رفتن به مطلب

هوا را از من بگير، آلودگي را نه


ارسال های توصیه شده

هوا را از من بگير، آلودگي را نه

ابتدا: داستان چاه مرحوم ميرزا آقاسي را که اگر براي بقيه آب نداشت در عوض براي مقني نان داشت همه شنيده ايم. حالا حکايت ما است و موضوع آلودگي هوا. از اين همه بحث و فحص اگر اندکي هواي پايتخت صافتر نشده در عوض روزنامه نگاران يک موضوع کشدار دائمي به دست آورده اند براي گذران امور.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

واقع امر اين است که موضوع کاهش آلودگي هوا قبل از آنکه يک پروژه مديريت محيطي باشد، در ايران عمدتا يک ماجراي ژورناليستي است. مثل يک سلبريتي است که هميشه نکته اي براي نوشتن در اختيار مي گذارد. روزنامه نگاران حرفشان را ميزنند و بيرون از ساحت رسانه ها زندگي کما في السابق، و حتي به قهقرارفته تر از سابق، ادامه دارد. در جاهاي ديگر شاهد بوده ايم که قيل و قال هاي روزنامه نگاران طرفدار محيط زيست اندک تاثيري بر حوزه هاي مرتبط داشته است. مثلا اينکه وزارت نفت در عبور لوله ها از پارکهاي ملي محتاطتر شده، وزارت راه با پنهانکاري بيشتر جاده ها را از زيستگاههاي حساس عبور ميدهد، وزارت نيرو سعي ميکند با سروصداي کمتر سدها را افتتاح کند و غيره. اما در حوزه آلودگي هوا نه پرده پوشي مي کنند و نه واپس مينشينند. مستندات بسيار بر ميتابد که آلايندگان غره تر از پيش بسيار هم پيشتر آمده اند. مي تازند بر اسب جفا، که مي توانند.

بعد: به ترتيب عوامل آلودگي هواي تهران عبارتند از خودروهاي غير استاندارد و سوخت نامناسب و ساخت و ساز غير اصولي و استقرار نامطلوب صنايع در پيرامون شهر. اواخر دهه هفتاد و اوايل دهه هشتاد بود که آن همه جارو جنجال برپا شد در باره يافته هاي طرح جامع کاهش آلودگي هواي تهران و از جمله اعلام اين نکته که اين بلا در پايتخت سالانه عامل مرگ به طور متوسط هشت هزار نفر است. حالا ببينيم متعاقب آن هياهوها مسئولان چه واکنشي داشتند: در آن زمان آلاينده ترين خودرو پيکان بود که قرار شد توليد آن متوقف شود ولي جالب است که پيکان اندکي اصلاح شده مدل دهه هفتاد جاي خود را به "روا" داد که به واقع مدلي از نسل اول اين خودرو يعني پيکان موسوم به جوانان بود. خودرويي با تکنولوژي سي سال قبل جاي خود را به خودرويي با تکنولوژي دست کم چهل سال قبل داد. در آن زمان گازوئيل مصرفي تهران 33 برابر حد مجاز گوگرد داشت، اما گازوئيلي که هم اکنون در تهران استفاده مي شود 100 برابر حد مجاز گوگرد دارد. بله 100 برابر! تا ده سال پيش تلاش مي شد حريم باد غالب يعني حوزه شمال غرب و دست کم دامنه هاي زير 1800 متر به طور جدي ممنوعيت ساخت و ساز داشته باشد، حالا کار به ساخت و ساز نه فقط در دامنه هاي بالاتر حتي به دره هاي پشت اين دامنه ها هم کشيده شده! ساخت و سازهايي که به گفته رئيس شوراي شهر حتي ماموران شهرداري هم امکان بازرسي از آنها را ندارند. جالبتر بحث خروج صنايع از حريم شهر است. دولت رسما قانون قبلي ممنوعيت استقرار صنايع در حريم 120 کيلومتري پايتخت را لغو کرد. عملا برگشتيم به عهد بوذرجمهر. شهرهاي جديد پيرامون پايتخت هم با برنامه ريزي غير اصولي به جاي آنکه امکاني براي جذب سرريز جمعيت متراکم خود تهران باشند به زمينه تازه اي براي جذب مهاجران تازه نفس تبديل شدند.

سرانجام: به مناسبت روز هواي پاک اين هفته روزنامه ها پر بودند از گزارش و خبر و تحليل در باره مسئله آلودگي هوا. اين يادداشت هم بر همين نمط تقرير شد. اين نيز بگذرد. تا سال بعد، شب به خير و موفق باشيد.

دکتر ناصر کرمي

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...