رفتن به مطلب

ساخت داربست بافت قلب با استفاده از شفیره كرم ابریشم


Ssara

ارسال های توصیه شده

1c3074e4d4e0a4e4b8521c68e34f8278.jpg

 

دانشمندان مؤسسه مكس پلانك موفق به ساخت داربستی برای بافت قلبی با استفاده از شفیره كرم ابریشم «تاسار» شدند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بافتهای آسیب دیده قلب انسان قابل بازسازی نبوده و بافتهای پیوندی در جای سلولهای ماهیچه آسیب دیده رشد می كنند.

محققان موسسه تحقیقات قلب و ریه مكس پلانك آلمان در جست وجو برای بازگرداندن عملكرد كامل قلبی با كمك بافت قلبی مصنوعی موفق به بارگذاری سلولهای ماهیچه قلبی در یك داربست سه بعدی از ابریشم بدست آمده از كرم ابریشم گرمسیری شده اند.

از میان تمام اعضای بدن، قلب انسان یكی از ابتدایی ترین اندام برای عملكرد و كارایی است. در طول دهه های متمادی، این اندام به پمپاژ خون در بدن می پردازد. با این حال این بهینه سازی عملكرد با هزینه زیادی بدست می آید: در دوره تكامل، تقریبا تمام سامانه های خود احیایی در قلب غیرفعال می شوند. در نتیجه یك حمله قلبی، واقعه مهمی برای بیماران محسوب می شود. سلولهای مرده قلب به طور غیرقابل بازگشتی از بین می روند و عواقب آن شامل یك زوال دائمی در قدرت پمپاژ قلب و كیفیت حیاتی بیمار خواهد بود.

محققان در تلاش خود برای ایجاد درمانی برای ترمیم بافت قلبی، به دنبال پرورش بافتهای جایگزین در آزمایشگاه بودند كه بتوان از آنها به تولید تكه های جایگزین برای ترمیم ماهیچه آسیب دیده قلب استفاده كرد.

دانشمندان به ساخت صفحاتی از شفیره كرم ابریشم تاسار (Antheraea mylitta) پرداختند كه از مزایایی نسبت به دیگر مواد آزمایش شده برخوردار بودند. این ماده از ساختارهای پروتئینی برخوردار بوده كه چسبندگی سلولهای ماهیچه قلب را تسهیل می كنند. این ماده همچنین درشت تر از الیاف ابریشم است كه منجر به رشد مناسب سلول های ماهیچه ای در آن و تشكیل یك ساختار بافت سه بعدی شده است.

 

ایسنا

  • Like 5
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...