تصاوير نشان می داد که در اين حال نقشه ها گويا تر و قابل فهم تر بود. سپس دانشمندان و رياضيدانان اروپايی فعاليت او را دنبال کردند تا اينکه گاسپار مانژ اهل فرانسه در سال ۱۷۹۸ هندسه ترسيمی را معرفی نمود و اين علم پايه و ريشه طراحی سازه های صنعتی (نقشه کشی صنعتی) شد و امروزه از همان اصول استفاده می گردد. با توجه به ضرورت نقشه کشی و نقشه خوانی مجموعه قواعد و اصولی را استاندارد بين المللی معرفی نموده تا با در نظر گرفتن آن يک نقشه در تمام جهان دارا ي يک معنی باشد يا به عبارت ديگر يک نقشه فقط يک قطعه يا يک جسم را در تمام جهان معرفی کند. در حقيقت می توان اصول نقشه کشی را زبان بين المللی صنعت ناميدکه فراگيری آن برای دانشجويان رشته های فنی و مهندسی لازم و ضروری می باشد. از جمله کتابهايی که می توان از آنها برای طراحی های سازه های صنعتی بهره گرفت کتاب مرجع گوگولف يا کتابهای نقشه کشی صنعتی مهندس محمود مرجانی که خود يکی از برترين نقشه کشهای ايران است که در نوشته های بعدی بيشتر از ايشان صحبت خواهم کرد در ادامه و سرفصل های بعدی از وسايل طراحی ـ لوازم نقشه کشی و همچنين سرفصل های نقشه کشی از جمله تصاوير دو بعدی و سه بعد یـ انواع اجسام ـ انواع پرسپکتيو ها و غيره صحبت خواهم کرد . ک دستگاه يا وسيله ای که در مکانيزم ماشين بکار گرفته می شود از قطعات مختلفی تشکيل شده است که بی شک آن قطعات به نحوی با يکديگر مرتبط هستند تا بتوانند کار مورد نظر را انجام دهند. برای هر دستگاه يک نقشه تر کيبی به صورت تصوير معرفی ميشود که سازنده وسيله مستقيما نمی تواند از روی آن کار ساخت را شروع نمايد بنا بر اين ضروری است ابتدا نقشه تفکيکی قطعات تهيه گردد تا پس از ساخت قطعات مختلف بر روی يکديگر سوار شوند. برای اينکه اين قطعات به خوبی مونتاژ شوند و دستگاه بتواند کار خود را به خوبی انجام دهد لازم است جنس قطعه -نوع صافی سطوح -نوع انطباق قطعات در گير با هم و مقدار تلرانس آنها روی نقشه مشخص گردد تا سازنده دقت لازم را در هنگام ساخت به کار گيرد. از نوشته های ذکر شده ميتوان به خوبی در يافت که ترسيم سازه های صنعتی(نقشه کشی صنعتی)چه نقش حياتی در صنعت و پيش برد آن به سوی ترقی دارد. اگر در اجتماع و در زمينه فرهنگی نقش مسوولان تربيتی مهم است اگر در نظم عمومی نقش پليس و نيروی انتظامی حائز اهميت است و اگر های ديگر در صنعت نيز نقش يک طراح (Drafter) بسيار اهميت دارد. طراح علاوه بر آشنايی کامل به حرفه خود بايد به فنون مرتبط با مکانيک قطعات از جمله: طراحی قالب و ريخته گری و متالوژی مواد و تراشکاری و .... آشنا باشد. علاوه بر اين بايد به فن اندازه گيری دقيق و کار با وسايل مختلفی که دراين زمينه وجود دارد و طراحی جيگ و فيکسچر ها(Jig and Fixtures) آشنا باشد. در مجموع او يک همه فن حريف در زمينه علم مکانيک باشد. طراح با نگاه به يک نقشه بايد به نوع قطعه-مورد استفاده و جنس آن پی ببرد او بايد يک نقشه خوان تمام عيار باشد چون طراحان و نقشه کشان با نقشه خود با يکديگر صحبت می کنند.
EN-EZEL 13039 مالک ارسال شده در 29 آبان، 2009 نمونه هايی از ترسيم نقشه های صنعتی حجم دار توسط بر نامه Cad وسایل مورد نظر در طراحی نقشه های صنعتی: مدادها: مدادها در زمينه رسم دستی به دو گروه تقسيم می شوند: ۱-مدادهای b يعنی black يعنی پر رنگ سياه و نرم ۲-مداد های f يعنی firm يعنی سفت ۳-مداد های h يعنی hard يعنی کم رنگ و سخت مداد های گروه اول برای حروف و اعداد- قوسها - دايره ها- سهمی ها - خط کادر و جدول و خطوط اصلی بکار می رود. مداد های گروه دوم و سوم برای خط چين ها- خطوط محور-خطوط داخلی-و... به کار می روند. مداد های 2h و 3h برای خطوط کمکی-خطوط هاشور- خطوط اندازه و طرح اوليه نقشه بکار ميرود. تخته رسم: در مدلهای مختلف موجود می باشد. اندازه استاندارد آن برای کاغذ های معمولی ۴۵۰ * ۶۰۰ می باشد. خط کش T : در اندازه های کوچک و بزرگ موجود ميباشد و از نظر جنس به دو گروه معمولی و Fabale تقسيم مي شود. گونيا: در دو نمونه ۶۰ * ۳۰ و ۴۵ * ۴۵ موجود مي باشد. کاغذ: کاغذ ها به دو دسته تقسيم می شوند: ۱- LG =اگر الياف در راستای طول کاغذ باشند. ۲- SG =اگر الياف در راستای عرض کاغذ باشند. انواع کاغذ: A0 - A1- A2- A3- A4 و .......... ودر دسته های کاغذ تحرير(کاغذ پرز دار که ۷۰ گرم به بالا است) و کاغذ نقش دار(اشتنباخ که ۱۲۰ گرم به بالا است) و کاغذ گلاسه(۱- مات و ۲- براق که ۱۰۰ گرم به بالاست) و کاغذ کالک(يک طرف مات و يک طرف براق که مهم ترين کاغذ برای نقشه کشان است و از آن برای آرشيو کردن مطالب خود استفاده می کنند) طبقه بندی می شوند. راپيد: مهم ترين وسيله در پياده کردن نقشه نهايی بر روی کالک ميب اشد ( آرشيو کردن ). نوع راپيد از قطر مغزی آن مشخص مي شود. مثلا راپيد : ۳/۰ - ۵/۰ - ۷/۰ و ...... معمولا برای کاغذ A3 از راپيد ۷/۰ استفاده مي شود. راستی ميدانيد ۴ چيز وجود دارد که اگر وارد بدن شد نه دفع ميشود و نه هضم؟ ۱- ناخن ۲-مو ۳- پلاستيک ۴- الکل اين مواد چون سلولشان پوسته دار است نه هضم مي شوند و نه دفع و برای بدن بسيار مضر هستند. پاکن ها: (Erase ) برای پاک کردن قسمتی از نقشه يا خطوط اضافی آن به کار برده ميشود ولی يک طراح زبر دست سعی ميکند کمتر پاکن در دست بگيرد. امروزه و با متداول شدن ترسيم نقشه ها با کامپيوتر اصولا ابزار ترسيم دستی کمتر استفاده ميشود ولی هنوز هم بعضی از نقشه ها حتمابايد بر روی کاغذ ترسيم شوند. پاکن خوب پاکنی است که اولا به خوبی پاک کند واثری از سياهی و کثيفی بر روی کاغذ به جا نگذارد و دوما در دست زياد عرق نکند. آيا ميدانيداگر پاکن ۲۰ ساعت در دست کسی قرار بگيرد و دست شخص عرق کند آن فرد مي ميرد؟ علت آن است که با عرق کردن دست مواد شيميايی پاکن که بسيار سمی است از طريق منافذ پوست وارد بدن شده و باعث مرگ شخص مي شود. در جنگ جهانی دوم يکی از راههای کشتن افراد خاص همين روش بوده است. پيستوله: ( FRENCH CURVES ) وسيله ای برای رسم خط های نامنظم که شعاع متغير و نامنظمی دارند بکار برده مي شود. شابلون: ( TEMPLATES ) ابزاری برای رسم سريع تر اشکال مختلف از جمله: دايره ها - بيضی ها - مربع ها - نشانه ها- حروف و غيره ... پرگارها ( COMPASSES ): وسيله ای برای رسم اشکالی که دارای قطر هستند. استاندارد های نقشه کشی صنعتی در کشور ها: هر کشوری از استاندارد خاص خود استفاده ميکند که در بعضی موارد با هم تفاوت دارند ولی در کل يکی هستند. بعضی از اين استاندارد ها عبارتند از: استاندارد کشور يا قاره ................... علامت اختصار اروپا........................................................... CE استراليا...................................................... SAA کانادا........................................................... CSA ايران............................................................ ISIRI انگلستان..................................................... BSI ايتاليا.......................................................... UNI روسيه....................................................... GOST ژاپن............................................................ JISC فرانسه........................................................ NF انسان در صورتی می تواند نقاط ضعف و قدرت خويش را بشناسد که بتواند بدون پرده پوشی با روح عريان خود روبرو شود. 1
Amin 6457 ارسال شده در 9 دی، 2009 تعاريف طراحی صنعتی از ديد بزرگان طراحی تعاريف طراحی از نگاه بزرگان طراحي : 1- آقاي لوئيجی كولانی ( Luigi Colani ) : طراحی شيوه قانونمندی است كه طراح بايد طي مراحل متوالی به پاسخ در قبال نياز دست يابد . 2- آقای فيليپ استارك (Phillipe stark ) : طراحي يك تفكر خلاقه است كه جهت اثبات آن بايد به پشتوانه مباحث علمي مسلح بود . 3- آقای فرديناند پورش ( Ferdinand Porsche ): تحليل و فرموله بندي كردن صورت مسئله ، سيستم عامل يك پروسه طراحي است . طراحي همواره در 2 فاز تئوري و عملي خلاصه مي شود كه فاز عملي همواره متأثر از فاز تئوري است . بنابراين هرچه فاز تئوري قوي تر باشد ، طرحهاي فاز عملي نيزاز اعتبار و كيفيت بالاتري برخوردارند . 4- آقای الكس آزبورن ( Alex Osborn ) : طراحي در واقع روياهاي طراح است كه چنانچه بدون پشتوانه علمي و توجيه عملكردي باشد ، حبابي بيش نخواهد بود . 5- آقای ويكتور پاپانك : طراحی تلاشی آگاهانه است براي ايجاد نظمی نتيجه بخش . 6- آقای تئودور مالدونادو ( Theodore Maldonado ) : طراحي صنعتي يك فعاليت ادراكي مبتني بر تفسير مشخصات فرمي اشيائي كه بصورت صنعتي توليد مي شوند مي باشد . مشخصات فرمي نه تنها خصوصيات خارجي بلكه تمامي روابط ساختاري را دربر مي گيرد كه هم از دو نظر استفاده گر و توليد كننده ، يك شيئ واحد و همگون مي سازد . 7- آقای روژه تالون : ( Roger Talon ) طراحي عبارتست از جستجوي اطلاعات و روش كار در بررسي مسئله و طي آن اشياء محيط زيست با ويژگيها و نيازهاي جسماني و روحي انسانهاي يك جامعه تطبيق داده مي شوند . 8- آقای پروفسور لوباخ ( Prof. Lubach ) : طراحي صنعتي روندي است كه طي آن توليدات صنعتي مورد استفاده قابل ساخت با نيازهاي جسمي و رواني استفاده گران فردي و جمعي تطبيق داده مي شوند . 9- خانم ژوسيلين دنوبله ( Jocelyn Denoblet ) : طراحي عبارتست از پروسه ستنزهايي كه بصورت فني و جامع ميان گروه مصرف در برقراري ارتباطي مناسب جهت تصميم گيري بر روي ابداع هر محصول جديد مي باشد . اين پروسه تمامي ظواهر محيط انساني را كه شامل توليدات صنعتي است در بر مي گيرد منبع:مقاله.نت 1
Amin 6457 ارسال شده در 11 اسفند، 2009 با سلام .مهندسین لطفا نظر خدشونو در مورد طراحی بگن و تعریفی که از این موضوع دارند را بیان کنند .و برای تعریف نیازی نیست که حتما تمام اصول مکانیک و طراحی را در نظر بگیرند فقط اون دیدی که خودشون دارند را بیان کنند .قرار نیست مثلا اگر در تعریف طراحی کسی حرف از مقاومت تسلیم یا ...را نیاره ما ایراد ازش بگیریم .هدف اینه دید خودمونو در مورد طراحی بیان کنیم .و بگید بیشتر دوست دارید در طراحی به چه چیزی اهمیت بدید ؟؟؟ 4
S.F 24932 ارسال شده در 15 اسفند، 2009 به عملی کردن ایده و فکر می گن طراحی . مهم ترین چیز در طراحی نیاز و رفع اونه 7
wisdom 489 ارسال شده در 16 اسفند، 2009 طراحی یعنی نو آوری در رفع یک نیاز و به معرض دید گذاشتن یک تصور ذهنی با اصولی ترین روش . به نظر من مهمترین المان تو طراحی میتونه خلاقیت باشه 6
Amin 6457 ارسال شده در 19 اسفند، 2009 نگاهی به طراحی از دیدگاه یک طراح صنعتی ریچارد ساپر (Richard Sapper)، طراح پرآوازه بینالمللی، یکی از بزرگان خلاق و پرجرأت طراحی صنعتی دنیاست که دیدگاههای نوینی درباره طراحی دارد. او با تلفیق نوآوری و سنت محصولاتی طراحی و خلق کرده است که مسیر تاریخ طراحی را تغییر دادهاند. بیجهت نیست که از ساپر به عنوان طراحی یاد میشود که هرگز طرح بد و نامطلوبی در کارنامه او دیده نشده است. ریچارد ساپر در سال 1932 در مونیخ آلمان متولد شد. او به تحصیل در رشتههای فلسفه، طراحی گرافیک، مهندسی و اقتصاد پرداخت و در طی تحصیلات خود تصمیم گرفت فعالیت خود را در طراحی صنعتی ادامه دهد، از اینرو به محض اتمام تحصیلاتش به دپارتمان طراحی مرسدس بنز در اشتوتگارت پیوست. ساپر که ساکن ایتالیاست، از معدود طراحانی میباشد که در مدرسه طراحی یا معماری تحصیل نکرده است. محصولات طراحیشده توسط ساپر که تاکنون ده بار جایزه Compasso d'Oro و نیز گروهی از جوایز بینالمللی را بدست آوردهاند، نمایانگر توانایی و مهارت استادانه او در امر طراحی میباشند. ساپر با اینکه از تجربه بسیار وسیعی برخوردار است، اما تمایلی به توصیف کار خود ندارد و بر این باور است که پروژه بایستی خود حرفی برای گفتن داشته باشد. این رویکرد او را از بسیاری از طراحان دیگر جدا میکند و شاید علاقه او به طراحی محصولات پیچیده (از نظر تکنیکی) ناشی از همین طرز تفکر باشد. مشخصه کارهای ریچارد ساپر، پراگماتیسم (اصالت عمل) است. او در پروژههای خود خلاقیتش را با راهحلهای تکنولوژیکی کارکردی و زیباییشناختی به نمایش میگذارد. ساپر با طرحهای خود تأثیر قابل توجهی بر طراحی صنعتی محصولات بینهایت تکنیکی از قبیل اتومبیلها، رادیوها، تلویزیونها و کامپیوترها گذاشته است. او با وجود تمایلش به طراحی محصولات تکنیکی، محصولات متعددی نیز برای خانه طراحی کرده است که مقبولیت عمومی یافتهاند و این پذیرش همگانی صرفاً بخاطر خصوصیات کارکردی این محصولات نبوده، بلکه جنبه فرمال و قابلیت مفهومی آنها نیز در این امر مؤثر بوده است. 1
S.F 24932 ارسال شده در 6 مرداد، 2010 برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 4
EN-EZEL 13039 مالک ارسال شده در 7 مرداد، 2010 داشتن علم مهندسی و درک بالا از مکانیزم های طراحی خلاقیت و حوصله برای انجام فرآیند طراحی 3
golabi2007 36 ارسال شده در 25 آذر، 2010 به نظر من یعنی انتخاب صحیح از کاتالوگ ها و استفاده از استانداردها 4
baybak 4434 ارسال شده در 25 آذر، 2010 به عملی کردن ایده و فکر می گن طراحی .مهم ترین چیز در طراحی نیاز و رفع اونه :w16: مهم اونکه ایده تو به اجرا بزاری و جواب بده 3
e_boy 68 ارسال شده در 25 خرداد، 2011 طراحی چند نوعه.... طراحی صنعتی که مربوط میشه به شمایل کار و ایده هایی که برای ضاهر و حتی باطن یک وسیله داده میشه.بعد اونو بررسی میکنن و میسازن طراحی که شما میفرمایید بدست آوردن سایز و جنس و دادن ایده های نو مکانیزمی برای یه وسیله جدید یا قدیمی که قراره احیا بشه... 1
just work 12354 ارسال شده در 16 شهریور، 2011 واقعا یعنی چی ؟ این سوالیه که بیش از 10 ساله توی ذهن منه و هنوز به یه تعریف خوب در موردش دست پیدا نکردم . اگر ایم یه تعریف کاملا فنی و مهندسیه پس چرا نفرات اول کنکور سراسری کنکور هنر میتونن این رشته رو انتخاب کنند ؟ ایا کلمه ی طراحی صنعتی تداعی کننده ی فنی بودن اون بر پایه ی طرح ریزی و طراجی ریاضیاتیه ؟ یا اینکه فقط به جنبه ی طراحی هنری اون برمیگرده ؟؟؟ واقعا نمیدونم ...
ارسال های توصیه شده