رفتن به مطلب

برای کاهش آلودگی هوای اراک امروز باید کاری کرد


ارسال های توصیه شده

[h=4]برای کاهش آلودگی هوای اراک امروز باید کاری کرد

محمد رضا خالقی اردهالی[/h]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

بیست و چهارم تا بیست و نهم دیماه هفته هوای پاک نامیده شده است. در اراک اما، حال هوای شهر، ناخوش است. به گزارش مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی، هوای شهر اراک از ابتدای سال 90 تاکنون، بیش از 160 روز در وضعیت آلوده بوده است. این در حالی است که هنوز 66 روز دیگر از سال 90 باقی مانده است. اگر این آمار را با وضعیت هوا در سال گذشته که در365 روز (کل سال) 138 روز در وضعیت آلودگی بوده (که این هم خود فاجعه است) مقایسه کنیم عمق فاجعه بیشتر مشخص می شود. در همین حال مصوبات طرح جامع کاهش آلودگی شهر اراک به دلیل کسری بودجه (که با حدود 400 میلیارد تومان تصویب شده است) و دلایل دیگر هنوز اجرایی نشده است. از سوی دیگر صنایع فرسوده شهر علی رغم تکالیف قانونی، به شعاع سی کیلومتری شهر منتقل نشده اند و چون دفاتر مرکزی بسیاری از این صنایع در تهران است عوارض آلایندگی و مالیات بسیاری از آنها در اراک هزینه نمی شود. دستاورد عنوان قطب صنعتی دوم یا سوم ایران، قرار گرفتن در فهرست یکی از 7 شهر آلوده ایران برای اراک است. اراک شهری است که نه تنها در مقایسه با تهران که حتی در مقایسه با دیگر شهرهای آلوده (مشهد، اصفهان، کرج، تبریز و شیراز) که از اعتبارات ملی برای کاهش آلودگی هوا برخوردارند (از قبیل استفاده از اعتبارات ملی برای احداث مترو و تقبل هزینه انتقال صنایع آلاینده به خارج از شهر) توسعه نیافته به حساب می آید.

از سوی دیگر صنایع آلاینده این شهر با احکام عجیب، حکم به عدم آلایندگی می گیرند و درعین حال با هزینه فراوان به تبلیغات وسیع پرداخته و وعده صنعت سبز می دهند! در آخرین مورد کارخانه ایرالکو( آلومینیوم) که مسئولین آن بارها در ازای درخواست نصب *****، اظهار به فرسوده بودن این صنعت نموده اند و نصب ***** و انجام پالایش را به دلیل فرسودگی این صنعت، ممکن ندانسته اند، از دادگاه، حکم عدم آلایندگی می گیرند!! و در مقابل از مدیران سازمان محیط زیست شکایت می کنند.

نیروگاه حرارتی که به حکم مصوبه هیئت دولت و کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس و با امضای وزرای وقت نیرو و نفت از پایان سال 87 ملزم به تغییر سوخت خود از مازوت به گاز شده است، کماکان گوگرد های حاصل از سوختن مازوت را به ریه اراکی ها سرازیر می کند و مسئولان شهر در سکوتی درد آور فرو رفته اند. آیا مراقبت از سلامت شهروندان تکلیف قانونی شما نیست؟ آیا دانشگاه علوم پزشکی اراک خود را متولی انجام مطالعات میدانی و انتشار آنها از تاثیر آلاینده های صنعتی در سلامت شهروندان نمی داند؟ آیا نمایندگان شهر اراک پرسشگری لازم را برای اجرای طرح جامع کاهش آلودگی شهر اراک داشته اند؟ و دهها سوال دیگر که پرسیده نمی شود و یا پاسخ نمی گیرد.

اگر نمی خواهیم بار دیگر با روز و هفته هوای پاک عکس یاد گاری بگیریم، امروز باید کاری کرد!

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...