رفتن به مطلب

بخش اندرونی خانه نصیرالدوله از بین رفت


ارسال های توصیه شده

یکسال و نیم از مرمت ناقص بخشهایی از خانه نصیر الدوله به عنوان کاملترین خانه تهران از نظر شاخص‌های معماری گذشته و اعتباری که برای مرمت این خانه هزینه شد به دلیل بی‌توجهی مسئولان از بین رفت به طوریکه اکنون بخش اندرونی آن به تلی از خاک تبدیل شده است.

 

preview.jpg

 

 

به گزارش خبرنگار مهر، خانه نصیرالدوله (آصف الدوله) در خیابان امیرکبیر و در کوچه میرزا محمود وزیر که جز اولین معابد ایجاد شده در تهران است واقع شده و با توجه به تنها کتیبه چوبی باقی مانده که تاریخ 1272 روی آن حک شده، این بنا متعلق به اوایل دوران ناصرالدین شاه قاجار است و روی نقشه حصار صفوی با عنوان باغ وزیر مختار فرانسه مشخص شده است.

 

01.jpg

 

خانه نصیرالدوله در دو طبقه ساخته شده و شامل قسمت‌های مختلفی نظیر شاه نشین، کالسکه خانه و ساختمان اصلی است.

02.jpg

 

این خانه که دارای مالکیت شخصی است به لحاظ ساختار معماری و عناصر تزئینی جز کاملترین خانه‌های تاریخی تهران محسوب می‌شود، چون تنها خانه ای است که در کنار معماری فوق العاده آن دارای همه الحاقات یک خانه سنتی ایرانی است.

03.jpg

 

 

خانه نصیرالدوله با دو هزار متر مربع مساحت باقی مانده بنایی به جامانده از دوره فتحعلی شاه قاجار است که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران به اشتباه آن را به جای خانه مرحوم مدرس خرید و سپس به ارزش تاریخی آن پی برد.

 

04.jpg

 

این خانه حدود 20 سال زباله دانی ساکنان خیابان مدرس بوده است، به گونه ای که در نخستین روزهای مرمت بنا، حدود 400 تن خاک که از تخریب بنا و زباله های مردم در آن انباشته شده بود، از این خانه تاریخی خارج شده بود و در سال 87 نیز کالسکه خانه این اثر تاریخی از محل اعتبارات استانی و زیر نظر سازمان میراث فرهنگی مرمت شد اما اکنون سقف قسمت کالسکه روی آن که به اصطبل زیبایی منتهی می شود، در حال تخریب است.

05.jpg

 

همچنین این خانه با دو پلاک ثبتی در سالهای 82 و 83 به نام خانه و تالار آینه ثبت شده است. اما عملیات مرمت این خانه به دلیل نبود بودجه کافی، نیمه کاره رها شد.

 

 

06.jpg

 

اکنون بعد از گذشت یک سال و نیم از مرمت آن، بارش برف و باران و توجه نکردن سازمان میراث فرهنگی باعث شده، این اثر ثبت شده در آثار ملی رو به ویرانه ای تبدیل شود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...