moein.s 18983 اشتراک گذاری ارسال شده در 4 مرداد، ۱۳۹۱ بخش اول :سنتهای تاریخی و مردمی معماری با خاک ریشه ی سنت های مردمی معماری با خاک به مبدأ ساخت شهرهای بشری باز میگردد.اولین اجتماعات شهری در حدود ده هزار سال پیش در بین النهرین با خشت خام ساخته شد.ژریشو از قدیمی ترین آنها به شمار می رود.دیرینگی شهر خاکی معروف بابل و برج معروفش که مرکز آن نیز محسوب می شد،به بیست وهفت قرن پیش می رسد.از آن زمان به بعد این مهارت ساخت در بیشتر شهرهای دنیا رواج یافت.از این روست که امروزه حداقل یک-سوم مردم این عصر در ساختمانهای گلی زندگی می کنند.برای اینکه این سنت های هزار ساله به دست ما برسد تمدن های شهری و روستایی متعددی فنون ساخت را همانند سازی ،بازسازی و اصلاح کرده اند. بدین صورت این فنون توانسته اند مزیت ها،قابلیت های بالقوه ی تطبیق با شرایط جغرافیایی،فرهنگی و موقعیت های گوناگون را به اثبات برسانند. نمونه های بسیاری از معماری های گوناگون با خاک در تمامی قاره ها به چشم می خورد:یکی باقی مانده های باستان شناختی و تاریخی ؛دیگری شهرها وروستاهای بی شماری که روز به روز این میراث چند ساله ی سنت ها در آنها ابدی و ماندگار می شود،سنت هایی که در نتیجه تبادلات بین تمدن های مختلف باورتر شده اند.به نظر مرسد که وقایع اخیر،پس از بحران انرژی،ما را به ادامه چرخه ی حیات دوباره ی معماری های با خاک فرا می خواند. 9 لینک به دیدگاه
moein.s 18983 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 4 مرداد، ۱۳۹۱ بخش دوم:استحکام و پایداری معماری با خاک هر چند که همگان نیز در باز شناسی سنن تاریخی و مردمی معماری با خاک اذعان به دیرینگی داشته باشند باز برخی عقا ید واهی بر این باور وجود دارد بناهای گلی سستی و در برابر گذر ایام مانایی و پایداری چندانی ندارد.با مطالعه دقیق برروی باقیمانده های میراث کهن در سراسر دنیا،خلاف این مسأله اثبات میشود.تنها در چنین شرایطی است که ما می توانیم امروزه در جنوب شرقی ایالت متحده ،کلیساها و صومعه های بی شماری را ببینیم که درقرن شانزدهم از گل ساخته شده است؛در افریقای سیاه نیز مساجد بزرگی وجود دارد که تاریخ ساخت آنها تقریباً به همان زمان میرسد. باورهای عظیم دفاعی که در قرن دوازده در اطرف بسیاری از شهرهای افریقا (مراکش،فس، رباط) جنوب اروپا و خاورمیانه بنا شده است حاکی از استحکامی است که بناهای گلی می توانند داشته باشند. دروازه ی باروی باب الادریس در الشهر در یمن جنوبی از همین رو در قرن سوم قبل از میلاد امپراتوران چین با استفاده از این فنون دیوارمعروف چین را ساختند. متخصصین لشکری بسیاری از سپاه ها از ویژگی استحکام گل خام بسیار بهره جسته اند:چه در اسپانیا در قرن دوم پیش از میلاد توسط هانیبال و چه توسط ا رتش آمریکا در سال1943 برای ساخت سدها ،ساختمان ها وباندهای پرواز.از آن زمان تا کنون پیشرفت های فنی جدید باعث ارتقای این شیوه سنتی شده است. 8 لینک به دیدگاه
moein.s 18983 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 4 مرداد، ۱۳۹۱ بخش سوم:تنوع فرم در معماری با خاک باخاک،این ماده ساده،ابتدایی و در دسترس (زیرا % 74پوسته زمین را تشکیل می دهد.) معماران توانستند در سراسر دنیا معماری های متنوع و شگفت آوری به وجود آورند .این زبان متفاوت و در عین حال شیوای معماری از اصالت های فرهنگی استفاده کنندگان سخن می راند.بدین گونه ویژگی های هر منطقه در معماری با خاک آن تبلور می یابد.این معماری با تباین های ظریف و گونه گون ،با شرایط خاص اجتماعی،اقتصادی،جغرافیایی و اقلیمی هر محل سازگاری و انطباق می یابد.هنر و مهارت به کارگیری خاک در قرون متمادی در تمامی قاره های جهان باعث شکوفایی سنت های عالمانه و عامیانه شده است. لیکن جنبه های ادراکی و توانایی این سنت ها نادیده گرفته شده وطی نیم قرن اخیر مورد تحقیر نیز وارد شده است.در حقیقت گروهی از نخبگان با دنبال کردن نظریه «پیشرفت به هر قیمت»،سبک جدیدی بنام سبک جهانی ابداع کردند.این روش به دلیل رواج این سبک بسیاراز سنت های محلی را نادیده گرفت ودوره ای از تحقیروفراموشی نسبت به سبک های مختلف هنرهای ملی را به همراه آورد.امروزه وظیفه ما باز جستن این میراث است ولی این امر با حسرت خوردن میسر نمی شود،بلکه باید بتوانیم پیوستاری بین سنت ها آینده ایجاد کنیم،آینده ای که اجازه ی ظهور دوبارهاین ویژگی های فرهنگی و توانایی های محلی را فراهم کند. 9 لینک به دیدگاه
moein.s 18983 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 4 مرداد، ۱۳۹۱ بخش چهارم : تنوع کارکردهای خانه های خاکی در طول نیم قرن همه ی شرایط فرهنگی در جهت ترویج اصول خشک معماری نوین بود چنان که اغلب فراموش کردیم که معماری ملل سنتی چه قابلیت هایی در رفع مشکل مسکن به شیوه های محلی و خود جوش دارد. 8 لینک به دیدگاه
moein.s 18983 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 4 مرداد، ۱۳۹۱ هنگامی که امروزه سخن از معماری با خاک می رانیم تصاویر«کلبه های ابتدایی» و کلیشه ی «خانه های دور افتاده و محقر»به ذهن همگان متبادر می شود.اما واقعیت های موجود بااین تفکرات قشری وقوم مدارانه کاملاً فرق دارد.خانه های گلی ساخته شده در سراسر دنیا از تنوع بسیار،مهارت فنی در ساخت و نبوغ هنری برخوردار هستند.علاوه بر ساخت خانه،این مصالح قابلیت ساخت گستره ی متنوعی از ساختمانهای وسیع و کارآمد،عمومی وخصوصی، برای پیشرفت های معنوی و مادی جوامع شهری و روستایی را داراست: مساجدو کلیسا ها،سیلوها وانباروآب انبارها،باروهاو قلعه ها،آسیاب ها،آبراهه ها و یخچال ها،میدان ها،دروازه های با شکوه،معابد و قصرها ازاین مجموعه ها است. بخش پنجم:معماری خاک معماری جهانی برخلاف تصورات رایج،که معماری های سنتی با خاک رافقط متعلق به قبایل دوردست افریقا می انگارد.معماری با خاک جهانگیر است.ازاین جهت است که امروزه در اکثرکشورها و در تمامی قاره ها آثار و شواهدی از آن دیده می شود . 7 لینک به دیدگاه
moein.s 18983 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 4 مرداد، ۱۳۹۱ امروزه حدود یک سوم انسانها در خانه های ساخته شده از خشت خام زندگی می کنند.شکل تجلی معماری با خاک با فرهنگ ها و اقلیم های مختلف تطبیق یافته است:هم در نواحی گرم،خشک و نیمه بیابانی وهم در نواحی سرد،بارانی و برفی این معماری رخ می نماید.پیوستار حضور این معماری از شمال اروپا-نروژ، سوید، دانمارک - باعبور از انگلیس، آلمان،فرانسه،اسپانیا،ایتالیا،مغرب، صحرا، افریقای غربی،شرقی و مرکزی تاجنوب افریقا کشیده شده است.همچنین سنت های آن در آمریکا ی شمالی ولاتین،خاورمیانه ،آسیا واسترالیا به یادگارمانده است.نکته قابل ذکر این که هنگامی که این معماری هابا فنون وفرهنگ های مختلف ونیازهای محلی جوامع روستایی و شهری متفاوت،سازگاری میابد وجوه اشتراک کمتری می توان در آن یافت. بخش ششم:روش های ساخت با خاک اگر چه روش های ساخت و ساز با خاک در سراسر دنیا تفاوت های آشکاری دارد،ولی از بین تمامی آنها دو روش اصلی را می توان باز شناخت.یک روش ساخت با چینه گلی(پیزه واژه فرانسوی باریشه لاتین است که اولین بار در سال 1562درشهرلیون مصطلح شد)است.دراین روش ،خاک را درقا لب های جانبی دیوارهای قطور حداقل cm 50 متراکم می کنند.این قالب ها رادر حین پیشرفت کاردردیوارها جا سازی می کنند..روش دیگر ساخت با اَدب است.(واژه ای با ریشه عربی که شکل اسپانیایی به خود گرفته و هنگامی که در قرن شانزدهم به آمریکایی ها رسید وارد زبان انگلیسی نیز شد).اَدب (در فارسی به معنی خشت کاهگل است.)این خشت ،کاهگلی است که بعد از قالب گیری در آفتاب خشک می شود. ازاین خشت ها به روش های مرسوم در ساخت دیوارهمچنین تاق های قوسی و گنبد ها –به دو صورت با قالب و بی قالب-استفاده می شده است. ابتداباید اختلاط مناسب خاک را به دقت انتخاب کرد، سپس آنرا با آب و الیاف گیاه(معمولا کاه خرد شده) مخلوط کرده تا آمیزه ای منسجم بدست آید.از زمان های دور به علت اینکه همواره فرسایش ناشی از آب و باران،ساختمان های سنتی گلی را تهدید می کرد، معمولا برای مقابله با این مساَله از روش های کار آمدی سود می جستند. یک ضرب المثل عامیانه انگلیسی این اندیشه را با ترکیبی زیبا بیان می کند: برای اینکه خانه های گلی قرن ها دوام داشته باشند کافی است که یک کلاه خوب به سر و یک جفت چکمه ی خوب به پا داشته باشند.به خوبی در می یابیم برای حفظ بناها وجود سقف فراگیر برای حفاظت دیوارها در برابر باران و پی سنگی برای جلوگیری از فرسایش دیوارها به وسیله ی نفوذ آب های جاری ضروری است. علاوه بر ساخت دیوارها با استفاده از چینه یا کاهگل،برای پوشش سقف ساختمان ها نیز می توان ازروش های سنتی گوناگونی بهره جست که عبارتند از:بام ها،گنبد ها و تاق های قوسی.فرم های مختلف و ابعاد گونه گون روش های نام برده سبک های مختلف معماری با خاک را به وجود آورده است.باتکمیل همه ی روش های سنتی در قرن بیستم اعتبار و کارایی آنها بیشتر شد. 6 لینک به دیدگاه
moein.s 18983 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 4 مرداد، ۱۳۹۱ بخش هفتم:معماری با خاک در شهر سازی تمدن های گوناگون ،در ساخت شهرهای خود از خشت خام،فراوان بهره می جستند..در سراسر دنیا از بعضی از آنها فقط بقایایی باستان شناختی به جا مانده است:ازژریشو که بی شک اولین شهر تاریخ به شمار می رود و در حدود ده هزار سال پیش ساخته شده است گرفته تا کتل هیوک ترکیه ،از هاراپا وموهنجو- دارودر پاکستان ، تا اخلت آتون مصر،از چاچان در پرو تا بابل معروف درعراق ،ازمدینة الزهرا تا دروازه های کوردو در اسپانیا وخیر وکیفیا در کرت.گاه می بینیم که بر بنیان های باستانی، شهرهای جدیدی شکوفا شده است وساخت وساز با خاک همچنان در آنها ادامه دارد: لوگدونوم مرکز حکومت گُل که اکنون تبدیل به شهرلیون سومین شهر بزرگ فرانسه شده است. پس از تصرف آمریکا به دست اسپانیایی ها شهرهای زیادی ساخته شدند که گواهی براستفاده از خاک در شهرسازی به شمارمی روند مانند سانتافه مرکز ایالت نیومکزیکودر ایالات متحده ویا شهربوگوتا پایتخت کلمبیا.ازافریقا تا خاورمیانه زنجیره ی عجیبی ازشهرهای خاکی می بینیم : کانو در نیجریا آگادس درنیجر،تومبوکتودر مالی، اوالاتا درموریتانی،مراکش درمغرب،اَدراردر الجزایر،قَدَمس در لیبی،سعدادر یمن شمالی ،شیبام در یمن جنوبی ویزد در ایران. بر اساس این سنت های شهری،پروژه های جدیدی در دست احداث است که خواهان اصلاح روشهای معماری شهرسازی با خاک هستند: در افریقا(در مراکش و یا روسو)دراروپا(درفرانسه شهر جدید ایسل دآبو نزدیک لیون و یا آلمان شرقی) و در ایالات متحده(در سانتا فه یا آلبوکرک).... 5 لینک به دیدگاه
moein.s 18983 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 4 مرداد، ۱۳۹۱ بخش هشتم:آرایه های معماری با خاک روش های مختلف استفاده ازخاک این امکان را فراهم می کند که جنبه ی معنوی ومادی ساخت از یکدیگرمجازا نباشد ، زیرا این ماده تواما" ساخت وهنررا دریک ترکیب به هم می آمیزد.لذت فراوانی که تمدن های کهن از تغییر آرایه ها به دست می آورند،سر منشا نوآوری های هنری وآرایه های معماری با خاک است.در کنده کاری وبرجسته کاری دیوارها وبا استفاده از شکل های پیچیده،هندسی ونمادین این آفرینش قابل رویت است. بعضی از سبک های معماری خاک تا حدودی به راحتی قابل کاربرد است،همین امر سبب بهره جستن ساکنین به شکل جزیی یا کلی از آنها می شود.دیوارها معمولا" با اندودی – که خود نیز از جنس خاک است-محافظت میشود: این روکش باعث یک دست شدن و استحکام بنا میشود. نمای بیرونی ساختمان- که مرسوم است بعد از هر فصل بارانی بازسازی میشود- به فرم های بی شماری تغییر می کند : قدرت آفرینش هر کسی می تواند به دیوارهاغنایی بصری، لمسی وحسی ببخشد.درساخت و ساز با خاک آفرینش های معماری وهنری به طور کامل به هم می آمیزند. آرایه ها و دیوارها از نظر جنس با وحدتی کامل با هم ارتباط می یابند . این آرایه ها از هنر معماری و همچنین ازمردم صاحب آن سبک ها جدایی ناپذیر است. 6 لینک به دیدگاه
moein.s 18983 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 4 مرداد، ۱۳۹۱ بخش نهم:بلند مرتبگی بناهای خاکی آیا اولین (آسمان خراش ) تاریخ ما از گل ساخته شد؟ تحقیقات اخیر باستان شناسینشان میدهد که (برج) معروف (بابل) در قرن هفتم ما قبل تاریخ در مرکز بابل با استفاده از این مصالح ساخته شده است . به نظر می رسد که ارتفاع آن تا طبقه ی هفتم به نود متر می رسیده است. در شهرهای متعددی در بین النهرین (زیگوارت های) پلکانی وسیعی دیده می شود که ارتفاع آنها تا چهل یا پنجاه متر بوده است. این سنت های تاریخی از طریق سنت های مردمی که ازخاک برای ساخت بناهایمرتفع خود بهره می جسته اند، هروزه به دست ما رسیده است. بنا های موجود در دره ها،قبل از صحراییان در مراکش ویا قصرهای آن محل (کسبه ها ) هنوز تا چهار طبقه ساخته میشود: در روستاهای سرخ پوستی امریکای شمالی و تائوس نیز وضع به همین منوال است. مناره های بلند مساجد در افریقا وخاورمیانه گویی جاذبه ی زمین را به تمسخر گرفته اند . از بین تمامی شهرهای ساخته شده از خاک در سراسر دنیا شهر شیبام در یمن شمالی به واسطه ی چیره دستی ومهارتی که در ساخت آن به کار رفته است از شگفت انگیز ترین آنها به شمار می رود. گاهی اوقات آن را (منهتن صحرا )نیز می نامند ،زیرا با تعداد پانصد ساختمان مانند جنگلی از آسمان خراش به نظر می رسد :این ساختمان ها ارتفاعی تا سی متر و هشت طبقه دارند. درست است که این سنت شهرسازی یمنی قدیمی است ،ولی بیش از نیمی از آنها در قرن بیست ساخته شده است. این مساله نشان می دهد که مهارت شهرسازی موجود در یمن توانایی سازگاری با شهر سازی معاصر را دارد. بخش دهم:عظمت بناهای خاکی ساخت وساز با خاک امکان ساخت بناهای مرتفع را فراهم می کند.علاوه برآن با استفاده از این نوع معماری،ساخت بناهای بزرگ و متناسب با فعالیتهای گروهی جوامع شهری وروستایی امکان پذیر می شود.درست است که معمولا" خانه های انسان با استفاده از خاک ساخته می شود،ولی ساخت بنا های مقدس با این ماده وسعت ساختمان های گلی را نشان میدهد. نمازخانه ها،کلیساها،صومعه ها وبسیاری از کلیساهای جامع (مانند کلیسای لیما در پرو)از خاک ساخته شده است. در ایالات متحده، سنت ساخت صحن های وسیع باخشت در قرن هجدهم با ساختمیسیون سان خاویر دل بک درتاکسون، ایالت آریزونا شکوفا شد وامروزه نیز با ساخت کلیسای کریستوری سانتافه- بزرگترین کلیسای کشور- این سنت ادامه می یابد. مسجدبزرگ موپتی(ساخته شده درسال 1905 ) در مالی در طول قرن اخیراز بزرگ ترین و با عظمت ترین بنای عمومی به شمار می رود که با خشت خام ساخته شده است0ساخت بناهای وسیع و با شکوه تنها با تکیه بر قابلیت های معماری سنتی خاک محقق گردیده است، وبدین شکل فن آوری جدید را به چالش می طلبد0 7 لینک به دیدگاه
moein.s 18983 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 4 مرداد، ۱۳۹۱ بخش یازدهم:آسایش در معماری با خاک اغلب در خانه های ساخته شده از خاک نظم و هماهنگی منحصر به فردی حکم فرماست.نظم آنها از دو علت عمده ناشی می شود:اول اینکه در ساخت این خانه ها از مصالح واحدی استفاده شده است،دوم اینکه،فضاها و الگوی خاص آن از قوانین هنر معماری سنتی نشأت گرفته است. همواره از درون این خانه ها-چه محقر و چه شاهانه-معنویتی روح افزا و شهوتی جان بخش بر می خیزد دیوارها،طاقی ها،ستون ها،سکوها،بخاری ها وگاه حتی قفسه ها واثاث خانه همگی ازماده ی واحدی تشکیل شده است. همین مسأ له بنای این اماکن را به ساختاری هنری تبدیل می کند که با آهنگ زندگی روزمره ارتباط مستقیمی می یابد و از آنها پیکره ها وهیأت های زنده ای می آفریند که انسان درونشان می زید و با ذوق وهنر خود آن را می آراید.این آفرینش توانمند در ساخت مساجد گلی به شکل دیگری رخ می نماید.دراین مساجد فضا به جنگلی انبوه ازستون های تنومندی شباهت دارد که محل نمازگزاری را تقسیم می کنند و به آنها حسی روحانی می بخشند0مزیت معماری با خاک اما،فقط در جنبه ی معنوی آن نیست0مزیت دیگر جنبه ی حرارتی آن است: ساختمان های گلی در تابستان خنک و درزمستان گرم هستند.دیوارهای قطورگلی و خشتی به طور طبیعی باعث تعادل گرما و سرمای داخل ساختمان می شوند و دما را تنظیم می کنند. به این ترتیب به روشی سنتی در مصرف انرژی تا حد زیادی صرفه جویی می شود.همین برهان منطقی و عقلانی باعث رونق دوباره ی معماری با خاک می شو.این مزیت بسیار ارزشمند در نزد بعضی از افراد-اغلب قشر ممتازجامعه-فرآیندی ذهنی را به وجود می آورد که جنبه ی فرهنگی دارد.آنها خاک رابه خاطر((راحتی و گرمایش)) بهینه ی آن، حس مادرانه و امنیت بخشش،پاکی و ارزش زیست محیطی اش می ستایند.در حالی که افراد دیگر( اغلب قشر محروم جامعه) با خاک خود را اسیر نوعی کهنه پرستی می یابند و آن را مانعی در جهت بلند پروازی های اجتماعی شان و به حقیقت پیوستن تصاویر مملوس تری از پیشرفت مدرن می دانند. 5 لینک به دیدگاه
moein.s 18983 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 4 مرداد، ۱۳۹۱ بخش دوازدهم:زوال،اعاده ی حیثیت و انحراف معماری با خاک درحال حاضر بیش از یک سوم مردم در خانه های خشتی و گلی زندگی می کنند.به طور کلی این سنت در اکثر کشورهای جهان سوم هنوز پا بر جا است زیرا فن آوری پیشرفته ی غرب نتوانسته است راه حل عملی و قابل قبولی برای مشکل تهیه ی مسکن ارزان قیمت در مقیاس بالا ارائه دهد0در کشورهای نفت خیزی که با فروش سرما یه ی فردا اخیرا" به ثروت هنگفتی رسیده اند،این سنت به دلیل تقلید بیش از حد از الگوهای معماری و فن آوری غرب- مانند آنچه که در دهه ی سی یا پنجاه در اروپا اتفاق افتاد- رو به نابودی است. روش های جدی معماری و فن آوری غرب با وجود ناسازگاری اقلیمی به صورت کلان وارد این شهرها شده است و توسط استفاده کنندگانی که آن را نشانی از پیشرفت اجتماعی می دانند اعتبار یافته اند.بالعکس،در جنوب غربی ایالات متحده ،برخی از اقشار مرفه جامعه ازسال 1972 شروع به استفاده ی مجدد از معماری با خاک برای بسیاری از اهداف گروهی و فردی کردند.به دنبال این تحولات فرهنگی متضاد و مهارت های سنتی متروک،ضعیف و یا در حال نابودی است.در بعضی دیگر آنها را همچون شواهدی بر نبوغ جهانی،طبقه بندی،مرمت و حمایت می کنند.دانشگاهها،مانند مؤسسات داخلی و بین المللی دیگر در تلاشند که بین سنت ها وقوانین جدید رابطه ای پویا و عملی به وجود آورند.اما این شیفتگی،گاه در زمینه ی ساخت بناها به تقلیدی مضحک و تجاری منجر می شود،به طوری که آنها را به شکلی می سازند که در ظاهر گویی از خاک ساخته شده اند؛ در حالی که این گونه نیست.این انحرافات خطرناک هستند زیرا به طبیعت و روح معماری ضربه می زنند؛ معماری هایی که فقط سنت های مردمی ضامن استفاده ی صحیح وتطابق آنها با شرایط مختلف است. 7 لینک به دیدگاه
taghdir 2528 اشتراک گذاری ارسال شده در 4 مرداد، ۱۳۹۱ خیلی جالب بووود....مفیدو آموزنده خسته نباشی 2 لینک به دیدگاه
dp_poone 1932 اشتراک گذاری ارسال شده در 5 مرداد، ۱۳۹۱ واقعا عالی بود جون میده همین رو کپی کنه بدی دست استاد کلی کیف کنه :girl_yes2: 2 لینک به دیدگاه
moein.s 18983 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 5 مرداد، ۱۳۹۱ خیلی جالب بووود....مفیدو آموزندهخسته نباشی ممنونم دوست خوبم واقعا عالی بود جون میده همین رو کپی کنه بدی دست استاد کلی کیف کنه :girl_yes2: خواهش می کنم،مطلب رو گذاشتم که کپی کنید بدین دست استادتون دیگه 2 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده