رفتن به مطلب

بررسى زلزله بم و رفتار سازه هاى مختلف موجود در بم


ارسال های توصیه شده

چکیده :

با توجه به زلزله بم و اثرات آن بر روى ساخت و ساز ، منابع انسانى و مالى ، نوشتن و تحقيق درباره زلزله ضرورت بيشترى مى يابد تا مگر پس از توصيه هاى مداوم و تحمل رنجهاى عميق به خود بياييم و در جهت ساخت و ساز چه به عنوان کارفرما و چه به عنوان مهندس طراح جدى تر به مسئله زلزله بنگريم.

در اين مقاله با توجه به مسئله ژئوتکنیکی ايران به بررسى مسائل هلى متعاقب زلزله و رفتار سازه ها و به طور اخص زلزله بم پرداخته شده است . تحليل وضعيت سازه هاى کشور ، بررسى انواع شكست و روشهاى پيشنهادى مثل طراحى لرزه اى روشهاى مقاوم سازى و ايمن سازى خانه هاى سنتى و بناهاى تاريخى قسمت اصلى مقاله را در برمى گيرد .و به عنوان تجربه تجربه پذيرى زلزله بم مورد بررسى قرار گرفته ، معرفى شهرستان بم ، توزيع خسارات ناشى از زلزله ، اثر زلزله بر ساختمانهاى موجود در شهر بم ، اثر زلزله بر ارگ تاريخى بم و در نهايت درس هايى که از زلزله بم گرفتیم ، موضوعاتى است که در اين بخش گنجانده شده است به اميد اين که گامی کوچک در جهت آبادنی ايرانم بردارم .

مقدمه :

مى دانيم كه كشور پهناور و كهنسال ايران در طول تاريخ ، چندين بار شاهد نابودى تمدن ها و بسيارى از شهرهايش در اثر زلزله بوده و بارها اثرات زيانبار يك زلزله ى كوتاه مدت چند ثانيه اى از نظر اقتصادى ، اجتماعى ، سياسى و فرهنكى بر جامعه اثر گذاشته و سرنوشت چندين نسل از جامعه را دستخوش تغييرات عمده و اساسى نموده است .

كشور ما بر روى كمربند زلزله خيز آلپ هيماليا واقع شده است ( به ويژه امتداد سلسله جبال البرز ، زاگرس و كوههاى كپه داغ ) علاوه بر وضعيت ژئوتكتونيكى ناشى از چين خوردگى آلپى ، باز شدن درياى احمر ( سرخ ) و حركت تدريجى عربستان به سمت ايران و گسترش اقيانوس هند و فرورانش پيوسته اقيانوسى عمان به زيرمكران نيز فشارهايى به كشورمان وارد مى كند .

فعاليت ايران زمين ، يك پهنه در حال دگر شكلى فشارى است ايران زمين در واقع فلات سستى مى باشد كه دستخوش جنبشهاى كوهزايى برخوردى چندى شده و دست كم از حدود 20 ميليون سال پيش تا كنون در يك رژيم زمين ساختى فشارى بين دو بلوك سخت عربستان و اوراسيا (آسيا – اروپا) فرار گرفته است جنبشهاى فشارى پى آمد حركت اين بلوكها ، سبب ستبر شدگى ، کوتاه شدگى پوسته ايران زمين در راستاى گسلهاى معكوس و چين خوردگى در راستاى شمال غرب - جنوب شرقى شده است . گرفتار شدن فلات ايران زمين بين لبه هاى مهاجم عربستان و هندوستان ، ناحيه همگراى در بند بى همتايى را در راستاى نوار آلپ - هيماليا تشكيل داده كه پوسته جامد زمين ناگزير دستخوش كوتاه شدگى و ستبر شدگى در راستاى گسلهاى بى شمارى است. با توجه به اين وضعيت متوجه مى شويم كه ايران گسلهاى فراوانى در همه مناطق خود چه نواحى كوهستانى و چه نواحى مركزى دارد.

بحث زلزله ، پيامدهاى آن ، پيشگيرى و مقابله با آن يك بحث جدى و هميشگى براى ايران زمين و ايرانيان مى باشد بنابراين مقاوم سازى بناها و ايمن نگه داشتن جان انسانها وظيفه خطيرى است كه بر عهده هر طراح و محاسب ساختمان مى باشد.

1- بررسی تحلیل وضعیت سازه های کشور

ساختمانهاي قديمي كشور به طور عمده متشكل از عناصر باربر ديوارهاى حمال و طاقهاى ضربى و ساختمانهاى به نسبت جديدتر (20 سال گذشته) داراى اسكلت فلزى يا بتنى با سقفهاى ضربى و تيرچه بلوك هستند ساختمانهاى تمام بتنى نيز گهگاه براى مجموعه هاى تجارى و ادارى كشور ساخته شو اند به طورى كه آمار نشان مى دهد قريب به ساختمانهاى موجود در كشور را ساختمانهاى آجرى تشكيل مى دهند اين ساختمانها را مى توان به سه نوع آجرى تمام ، نيمه اسكلت و اسكلت با ديوارهاى آجرى و سيستم مخلوط دسته بندى كرد به طورى كلى ، ساختمانهاى كشور از ساختمانهاى خشتى ، آجرى ، فلزى ، بتنى ، چوبى و در برخى موارد سيستم نامشخص يا مخلوط تشكيل يافته است لذا در اين قسمت ، ساز و كار آسيب پذيرى هر يك از انواع سازه ها به گونه اى مختصر ارايه مى شود ...

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...