رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

ستون عضوي است كه معمولا به صورت عمودي در ساختمان نصب مي شود و بارهاي كف ناشي از طبقات به وسيله تير و شاهتير به آن منتقل مي گردد و توسط آن به شالوده و سپس به زمين انتقال مي يابد . شكل ستونها شكل سطح مقطع ستونها معمولا به مقدار و وضعيت بار وارد شده بستگي دارد . براي ساختن ستونهاي فلزي از انواع پروفيل و ورقها استفاده مي شود . عموما ستونها از لحاظ شكل ظاهري به دو گروه تقسيم مي شوند:

 

5JPG.JPG

 

الف : نيمرخ ( پروفيل ) نورد شده شامل انواع تير آهنها و قوطيها : بهترين پروفيل نورد شده براي ستون ، تير آهن بال پهن يا قوطيهاي مربع شكل است ، زيرا از نظر مقاومت بهتر از مقاطع ديگر عمل مي كند . ضمن اينكه در بيشتر مواقع عمل اتصالات تيرها به راحتي روي آنها انجام مي گيرد .

 

ب : مقاطع مركب : هرگاه سطح مقطع و مشخصات يك نيمرخ ( پروفيل ) به تنهايي براي ايستايي ( تحمل بار وارد شده و لنگر احتمالي ) يك ستون كافي نباشد ، از اتصال چند پروفيل به يكديگر ستون مناسب آن ( مقاطع مركب ) ساخته مي شود .

 

4JPG.JPG

علل استفاده از مقاطع مركب در ستونها

1 - در صورتي كه سطح مقطع نيمرخهاي نورد شده تكافوي سطح لازم را براي ستون نكند ، با ساختن مقطع مركب سطح لازم ساخته مي شود .

2- نياز اجباري به مقاطع با شكل هندسي خاص از نظر اتصالات ديگر به ستون

4JPG.JPGسازه هاي اسكلت فلزي به طور كلي سازه هاي فلز سه نوع مي باشد :

الف ) سازه هاي قابي كه نيرو هاي وارد آمده را به همراه خمش تحمل و منتقل مي كند .

ب ) سازه هاي خرپائي كه اعضاي آن نيروهاي وارد آمده را به صورت كشش يا فشار تحمل و منتقل مي كند .

ج) سازه هاي كابلي كه نيرو هاي وارده را به صورت كشش تحمل و منتقل مي كنند.

 

3JPG.JPG3JPG.JPG

 

محاسن و معايب سازه هاي اسكلت فلزي محاسن سازه هاي اسكلت فلزي :

سازه هاي اسكلت فلزي به علت مزاياي زياد ، كاربرد فراوان پيدا كرده است . از آن جمله است ؛ استحكام و خواص خوب مكانيكي و مقاومت بالاي فولاد در كشش و فشار ، همچنين به علت توليد فولاد در كارخانه و شرايط بهتر كنترل كيفيت آن از بتن و ساير مصالح بنايي ، مناسب تر از كار در مي آيد.

 

2JPG.JPG

 

 

از ديگر مزاياي اسكلت فلزي مي توان به امكان توسعه سازه ، اتصال چند قطعه به يكديگر ، امكان پيش ساخته كردن قطعات ، سرعت نصب و اشغال فضاي كمتر ، هزينه كمتر و قابليت كاربرد در ارتفاع زياد اشاره كرد . معايب سازه هاي اسكلت فلزي : حساسيت فولاد در برابر رطوبت هوا منجر به زنگ زدگي مي شود ، در نتيجه ، لازم است براي حفاظت از آن اقداماتي از قبيل رنگ آميزي با ضد زنگ و ساير روشهاي حفاظتي خصوصا در مناطقي نظير بنادر مبادرت نمود ؛ همچنين بر حفاظت فولاد در مقابل آتش سوزي و به كارگيري دقت لازم و كافي در ايجاد اتصالات مناسب و با كيفيت جوشكاري خوب تاكيد شود .

 

1JPG.JPG

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...