رفتن به مطلب

تمدنهاي ناشناخته


ارسال های توصیه شده

جيرفت

تامدتها چنين تصور ميشد كه كهنترين تمدن جهان در سومر عراق پاي گرفته است. اما كشف يك زيگورات عظيم با قدمت بيش از پنج هزار سال "اثار سنگي و همچنين كتيبهاي اجري به خطي ناشناخته از منطقه جيرفت ايران{محوطه باستاني جيرفت كرمان به طول چهارصد كيلومتر درحاشيه رودخانه هليل رود.وبه نظر ميرسد در حدود هفت هزار سال پيش مركز نخستين تمدن بزرگ و با شكوه جهان بوده} باعث شد باستان شناسان درباره دانستهاي خود تجديد نظر كنند.

انان با برسي دوباره كتيبهايي كه از پيش در مناطق مهم باستاني كشف شده بود سعي كردند اطلاعات بيشتري درباره اين تمدن عظيم و ناشناخته به دست اورند و در نهايت پس از تحقيقات فراوان به تعدادي كتيبه دست يافتند .در يكي از اين اسناد كه از خرابهاي شهر اوروك(در بين النهرين)بهدست امده است داستان كشمكش ميان پادشاه سومر با فرمانرواي سرزمين ثروتمندي به نام ارت ثبت شده بود و در كتيبه ديگر پادشاه سومري سعي كرده بود با گذر از شهر شوش و هفت رشته كوه بهشرزمين ارت حمله كند.بررسي دقيق اين كتيبه ها واثار كشف شده اين فرضيه را به اثبات نزديك ميكند كه شهر افسانه اي و گمشده ارت كه در شرق ايران قرار داشته به احتمال زياد همان شهر جيرفت است.

از اثار كشف شده در حوزه تمدن جيرفت ميتوان به ظروف و پلاكهاي سنگي با نقوش بسيار ظريف از موجوداتي چون عقاب عقرب و پلنگ اشاره كرد كه نظير انها در هيچ يك از محوطه هاي باستاني كشف نشده است.شايد با ادامه اكتشافات و تحقيق روي اثار كشف شده باستان شناسان به اين نتيجه برسند كه از اين پس به جاي بين النهرين ميبايست جيرفت ايران را مهد كهن ترين تمدن بشري در جهان ناميد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...