رفتن به مطلب

چگونه به کودکان خود امر و نهی کنیم؟


ارسال های توصیه شده

یك متخصص اعصاب و روان و روانپزشک گفت:کی از شایع ترین مشکلات در بین خانواده ها روش دستور دادن به کودک است که باید والدین از دستورهایی که موثر واقع می شوند استفاده کنند.

دکتر مهدیه وارث وزیریان افزود: دستور دادن والدین به کودکان باید به نحوي باشد که کودک آن را به خوبی درک کرده و آن را اجرا کند.

 

متخصص اعصاب و روان و روانپزشک ادامه داد:‌دستورهای زنجیره ای،‌مبهم،‌پرسش و دستورهایی که به دنبالش دلیل و منطق بکار برده می شود به طول معمول موثر واقع نمی شوند.

وی اظهارداشت: دستورهای زنجیره ای که پشت سر هم به کودک داده می شود کودک توانایی به خاطر سپردن آنها را ندارد بنابراین برخی از آنها رافراموش کرده و انجام نمی دهد و دستورهای مبهم هم برای کودک واضح و روشن نبوده و به خوبی کودک نمی تواند منظور گوینده را منتقل کند و در دستورهای پرسشی ما به کودک حق انتخاب می دهیم پس دور از انتظار نیست که او را انجام نمی دهد و نیز دستورهایی که به دنبالش دلیل و منطق بکار برده می شود ممکن است کودک دستور اصلی را فراموش کند.

 

وارث وزیریان در مورد روش دستور دادن موثر اشاره کرد و گفت:‌والدین نزدیک کودک رفته و تا حد چشم های کودک خم شده و با او تماس چشمی برقرار کنید فاصله باید با کودک در زمان دستور دادن به اندازه فاصله یک دست باز باشد(یعنی به فاصله شانه تا نوک انگشتان) و به طور دقیق برای کودک مشخص کنید که او چکار کند.

 

 

این متخصص خاطر نشان کرد:‌هر چه تعداد دستورها کمتر باشد موثرتر بوده و کودک بهتر متوجه شده و سریعتر آن را اجرا می کند.

 

وی افزود:‌دستوری که به کودک داده می شود باید مشخص روشن و خاص و نیز بیشتر به شکل مثبت باشند و نیز دستورها باید در حد سن، فهم و تواناییهای کودک باشد.

 

این روانپزشک تصریح کرد:‌باید با صدای محکم و قاطع با کودک صحبت کرده و بگویید چه کار باید بکند اما نباید در کلامتان خشونت وجود داشته باشد و سعی شود که دستورها با تهدید همراه نباشد و با لحن خوب و قاطع گفته شود.

 

وارث وزیریان تاکید کرد:‌بهتر است والدین بعد از پاسخ دادن و انجام دستورشان به کودک به او پاداش دهند.

 

وی گفت:‌اگر کودک در شرایطی است که نمی تواند دستورهای والدین را انجام دهد بهتر است به زمان دیگری موکول شود و یا درخواست نشود.

 

این متخصص به والدین توصیه کرد: رعایت نکردن دستور از جانب کودک دلیل بر لجبازی وی نیست و احتمال دارد کودک متوجه منظور شما نشده باشد پس باید دستور خود را دوباره با توجه به روش های ذکر شده برای او تکرار کند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...