رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

توجه : برداشت از مطالب این تاپیک تنها با ذکر منبع آن مجاز می باشد

( www.noandishaan.com )

گردآورنده:سید حمید موسوی

دانشجوی رشته ی مهندسی فضای سبز

استاد مربوطه:سرکار خانم نیکرو رضایی

 

 

 

 

مقدمه

1- شايد هر حركتي كه منجر به آفرينندگي شود ، ناشي از نياز بشر باشد . به عبارت ديگر ، ما در اختراعات و خلاقيت ، احتياج است كه در طول تاريخ بشري ، با شرايط زمان به تدريج تكوين و تكامل نسبي يابيم . به نظر مي رسد در آغاز انسان ها آنقدر كه نيازمند به تأمين غذا و امنيت بوده اند ، كمتر در حفظ طبيعت و محيط زيست خويش انديشيده اند . لذا به تدريج در سير تاريخ ، احساس به لزوم حفظ طبيعت در خود بشر پديد آمد و اين درس را محيط زيست يا طبيعت به او آموخت . فراگيري اين مهم ، زياد هم رايگان و آسان نبود . زيرا پس از قرن ها ، امروزه ثابت شده است ، محيط و وراثت نوعي ارتباط و هم بستگي با يكديگر دارند كه خود به نحوي سازنده حالت و روحيه آدمي است . بنابراين شناخت طبيعت و فضاي لايتناهي آن ، از جمله نكات ضروري است كه مي تواند اين همبستگي را به طور منطقي و فلسفي بيافزايد و تصور نمي شود كه اين پديده در مدت كوتاهي رخ داده باشد ، بلكه قرن ها را در نور ديده تا درك و شناخت امروزي جلوه گر و قرن ها را نياز دارد تا درخشانتر گردد . اگر در حالات و كيفيت روان آدمي توجه شود و به سهولت مي توان دريافت كه از خصوصيات بارز اين جنس (آدمي) گريز از آشفتگي و بي نظمي است . بي نظمي را برخي قادرند به زنجير نظم كشيده و شكلي براي آن بسازند كه انديشه به آن ، خود نمايانگر قصد و نيت است دسته اي ديگر معتقدند از بينش خاص بيشتري برخوردار هستند و مي توانند بي نظمي ها را به نظم درآورند . به عبارت ديگر ، فكر و نظريه اي با الگوي معيني به نام "طرح " عنوان و عمل كنند .

2- لغت طرح را در اصطلاح معماري "آرشيت" مي گويند كه شامل ، شناخت و بررسي محيط مورد نظر و براورد آن مي باشد . حال مي بينيد وظيفه طراحان تا چه حد سنگين و مشكل است ." زيرا طراح بايستي روابط اكولوژيكي را به معناي واقعي درك و هماهنگي در بين آنها پديد آورد ، در ضمن اثرات متقابل آنها را نيز بشناسد ." گرچه در طبيعت به طور مشخصه اين هماهنگي با ظرافت معين و دقيقي بنيان نهاده شده ، ولي گاهي بر اساس احساس آدمي ، تصرف ها مي تواند بدون آگاهي مخرب باشد . به عبارت ديگر ، كوچكترين اشتباه طرح و برنامه ريزي ، عصيان هاي رواني را در برخي از شهرها و كشورهاي دنيا حاكم شده است موجب گردد . بنابرين لازم است طراح تمام جوانب و رشته هاي ارتباطي انسان ها را با طبيعت حفظ و از خصوصيات و نيازهاي آنها بهره گيري كند . طراح بايستي قدرت خلاقه داشته و خلاقيت آن با قضاوت صحيح از ديدگاه شناخت و آشنايي با تحولات طبيعت صورت گيرد . زيرا لازم است در طي برنامه ريزي با الهام از طبيعت ، تجزيه و تحليل منظره مورد انديشه اش را دقيقاً بررسي و ارزشيابي نمايد . سرچشمه اين ارزشيابي ، منشاء بنيادي از حقايق موجود در طبيعت مي باشد . به عنوان مثال ژاپني ها در طراحي باغ هايشان سعي بر اين دارند طبيعت را به همان شكل خاص خود در مقياسي كوچك ارايه دهند . اين انديشه انسان را از طبيعت و ماوراء آن به دور نبرده ، ارتباط و ارزش هاي واقعي را هم چنان حفظ مي كند و كمتر آسيب هاي رواني به همراه مي آورد . بنابراين لزوماً توجه به اينگونه مسائل نياز به رعايت نمودهاي فرهنگي ، جنبه هاي اقتصادي و اجتماعي دارد .

3- علاوه بر اين ، طراح بايستي با نيروهاي عوامل و قدرت هاي سازنده و تغيير دهنده آشنايي داشته باشد . به عنوان مثال طراح بايد خصوصيات منطقه را از لحاظ خاك ، آب و ديگر عوامل و شرايط محيطي دقيقاً مدنظر قرار دهد و اهداف اجراي طرح را كاملاً تجزيه و تحليل نمايد . زيرا هر منطقه داراي ميكروكليماي اختصاصي است كه در چگونگي خلق محيط مورد نظر، مهم ترين عامل محسوب مي شود . طراح موظف است سيستم هاي حركتي طبيعي و اجتماعي موجود در يك منطقه را در طرح و يا منظره منعكس كند . همان طوري كه در بالا متذكر شديم ، طراح بايستي موقعيت و خصوصيات زمين را كاملاً شناسايي و به سنت ها ، نوع زندگي ، تجارب خويش ، به ذوق و سليقه افراد كه ناشي از فرهنگ فردي و اجتماعي آنها مي باشد توجه نمايد .

لینک به دیدگاه

شرح خدمات مشاوره براي مطالعات و تهيه طرح پارك و ... .

مرحله اول : شناسايي و بررسي اوليه (قسمت اول )

1: گردآوري اطلاعات و انجام مطالعات پايه

1-1- مذاكره و مبادل نظر با كارفرما و كسب اطلاع از نيازمنديهاي فعلي و آينده پروژه .

2-1- بارديد محلي و كسب اطلاعات از موقعيت زمين از قبيل محدوده ، همسايگي ، وسعت ، شيب عمومي ، منظر مستحدثات (سازه ها ) و تأسيسات موجود در زمين عوارض طبيعي .

طرح تفصيلي يا طرح جامع ← يعني موقعيت آن مكان (محوطه ، پارك و ... ) در چند سال آينده چگونه مي خواهد باشد .

3-1- جمع آوري اطلاعات مربوط به امكانات منطقه در تأمين تأسيسات مورد نياز از قبيل راههاي ارتباطي ، شبكه هاي آب ، برق ، گاز ، مخابرات ، فاضلاب در وضعيت موجود و همچنين كسب اطلاع از طرحهاي آينده مربوط به گسترش شبكه هاي ياد شده (هر كاري مي خواهيم انجام دهيم زير ساخت هاي اصلي آن را بايد دانست مثل آب ، برق ) .

4-1- بررسي كلي در مورد وضعيت زمين ، شامل زمين شناسي ، زلزله ، وضعيت گسل ها ، مكانيك خاك ، آب هاي زيرزميني ، نفوذپذيري زمين ، دفع آب هاي سطحي و ساير موارد مؤثر انجام مطالعات از طريق بازديدهاي محلي و مشاهدات عيني و جمع آوري اطلاعات لازم .

5-1- مطالعه ويژگي هاي اقليمي و محيطي محل شامل گردآوري اطلاعات و مدارك در زمينه هاي زير :

1-5-1- وضعيت باد و مشخصه هاي مربوط به آن .

2-5-1- ميزان بارندگي و رطوبت هوا و تغييرات آن .

6-1- بررسي هاي شهري

1-6-1- شناخت جمعيت بالقوه استفاده كنندگان از پارك .

2-6-1- شناخت امكانات و تسهيلات رفاهي و تفريحي مناطق شهري هم جوار .

3-6-1- تأثير احداث پارك بر تأمين نيازهاي رفاهي – تفريحي .

7-1- بررسي تأثيرات متقابل – نتايج بررسي هاي بالا و استخوان بندي مطالعات پروژه و كليات طراحي .

2: بررسي شناسايي هاي كلي و كاربردي و ضوابط و مقررات موجود :

1-2- جمع آوري اطلاعات و بررسي در مورد معماري سنتي و جديد متداول در محل .

2-2- جمع آوري اطلاعات و بررسي در مورد وضعيت ابنيه و مستحدثات همجوار با زمين محل احداث پروژه و همچنين بررسي كاربري آينده زمين هاي مجاور بر اساس اطلاعاتي كه بتوان از دستگاههاي مربوط دريافت كرد .

3-2- بررسي ضوابط و مقررات شهرسازي و طرحهاي مصوب شهري مؤثر در زمين و ساختمان هاي پروژه و تدوين اثرات مقررات در مطالعات پروژه .

4-2- مشخص كردن معيارها ، آيين نامه ها و استانداردهاي معماري و طراحي پارك (وقتي كه همه آيتم هاي تا اينجا را مطالعه كرديم . چون اطلاعات اصلي در دست داريم اين قسمت مي توان مسير را مشخص كرد .

3: بررسي و مطالعه در مورد مصالح ساختماني و روش هاي ساخت :

1-3- بررسي انواع مصالح ساختماني و تأسيسات محلي و پيش بيني نحوه كاربرد آن ها در اجراي پروژه .

2-3- جمع آوري اطلاعات مربوط به انواع مصالح ساختماني و تأسيسات غير محلي كه در فعاليت هاي ساختماني در محل مورد استفاده قرار مي گيرد .

3-3- بررسي كلي در مورد فواصل حمل مصالح ساختماني و تأسيسات عمده مورد .

4: بررسي سيستم تأسيساتي و تجهيزات مورد نياز :

1-4- تعيين فهرست تجهيزات لازم براي عملكردهاي مورد نياز پروژه و تعيين فضاهاي مربوط بر مبناي بررسي كاتالوگ ها و يا دريافت اطلاعات صنعتي و توليدي .

2-4- بررسي و مطالعه كليات سيستم هاي تأسيساتي مورد نياز پروژه با توجه به شرايط اقليمي منطقه ، ضرورت هاي فني و امكانات دستيابي به دستگاهها .

3-4- بررسي روش هاي تأمين خدمات زيربنايي از قبيل آب و برق و سوخت و روش هاي رفع فاضلاب و زباله جامد .

5 : برنامه ريزي كالبدي :

1-5- مطالعه و بررسي نيازهاي شهري و نحوه پاسخگويي به آن ها در طرح .

2-5- بررسي فعاليت ها و نحوه امكان يابي آن ها در پارك شامل فعاليت هاي فرهنگي و آموزشي و فعاليت هاي ورزشي ، تفريحي و رفاهي .

3-5- بررسي نحوه توسعه فضاي سبز و حفاظت از محيط .

4-5- تدوين برنامه فضاها و ارتباط ميان خدمات ، فضاها و سطوح لازم ، زيربنا و نحوه توزيع آن ها در طرح .

5-5- تعيين معيارهاي مكان يابي و تعيين حدود و مساحتهاي قابل طراحي پارك .

طرح اوليه و ذهني بدون مقياس كه روي كاغذ انجام مي گردد .

6- تهيه طرح شماتيك و تهيه گزارش :

1-6- طراحي سيماي كلي ساختمان هاي پروژه .

2-6- تهيه طرح كاربردي زمين ، استقرار ساختمان ها در محوطه و روابط بين آن ها و تهيه پلان جانمايي .

3-6- تهيه نقشه هاي شماتيك پارك .

4-6- تهيه طرح كلي ، ايده هاي پوشش گياهي .

5-6- پيش بيني مدت اجراي پروژه ، ارائه برآورد و تخميني از هزينه ي اجراي طرح پيشنهادي بر مبناي متر مربع زيربنا براي ساختمان ها و كارهاي محوطه سازي به تفكيك و نيز براي كل پروژه با توجه به قسمت ساختمان هاي مشابه .

لینک به دیدگاه

مرحله اول : قسمت دوم (تهيه طرح مقدماتي )

1- مطالعات تكميلي :

1-1- بازديد مجدد محل مطالعه و بررسي كامل تري از زمين ، مطالعه و بررسي كامل تري از وضعيت زمين از قبيل (شيب ، مسيرهاي موجود ، عوامل فيزيكي ، هر نوع عاملي كه در معماري سازه و تأسيسات مؤثر خواهد بود ) البته در صورت نياز .

2-1- تعيين تعداد و نوع آزمايش ها ، حدود و مقياس نقشه ها و عكس ها و نيز مقدماتي كه بايد طبق برنامه زمانبندي توسط كارفرما انجام شود و پيشنهاد انجام آن ها .

3-1- جمع آوري اطلاعات و آمار تكميلي در ارتباط با راه حل يا گزينه ي انتخاب شده به مطالعات قسمت اول .

2- مطالعات و طراحي معماري و تهيه طرح مقدماتي پارك :

1-2- مطالعه جامع تري از نيازها و توسعه آينده پروژه با پيش بيني هاي لازم .

2-2- مطالعه كامل ارتباطات خارجي ساختمان ها ، محوطه ها و راههاي ارتباطي پروژه و طرح مقدماتي استقرار ساختمان ها با توجه به عوارض طبيعي و ساختمان هاي موجود ، شبكه هاي تأسيساتي راههاي دسترسي به شبكه ارتباطي به جمع آوري و انتقال آب هاي سطحي و زهكشي و هرگونه عامل تأييد كننده كه حائز اهميت باشد . (عوارض طبيعي= شيب ، كانلا ، توپوگرافي )

3-2- طراحي معماري ساختمان ها و محوطه ها با انجام هماهنگي لازم با بخش هاي سازه ، سيويل و تأسيسات و ارائه طرح ها به مقياس .

4-2- تهيه طرح جامع كار .

1-4-2- تهيه حوزه هاي عملكردي پارك و ويژگي هاي هريك .

2-4-2- تقسيم بندي فعاليت ها و تعيين سازگاري آن با محيط .

3-4-2- طرح توسعه پوشش گياهي با توجه به گونه ها و حجم و توده گياهي مورد نظر و نيازهاي منظر سازي.

4-4-2- طراحي ارتباطات داخلي پارك و نحوه حركت و دسترسي ها و محوطه سازي هاي مربوطه .

5-4-2- ارائه نقشه كامل از طرح با توجه به مطالعات قبلي .

6-4-2- ارائه طرحهاي مقدماتي – تأسيساتي شامل شبكه هاي آب ، برق ، و آبياري و روشنايي .

7-4-2- برآورد مقدماتي هزينه اجراي طرح .

8-4-2- بررسي امكانات ، تأمين منابع مالي و توجيهه اقتصادي طرح (حداقل هزينه كاربهتر)

9-4-2- بررسي روش ها و سيستم مقدماتي مديريت كار .

10-4-2- ارائه گزارشات مربوطه .

مرحله دوم : قسمت اول (تهيه طرح اجرايي )

مطالعات اين مرحله بر اساس مدارك و گزارش مصوب قسمت دوم مرحله اول به شرح ذيل انجام مي شود :

مهندس مشاور بر اساس مطالعات انجام شده شامل مدارك و گزارش قسمت دوم مرحله اول – گزارش مكانيك خاك ، نقشه هاي توپوگرافي زمين و يا هرگونه مطالعات تكميلي و يا هماهنگي هاي لازم بين قسمت هاي مختلف طرح معماري و محوطه ، سازه ، تأسيسات مكانيكي برتر و تجهيزات خدمات اين مرحله را انجام مي دهد .

1-انجام محاسبات فني و تهيه نقشه هاي اجرايي :

1-1- پيش بيني وضعيت توسعه طرح (در صورت پيش بيني و گزارش مرحله اول در محاسبات و نقشه هاي اجرايي و همچنين ساخت آن در مرحله بعد .

2-1- محاسبات فني مورد نياز براي كارهاي معماري – سازه – تأسيسات مكانيكي و برتر ساختمان ها و محوطه و تهيه نقشه هاي اجرايي به طور كامل – با انتخاب مقياس مناسب .

1-2-1- جزئيات اجرايي كارهاي معماري سازه و تأسيسات .

2-2-1- جداول نازك كاري براي كليه قسمت هاي داخلي ساختمان ها با مشخص كردن فضاي مربوطه به آن و مشخصات نازك كاري .

3-2-1- جداول ميلگرد و انواع پروفيل هاي فولادي مصرفي در سازه ، حاوي شكل ، تعداد ، اندازه و ساير اطلاعات لازم .

4-2-1- طرحهاي اجرايي فضاي سبز شامل گونه هاي گياهي ، فواصل كاشت ، فرم اندازه هاي موردنظر ، برآورد نيازهاي آبي ، مشخصات و كيفيت خاك مورد نياز و روش هاي اصلاح وضع موجود .

2- تهيه مشخصات فني :

1-2- مشخصات فني عمومي كه رعايت آن در اجراي پروژه ضروري است به صورت موضوع ، شماره تاريخ صدور مرجع صادر كننده آن تعيين مي شود .

2-2- مشخصات فني خصوصي كه براي اجراي پروژه مورد نياز باشد در نقشه ها يا دفترچه مشخصات فني درج مي گردد .

3- تهيه برآورد هزينه اجرايي عمليات :

تهيه متره مقادير كارهاي اجرائي پروژه و تنظيم جدول برآورد هزينه اجراي كارهاي مختلف بر حسب ابنيه تأسيسات برقي ، تأسيسات مكانيكي و تجهيزات ، به تفكيك ساختمان هاي مختلف و محوطه سازي با ستفاده از فهرست بهاي واحد پايه با رعايت كليه ضوابط و دستورالعمل هاي مربوطه .

4- تهيه برنامه زمان بندي اجراي كار (c.p.m)

تهيه برنامه زمان بندي كلي اجراي كار با در نظر گرفتن مدت معقول و متناسب براي اجراي فعاليت هاي مختلف پروژه با توجه به امكانات اعتباري و تدارك مصالح و ماشين آلات .

5- تهيه شناسنامه پروژه

اسن شناسنامه در برگيرنده شرح پروژه خلاصه اي از اطلاعات و آمار گردآوري شده كه در طراحي مورد استفاده قرار گرفته است .

مشخصات اصلي پروژه از جمله سطوح زيربنا و محوطه ، هزينه اجراي عمليات ، برآورد قسمت واحد سطح ساختمان ها و محوطه روشن اجراي تغييرات احتمالي نسبت به مطالعات مرحله اول و همچنين توجيه تغييرات اعمال شده و غيره مي باشد .

6- ارائه مدارك و گزارش مرحله دوم به شرح ذيل :

1-6- شناسنامه پروژه

2-6- دفترچه محاسبات فني ، همراه با نتايج گزارش هاي مطالعات و ... زلزله ، زمين شناسي ، مقاومت مصالح و ... .

3-6- دفترچه ريزمتري مقادير .

4-6- مشخصات فني

5-6- تعيين سازمان مديريت و نمودار پرسنلي .

هر طرح ابتدا بايد توجيح اقتصادي داشته باشد و انتخاب طرح مناسب با توجه به سلايق كارفرما مهمه ، هر طرحي كه ما در نظر داريم بايد هدف خاصي را دنبال كند و محتواي آن با توجه به طرح قابل قبول باشد . البته با توجه به محدوديت هايي مانند : هزينه ، طرح هاي پيمانكار درجه بندي ميشه كه اگر هزينه ها بدون محدوديت باشد ==> ميشه بهترين كار با درجه 1 را به كارفرما تحويل داد ، به همين ترتيب درجه 2 كه يك كاره خوبه ، درجه 3 كه يك كار متوسط و درجه 4 كه يك كار قابل قبوله .

رفتار ما با كارفرما هم اهميت زيادي داره ، در طي رفت و آمدها و بازديد ها ما بايد بار علمي و كاري ، طرح هاي به روز را نشان بديم . اينها همان چكش كاري هايي هستند كه ما ميتونيم انجام بديم .

3- مصاحبه مالي طرح :

هنگامي يك طرح زنده و قابل اجراست كه علاوه بر طراحي و رعايت نكات اصول فني ، بتوان به مرحله اجرا درآورد . براي اين منظور ، مهمترين قسمت بررسي طرح ، محاسبات مالي آن است كه قدم هاي اوليه اجرا محسوب مي شود . بنابراين لازم است با توجه به فضاي مورد عمل اهداف مربوط ، برآورد قيمت ها صورت گيرد كه شامل 3 قسمت جداگانه مي باشد .

الف - كارهاي ساختماني : در صورت لزوم از تسطيح زمين شروع و به ديگر موارد مانند : آبنماسازي ، استخرسازي ، پله بندي ، خيابان كشي ، لوله كشي ، كابل كشي و .... تعميم مي يابد . ضمناً در تمامي محاسبات دستمزد عوامل امور ساختماني نيز در نظر گرفته مي شود .

ب- امور باغباني و تزئيناتي : در تنظيم برنامه محاسبات مالي امور باغباني ، برآورد قيمت انواع درختان ، درختچه ها ، بذور ، نشاها ، انواع كودها و سموم ضروري كه از پيش در طرح پيش بيني كه محاسبات معيني الزامي مي باشد ، مي گردد . ضمناً بايد در محاسبات ، نوسانات قيمت در نظر گرفته شود . در جمع كل ، محاسبه دستمزد تعداد كارگران فني و باغبان بر حسب نوع ضروري است .

ج- برآورد هزينه خدمات : اقدام محاسباتي در اين قسمت شامل : طراحي ، نظارت و اجرا مي باشد و لازم است هريك از موضوعات مربوط به طور جداگانه در ليست محاسبات گنجانده شود.

طرح هاي فضاي سبز يا در مورد توسعه هست يا نگهداري و بازسازي (تأسيسات)

مهندسين مشاور افرادي هستند كه حداقل مدرك كارشناسي ارشد در رشته مرتبط داشته باشند ، اطلاعات مشاور كامل ، جامع و كلي است .

مطالعات طرح و مراحل مختلف :

نتيجه اين ميشه كه پس از تهيه طرح نهايي و تجزيه و تحليل مسائل مختلف ب توجه به نكات ضروري در طرح ، عمليات مربوط آغاز مي گردد :

1- زمين يا محلي كه قرار است طرح پياده شود ، براي آخرين بار مورد بازديد قرارمي گيرد و تمامي مشخصات فني با نقشه و برنامه ريزي شده تطبيق داده مي شود .

2- پس از بررسي در روي زمين محورهاي اصلي نسبت به ساختمان هاي اطراف زمين يا خيابان هاي اصلي ، فرعي شهر ، كوچه مشخص مي گردد .

3- قسمت هايي كه ميبايست تسطيع يا تغييراتي بايد بر حسب ارقام داده شده در نقشه مشخص مي شود .

به طور كلي براي مطالعات طرح مراحل زير ضروري است :

1-1- شناسايي و بررسي اوليه 6 تا

الف – گردآوري اطلاعات و انجام مطالعات پايه

ب – بررسي و شناسايي هاي كلي و كاربردي و ضوابط و مقررات موجود .

ج – بررسي و مطالعه در مورد مصالح ساختماني و روش هاي ساخت .

د- بررسي سيستم تأسيساتي و تجهيزات مورد نياز .

ه – برنامه ريزي كالبدي

ي – تهيه طرح شماتيك و تهيه گزارش .

1-2- تهيه طرح مقدماتي :

الف – مطالعات تكميلي

ب – مطالعات و طراحي معماري و تهيه طرح مقدماتي پروژه

2-1- تهيه طرح اجرايي :

1- انجام محاسبات فني و تهيه نقشه هاي اجرايي

2- تهيه مشخصات فني

3- تهيه برآورد هزينه اجرايي عمليات

4- برنامه زمان بندي اجرايي كار .

5- تهيه شناسنامه پروژه

6- ارائه مدارك و گزارشات

ريز محاسبات فني :

كه پس از مشخص شدن توسط افرادي كه در اين زمينه تخصص دارد گزارش داده ميشن و ما با يك جمع بندي كلي مي تونيم هزينه كلي پروژه رو محاسبه كنيم كه يك پيمانكار با توجه به فرمول زير قيمت نهايي را اعلام مي كند :

سود قيمت كارشناسي

بيمه و ماليات 100×1- درصد پيمانكار

حوادث قيمت پايه

مايه ↓

 

با توجه به جداول قيمت ها

 

كه پيمانكار با توجه به آن ها قيمت را ميگه كه از قبل آماده كرده ايم و پروژه

 

هاي مشابه .

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...
  • 2 ماه بعد...
  • 2 سال بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...