رفتن به مطلب

قصه هاي شيخ اشراق


ارسال های توصیه شده

قصه هاي شيخ اشراق /شهاب الدين سهروردي/ نشر مركز

 

 

 

حتماً تا به حال اسامي داستان هايي چون آواز پر جبرئيل، صفير سيمرغ و يا عقل سرخ به گوشتون خورده ، اينها چند تا از داستان هاي فلسفي و عرفاني سهروردي يا همون شيخ اشراق هستند كه به «رساله هاي عرفاني» شيخ اشراق معروف هستند، در اينجا بهتر ميبينم بخشي از مقدمه ي كتاب رو در اين مورد بيارم : «رساله هاي عرفاني شيخ اشراق با وجود پيچيدگي و رمزآميز بودنشان ،قبل از هر چيز قصه اند- قصه هاي كوتاه خوش ساختي كه بي آن كه زير آوار ايده ها و مفاهيم عميق فلسفي و عرفاني رنگ ببازند، به استقلال و به خودي خود وجود دارند و با كمال قدرت و صلابت وجود خود را به اثبات مي رسانند. اين قصه ها به خاطر ابلاغ ايده هاي فلسفي و عرفاني پيچيده اي بوجود نيامده اند كه بشود آنها را به صورتهاي ديگري هم بيان كرد، بل كه زاييده ي ذهن خلاق فيلسوف و عارف بزرگي اند كه در عين حال قصه نويس برجسته اي هم هست. و اگر بخواهيم حق مطلب را ادا كنيم ، بايد بگوييم كه نبوغ اين مرد بزرگ بيشتر از هر جاي ديگري در اين قصه هاست كه تجلي مي يابد .قصه هاي شيخ اشراق از نطر خوش ساختي و ايجاز با بهترين نمونه هاي داستان كوتاه قرن بيستم ميلادي قابل مقايسه اند. شروع مطلب در هر يك از اين قصه ها چنان استادانه و ميخكوب كننده است كه حتي نظير آن را دربهترين داستان هاي كوتاه معاصرمان هم به ندرت مي بينيم» .

«قصه هاي شيخ اشراق» مجموعه ي 8 داستان :قصه ي مرغان،عقل سرخ ،في حالت طفوليت ، روزي با جماعت صوفيان، آواز پر جبرئيل، لغت موران ،صفير سيمرغ و في حقيقت عشق است . در اين داستان ها موضوعات فلسفي و عرفاني پيچيده كه در «آواز پر جبرئيل» به اوج پيچيدگي مي رسد با زباني ساده، بي تكلف و به گوياترين و دلچسب ترين صورت ممكن بيان شده اند، از بيان سير و سلوك معنوي در قالب پرواز دسته اي از مرغان در «قصه ي مرغان» تا ماجراي سه برادر به نامهاي «حُسن» ،«عشق» و«حُزن» و تلفيق آن با داستان يوسف و زليخا در «في حقيقت عشق». خوبي كتاب در اين است كه كار از صافي فرد مسلط و آگاهي چون جعفر مدرس صادقي گذشته و مورد ويرايش و باز نويسي قرار گرفته ، بي آنكه در تماميت و سبك متن تغييري ايجاد شود. در پايان خوندن اين كتابو به همه توصيه مي كنم .

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

thumb_10573_3_eshraq.jpg

 

ویسنده: شیخ شهاب الدین سهروردی

ویرایش متن: جعفر مدرس صادقی

ناشر: نشر مرکز

» حجم: 3.83 مگابایت؛ زمان لازم برای دریافت 9 دقیقه و 33 ثانیه با Dial-up

» نوع فایل کتاب: PDF

» تعداد صفحات: 150

 

» کتابناکهای مرتبط:

فی حقیقة العشق

بررسی افکار خاص سهروردی در فلسفه اشراق

عقل سرخ

 

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...