رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

کاردینگ:

اهداف کاربرد کاردینگ در سیتم های پشمی، فاستونی و نیمه فاستونی، مشابه همان اهدافی است که برای کاردینگ ها در سیستم پنبه ای بیان شده است و ممکن است تنها در برخی موارد جزئی با یکدیگر تفاوت هایی داشته باشند. به طور کلی اهداف یک ماشین کاردینگ عبارتنداز:- صاف و مستقیم کردن الیاف

- حذف ضایعات و باز کردن نپ ها

(در بخش حلاجی، جریان هوا سبب می گردد تا الیاف تمایل زیادی به دور پیچ شدن و یا پیچیده شدن به دور ضایعات موجود در تودۀ الیافی را داشته باشند. در ماشین کاردینگ، حجم زیادی از ضایعات، از مابین الیاف جدا می شود.)

- حذف الیاف کوتاه

- مخلوط کردن الیاف

(در ماشین های کاردینگ، مخلوط کنندگی به صورت لیف به لیف انجام می گیرد که این نوع مخلوط شدن الیاف مؤثرترین نوع مخلوط کنندگی می باشد.)

- ایجاد فتیله و یا نیم چه نخ الیاف بلند

 

 

وظایف قسمت های مختلف ماشین :

- حصیر تغذیه: توده های الیافی را به زیر غلتک های تغذیه هدایت می کند. توده های الیافی می تواند توسط مکانیزم های هاپر فیدر به روی حصیر منتقل شوند.

 

- غلتک های تغذیه: این غلتک ها، سر لایۀ الیافی تغذیه شده را محکم نگه می دارند تا غلتک تیکرین بتوانند عمل زنندگی خود را بهتر و مؤثر تر انجام دهد. تنطیم فاصله بین غلتک تغذیه و تیکرین، بر شدت بازکنندگی الیاف تأثیر بسزایی دارد.

- - غلتک های ورکر و استریپر: این جفت غلتک ها، عملیات اصلی کاردینگ، که مخلوط کردن و باز کردن الیاف است را انجام می دهند.

 

-Fancy: این غلتک، الیاف را از عمق سوزن ها سیلندر به نوک سوزن منتقل می کند تا در ادامه، انتقال الیاف به دافر راحت تر صورت گیرد

 

-غلتک تمیز کنندۀ fancy: هر گونه الیافی که بر روی پوشش سوزنی fancy قرار گرفته باشد را از روی سطح آن جدا می کند

 

.- دافر: الیاف را از سطح سیلندر اصلی برداشت کرده و به واحد پیچش منتقل می کند.

لینک به دیدگاه

ماشین شانه

عملیات شانه زنی، بسیار حائز اهمیت است و بستگی به نوع پشم مصرفی دارد. هر چقدر، عملیات شانه کردن با دقت بیشتری انجام گیرد ، کیفیت نخ حاصل بهتر خواهد شد. در مرحلۀ شلنه کردن، الیاف کوتاه، ناخلصی های نباتی ، نپ ها و گره ها جدا می شوند و الیاف بلند به صورت موازی و مستقیم در فتیله قرار می گیرند.اهداف شانه زنی عبارت است از:

 

- حذف الیاف کوتاه: الیاف کوتاه باعث مشکلاتی از نظر کیفی و تکنولوژی در محصول خواهد شد. وجود درصد بیشتری از الیاف کوتاه در مناطق کششی موجود در مراحل بعدی، عیوب مختلفی را ایجاد خواهد کرد و در نتیجه نخ حاصل نایکنواخت بوده و نقاط نازک و کلفت زیادی بر روی نخ به وجود خواهد آمد. از طرف دیگر، با افزایش درصد الیاف کوتاه، استحکام نخ تولیدی کاهش می یابد؛ زیرا با وجود الیاف کوتاه، نقاط درگیری مابین الیاف که موجب استحکام بخشیدن به نخ می شود، کاهش می یابد. همچنین الیاف کوتاه، مویینگی در نخ را منتج می شوند؛ زیرا این الیاف در ساختمان نخ مشارکت نمی کند و در این صورت، یک سر لیف درون ساختار نخ و سر دیگر آن بیرون از نخ است. موئینگی سبب کاهش جلای نخ می گردد. اما وجود درصدی از الیاف کوتاه در تودۀ الیافی، می تواند موجب افزایش خاصیت عایق بندی شده و از این بُعد کاربردی، به عنوان یک مزیت تلقی گردد.

 

- صاف و مستقیم کردن الیاف:الیاف، در اثر کشش های منفی وارده در بخش های مختلف کاردینگ، حلقه هایی را تشکیل می دهند که در مرحلۀ شانه زنی، این حلقه ها، حذف خواهند شد.

 

- حذف ضایعات و نِپ ها

 

- مخلوط کردن الیاف: در ماشین ها شانه زنی، می توان چندین فتیله از انواع مختلف را به ماشین تغذیه کرد تا هم عاملی برای یکنواختی جرمی بهتر نخ حاصل باشد و هم الیافِ با خواص مختلف، در اثر مخلوط شدن، خواص بهتری را در اختیار ما قرار دهند.

 

- تهیۀ فتیلۀ یکنواخت ماشین شانه- ...اهمیت شانه زنی پشم، در سیستم های ریسندگی نیمه فاستونی و فاستونی است؛ زیرا این سیستم ها، به عنوان سیستم ها ظریف باف نامیده می شوند و نخ های تولیدی از آنها، نخ های ظریف است. برای دست یافتن به نخ های ظریف، نیاز به عملیات شانه زنی و حذف الیاف کوتاه از میان توده های الیافی را خواهیم داشت. با بیان دیگر، از پشم مرینو شانه نشده، نمی توان نخی ظریف تر از نمرۀ 31تکس تهیه کرد؛ در صورتی که اگر همان پشم را شانه کنیم، می توانیم تا نمرۀ ظریف تر از 16تکس نیز تهیه نماییم.

لینک به دیدگاه
  • 6 ماه بعد...

1) اهداف ماشین آلات گیل باکس در خطوط ریسندگی نیمه فاستونی و فاستونی

 

- تبدیل چند فتیله به یک فتیله وایجاد یکنواختی جرمی

- اعمال کشش و تقلیل وزن خطی به منظور یکنواخت کردن

- آرایش یافتگی بهتر الیاف

- گرفتن پرز و گرد و غبار والیاف کوتاه با استفاده از مکش هوا

- مخلوط کردن الیاف

در ماشین های گیل باکس از سیستم اسپری آب و روغن استفاده می شود تا از ایجاد الکتریسیتۀ ساکن درالیاف جلوگیری شود. این عمل می تواند هم بر روی ماشین و هم قبل از عمل گیلینگ انجام گیرد.د

ر سیستم های فاستونی، تعداد مراحل گیل باکس می توانداز 3 مرحله تا 7 مرحله وجود داشته باشد که بسته به میزان آرایش یافتگی و یکنواختی الیاف تعداد مراحل انتخاب می شود. اما در سیستم های نیمه فاستونی، تعداد مراحل گیل باکس 2 تا 3 مرحله است و به این ترتیب می توان در یافت که میزان آرایش یافتگی الیاف در سیستم فاستونی نسبت به نیمه فاستونی بیشتر است.

 

 

 

 

1) انواع ماشین گیل باکس

 

ساده، ملانژر، اتوکولر و چاپ ویگوره

 

-گیل باکس ساده، از نوع معمولی ماشینهای گیل است که هدایت کننده ها در این نوع ماشین، از نوع هدایت کننده های سوزنی هستند. در این نوع ماشین ها، ورودی می تواند به صورت بانکه یا بالشچه باشد و خروجی حاصل از ماشین نیز می تواند به همین دو نوع تولید شود. وظیفۀ این ماشین، کشش،چندلاکنی، صاف کردن و مستقیم کردن الیاف است.

 

-از ماشین های گیل باکس ملانژر، در سیستم های فاستونی و به منظور مخلوط کردن الیاف مختلف با جنس ها و ظرافت های متفاوت استفاده می شود.این ماشین، متشکل از دو ماشین گیل باکس است که محصول حاصل از دو ماشین، 90درجه تغییر مسیر داده، به صورت دو لایه بر روی هم قرار گرفته، از یک مکانیزم شیپوری عبور داده شده و پس از اعمال کشش بر روی آنها، درون بانکه ای جمع آوری می شوند. دراین ماشین، تعداد ظرفیت قفسۀ تغذیه افزایش یافته و مابین دو منطقۀ گیل جداگانه،اسپری آب و روغن بر روی لایۀ الیافی ریخته می شود.

 

-در گیل باکس اتوکولر، مکانیزمی برای تشخیص وترمیم نایکنواختی در حین جریان الیاف مابین قطعات ماشین، وجود دارد. بر روی ماشین گیل باکس اتوکولر موجود در کارگاه، مکانیزم تشخیص نایکنواختی، سیستم فاق و زبانهاست. از این ماشین ها، در سیستم نیمه فاستونی، معمولاً به عنوان ماشین گیل باکس سوم و در سیستم فاستونی به عنوان ماشین گیل سوم و یا چهارم استفاده می شود.

 

-در ماشین های گیل باکس چاپ ویگوره،بعد از عبور فتیله ها از مرحلۀ گیلینگ، روبان یا جریان الیافی، بعد از عبور ازغلتک تولید، از یک غلتک چاپ عبور داده می شود. به عبارت بهتر، از این نوع ماشین هادر سیستم های فاستونی و نیمه فاستونی به عنوان افکت دادن بر روی محصول استفاده میگردد.

لینک به دیدگاه

نقش nip gauge در ماشین آلات گیل باکس

 

در یک ماشین گیل باکس،فاصلۀ بین آخرین فالر تا جفت غلتک تولید را نیپ گیج می گویند. بسته به ظرافت، نوع و سایر پارامترهای مربوط به الیاف مصرفی، مقدار نیپ گیج بر روی ماشین، تنظیم میشود.

 

عواملی که بر میزان نیپ گیج اثرگذار خواهند بود عبارتنداز:

 

- طول الیاف: زمانی که از الیاف باطول بلندتر استفاده می کنیم، می توان میزان نیپ گیج را افزایش داد.

 

- ظرافت الیاف: در اثر به کار بردنالیاف ظریف تر، تنظیم فاصله ای نیپ گیج را در فاصلۀ بیشتری انجام می دهیم.

 

-بار وارده به ماشین: افزایش بار وارده به ماشین به مفهویم افزایش میزان الیاف جریان یافته در ماشین گیل باکس است. چون الیاف آرایش یافتگی خوبی ندارد، بنابراین نیپ گیج را افزایش می دهیم.

 

- تجعد الیاف: افزایش تجعد الیاف، تاحددودی می تواند به مفهوم عدم آرایش یافتگی و در هم و بر هم بودن الیاف باشد. ازاین رو برای جلوگیری از وارد آمدن صدمه به الیاف و جلوگیری از شکسته شدن آنها،فاصلۀ نیپ گیج را افزایش می دهیم.

 

- گرم بر متر فتیلۀتولید شده:برای دست یافتن به فتیلۀ تولید شده با گرم بر متر زیاد و به عبارت بهتر ضخیم تر،باید نیپ گیج را افزایش دهیم

 

-تعداد مراحل گیل باکس: افزایش تعداد مراحل گیل باکس، موجب افزایش آرایش یافتگی الیاف شده و در نتیجه می توان در مرحله های گیل باکس بعدی، نیپ گیج را کاهش داد.

 

 

معمولاًنیپ گیج تنظیم شده بر روی ماشین های گیل باکس در حدود 35 تا 90 میلی متر است

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...