رفتن به مطلب

کتیبه سنگ سماق


ارسال های توصیه شده

در فاصله 33 کيلومتري از کانال سوئز در مصر قدري به سمت غربي ترعه اي يافته شد که بسيار مهم است . کتيبه از 12 سطر تشکيل شده و بخط فارسي باستان است . در زير آن کتيبه ، به خط و زبان عيلامي هم کنده شده است . پشت آن به خط قديم مصريان همان مضمون کتيبه بطرز مفصلتري بيان گرديده . اين کتيبه راجع به حفر ترعه بين دو رود نيل و بحر احمر است .

 

لازم بذکر است که دومين فرعون سلسله بيست و ششم مصر به نام نخو ( 659 - 594 ق . م ) کندن ترعه بين رود نيل و بحر احمر را شروع کرد ولي به اتمام نرسانيد . داريوش بزرگ ( 521 - 486 ق . م ) تکميل اين کار را دستور داد و کار انجام گرفت و کندن ترعه به پايان رسيد . ترعه به اندازه اي پهن بود که دو کشتي بزرگ با سه رديف پاروزن مي تواستند از کنار هم رد شوند و در عرض چهار روز طي طزيق مي نمودند .

 

 

ترجمه کتيبه به فارسي به نقل از « فرمانهاي شاهنشاهان هخامنشي ، رلف نارمن شارپ »

 

 

بند 1 - خداي بزرگي ( است ) اهورمزدا که آن آسمان را آفريد . که اين زمين را آفريد ، که مردم را آفريد ، که شادي مردم را قرار داد ( آفريد ) ، که داريوش را شاه کرد ، که به داريوش شاه شهرياري را که بزرگ ( و ) داراي اسبان خوب و مردان خوب است ارزاني فرمود .

 

بند 2 - من داريوش شاه بزرگ ( هستم ) ، شاه شاهان ، شاه کشورهاي داراي همه گونه مردم ، شاه در اين زمين بزرگ و دور و دراز ، پسر ويشتاسپ ، هخامنشي .

 

بند 3 - داريوش شاه گويد : من پارسي هستم . از پارس مصر را گرفتم . فرمان کندن اين ترعه را دادم ، از رودخانه ( اي ) به نام نيل که در مصر جاري است تا دريايي که از پارس مي رود ، پس از آن اين ترعه کنده شد چنانکه فرمان دادم و کشتيها از مصر از وسط اين ترعه بسوي پارس روانه شدند چنانکه مرا ميل بود .

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...