S.F 24932 اشتراک گذاری ارسال شده در 24 تیر، ۱۳۹۱ چکيده مسئله «علم الهي» يكي از دشوارترين مباحث فلسفه الهي و مورد توجه متون ديني ميباشد. اين مقاله ضمن بيان متون ديني مرتبط با موضوع، به بررسي ديدگاه ابنسينا و شيخ اشراق در اين باره ميپردازد و بيان ميکند که شيخالرئيس، علم الهي به ذات را حضوري ميداند. او علم الهي به ما سوا را علمی حصولي میداند که از راه صور مرتسمه حاصل میشود. از اینرو او به علم عنايي معتقد است. شيخ اشراق نيز علم الهي به ذات را حضوري ميداند؛ اگرچه آن را با مبناي نوري خود تحليل ميکند. او علم حق به اشيا، از راه اضافه اشراقيه تبيين ميکند. در پايان بيان خواهد شد اگرچه تبيين سهروردي در مورد علم بعد الايجاد، تحليلي صحيح و در مقايسه با ابنسينا، به متون ديني نزديکتر است؛ اما ضعف آن، این است که در بحث علم قبل الايجاد فقط به ردّ ديدگاه ابنسينا پرداخته و هيچ تحليلي ارائه نميکند؛ گرچه اين مرتبه علمي را انکار نميکند. كليد واژه ها: ابنسينا، شيخ اشراق، علم الهي، صور مرتسمه، علم عنايي، اضافه اشراقيه. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام پیوست: اگر هر کدوم از دوستان مقاله رو خوند، ی نقد کوتاه هم بزاره خوب میشه. استفاده می کنیم. 3 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده