رفتن به مطلب

حفاظت از محیط ‌زیست در خدمت ایجاد اشتغال


ارسال های توصیه شده

حفاظت از محیط ‌زیست در خدمت ایجاد اشتغال

 

بسیاری از شرکت‌ها با این توجیه که حفاظت از محیط زیست، نابود‌کننده اشتغال است، اعتنایی به آن نمی‌کنند. این توجیه قسماَ درست است، ولی از طرف دیگر فناوری‌های بی‌خطر برای محیط زیست ایجادگر شمار زیادی فرصت‌های شغلی هستند.

 

 

برنامه‌ حفظ محیط زیست سازمان ملل متحد نیز که در همایش بالی ارائه شد، به این موضوع اشاره کرده است. بر این اساس حفاظت از محیط زیست، نه تنها باعث ایجاد هزینه‌های اضافی نمی‌شود، بلکه فرصت‌های شغلی نیز ایجاد می‌کند. به گفته‌ یانوس پاستسور، مدیر برنامه‌ حفظ محیط زیست سازمان ملل در همایش بالی، در حوزه‌ محیط زیست، تنها در ایالات متحده، طی دو سال گذشته بیش از پنج میلیون فرصت شغلی ایجاد شده است و اروپا نیز در این مورد ظرفیت قابل توجهی دارد. یانوس پاستسور در این باره می‌گوید:« در سال ۲۰۲۰ آلمان در بخش محیط زیست شاغلان بسیار بیشتری نسبت به صنعت خودروسازی خواهد داشت. در تمام اروپا بهینه‌سازی مصرف انرژی به میزان بیست درصد، می‌تواند حدود یک میلیون فرصت شغلی ایجاد کند.»

 

بنا بر اعلام رادیو دویچه‌وله آلمان ، ‌بخش حفاظت از محیط زیست سازمان ملل و سازمان بین‌المللی کار (آی.ال.او) همواره هیئت‌های حاضر در همایش بالی را به فراهم آوردن زمینه‌هایی برای رشد اقتصادی سازگار با محیط زیست فراخوانده‌اند. به گفته‌ پتر پوشن، از سازمان بین‌المللی کار، پیش‌نیاز چنین رویکردهایی، علاقه‌مندی دولت‌ها به این مسئله و توافق‌نامه‌ای در زمینه‌ کاهش پخش و نشر گازهای گلخانه‌ای است. پوشن سپس می‌افزاید: «نگرانی از این امر که حفاظت‌های اقلیمی از بین رفتن فرصت‌های شغلی را در پی دارد، کاملاً بی‌دلیل است. برعکس تدابیری از این دست برای حفظ محیط زیست، فرصت بزرگی برای اشتغال‌زایی به همراه خواهد داشت. این مشاغل که با عنوان شغل‌های سبز شناخته می‌شوند، نه تنها ترازنامه اقتصاد در حفاظت از اقلیم زمین را مثبت‌تر می‌کنند، بلکه باعث می‌شوند که حراست از جو زمین با توسعه اقتصادی نیز دمساز شود، امری که به ویژه برای کشورهایی حائز اهمیت است که تازه گام در راه توسعه و رفاه گذاشته‌اند.»

 

به این ترتیب، آن چنان که مقام وابسته به سازمان بین‌المللی کار هم تأکید دارد، حفاظت از اقلیم زمین در خدمت مبارزه با بیکاری قرار می‌گیرد، زیرا سرمایه‌گذاری در تدابیر مربوط به حفاظت از اقلیم زمین و محیط زیست، نه تنها به سود شرکت‌ها و اقشار متوسط است، بلکه فرصت‌هایی برای افزایش درآمد آنهایی ایجاد می‌کند که امروز در زیر خط فقر و با درآمدی کمتر از روزی یک دلار روزگار می‌گذرانند.

 

اگر این افکار به توافق‌نامه‌ حفاظت‌های اقلیمی و برنامه‌ سال‌های پس از ۲۰۱۲ راه یابند، سود و حاصلی دوگانه به بار خواهد آمد و جهان هم مجبور نیست که یک بار برای سازگاری با تحولات اقلیمی و یک بار هم برای مبارزه با فقر هزینه بپردازد.

 

اما در عین حال باید به کسانی که ممکن است شغل خود را به دنبال اجرای تدابیر لازم برای حفاظت اقلیمی از دست بدهند، کمک کرد. بخش حفظ محیط زیست سازمان ملل، سازمان بین‌المللی کار و مجمع بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری اعلام کرده‌اند که برنامه‌های مشترکی برای کمک به شاغلانی که مشمول چنین مواردی می‌شوند، در دست تهیه دارند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...