رفتن به مطلب

توافق احتمالي بر سر سقف سود سپرده‌ها؟


*Mahla*

ارسال های توصیه شده

توافق احتمالي بر سر سقف سود سپرده‌ها؟

 

 

دنياي اقتصاد- خبرها حاكي از توافق رييس كل بانك مركزي و وزير اقتصاد براي سقف سود سپرده‌ها است؛ در چند روز گذشته پس از توافق شوراي هماهنگي بانك‌هاي دولتي و كانون بانك‌هاي خصوصي در تعيين نرخ سود سپرده‌ها به صورت هماهنگ، بحث بر سر رعايت اين تصميم آغاز شد؛ برخي اعضاي شوراي پول و اعتبار اين تصميم را با توجه به بسته جديد پولي الزام‌آور نمي‌دانستند، اما وزير اقتصاد بر رعايت اين سقف تاكيد داشت. خبر توافق بهمني و وزير اقتصاد به عنوان رييس مجمع بانك‌هاي دولتي احتمال تعيين سقفي براي نرخ سود را تقويت كرد.

 

[TABLE=align: left]

[TR]

[TD=width: 100%]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

بهمني بر تعيين متغيرهاي پولي متناسب با شرايط اقتصادي تاكيد كرد

توافق احتمالي براي تعيين سقف سود سپرده

گروه بازار پول – پس از مدتی مناقشه در مورد رقابتی بودن بانکی یا سقف دار بودن نرخ سود سپرده‌های رییس کل بانک مرکزی به عنوان مقام اصلی سیاست‌های پولی کشور بر رقابتی بودن تعیین نرخ سود سپرده‌ها تاکید کرد. بهمنی با اشاره به رقابتی بودن نرخ سود در نظام بانکی کشور توجه به ملاحظات اقتصادی مثل نرخ تورم را در تعیین نرخ سود لازم دانست.

این در حالی است که برخی از خبرگزاری‌ها از توافق بین رییس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و رييس شورای هماهنگی مدیران بانک‌های دولتی در تعیین سقف 20 درصدی نرخ سود سپرده‌های بانکی خبر دادند. همچنين بر اساس برخی گزارش‌ها از این جلسه مشترک، پرداخت سود بالای 20 درصد با ارائه گزارش توجیهی به بانک مرکزی امکان‌پذیر است. امری که علامتی دیگر از تایید رقابتی بودن نرخ سود در نظام بانکی است.

بهمنی: نرخ سود معینی مشخص نشده است

به گزارش ایرنا، محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی در ارتباط با نرخ سود سپرده‌ها در بسته پولی اصلاح شده گفت: به دلیل مناسبات اقتصادی، نظیر تورم در بسته سیاستی- نظارتی سال 91 نرخ سود سپرده‌های بانکی اعلام نشده است و با توجه به شرایط كشور و میزان تورم موجود و آثار اقتصادی آن تصمیمات لازم برای ادامه این برنامه گرفته خواهد شد. محمود بهمنی در ارتباط با نرخ سود تسهیلات در اصلاحیه جدید بسته سیاستی- نظارتی بانک مرکزی گفت: با اجرای طرح افزایش نرخ سود تسهیلات بانكی، برای حمایت از بخش تولید و صنعت، نرخ سود تسهیلات عقود مبادله‌ای را حفظ كردیم و بنا بر این بخش صنعت با مشكلی مواجه نخواهد شد. وی ادامه داد: افزایش نرخ سود تسهیلات بانكی برای شرایط فعلی در نظر گرفته شده است و بسته به میزان تورم و شرایط اقتصادی كشور در زمان‌های دیگر متفاوت خواهد بود.

به گفته وی، اگر روند تورم كاهنده باشد، این انگیزه سپرده‌گذاری مثبت است و اگر تورم روند افزایشی داشته باشد، وضعیت به صورت دیگری خواهد بود. رييس كل بانك مركزی تصریح كرد: نرخ سود عقود مبادله‌ای نیز برای دوره بازپرداخت كمتر از دو سال 12 درصد و برای دوره بازپرداخت بالای دو سال 15 درصد خواهد بود.وی افزود: البته نرخ سود عقود مشاركتی را 21 درصد تعیین كردیم و اگر بازرگانی سودی هم می‌برد، به طور طبیعی اشكال ندارد، 21 درصد سود بدهد.

توافق بر نرخ‌ سود سپرده حداکثر تا 20درصد؟

این اظهار نظر بهمنی در تایید رقابتی بودن نرخ سود سپرده‌ها در حالی صورت پذیرفت که برخی از خبرگزاری‌ها از توافقی بین رییس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و رييس شورای هماهنگی مدیران بانک‌های دولتی در تعیین سقف 20 درصدی نرخ سود سپرده‌های بانکی خبر دادند. به گزارش فارس یک مقام مسوول از جلسه مشترک وزیر اقتصاد، رييس کل بانک مرکزی و رييس شورای هماهنگی مدیران بانک‌های دولتی و تاکید آنان بر اجرای تفاهم بانک‌های دولتی و خصوصی درباره نرخ سود خبر داد.

بر اساس این گزارش در این جلسه که با حضور رييس کل بانک مرکزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رييس شورای هماهنگی مدیران بانک‌های دولتی برگزار شده بود یک بار دیگر بر اجرای تصمیمات بانک‌های دولتی و خصوصی درباره نرخ سود تاکید کردند. بانک‌های دولتی و خصوصی در جلسه‌ای تصمیم گرفتند که نرخ سود سپرده‌های 1 ساله را 17 درصد و نرخ سود سپرده‌های 5 ساله را 20 درصد تعیین کنند. این توافق درحالی صورت گرفته که شورای پول و اعتباری در جلسه سه‌شنبه هفته گذشته خود تاکید داشتند که تصمیم بانک‌های دولتی و خصوصی غیرقانونی بوده و این بانک‌ها می‌توانند نرخ سود را بیشتر یا کمتر از 20 درصد تعیین کنند. البته بعد از اعلام جزئیات جلسه شورای پول و اعتبار سید شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد که خود یکی از اعضاي اصلی شورا است در محافل خبری بار دیگر نرخ سود سپرده‌ها را 20 درصد اعلام کرد و گفت منطقی نیست که بانک‌ها بیشتر از این نرخ به سپرده‌ها بپردازند؛ آن هم زمانی که سقف نرخ سود تسهیلات 21 درصد است. بر اساس این گزارش اظهارات وزیر اقتصاد در قیاس با مصوبات شورای پول و اعتبار حکایت از نارضایتی حسینی از نرخ سود بیش از 20 درصد دارد؛ به همین منظور بود که حسینی، بهمنی و حیدری با یکدیگر به شور نشستند و حاصل جلسه‌شان تاکید بر اجرای نرخ‌های مورد توافق بانک‌های دولتی و خصوصی بود. خبر این توافق در حالی منتشر شده است که خود رییس کل بانک مرکزی دیروز بر تصمیم شورای پول و اعتبار در رقابتی کردن تعیین نرخ سود سپرده‌ها تاکید کرد.

سود بیش از 20 درصد با گزارش توجیهی!

تاکید رییس کل بانک مرکزی بر رقابتی بودن نرخ سود، به علاوه خبر برخی از خبرگزاری‌ها مبنی بر توافق بهمنی، حسینی و حیدری بر تایید توافق بین بانکی در مورد سقف 20 درصدی نرخ سود تنها ابهام موجود در سیاست جدید پولی کشور در آزاد کردن نرخ سود سپرده‌ها نبود. بر این اساس برخی از خبرگزاری‌ها از تاکید فرشاد حیدری، رییس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی بر لزوم ارائه گزارش توجيهی برای تعیین نرخ سود بالای 20 درصد توسط بانک‌ها خبر داد. امری که به نوعی بازهم تاییدی بر رقابتی بودن تعیین نرخ سود است و در نظر گرفتن ملاحظات نظارتی در اجرای این امر را نشان می‌دهد.به گزارش فارس، فرشاد حیدری، رييس شورای هماهنگی بانک‌ها اعلام کرد: بانک‌ها و موسساتی که اقدام به پذیرش سپرده با نرخ سود بالاتر از 20 درصد ‌نمایند، باید گزارش توجیهی را برای بانک مرکزی ارسال نمایند.

بر اساس این گزارش حیدری اعلام کرد: در این نشست نرخ سودهای علی‌الحساب اعلام شده مناسب و رقابتی ارزیابی شد و مقرر شد بانک‌ها و موسساتی که اقدام به پذیرش سپرده با نرخ سودهای بالاتر از 20 درصد می‌نمایند، گزارش توجیهی لازم را برای بانک مرکزی ارسال نمایند تا توانایی بانک مربوطه برای پرداخت سود اعلام شده، ارزیابی شود.

حیدری در پایان، تصمیم این شورا و کانون بانک‌های خصوصی را تصمیمی قانونی، بهنگام، مناسب و رقابتی دانست و نظارت بانک مرکزی بر توان و سودآوری موسساتی را که نرخ‌های بالاتر از 20 درصد اعلام نموده‌اند لازمه اجرای درست این رقابت دانست. وی همچنین اخلاق حرفه‌ای بانکداری را ضمانت اجرایی مراعات نرخ‌های علی‌الحساب اعلام شده، ذکر کرد.

عكس: نگار متين‌نيا

12-01.jpg

 

 

دنیای اقتصاد

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...