رفتن به مطلب

تا چه اندازه درمورد چیلر جذبی میدانید؟


ارسال های توصیه شده

دوستان این بخش و باز کردیم تا بیایم بیشتر و تخصصی تر درمورد چیلرها بحث کنیم دوستان بیایند هرچقدر در مورد چیلر میدونند بگند

شرط گذاشتن مطلب از خودتون هرچقدر میدونید بگید که تا الان خوندید ،لطفا لطفا خواهش مطلب کپی پیستی نزارید

 

میخوایم در مورد چیلر جذبی صحبت کنیم با مبرد آب و جاذب لیتیم بروماید .هرچقدر میدونید ازخودتون بگید. مثلا کجاها استفاده میشه، فرمول انتخاب این نوع چیل، با چه وسایلی بهتر استفاده بشه، اجزای این نوع چیلر ،عیب های که پیش میاد تو این نوع چیلر چیه ؟

در کل از این نوع چیزا ،هرچقدر میدونید بگید فقط کپی پیست نکنید

 

 

میدونید چرا اینو میگم فکر کنید الان رفتید تو شرکت مصاحبه بدید، ازتون میپرسند چیلر جذبی چیه و کارش چیه و ....،اونجام دیگه نمیتونید مطلبو کپی پیست کنید اونجاست که باید از اندوخته هاتون مایه بزارید ،

اگه خدابخواد از این جور بحثها میخوام بیشتر بزارم همراه باشکل تا برای دوستانی که در شاخه های دیگه هم هستند ولی اطلاعات کافی ندارند در این زمینه ی جورای دید بده بهشون

 

بارها شده مایه قطعه ای رو میبینیم میگیم: عه!!! من اینو میشناسم بدون اینکه بدونید کارش چیه ،پس میخوایم در ابتدا به صورت ساده در مورد این نوع چیلر صحبت کنیم

منتظرم دوستان

لینک به دیدگاه

بسیار تاپیک مفیدیه.

مرسی

:a030:

 

من به شخصه تاکنون موتورخانه اجرا نکردم ولی در موتورخانه های در حال اجرا حضور داشته ام.

چیلر جذبی به جهت تولید آب چیلد (Chilled Water) استفاده میشه که این آب توسط پمپ وارد کویل ها میشه (فن کوئل) و با ایجاد جریان هوای اجباری توسط فن ها، هوا روی این کویل ها حرکت میکنه که باعث سرد شدن آن (هوا) و طبعا" سرد شدن محیط میشه.

توجه: از بیان جزئیات خودداری شده است

انیمیشن این چیلر بصورت زیر هستش: (نمیشه دیگه اینو کپی نکنم:ws3:)

 

anim_absorption.gif

 

سعی میکنم مطالب رو بصورت کوتاه ارسال کنم که باعث خستگی نشه:a030:

لینک به دیدگاه

راستش صحبت در مورد چنین موضوعی مستلزم اینه که درس سیستم های تبرید و سردخانه رو گذرونده باشین

(ریا نباشه من این درس رو بیست شدم!)

بسته به نوع استفاده

بار حرارتی

مقدار سرمایش مورد نیاز

عایق کاری ساختمون

و پارامتر های دیگه ای که طراح باید مد نظر بگیره

انواع سیستم های تهویه و تبرید جذبی مطرح میشن

که بحث واقعا گستردس

بسیاری از کاتالوگ های سیستم های تبرید جذبی، نوع استفاده و روابطی برای انتخاب نوع سیکل و همچنین سیستم مورد نیاز پیشنهاد کردن

لینک به دیدگاه
راستش صحبت در مورد چنین موضوعی مستلزم اینه که درس سیستم های تبرید و سردخانه رو گذرونده باشین

(ریا نباشه من این درس رو بیست شدم!)

بسته به نوع استفاده

بار حرارتی

مقدار سرمایش مورد نیاز

عایق کاری ساختمون

و پارامتر های دیگه ای که طراح باید مد نظر بگیره

انواع سیستم های تهویه و تبرید جذبی مطرح میشن

که بحث واقعا گستردس

بسیاری از کاتالوگ های سیستم های تبرید جذبی، نوع استفاده و روابطی برای انتخاب نوع سیکل و همچنین سیستم مورد نیاز پیشنهاد کردن

 

خوشحال میشیم که بصورت خاص در مورد چیلر جذبی دانسته هاتون رو به اشتراک بذارید:a030:

لینک به دیدگاه

با اجازه دوستان شرع میکنیم این مطلبو فقط ی چیزی من از صفر شروع کنم دوستان ناراحت نمیشند از مقدمات چیلر جذبی میگم تا محاسبات و بروز اشکالاتی که تو پروژه های مختلف دیدم مثلا از قبیل کریستال کردن راههای رفع اون،یا پرچ کردن دستگاه به وسیله دستی یا پمپ وکیوم و یا ........ اگه دوستان موافقند شروع کنیم؟

لینک به دیدگاه
با اجازه دوستان شرع میکنیم این مطلبو فقط ی چیزی من از صفر شروع کنم دوستان ناراحت نمیشند از مقدمات چیلر جذبی میگم تا محاسبات و بروز اشکالاتی که تو پروژه های مختلف دیدم مثلا از قبیل کریستال کردن راههای رفع اون،یا پرچ کردن دستگاه به وسیله دستی یا پمپ وکیوم و یا ........ اگه دوستان موافقند شروع کنیم؟

 

چرا که نه؟ :ws3:

شروع کن :a030:

لینک به دیدگاه

چیلرها به دودسته تقسیم میشن

1-تراکمی

2- جذبی

و براساس نوع مبرد

1- اب امونیاک

2- لیتیوم بروماید

ی نوع دیگه هم هست که کمتر استفاده میشه

و میتونیم چیلر های جذبی رو به

یک اثره دواثره و سه اثره تقسیم کنیم

که سه اثره میگن در دست مطالعه می باشه

ازنظر cop چیلرهای جذبی تک اثره حدود 0.7 و دواثره حدود 1.2 هست ،و ضریب عملکرد تراکمی حدود 4 است

یعنی چیلرهای جذبی باید حدود 4 برابر کار کنند تا به اندازه ی چیلر تراکمی تولید سرما کنند

 

درسته ضریب عملکرد پایینی داره ولی چون چیلر تراکمی با برق کار میکنه تا سیلندر و پیستوناش به کار بیوفته هزینه های برق اون سنگینه

 

ولی چیلرهای جذبی با اب داغ یا اب گرم و یا بخار کار میکنند

اصول عملکرد چیلر جذبی :

همانطور که میدونیم اب تو 100 و فشار یک اتمسفر به جوش میاد حالا اگه ما کاری بکنبم که اب زوتر به جوش بیاد زودتر میتونیم ازش استفاده بکنیم

لازمه این کار اینه که فشار تغییر بدیم ،هرچه فشار بره بالا دمای جوش اب هم زیاد میشه و بالعکس

 

پس میایم فشار به حدود یک صدم اتمسفر میرسونیم تا اب در نقطه 4.5 درجه سانتیگراد به جوش بیاد ،ممکنه کسی باخود سوال کنه چطور ممکنه ،وقتی هوا ظرفو خالی کنی داخل اون ظرف خلا ایجاد میشه همین عامل باعث میشه اب تو 4.5 درجه به جوش بیاد

 

تو چیلرهای جذبی ی سری قطعات هستند که وظیفه این نوع چیلررو به عهده دارند:

ابزوربر،ژنراتور،کندانسور،اواپراتور

که تو چیلرتراکمی هم کندانسور و اواپاتور رو داریم فرقی که تو این دو چیلر داره اینه که وظیفه کمپرسور تو چیلر جذبی به عهده ژنراتور و ابزور بر می باشد

 

حالا بازم ممکنه سوال پیش بیاد ابزوربر چیه :از اسمش معلومه یعنی ی چیزی رو جذب میکنه حالا چی رو جذب میکنه

تو چیلر جذبی براساس دو ماده کار میکنه اب و لیتیوم برماید

که تو چیلر جذبی میتونه اب و امونیاک کار کنه و لی لیتیوم واب مرسومتره

تو اینجا اب نقش مبرد و لیتیوم نقش جاذبو داره

لینک به دیدگاه

بسیار عالی

ولی کاش در چند پست و بصورت جدا جدا نگارش میکردی

چونکه اینطوری شاید خواننده احساس خستگی کنه (با دیدن طول مطلب)

ولی مطلب پرباری بود.

مرسی:a030:

لینک به دیدگاه

عملکرد این سیکل ای گونه می باشد :

در ایتدا امر اب باید بخار بشه چون گفتیم اب تو 4.5 درجه به جوش میاد پس اساس کار چیلر جذبی براساس خلا می باشد ،اب در اواپاتور توسط پمپ مبرد پاشیده میشه روی لوله های اواپراتور و چون کاراصلی اوپراتور اینه که گرمای اب رو بگیره ودر اثر گرفتن این گرما ایجاد سرما کنه ،داخل لوله های که میخواند سرد بشند اب همین اب که سرد میشه توسط اواپراتور میره تو فن کویل یا هواساز

بعد اینکه اب پاشیده شد رو لوله ای اواپراتور و گرمای داخل لوله گرفت این اب تبخیر میشه و چون اواپراتور و ابزوربر در یک قسمت هستند ،لیتیوم برماید غلیظ که نقش جاذبو بازی می کرد بخار اب رو جذب میکنه ولی ایا اگه همش جذب کنه دیگه میشه بهش گفت جاذب ؟

مسلما نمیشه گفت پس نیاز داره احیا بشه و دوباره غلیظ بشه تا بتونه بخار اب جذب کنه پس باید از ی وسیله ای استفاده بکنیم که این کارو انجام بده برای ما این وظیفه رو ژنراتور انجام میده ،گفتیم که ژنراتور یا براساس ابداغ یا اب گرم یا بخار کار میکنه ،به هرحال یک کدوم از این سه نوع داخل لوله های ژنراتور میاد ،ژنراتور که گرمتره باعث میشه محلول لیتیو برمایدی که رقیق شده بود به وسیله گرما دادن از ژنراتور بخار اب خارج شده از لیتیوم بروماید و دوباره محلول غلیظی داشته باشیم

 

ولی بازم ی نکته پیش میاد اونم اینه که خوب ابی که تبخیر شد تو این عمل چیکارش کنیم نمیشه که خلیش کرد چون گفتیم سیستم براساس خلا کار میکنه اگه بره بیرون باعث میشه هوا نفوذ کنه داخل

 

اینجا که میاند از برج خنک کننده استفاده میکنند (برج همان وسیله ای است که داری اشکال متفاوت اعم از مدور مکعب ذوزنقه ای است وبر روی پشت بام قرار میدهند یا اگه پشت بام نشد سطحی بالاتر از چیلر باشه و اونو قراربدند)

اب کی تبخیر شده بود دماش بو وسیله برج خنک کن گرفته میشه و اب برمیگرده داخل اوپراتور .

 

خوب ی سوال دیگه پیش میاد اب که برج خنک کرد و خودش تو حین گرم شد چی میشه ؟

اب میره تو برج براساس سرمایش تبخیری یا همان اساس کولر ابی که اب پاشیده میشه و پس از عبور هوا از روی اب خنک شده و دماش حداکثر 4 الی 5 درجه خنک میشه نه بیشتر

 

 

 

نکته مهمی که وجود داره اینه که چیلر جذبی اب و لیتیوم بروماید فقط با کندانسور ابی یا همان برج خنک کن کار میکنه نه کندانسور هوایی

 

یعنی اگه تو شمال یا جنوب هم باشی چاره ای نداری باید از برج استفاده بکنی

 

 

دوستان تا اینجارو مطالعه کنید نظرتونو بگید سعی کردم خیلی عامیانه صحبت کنم و کتابی به هیچ وجه خودم خوشم نمیاد ،تو تایپیک بعدی میخوام عملی توضیح بدم اشکالاتی که بوجود میاد تو چیلر جذبی و همینطور چیلر جذبی دایرکت فایر(شعله مستقیم )رو توضیح میدم

باتشکر

لینک به دیدگاه

در چیلرهای جذبی برخلاف چیلرهای تراکمی از جذب کننده (Absorber) و مولد حرارتی (ژنراتور) بجای کمپرسور استفاده می‌گردد. عمومی‌ترین خنک کننده در چیلرهای جذبی سیستم

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
است. در این سیستم، در قسمت جذب کننده، بخار آب توسط لیتیوم برماید غلیظ جذب شده و در قسمت مولد حرارتی، آب بر اثر حرارت تبدیل به بخار می‌شود. بخار آب در کندانسور که دارای فشار ۱/۰ اتمسفر است به حالت مایع در می‌آیدو سپس در خنک کننده که تحت فشار ۰۱/۰ اتمسفر دوباره به بخار تبدیل می‌گردد و آب برای اینکه تبخیر گردد گرمای نهان خود رااز محیط خنک کننده می‌گیرد و باعث ایجاد برودت می‌گردد سپس بخار آب ایجاد شده در خنک کننده به جذب کننده منتقل می‌گردد و دوباره این چرخه تکرار می‌شود.

۱-

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(Single effect)

که خود به سه دسته چیلرهای

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
( دمای بالای ۱۰۰ درجه سانتیگراد) و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
( دمای زیر۱۰۰ درجه سانتیگراد) تقسیم می‌شوند که نحوه کار آنها مشابه بوده و همگی دارای حداقل یک مولد حرارتی می‌باشند.

۲-

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(Double effect)

که به دو دسته

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
طبقه بندی می‌شوند. این چیلرها، جز نسل جدید چیلرهای جذبی بوده و دارای سیکل تبرید کاملتری نسبت به چیلرهای جذبی تک اثره‌است.

 

 

 

 

1- درچیلرهای جذبی آمونیاکی اصلی ترین منبع تامین انرژی برای ایجاد برودت گاز شهری است.

2- در چیلر های جذبی لیتیوم بروماید (ظرفیت های بالاتر از 30 تن تبرید) منبع اصلی انرژی آبگرم، آب داغ و یا بخار می باشد (بجز چیلر های جذبی شعله مستقیم که مشعل با هر نوع سوختی مانند تصویر مقابل مستقیماً روی آن نصب می گردد).

3- در چیلرهای جذبی گازسوز شعله مستقیم ضریب عملکرد 1.2 بوده که نشان دهنده مصرف انرژی کمتر و در نتیجه هزینه راهبردی ارزانتر می باشد.

4- چیلرهای جذبی گازسوز با مصرف برق پایین جایگزین مناسبی برای چیلرهای تراکمی با مصرف برق بالا می باشند.

 

 

 

sse_u100_chillerCycle_small.gif

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1325905745133075954.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...