رفتن به مطلب

چرا بايد كتاب فراواني را خواند؟


*Mahla*

ارسال های توصیه شده

چرا بايد كتاب فراواني را خواند؟

 

یک دیدگاه تاریخی

در زمانه پرآشوبی به سر می‌بریم. یک نگاه سریع به تیتر اصلی روزنامه‌ها کافی است تا هر کسی به راحتی کفری و عصبانی شود- و با جریان بی‌پایان رسانه‌ای که این اواخر زندگی ما را شکل داده است- خلاصی‌یافتن از این تیتر‌ها سخت شده است.

[TABLE=align: left]

[TR]

[TD] 29-03.jpg[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

بد‌تر اینکه روند تکامل به مغز انسانی چنان شکل داده است که از همه خطرات بالقوه به شدت آگاه شده است.

در این کتاب خواهیم دید چگونه این ترکیب شوم دارای تاثیر عمیق بر ادراکات انسانی است: واقعا توانایی ما در پذیرش خبر خوب را تضعیف می‌کند. این چیزی در حد چالش برای ما محسوب می‌شود؛ چون کتاب فراوانی روایتی از اخبار خوب است. در هسته این کتاب به بررسی داده‌های سخت از علوم و مهندسی، روندهای اجتماعی و نیروهای اقتصادی می‌پردازیم که جهان ما را به سرعت دگرگون می‌کند. اما آنقدر‌ها هم خام نیستیم که فکر کنیم هیچ دست‌اندازی در مسیر وجود ندارد. برخی از آنها دست‌اندازهای بزرگ خواهد بود: بحران‌های اقتصادی، فجایع طبیعی، حملات تروریستی. طی این دوران، مفهوم فراوانی به نظر خیلی دور، بیگانه و حتی نامعقول می‌رسد، اما نگاهی سریع به تاریخ نشان می‌دهد که پیشرفت در طول زمان‌های خوب و بد ادامه می‌یابد.

برای مثال سده بیستم، شاهد پیشرفت‌های باورنکردنی و تراژدی‌های بیان‌نکردنی بود. بیماری واگیردار آنفلوآنزا پنجاه میلیون نفر را کشت، جنگ جهانی دوم شصت میلیون دیگر را کشت. سونامی، گردباد، زمین لرزه، آتش‌سوزی، طوفان، حتی حمله ملخ‌ها. به رغم چنین ناآرامی، در این دوره همچنین کاهش ۹۰ درصد مرگ و میر نوزادان، کاهش ۹۹ درصد مرگ و میر مادران و افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی طول عمر کلی انسان را داشته‌ایم. در دو دهه گذشته، آمریکا آشوب اقتصادی بزرگی را تجربه کرد. در عین حال امروز، حتی فقیر‌ترین آمریکایی‌ها به تلفن، تلویزیون و سرویس بهداشتی دسترسی دارند، سه تا از کالاهای تجملی که حتی ثروتمندترین‌ها نمی‌توانستند در آغاز سده گذشته تصور کنند. در واقع با هر خط‌کشی که در حال حاضر وجود دارد کیفیت زندگی در سده گذشته بیش از زمان‌هاي قبل بهبود یافته است.

بنابراین در حالی که احتمالا وقفه‌های نفس‌بر و ناخوشایندی در طی مسیر وجود دارد، آن طور که این کتاب ثابت خواهد کرد استاندارد زندگی جهانی کماکان بهبود خواهد یافت، بی‌توجه به هراسی که بر تیتر روزنامه‌ها حاکم است.

چرا باید اهمیت بدهید

این کتابی درباره بهبود استانداردهای زندگی جهانی است و استانداردهایی که نیاز به بیشترین کمک را دارند آنهایی هستند که در جهان در حال توسعه یافت می‌شوند. پرسش دومی اینجا مطرح می‌شود. برای آن دسته که در جهان توسعه یافته زندگی می‌کنند چرا باید اهمیت داشته باشد؟ از این گذشته، ما با انبوه مسائل مهم اینجا در وطن خود مواجه هستیم. هر دو نرخ بیکاری و نرخ به اجراگذاشتن وثیقه آمریکا رو به افزایش است؛ به طوری که اگر دلایل انسانی را به کناری بگذاریم، آیا ما باید واقعا وقت خود را در کار کردن به سمت عصر فراوانی جهانی هدر دهیم؟

پاسخ کوتاه بلی است. روزهای دنیای زيستن در انزوا را پشت سر گذاشته‌ایم. در جهان امروز، آنچه که «در آنجا» اتفاق می‌افتد «بر اینجا» تاثیر می‌گذارد. بیماری‌های واگیردار مرز نمی‌شناسد، سازمان‌های تروریستی در مقیاس جهانی عمل می‌کنند و فشار جمعیت مشکل همه ما است. بهترین راه‌حل این مسائل چیست؟ استانداردهای زندگی جهانی را بالا ببرید. پژوهش‌ها نشان می‌دهد هر چقدر یک ملت ثروتمند‌تر، تحصیلکرده‌تر و تندرست‌تر باشد خشونت و ناآرامی داخلی در بین جمعیتش کمتر است و احتمال کمتری می‌رود که ناآرامی به آن سوی‌ مرز‌هایش گسترش یابد.

به این جهت‌، دولت‌های باثبات آمادگی بهتری برای متوقف ساختن یک بیماری واگیردار را دارند، پیش از آنکه در سطح جهان گسترش یابد و به عنوان یک پاداش، همبستگی مستقیمی بین کیفیت زندگی و نرخ رشد جمعیت وجود دارد؛ چون که با افزایش کیفیت زندگی، نرخ زاد و ولد کاهش می‌یابد. نکته اینجا است: در جهان فوق‌پیوندی امروز، حل مشکل در هر جایی، مشکلات همه جا را حل

می‌کند. علاوه بر این، بزرگ‌ترین ابزار برای مقابله با چالش‌های بزرگ ما ذهن انسان است. انقلاب اطلاعات و ارتباطات اینک در سرتاسر کره زمین گسترش می‌یابد. طی هشت سال آینده، سه میلیارد نفر جدید امکان ارتباطات آنلاین را پیدا می‌کنند و به گفت‌وگوی جهانی می‌پیوندند و در اقتصاد جهانی نقش‌آفرینی می‌کنند. ایده‌های آنها- ایده‌هایی که ما هرگز قبلا دسترسی نداشتیم- منجر به کشفیات جدید، محصولات جدید و اختراعاتی می‌شود که به همه ما نفع خواهد رساند.

دنیای اقتصاد

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...