رفتن به مطلب

کارنامه 3 گزينه اصلي مربيگري پرسپوليس


ارسال های توصیه شده

نگاه ويژه به تاريخچه مربيگري ، 3 گزينه اصلي نشستن روي نيمکت پرسپوليس.

خبرآنلاين: با اعلام رسمي باشگاه پرسپوليس مبني بر قطع همکاري با مصطفي دنيزلي، تا دور روز آينده يکي از بين برونو متسو، گابريل کالدرون و مانوئل خوزه به عنوان سرمربي جديد قرمزها معرفي خواهد شد.

برونو متسو؛ مرد اخراجي!

برونو متسو متولد 28 ژانويه 1954 در کوئدکرکه در شمال فرانسه است و اکنون 58 سال دارد. متسو به عنوان فوتباليست در 7 تيم بازي کرده است. او با تيم دونکرکوئه فوتبال را شروع و در سال 1970 راهي اندرلخت بلژيک شد و با اين تيم يک بار قهرمان ليگ و دو بار قهرمان جام حذفي شد. او سپس به فرانسه بازگشت و در تيم هاي والنسينس، ليل، نيس، روبايکس و بيائووايس بازي کرد و در سال 1987 بازنشسته شد.

***

متسو بلافاصله مربيگري را آغاز کرد و در تيم بيائووايس دستيار و در سال 1988 رسماً سرمربي اين تيم شد. او 4 فصل سرمربي اين تيم بود و سپس در فصل 93-1992 هدايت تيم ليل را بر عهده گرفت. متسو به دليل نتايج نامناسب در ميانه فصل برکنار شد. فصل 94-1993 براي متسو در کنار تيم والنسينس در دسته دوم فرانسه سپري شد، اما عمر مربيگري متسو در اين تيم نيز فقط 9 ماه بود و والنسينس به دسته سوم سقوط کرد. او بعد از يک سال استراحت دوباره به روي نيمکت بازگشت و اين بار هدايت تيم سدان را در دسته سوم بر عهده گرفت. او 3 فصل با اين تيم بود و در سومين فصل حضورش موفق شد تيم سدان را به عنوان نايب قهرمان دسته سوم راهي دسته دوم فرانسه کند. مقصد بعدي متسو تيم والنس در دسته دوم فرانسه بود. او در فصل 99-1998 با اين تيم نتايج خوبي نگرفت و در رده هجدهم ليگ 20 تيمي قرار گرفت. در فصل 2000-1999 نيز هدايت همين تيم را بر عهده داشت، اما پس از هفته شانزدهم والنس را ترک کرد.

متسو در سال 2000 راهي گينه و تيم ملي اين کشور شد. به دليل تعليق گينه از سوي فيفا، متسو در اواخر سال 2000 راهي سنگال شد و در تيم ملي سنگال به اوج شهرت رسيد. او در مدت 21 ماه حضور روي نيمکت تيم ملي سنگال، موفق شد به لطف تفاضل گل بهتر نسبت به مراکش اين تيم را براي اولين بار راهي جام جهاني کند. سال 2002 آغاز موفقيت هاي متسو بود. او ابتدا سنگال را در جام ملت‌هاي آفريقا به فينال و نايب قهرماني رساند، در حالي که فقط در ضربات پنالتي مقابل کامرون قهرماني را از دست داد. در جام جهاني 2002 نيز سنگال با پيروزي مقابل فرانسه در ديدار افتتاحيه نام خود را بر سر زبان ها انداخت. سنگال با برد فرانسه و تساوي مقابل دانمارک و اروگوئه به يک هشتم نهايي رسيد. در اين مرحله نيز با گل طلايي مقابل سوئد پيروز شد و در يک چهارم نهايي حريف ترکيه شد. اما تيم جذاب سنگال با متسو در اين مرحله اسير گل طلايي ايلهان مانسيز شد و در نهايت شگفتي سازي هاي شاگردان متسو به پايان رسيد. رابطه خوب متسو با سنگالي ها باعث شد تا اين مربي به دين اسلام روي آورد و نام خود را به عبدالکريم تغيير دهد.

بعد از درخشش در جام جهاني، متسو اين بار پيشنهادهاي خوبي از کشورهاي حوزه حليج فارس دريافت کرد و به تيم العين امارات پيوست. او در فصل 03- 2002 با العين قهرمان ليگ امارات شد و سپس در اولين دوره ليگ قهرمانان آسيا نيز اين تيم اماراتي را به قهرماني رساند. قهرماني ليگ امارات در فصل بعدي نيز تکرار شد و پس از قهرماني، متسو العين را ترک و راهي قطر شد. برونو متسو فصل 05- 2004 را با الغرافه در ليگ قطر با قهرماني به پايان برد و در فصل بعد او الغرافه را قهرمان جام شيخ جاسم کرد ولي در ليگ قهرمانان نااميد کننده ظاهر شد و در اولين بازي خود شکست 2- صفر مقابل صباباتري را متحمل شد. متسو ناگهان در ميانه مسابقات راهي جده شد و هدايت تيم الاتحاد را بر عهده گرفت. او به مدت 2 ماه سرمربي اين تيم بود. الاتحاد که قبل از متسو در رده پنجم بود، با حضور اين مربي و کسب 2 برد و 3 تساوي تا رده سوم بالا رفت.

اين مربي فرانسوي از ژوئن 2006 هدايت تيم ملي امارات را بر عهده گرفت. او ابتدا در جام خليج فارس موفق شد امارات را براي اولين بار قهرمان کند که يکي از مهم ترين افتخارات فوتبال امارات بود. متسو با امارات در جام ملت هاي 2007 آسيا نتايج مطلوبي بدست نياورد و با دو باخت مقابل ويتنام و ژاپن و فقط يک برد مقابل قطر از گردونه مسابقات حذف شد. او همچنين با امارات از مرحله اول مقدماتي جام جهاني 2010 به مرحله نهايي رسيد که در مرحله اول يک تساوي و يک باخت مقابل تيم ملي ايران بدست آورد، اما در مرحله نهايي مسابقات و پس از دو شکست متوالي مقابل کره شمالي و عربستان، جاي خود را به مربي ديگري داد. متسو در تيم ملي امارات 13 برد، 9 مساوي و 20 باخت بدست آورد.

از سپتامبر 2008 تا فوريه 2011 و به مدت 2 و نيم سال هدايت تيم ملي قطر را بر عهده داشت. در مسابقات مقدماتي جام جهاني 2010، متسو با قطر 4 باخت و 2 تساوي بدست آورد و در رده چهارم گروهش قرار گرفت. در دو دوره جام خليج فارس نيز قطر فقط يک بار تا نيمه نهايي پيش رفت. متسو با قطر در جام ملت هاي آسيا 2011 نيز تا مرحله يک چهارم پيش رفت، اما با شکست مقابل ژاپن از گردونه مسابقات حذف شد که اين به معناي پايان کار اين مربي در تيم ملي قطر بود.

متسو در مارس 2011 دوباره به الغرافه بازگشت و قراردادي دو ساله با اين تيم بست. قهرماني در جام حذفي قطر باعث شد الغرافه مجوز حضور در ليگ قهرمانان آسيا 2012 را بدست آورد. او اما در ليگ 12- 2011 قطر با وجود استفاده از دو بازيکن ايراني( خلعتبري و مجيدي) در تيمش نتايج بدي گرفت و قبل از آغاز فصل جديد ليگ قهرمانان آسيا از اين تيم اخراج شد.

***

برونو متسو با العين، الغرافه، تيم ملي امارات و تيم ملي قطر تاکنون 11 بار مقابل تيم هاي باشگاهي و تيم ملي ايران قرار گرفته که 3 برد و 2 تساوي و 6 باخت بدست آورده است. او مقابل استقلال و سپاهان با العين و الغرافه پيروز شده و با تيم ملي قطر نيز مقابل تيم ملي ايران يک برد 3-1 در سال 88 کسب کرده است.

گابريل کالدرون؛ ترکيبي از تجربه و افتخار

گابريل هومبرتو کالدرون در روز 7 فوريه 1960 در شهر راوسون آرژانتين بدنيا آمد. او به عنوان هافبک تهاجمي فوتبال خود را در ال پروونير آغاز و در تيم لوزان سوئيس به پايان برد. کالدرون در مدت 18 سال دوران حرفه اي اش 583 بازي در ليگ هاي مختلف انجام داد و 107 گل نيز به ثمر رساند. او در تيم هاي راسينگ، لانوس، ايندپندينته، رئال بتيس اسپانيا، پاريسن ژرمن فرانسه، سيون و لوزان سوئيس و کائن فرانسه بازي کرده است. کالدرون از سال 1981 تا 1990 عضو تيم ملي آرژانتين بود و 23 بازي و يک گل ملي در کارنامه دارد. کالدرون در دو جام جهاني 1982 و 1990 حضور داشت که در دوره دوم حضور نايب قهرماني جهان را تجربه کرد. او همچنين با تيم ملي جوانان آرژانتين فاتح جام جهاني 1979 شد.

***

کالدرون در سال 1994 بازنشسته شد و فعاليت خود را به عنوان مفسر تلويزيوني آغاز کرد. در سال 1997 به مدت 4 ماه هدايت تيم کائن فرانسه را بر عهده گرفت. در اولين روز هاي سال 2003 او راهي سوئيس شد و سرمربي تيمي شد که در آن کفش هايش را آويخته بود: لوزان اسپرت. کالدرون 6 ماه سرمربي اين تيم دسته دومي بود که به علت ورشکستگي ، منحل و به دسته سوم سقوط کرد.

اين مربي آرژانتيني براي اولين بار در سال 2004 راهي خاورميانه شد و هدايت تيم ملي عربستان را بر عهده گرفت. بزرگترين موفقيت کالدرون در عربستان صعود به جام جهاني 2006 آلمان بود. اما شکست عربستان مقابل ايران در بازي رده بندي بازي هاي غرب آسيا در قطر منجر به برکناري کالدرون از تيم ملي عربستان در آخرين روزهاي سال 2005 شد! کالدرون در آوريل 2007 سرمربي تيم ملي عمان شد. او در مسابقات جام خليج فارس موفق شد عمان را به مقام نايب قهرماني برساند، اما در جام ملت هاي 2007 آسيا عليرغم دو تساوي مقابل عراق و استراليا، عمان در رده چهارم گروه قرار گرفت و صعود نکرد.

در ماه مي 2008 باشگاه الاتحاد با کالدرون به توافق رسيد و 18 ماه هدايت اين تيم را بر عهده داشت. او با يک شکست و 17 برد موفق شد الاتحاد را به قهرماني ليگ 09- 2008 عربستان برساند. در ليگ قهرمانان 2009 الاتحاد با استقلال همگروه بود که يک برد و يک تساوي مقابل اين تيم بدست آورد. الاتحاد براي سومين بار با کالدرون به فينال ليگ قهرمانان 2009 رسيد، اما شکست 2-1 مقابل پوهانگ کره جنوبي به معناي پايان کار کالدرون در الاتحاد بود.

در نوامبر 2010 ، کالدرون دوباره به عربستان بازگشت و اين بار هدايت الهلال را بر عهده گرفت و جانشين اريک گرتس بلژيکي شد. او با الهلال به قهرماني ليگ عربستان و جام حذفي رسيد. نکته جالب اينکه تيم او بدون باخت قهرمان شد. در ليگ قهرمانان آسيا، کالدرون با الهلال مقابل سپاهان در رياض 2-1 شکست خورد اما در اصفهان به تساوي 1-1 رسيد. در نهايت الهلال از گروه خود صعود کرد اما مقابل الاتحاد در مرحله يک هشتم نهايي شکست خورد و حذف شد. الهلال در جام قهرمانان عربستان در مرحله نيمه نهايي مقابل الاتحاد 3- صفر شکست خورد و اين باخت به منزله پايان کار کالدرون در رياض بود.

چهار ماه پس از اخراج از الهلال، کالدرون راهي امارات شد و هدايت تيم بني ياس را بر عهده گرفت. او با اين تيم در ليگ قهرمانان آسيا نتايج خوبي گرفت ولي در مرحله يک هشتم نهايي با شکست سنگين از الهلال از گردونه مسابقات حذف شد. در ليگ امارات، کالدرون از هفته پنجم روي نيمکت اين تيم نشست و در پايان بني ياس در رده نهم قرار گرفت. در جام حذفي نيز بني ياس تا فينال پيش رفت، اما با شکست 3-1 از الجزيره نايب قهرمان شد. در جام اتصالات نيز بني ياس در گروه خود سوم شد و از صعود بازماند.

***

کالدرون در دوران مربيگري خود 5 بار با تيم هاي ايراني روبرو شده است: تيم ملي اميد، استقلال و سپاهان. او مقابل استقلال يک برد و يک تساوي و مقابل سپاهان نيز يک تساوي و يک باخت بدست آورده و مقابل تيم اميد ايران نيز شکست خورد.

مانوئل خوزه؛ پرافتخار و دربي باز!

مانوئل خوزه دِ خسوس سيلوا متولد 19 آوريل 1946 در شهر ويلارئال در غرب پرتغال است. مانوئل دوران بازي خود را در تيم هاي بنفيکا، اسپورتينگ کويلها، وارزيم، بلننزس، يونيائو، فارنزه، بيرامار و اسپورتينگ اسپينهو سپري کرد. مانوئل خوزه خيلي زود وارد عرصه مربيگري شد و در سال آخر بازي در تيم اسپورتينگ اسپينهو همزمان مربي بازيکن بود. او سپس در تيم هاي ويتوريا گيمارش، پورتيموننزه، اسپورتينگ، براگا، بوايشتا، ماريتمو، بنفيکا و يونيائو ليه‌را در پرتغال مربيگري کرد.

خوزه در سال 2001 راهي الاهلي مصر شد، جايي که عمده شهرت مربيگري اش را مديون موفقيت هايش در اين تيم مصري است. او بعد از يک سال دوباره به بلننزس پرتغال بازگشت، اما از سال 2003 تا 2009 روي نيمکت الاهلي مصر نشست و موفقيت هاي زيادي کسب کرد. او يک سال مربي تيم ملي آنگولا شد و در سال 2010 نيز مدت کوتاهي هدايت الاتحاد عربستان را بر عهده داشت. اين مربي پرتغالي فصل قبل براي سومين بار سرمربي الاهلي مصر شد و بعد از حادثه استاديوم پورت سعيد که منجر به تعطيلي فوتبال مصر شد، قرارداد خود را با اين تيم مصري خاتمه داد و عليرغم تمايل مسولان اين باشگاه حاضر به تمديد قراردادش نشد. مانوئل يکي از محبوب ترين مربيان در فوتبال مصر است که براي استقبال از ورود او به قاهره در سال 2011 بيش از 3 هزار نفر در فرودگاه حاضر شدند!

***

او در اولين سال مربيگري اش اسپورتينگ اسپنهو را راهي ليگ برتر پرتغال کرد و در سال 1992 نيز تيم بووايشتا را قهرمان جام حذفي و سوپر جام پرتغال کرد. اين مربي تيم ويتوريا گيمارش را در سال 1983 و تيم پورتيموننزه را در سال 1985 به جام يوفا رساند. اما عمده موفقيت هاي مانوئل خوزه در الاهلي مصر بوده است: سومي جام باشگاههاي جهان در سال 2006، قهرمان ليگ قهرمانان آفريقا در سال هاي 2001، 2005، 2006 و 2008، قهرماني سوپرکاپ آفريقا در سال هاي 2002، 2006، 2007 و 2009، شش قهرماني در ليگ مصر که 5 بار آن بصورت متوالي بوده است، 4 قهرماني در سوپرکاپ مصر و 2 قهرماني در جام حذفي مصر. مانوئل در سال 2006 سه جام را با الاهلي بدست آورد که رکورد جالبي بود.

او رکوردار کسب جام در ليگ قهرمانان آفريقاست. در سال 2009 به عنوان بهترين مربي پرتغال انتخاب شد و در سال 2006 نيز بهترين مربي قاره آفريقا شد. او همچنين دو مدال از روساي جمهور مصر و پرتغال دريافت کرده است.

مانوئل نتايج عجيبي مثل برد 7-1 با اسپورتينگ مقابل بنفيکا در دربي ليسبون و برد 6-1 با الاهلي مقابل الزمالک در دربي قاهره را دارد و در 55 بازي متوالي با الاهلي مصر بدون شکست بود. نکته جالب اينکه او بعد از رفتن اسکولاري کانديداي هدايت تيم ملي پرتغال بود، اما در نهايت نيمکت پرتغال به کارلوس کروش رسيد!

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...