رفتن به مطلب

استاد عبدالعلی ادیب برومند


ارسال های توصیه شده

عبدالعلی ادیب برومند در بیست و یكم خرداد ماه 1303در زادگاهش شهر« گـز» از شهرستان برخوار اصفهان به دنیا آمده است .پدرش مرحوم مصطفی قلیخان برومند از خوانین گـز بود كه از حسن خط و مقدمات زبان عربی و آگاهی های تاریخی بهره داشت .

adib-3-e(1).jpg

عبدا لعلی ادیب برومند در سن شش سالگی نزد معلم سرخانه كه « ملا قنبر» نام داشت و مكتب دار بـود ، خـوانـدن و نوشتن را آغــاز كرد و پس از دو سال به اصفهان آمـد ونخست دو سه ماه در مدرسه « قدسیه» درس خواند وسپس در دبیرستان « فرهنگ» كه مدیرش روانشاد « مجید میر احمدی » از پیشگامان آموزش و پرورش اصفهان بود نام نویسی كرد و از كلاس سوم ابتدایی تا سوم متوسطه در آن دبیرستان به تحصیل پرداخت . پس از دریافت سیكل به دبیرستان« صارمیه » اصفهان رفت و در رشتهُ ادبی دیپلم گرفت و در شهریور ماه 1321 به منظور ادامه تحصیل به تهران رفت و در سال 1324 موفـّـق به گرفتن لیسانس در رشته حقوق قضائی از دانشكده حقوق گردید.

ادیب تا سن 16 سالگی به نثر نویسی اهتمام می ورزید ولی از 17 سالگی بیشتر به شعر و شاعری روی آورد وبا علاقه و دلبستگی به شاعران و اشعارشعرای دوران مشروطه خواهی برای ادامهُ آن سبكِ نوپا از جهت موضوع و مطلب كه دیرینگی نداشت و ابتلا آت زمان را موضوع شعر قرار می داد،

ادیب برومند از آبانماه 1328 كه جبهه ملی ایران به رهبری زنده یاد « دكتر محمد مصدق » بنیان گذاری شد و نهضتِ « ملی كردن صنعت نفت در سراسر ایران » جنب و جوش خاصی پدید آورده بود، از هـواداران سر سخت نهضت ملی ایران گـردیـد و با سرودن اشعار میهنی و سیاسی به یاری و همگامی جبهه ملی و این نهضت ضد استعماری پرداخت و با نفوذ سیاسی انگلیس و تحریكات روسیهُ شوروی در آویخت ؛ بعد از كودتای شوم 28 مرداد 1332 با حكومت كودتا به مبارزه برخاست و پس از تشكیل دورهُ دوم فعالیتهای جبهه ملی از روز نخست در شمار پایه گذاران این جبهه با حكومت دیكتاتوری « محمد رضا شاه » مخالفت نمود و در نتیجهُ مبارزه با استبداد سه بار زندانی گردید – هنگام تجدید فعالیت جبهه در سال 1357 عضو شورای مركزی جبهه ملی و سپس عضو هیئت رهبری بود و به اتفاقِ هم مسلكان خود در حزب ایران و جبهه ، با خیزش ملت قلماً و قدمـاً همگامی كرد و در این راه پایبندی خود را به اصالت انقلاب و انتقاد از انحرافات زیان بخش آن نشان داد . در سال 1373 با همراهی چند تن از همفكران ، بار دیگر به ادامهُ فعالیتهای سیاسی جبهه ، پس از مدتی پراکندگی اقدام كرد وبا سازماندهی جبهه از وقفه یی كه در این مسیر پیش آمده بود جلوگیری نمود. باری سخن كوتاه ، ادیب برومند مدت شصت سال با قلم و قدم در راهِ سر بلندی ایران و آزادی و ضدیت با استبداد و استعمار كوشیده و بیشترین قسمت اشعارش میهنی و سیاسی و ملی است .

لینک به دیدگاه

آثار شعری چاپ شده ادیب برومند از این قرار است :

1- « ناله های وطن » شامل اشعاریست كه به مناسبت حــادثـه سوم شهریـور ماه 1320 و دفاع از استقلال كشور و آزادی ملت سروده شده است .

2 - « پیام آزادی » درباره حمایت از كشورهای استعمارزده و رهبران استقلال طلب آنان و نیز مخالفت با خشونت و جنگ و هـواداری از حقوق بشر است .

3 - « درد آشنا » كه قسمتی از غزلهای عاشقانه ، عرفانی ، سیاسی ست .

4 - « سرود رهایی » مشتمل بر اشعاریست در هـواداری از نهضت ملی شدن نفت و طردِ سیاست استعماری و نكوهش كودتای 28 مرداد و مبارزه با نظام دیكتاتوری شاه .

5 - « راز پرواز » در بردارندهُ شعرهای مذهبی است كه دارای صبغهُ حماسی میباشد .

6 - «مثنوی اصفهان» درباره اوصاف شهرتاریخی اصفهان و ویژگیهای گوناگون آن است .

7 - « حاصل هستی » كـه عبارت است از انواع شعر مانند مـثـنـوی ، قصیده ، غــزل و ... درباره مطالب گوناگون.

آثار تحقیقی ادیب برومند عبارتست از :

1 – تصحیح « خرد نامه » نگارش ابوا لفـضـل یوسف بن علی مستوفی كه به وسیله انجمن آثار ملی به چاپ رسده است .

2 – تصحیـح دیــوان خـواجـه حـافظ شیـرازی بـا مقابـلـه دو چـاپ معتبر( قـزوینی – غـنـی) و(خــانلـری) با یك نسخهُ خطی مورخ 874 به خط پیر حسیـن كاتب .

3 – هنر قـلـمـدان در تعریف و توصیف ساخت و ساز این پـدیـدهُ هنری و سبك كـار جمعی از استادان قلمدان نگاری .

4 – تصحیح « داستان سیاووش و رفتن گیـو به تركستان برای آوردن كیخسرو » از شاهنامه فردوسی .

5 – تصحیح داستان « رستم و اسفندیار» به پیوست «هفتخان اسفندیار» ازشاهنامه فردوسی.

6 – مجموعه مقالات به نام « طراز سخن» در موضوعهای ادبـی ، هنری و سیاسی

7 – كتاب « بـه پیشگـاه فـردوسـی» دربــاره شخصیت ادبـی و مـلـّی فـردوسـی بــه پـیـوست شعرهای این سراینده در گرامیداشت آن شاعر بزرگ .

8 – تصحیح و چاپ تـذكـرهُ « خلاصهُ الاشعار و نتایج الافكار» بـه قلم تقی ا لـدین كـاشـانـی متخلص به « ذكری» (قسمت معاصران) .

9 – كوشش بـرای چاپ كتاب مصـّور « تاریخ جهانگشای نادری » ( از مجموعه شخصی) كـه از لحاظ چگونگی تصاویر منحصر به فرد است و نوشتن پیشگفتاری بر آن .

10– كوشش بـرای چـاپ دیـوان حـافظ منسوب بـه خط « میرعماد حسنی » مورخ 1008 و نوشتن پیشگفتاری برآن .

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...