رفتن به مطلب

قطع داروهای استاتین در بیماران آرتریت روماتوئید ، خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد


Dr.soroush

ارسال های توصیه شده

محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا و مرکز تحقیقات آرتروز کانادا دریافته اند که قطع استاتین درمانی در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی)، خطر بالای مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی و علل دیگر را برای آنان به همراه دارد.

تحقیقات نشان داده است که میزان مرگ و میر در میان افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید یک و نیم برابر سایر افراد است و علت عمده مرگ آنان نیز ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی است.آنان تاکید می کنند توقف استاتین درمانی در بیماران روماتیسم مفصلی خطر مرگ را افزایش می دهد .

بر اساس این پژوهش، داروهای استاتین نظیر اتورواستاتین (Atorvastatin) و روسوواستاتین (Rosuvastatin) که برای کاهش کلسترول خون و کنترل بیماری های قلبی استفاده می شود، از گزینه های درمانی رایج برای بیماران آرتریت روماتوئید که در معرض خطر بالایی از ابتلا به بیماری های قلبی هستند، به شمار می رود.

یافته های پژوهش های گذشته حاکی از آن است که ۳۸ درصد از بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید، برای همیشه استاتین درمانی خود را کنار می گذارند و به تبع آن، خطر ابتلا به سکته قلبی خود را ۶۷ درصد افزایش می دهند.

نتایج تحقیقات پژوهشگران، بر روی ۳۷ هزار و ۱۵۱ بیمار مبتلا به آرتریت روماتوئید که برخی از آنان به استاتین درمانی خود ادامه داده و بعضی دیگر این رویه درمانی را قطع کرده بودند، حاکی از آن است که قطع استاتین درمانی علت افزایش ۶۰ درصدی خطر مرگ های ناشی از بیماری های قلبی و مسبب افزایش ۷۹ درصدی فوت ناشی از سایر بیماری ها بوده است.

به گفته دکتر «Mary De Vera» سرپرست این پژوهش، یافته های این تحقیق بر اهمیت پیروی و ادامه دادن به رویه های درمانی برای بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید، تاکید می ورزد.

بر اساس این گزارش، آرتریت روماتوئید شایع ترین بیماری های خود ایمنی است و مانند تمام بیماری های دیگر از این نوع، شیوع این بیماری در زنان بیشتر از مردان است.

شایع ترین سن شیوع این بیماری از ۲۰ تا ۵۰ سالگی و نخستین علایم آن، التهاب مفاصل است. مفصل های مختلف دست و پا و حتی مفاصل مهره های گردنی، شانه، آرنج، لگن و زانو می توانند درگیر شوند. در این بیماری معمولا التهاب مفاصل به طور قرینه ای صورت می گیرد، بدین معنا که اگر برای مثال انگشت دست راست مبتلا شود، انگشتان دست چپ نیز دچار می شوند.

نتایج این پژوهش در مجله «Arthritis Care & Research» منتشر شده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...