رفتن به مطلب

مروری بر مشکلات چشمی


ارسال های توصیه شده

قوز قرنيه یا کراتوکونوس Keratoconus

قوز قرنيه يك پديده غير التهابي است كه معمولا قرنيه هر دو چشم را گرفتار مي كند.keratoconusA.jpgدر اين بيماري قرنيه نازك شده و حالت مخروطي پيدا مي كند. نازك شدن و تغيير حالت قرنيه از كروي به مخروطي منجر به ايجاد نزديك بيني – آستيگماتيسم نامنظم و در نتيجه كاهش ديد مي شود قوز قرنيه بيماري پيشرونده اي است كه معمولا در دوران بلوغ ظهور پيدا مي كند و تا دهه سوم و چهارم پيشرفت كرده بعدا متوقف مي شود. اين بيماري ابتدا در يك چشم شروع مي شود ولي معمولا بعد از مدتي چشم ديگر هم گرفتار مي شود هر چند شدت آن در يك چشم با چشم ديگر متفاوت است.

قوز قرنيه بيماري نسبتا شايعي است كه در تمام نژادها و در هر دو جنس ديده مي شود.

سابقه خانوادگي در 6 تا 10 درصد مبتلايان وجود دارد.

  • علت قوز قرنيه
  • علايم قوز قرنيه
  • درمان
  • آيا قوز قرنيه باعث کوري مي شود؟
  • آيا قوز قرنيه با ليزر درمان مي شود؟

لینک به دیدگاه
  • پاسخ 57
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

قوز قرنيه یا کراتوکونوس Keratoconus

 

 

علت قوز قرنيه

با وجود تحقيقات زياد، علت قوز قرنيه هنوز شناخته نشده است هر چند اين بيماري ارثي نيست اما ماليدن محكم چشم گر چه علت قوز قرنيه نمي باشد ولي در روند ايجاد آن بي تاثير نيست، به همين دليل به بيماران مبتلا به قوز قرنيه توصيه مي شود كه از ماليدن چشم هاي خود بپرهيزند.

علايم قوز قرنيه

علايم باليني قوز قرنيه بسته به مرحله بيماري متفاوت است. همانطوريكه ذكر شد اين بيماري به علت نزديك بيني و آستيگماتيسم كه ايجاد مي كند باعث كاهش ديد مي شود در نتيجه فرد مبتلا به علت كاهش ديد به چشم پزشك مراجعه مي كند و در مراحل اوليه ديد با عينك بهتر مي شود اما به علت آستيگماتيسم نامنظم ديد كامل (10/10) نمي شود. در اين موارد انجام توپوگرافي تشخيص را قطعي مي كند

لینک به دیدگاه

قوز قرنيه یا کراتوکونوس Keratoconus

 

درمان

به طور كلي درمان قوز قرنيه به پنج مرحله تقسيم مي شود.

  • در مراحل اوليه بيماري، تجويز عينك توسط چشم پزشك تا حد زيادي باعث اصلاح ديد مي شود البته بايد توجه داشت بيماري ماهيت پيشرونده دارد در نتيجه نمره عينك تجويز شده تغيير خواهد كرد.

glass11.bmp

  • با پيشرفت بيماري و افزايش نزديك بيني و آستيگماتيسم نامنظم مرحله اي فرا مي رسد كه ديگر با عينك نمي توان ديد را اصلاح كرد و براي اصلاح ديد بايد از
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    (Hard Contact Lens) استفاده كرد.

contactlens.jpg

لینک به دیدگاه

قوز قرنيه یا کراتوکونوس Keratoconus

 

 

 

يكي ديگر از درمانهاي جراحي , كه براي قوز قرنيه وجود دارد، استفاده از حلقه هاي داخل قرنيه مي باشد كه اين نوع از درمان در بعضي از قوزهاي خفيف تا متوسط كه كنتاكت لنز را نمي توانند تحمل كنند، كاربرد دارد. اين حلقه ها با كاهش ميزان آستيگماتيسم نامنظم به بهبود بينايي كمك مي كنند. اما بايد دانست كه ميزان موفقيت در حلقه هاي داخل قرنيه بسيار متغير و از فردي به فرد ديگر متفاوت خواهد بود و در صورت عدم موفقيت درماني، نهايتا بيمار نياز به پيوند قرنيه خواهد داشت. نتايج عمل در بيماران كراتوكونوس (قوز قرنيه) متفاوت است. در اين بيماران قرار دادن رينگ به طور متوسط باعث بهبود دو خط ديد در نيمي از بيماران مي گردد اگر چه ممكن است بعضي بيماران بهبودي چشمگيرتري داشته باشند. در واقع در بيماران قوز قرنيه اين عمل باعث مي شود بيماري كه قبل از عمل با عينك ديد خوبي نداشته است پس از قرار دادن رينگ به دليل كاهش نامنظمي هاي قرنيه با عينك جديد ديد بهتري نسبت به قبل از عمل داشته باشد. در هر بيمار نيز قابل انجام نيست .

[TABLE=align: center]

[TR]

[TD][TABLE=align: center]

[TR]

[TD]Picture1.jpg[/TD]

[TD]Picture2.jpg[/TD]

[TD]Picture3.jpg[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

[/TD]

[TD]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

قوز قرنيه یا کراتوکونوس Keratoconus

 

  • يكي از درمان هاي جديد كه در چند سال اخير مطرح شده پيوند متقاطع بين رشته هاي كلاژن قرنيه (Collagen Cross-Linking یا CXL) با استفاده از اشعه ماورابنفش و داروي ريبوفلاوين است. در اين روش پس از برداشتن لايه سلول هاي سطحي (اپيتليوم) قرنیه، به مدت سی دقیقه (هر 3 دقیقه یک بار) قطره ريبوفلاوين1/. درصد در چشم ريخته ميشود و سپس طی مدت سي دقيقه بعدی در چالیکه هر 5 دقیقه یک بار قطره مذکور در چشم چکانده می شود، اشعه اولتراويوله (ماوراء بنفش) به قرنيه تابانده مي شود . اين كار باعث افزايش پيوندهاي متقاطع بين رشته هاي كلاژن قرنيه (مطابق شكل زير) و در نتيجه افزايش استحكام قرنيه ميشود.در بررسي هاي سه تا پنج ساله ديده شده كه پيشرفت بيماري تقريبا در 100% موارد متوقف شده ودر نيمي از موارد قرنيه اندكي مسطح تر شده ويا بيماري كمي (حدود 2.87 ديوپتر) بهبود يافته است. و بينائي اصلاح شده 1.4 خط بهتر شده است. این روش باعث می شود پیوند قرنیه نیاز نباشد و یا به تاخیر بیفتد. در این روش که در حال حاضر جدیدترین روش درمان قوز قرنیه است، بر خلاف سایر روش های درمانی؛ در اکثر موارد نه تنها از پیشرفت بیماری جلوگیری می شود؛بلکه بینایی فرد با و بدون عینک بهبود یافته و میزان آستیگماتیسم، کاهش قابل ملاحظه ای خواهد داشت. بهترین داوطلبان این روش عبارتند از: بیمارانی که به تازگی برای آنها تشخیص کراتوکونوس داده شده ، افراد جوان و میانسالی که بیماری آنها پیشرونده است و همچنین کسانیکه لنز تماسی روی چشمشان خوب فیت نمی شود. تاکنون تعداد قابل توجهی از بیماران توسط اینجانب در کلنیکهای چشم پزشکی ونک و نگاه تحت این عمل موفقیت آمیز جالب و جدید قرار گرفته اند.

[TABLE=align: center]

[TR]

[TD]kcn3.jpg[/TD]

[TD]kcn2.jpg[/TD]

[TD]kcn1.jpg[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

قوز قرنيه یا کراتوکونوس Keratoconus

 

  • در صورت پيشرفت بيشتر بيماري مرحله اي فرا مي رسد كه ديگر استفاده از لنزهاي تماسي و قطعات رينگ داخل قرنيه هم باعث افزايش ديد نمي شود و در اثر كدورت قرنيه , استفاده از لنزهاي تماسي ممكن نيست و عدم تحمل نسبت به لنز تماسي پيدا مي شود. در اين مرحله بايد از
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    كمك گرفته شود.

Ker-graft.jpg

لینک به دیدگاه

قوز قرنيه یا کراتوکونوس Keratoconus

 

آيا قوز قرنيه باعث کوري مي شود ؟

خوشبختانه اين بيماري كور كننده نيست ولي يكي از علل شايع پيوند قرنيه است فرد مبتلا به قوز قرنيه و يا بستگان وي نبايد نگران باشند زيرا بيماري بي خطر است و عمل پيوند قرنيه نتايج موفقيت آميزي دارد.

آيا قوز قرنيه با ليزر درمان مي شود؟تا کنون عنوان می شد که در بيماراني كه قوز قرنيه دارند به هيچ وجه نبايد اعمال جراحي ليزري مانند ليزيك – لازك يا PRK انجام داد؛ زيرا باعث بدتر شدن بيماري مي شد. اما با ظهور روش (Collagen Cross-Linking یا CXL) می توان بصورت همزمان و یا در قدم بعدی عیب انکساری چشم (شماره چشم) را با لیزر (معمولاPRK) درمان کرد.

لینک به دیدگاه

خشکی چشم Dry Eye

 

 

براي حفظ و بقاي سلامت چشم ها، توليد و تخليه مداوم اشک اهميت بسزائي دارد. اشک چشم را مرطوب کرده، به ترميم زخم کمک مي کند و از چشم در برابر عفونت محافظت مي کند. در افرادي که مبتلا به خشکي چشم هستند، توليد اشک چشم کمتر است و يا اشک کيفيت مطلوبي ندارد و در نتيجه اشک قادر نيست سطح چشم را لغزنده، نرم و راحت نگه دارد. لايه اشکي

اشکي که روي چشم را فرش مي کند از سه لايه تشکيل شده است: يک لايه خارجي (سطحي) يا لايه چربي ( ليپيدي) که از تبخير سريع اشک جلوگيري کرده و کمک مي کند تا اشک روي چشم بماند؛ يک لايه مياني (لايه آبکي) که قرنيه و ملتحمه را تغذيه مي کند؛ و يک لايه عمقي (لايه موسيني) که کمک مي کند تا لايه آبکي اشک در سطح چشم پخش شود و چشم مرطوب شود. زماني که ما پا به سن مي گذاريم، معمولا چشممان اشک کمتري توليد مي کند. از طرفي، در بعصي موارد چربي و موسيني که توسط چشم توليد مي شود، کيفيت پائيني دارد و اشک نمي تواند به اندازه کافي روي چشم بماند تا چشم را لغزنده و مرطوب نگهدارد.

توليد اشک

توليد اشک از دو منبع کاملا متفاوت انجام مي شود. يکي توليد و ترشح آهسته و مداوم اشک از غدد کوچک فرعي اشک که به آن ترشح پايه اشک مي گوئيم و مسئول نرم و مرطوب کردن سطح چشم است. راه ديگر، ترشح مقادير زياد اشک از غده اصلي اشک در پاسخ به تحرک شدن چشم که به آن ترشح رفلکسي مي گو ئيم؛ مثلا زماني که چيزي در چشم مي افتد و يا فرد گريه ميکند. ترشح اشک به روش دوم چون سريعا از چشم خارج مي شود، تأثيرچنداني در مرطوب کردن چشم ندارد. در کساني که خشکي چشم دارند، ترشح پايه اشک کاهش يافته است و ممکن است به علت خشکي چشم فرد دچار اشکريزش رفلکسي شود

لینک به دیدگاه

خشکی چشم Dry Eye

علائم خشکي چشم

معمولا علامت اصلي خشکي چشم احساس خراش يا شن ريزه در چشم شبيه افتادن جسم خارجي در چشم است. سايرعلائم مي تواند بصورت سوزن سوزن شدن يا سوزش چشم، اشکريزش شديد که بدنبال خشکي شديد چشم اتفاق مي افتد، و درد و قرمزي چشم باشد. گاهي اوقات افراد مبتلا به خشکي چشم احساس سنگيني پلک، يا تاري، تغيير و کاهش بينائي دارند اما از بين رفتن بينائي شايع نيست.

لینک به دیدگاه

خشکی چشم Dry Eye

 

 

علل خشکي چشم

خشکي چشم در زنان بخصوص پس از يائسگي شايع تر است. با کمال تعجب در بعضي افراد مبتلا به خشکي چشم، اشکريزش وجود دارد. دليل آن اين است که در اين افراد چشم موسين و چربي کمتري ترشح مي کند. در نتيجه اشک قادر نخواهد بود که مدت زيادي در چشم باقي بماند تا چشم را مرطوب نگهدارد.

خشکي چشم ممکن است در آب و هواي خشک و همچنين بدليل استفاده از داروهاي آنتي هيستامين، ضد احتقان هاي بيني، آرامبخش و ضد افسردگي ايجاد شود. بنابراين بيماران بايد ليست داروهايي را که مصرف مي کنند به پزشک معالج اطلاع دهند زيرا ممکن است بعضي از اين داروها خشکي چشم را تشديد کنند.

افراد مبتلا به خشکي چشم، مستعد عوارض جانبي قطره هاي چشمي هستند. به عنوان مثال ماده نگهدارنده در قطره هاي اشک مصنوعي نيز مي تواند چشم را تحريک کند. به همين علت، گاهي اوقات لازم است که از قطره هاي اشک مصنوعي فاقد ماده نگهدارنده اسستفاده کنيم.

افرادي که مبتلا به بيماري هاي بافت همبند نظير روماتيسم مفصلي هستند، ممکن است دچار خشکي چشم شوند. ذکر اين نکته حائز اهميت است که گاهي اوقات خشکي چشم علامتي از "سندروم شوگرن" است. سندروم شوگرن بيماريي است که غدد مرطوب کننده نظير غدد اشکي و بزاقي را درگير مي کند لذا دهان فرد نيز خشک است. با معاينه فيزيکي کامل ممکن است بتوانيم بيماري زمينه اي را تشخيص دهيم.

لینک به دیدگاه

خشکی چشم Dry Eye

 

 

 

درمان خشکي چشم

 

 

برای درمان خشکی خفيف چشم، قطره های اشک چشم کفايت می کند. در انواع شديد تر آن، بستن موقت مجرای خروجی اشک کمک کننده است که با گذاشتن يک وسيله بسيار کوچک وظريف به اسم PLUG در مدخل مجرا اشک به سادگی قابل انجام است.

dryeye.bmp

imagesplug.jpg

لینک به دیدگاه

خشکی چشم Dry Eye

درمان هاي جديد خشکي چشم

استفاده از داروهاي افزايش دهنده توليد و ترشح اشک نيز در سال هاي اخير مطرح شده است. قطره چشمي سايکلوسپورين Cyclosporine eye drops ، در خشکي چشم ناشي از بيماري هاي بافت همبند نظير سندروم شوگرن و روماتيسم مفصلي موثر است که بزودي وارد بازار خواهد شد.

بر اساس گزارشات علمي پيلوکارپين خوراکي Pilocarpine یا Oral Salagan باعث افزايش ترشحات بدن و ترشح اشک مي شود.

دارو ديگري بنام HydroEye™ که ترکيبي از اسيد هاي چرب امگا – 6 ، موسين، و کوفاکتورهاي مغذي است که علت اصلي خشکي چشم را درمان مي کند. اين ترکيب قدرتمند و مفيد از خشکي چشم و تحليل غدد اشکي جلوگيري مي کند و باعث ترشح مناسب اشک و بهبود ساختمان و عملکرد غدد اشکي ، سلول هاي گابلت ملتحمه و توليد موسين مي شود. براي اطلاعات بيشتر در مورد اين دارو

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
کليک کنيد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

قطره های چشمی Artelac و Aquaiss دو قطره چشمی یک بار مصرفی هستند که در چند ماه اخیروارد بازار داروئی ایران شده و فاقد ماده نگه دارنده می باشند؛ در عین حال که خشکی چشم را درمان می کنند، باعث حساسیت چشم نمی شوند.

لینک به دیدگاه

تبخال چشمي Ocular Herpes

 

تبخال چشمي يک عفونت عود کننده ويروسي است که ناشي از آلودگي با ويروس تبخال ساده است. اين بيماري شايع ترين علت کوري ناشي از بيماري هاي قرنيه اي در آمريکاست در حاليکه در کشورهاي جهان سوم و از جمله ايران شايع ترين علت کوري قرنيه اي، بيماري تراخم است؛ گرچه تبخال چشمي در ايران نيز شايع است. بر اساس مطالعات موجود، اگر فردي يکبار دچار تبخال چشمي شود، به احتمال 50% شانس عود دارد. اين گرفتاري مجدد ممکن است هفته ها يا حتي سالها پس از گرفتاري اوليه بروز کند.

تبخال چشمي مي تواند توليد يک زخم دردناک روي پلک و يا سطح چشم کند و باعث التهاب و ورم قرنيه شود. درمان سريع با داروهاي ضد ويروس از تکثير ويروس و تخريب سلولهاي اپيتليال قرنيه ( لايه سلولهاي سطح قرنيه ) جلوگيري مي کند. بهر حال عفونت مي تواند به لايه هاي عمقي تر قرنيه منتشر شده و باعث گرفتاري شديد تر يعني گرفتاري استروماي قرنيه (بستر قرنيه ) يا در اصطلاح کراتيت استرومايي شود که منجر به فعال شدن سيستم ايمني بدن و تهاجم آن به قرنيه و انهدام سلول هاي استروماي قرنيه مي شود. درمان کراتيت استرومايي (عفونت بستر قرنيه ) نسبت به گرفتاري سطحي قرنيه مشکل تر است. حملات عود کراتيت استرومايي مي تواند منجر به اسکار (نسج جوشگاه) قرنيه شود که باعث کدورت قرنيه، کاهش بينائي و حتي کوري مي شود.تبخال چشمي مثل ساير عفونت هاي تبخالي (هرپسي) قابل کنترل است. حدودا 400000 نفر از مردم آمريکا سابقه گرفتاري با تبخال چشمي را دارند و سالانه 50000 مورد جديد ديده مي شود که 25% موارد آن از نوع کراتيت استرومايي است. در ايرا ن نيز عفونت هاي تبخالي چشم شايع است ولي متأ سفانه در ايران آمار دقيقي از اين بيماري در دست نيست. در يک مطالعه وسيع، محققان دريافتند که ميزان عود تبخال چشمي طي يک سال 10%، طي دو سال %23 طي 20 سال 63% درصد است.معتقدند که بعضي از فاکتورها نظير: تب، استرس، نور خورشيد و ضربات باعث عود تبخال مي شود.

لینک به دیدگاه

عفونت قرنیه یا کراتیت میکروبی

Microbial Keratitis or Corneal Ulcer

 

 

گاهي اوقات بعضي از اجسام خارجي ممکن است در قرنيه فرو روند؛ مثلا زماني که شاخه گياهcornealulcer.jpg

 

 

يا ناخنتان به چشمتان برخورد مي کند. يا ممکن است باکتري ها و قارچ ها از طريق لنز تماسي آلوده وارد قرنيه شوند. در اين شرايط ممکن است چشمتان دچار التهاب دردناک و عفونت قرنيه شود که اصطلاحا آنرا "کراتيت" يا "زخم عفوني قرنيه" مي گوئيم. اين عفونت ها مي تواند منجر به کاهش وضوح بينائي، تزشح از قرنيه، و شايد تخريب بافت قرنيه شود. عفونت قرنيه همچنين ممکن است باعث اسکار قرنيه ( ايجاد بافت جوشگاه در قرنيه) شود، که مي تواند منجر به کاهش بينائي و نياز به پيوند قرنيه شود. به عنوان يک قانون کلي، هر چه عفونت قرنيه عمقي تر باشد، علائم و عوارض آن شديد تر است. ذکر اين نکته ضروري است که گرچه عفونت قرنيه نسبتا نادر است اما وخيم ترين عارضه لنزهاي تماسي است.

عفونتهاي خفيف قرنيه را با قطره هاي چشمي آنتي بيوتيک درمان مي کنيم. اگر بيماري شديد باشد، نياز به درمان بيشتر با داروهاي ضد باکتري و ضد قارچي براي ريشه کن کردن عفونت و قطره هاي استيروئيدي (کورتوني) براي کاهش التهاب خواهد بود. ممکن است تا زمان کنترل و حذف کامل عفونت قرنيه حتي تا چندين ماه نياز به ويزيت هاي مکرر توسط چشم پزشک باشد.

لینک به دیدگاه

زونا (واريسلا- زوستر)

اين عفونت ناشي از" ويروس واريسلا- زوستر" يعني همان ويروس عامل آبله مرغان است. پس از شيوع اوليه آبله مرغان( که اغلب در کودکي رخ مي دهد )، ويروس بصورت غيرفعال درسلولهاي عصبي سيستم عصبي مرکزي نهفته باقي مي ماند. اما در بعضي افراد، ويروس واريسلا – زوستر مجددا در زمان ديگري از حيات فرد فعال مي شود. زمانيکه ويروس فعال مي شود، از طريق رشته هاي اعصاب به پايين طي طريق مي کند و بعضي از قسمت هاي بدن را آلوده مي کند و باعث ايجاد ضايعات تاولي ( زونا ) ، تب، ورم دردناک رشته هاي عصبي آلوده و احساس ناخوشي و بيحالي عمومي مي شود.

zona.jpg

 

ويروس واريسلا – زوستر ممکن است به ناحيه سر و گردن مهاجرت کرده و چشم، قسمت هايي از بيني، گونه و پيشاني را درگير کند که آن را اصطلاحا" زوناي چشمي" مي گويند. شايع ترين نوع گرفتاري زونا نيز زوناي چشمي است. در اين شرايط حدودا در 40% موارد، ويروس قرنيه را نيز آلوده مي کند. در اين مورد اغلب پزشک براي کاهش خطر آلودگي سلولهاي نسوج عمقي که مي تواند منجر به التهاب و اسکار ( ايجاد بافت جوشگاه) قرنيه شود، داروي ضد ويروس خوراکي ( مثل قرص آسيکلووير) تجويز مي کند. اين بيماري همچنين مي تواند باعث کاهش حس قرنيه شود؛ بدين معني که اجسام خارجي مثلا اگر مژه اي در چشم بيفتد، احساس نخواهند شد. در بسياري از موارد اين کاهش حس دائمي است.اگرچه زونا مي تواند در هرفردي که با ويروس "واريسلا – زوستر" تماس داشته باشد، ايجاد شود اما بر اساس تحقيقات دو فاکتور خطر عمومي براي بروز اين بيماري اثبات شده است: 1- سن بالا و 2- ضعف سيستم ايمني. مطالعات نشان داده که درافراد بالاي 80 سال نسبت به افراد 20 تا 40 ساله 5 برابر شانس گرفتاري بيشتر است. برخلاف تبخال ساده نوع يک، ويروس واريسلا – زوستر در افراد با سيستم ايمني نرمال معمولا بيش از يک بار بروز نمي کند.ذکر اين نکته ضروري است که مشکلات قرنيه اي ممکن است ماهها بعد از بروز زونا ايجاد شود. به اين دليل، لازم است افراديکه زوناي ناحيه صورت ( زوناي چشمي) داشته اند، بر طبق برنامه زمان بندي منظم پي گيري و معاينه چشم پزشکي شوند.

لینک به دیدگاه

آمبلیوپی یا تنبلی چشم

 

نوزاد ، هنگام تولد ديد خوبي ندارد . با رشد شير خوار ، قدرت ديد او بهتر ميشود.براي رشد و تکامل بينائي بايد تصاوير به صورت واضح وشفاف روي شبکيه چشم شير خوار بيفتد. چنانچه تصوير تشکيل شده در هر دو چشم يکسان نباشد(مثلاً در لوچي،کاتاراکت (آب مرواريد)،کدورت قرنيه ،افتادگي پلک ،عيوب انکسار{نزديک بيني، دور بيني، و آستيگماتيسم}) تکامل طبيعي بينائي انجام نشده و مسير بينائي تکامل طبيعي را طي نمي کند. عدم وضوح تصوير در چشم دچار مشکل و بهتر بودن تصوير ايجاد شده در چشم سالم سبب مي شود تا مغز بين دو چشم، چشم سالم را براي ديدن انتخاب کند و در واقع مسير ارسال تصوير از چشم دچار مشکل، به سمت مغز را مسدود و يا اصطلاحاً ديد چشم دچار مشکل را "خاموش" کند. به اين حالت تنبلي چشم يا آمبليوپيا مي گويند.

در تنبلى چشم، تنها ديد مرکزى مبتلا مى‌شود و ديد محيطى سالم باقى مى‌ماند. اين عارضه احتمالاً از زمان تولد شروع مى‌شود و در حدود سن سه سالگى قابل کشف است. اين عارضه 2 تا 4 درصد جمعيت را مبتلا مى‌کند

لینک به دیدگاه

آمبلیوپی یا تنبلی چشم

علائم آمبلوپي

کودکي که چشم او در حال تنبل شدن است ، ممکن است شکايتي نداشته باشد و والدين او نيز از اين قضيه خبر نداشته باشند، و وقتي متوجه مسئله ميشوند که دير شده باشد. پس به ياد داشته باشيم چشم در حال تنبل شدن معمولا ظاهري طبيعي دارد، لذا معاينه چشم همه بچه ها ضروري است تا افراد در معرض تنبلي چشم را پيدا کنيم و پيشگيري لازم را انجام دهيم.ممکن است کودک از ضعف بينايي، خستگي چشم و يا سردرد شکايت داشته باشد و يا اينکه علايم بيماري هاي مسبب تنبلي چشم نظير انحراف چشم و کدورت هاي مسير بينايي مثل آب مرواريد و کدورت قرنيه منجر به تشخيص شوند.

لینک به دیدگاه

آمبلیوپی یا تنبلی چشم

 

درمان آمبلوپي

راه هاي بينائي در مغز، در سال اول زندگي تکامل زيادي مي يابند، و تا سن 9 تا 10 سالگي تکامل و رشد اين راه هاي عصبي پايان مي پذيرد. چنانچه تنبلي چشم تا اين سن پيشگيري نشود، به کم بينائي دائمي و غير قابل علاج منجر خواهد شد.

  • تصحيح عيوب انکساري

  • بستن چشم خوب

  • penalization

  • درمان هاي نگهدارنده

  • راه هاي جديد

لینک به دیدگاه

آمبلیوپی یا تنبلی چشم

 

تصحيح عيوب انکساري

در اغلب موارد تصحيح عيب انكساري شايد تنها اقدام لازم باشد.

بستن چشم خوب

در مورد چگونگي بستن چشم خوب، روشهاي بسيار متفاوتي پيشنهاد شده است. اولين راه بستن تمام وقت چشم خوب به مدت يك هفته به ازاي هر سال مي باشد و اگر سه دوره اين درمان را تكرار كرديم و موثر نبود بدين معني است كه آمبليوپي به درمان مقاوم بوده و بايد يك بررسي مجدد جدي از نظر بيماريهاي عضوي و بررسي ديد رنگي انجام شود. در طول درمان با اين روش مثل افراد يك چشم توصيه مي شود حتما از عينك محافظ استفاده گردد. با توجه به اين مسئله كه بستن تمام وقت ممكن است باعث از بين رفتن ديد دو چشمي و فيوژن شود و شانس آمبليوپي در چشم مقابل وجود دارد. جديدا تمايل به بستن تمام وقت كمتر شده است و بستن به صورت چند ساعت در روز، بيشتر انجام مي شود.

در روس پاره وقت قانون خاصي براي ساعات بستن چشم وجود نداشته و بر مبناي شدت آمبليوپي مدت بستن چشم از 12-2 ساعت در روز مي تواند متغير باشد. در مواردي كه پيگيري مكرر بيمار امكان پذير نمي باشد اين راه بر بستن دائمي ارجح است زيرا خطر ايجاد آمبليوپي در چشم خوب را به حداقل مي رساند.

لینک به دیدگاه

آمبلیوپی یا تنبلی چشم

 

 

 

Penalization

 

در اين روش سعي بر اين است كه چشم خوب نتواند اجسام دور و يا نزديك را به خوبي چشم آمبليوپ ببيند. اين روش مي تواند به سه فرم اپتيكال (با عينك)، فارماكولوژيك (دارويي) يا Banagerter filters (***** نيمه شفاف) باشد.

  • Optical Penalization : معمولا به صورت تجويز عينكي است كه ديد دور را در چشم خوب بدتر از چشم آمبليوپ كرده ولي ديد نزديك چشم خوب بهتر از چشم آمبليوپ باشد. اين راه از نظر زيبايي قابل قبول تر از بستن چشم بوده و حتي براي چند سال قابل استفاده است.
  • Pharmacological Penalization:قابل قبول ترين راه در اين روش استفاده از قطره آتروپين يك درصد در چشم سالم به مقدار 7-2 بار در هفته مي باشد. موثر بودن قطره آتروپين حتي با مقدار 2 بار در هفته در مطالعات جديد ثابت شده است. در يك مطالعه براي درمان آمبليوپي متوسط (ديد100/20 – 40/20) كه در چند مركز تواما انجام شده است، كودكان 7-3 سال را انتخاب و گروه اول را با بستن چشم و گروه دوم را با آتروپين درمان كرده و بعد از 6 ماه نتيجه را مقايسه كرده اند، بستن چشم موجب بهبودي به ميزان 1/3 خط در ديد شده و آتروپين 9/2 خط ديد اين كودكان را بهبود بخشيده بود.
    براساس اين مطالعه تاثير آتروپين در درمان آمبليوپي خفيف يا متوسط مشابه بستن چشم است.
    به علت ارزانتر بودن و وقت گيري كمتر و كاهش خطر آمبليوپي در چشم خوب، اين روش يك راه مطرح در درمان آمبليوپي مي باشد. ضمنا در مواردي كه كودك همكاري لازم جهت بستن چشم را دارد،‌ آتروپين يك راه حل مناسب مي باشد.
    رعايت چند نكته در زمان درمان با آتروپين ضروري به نظر مي رسد:
    اول اينكه اگر آمبليوپي ناشي از استرابيسم باشد، درمان بايد باعث تغيير چشم قالب از چشم خوب به چشم آمبليوپ شود.
    در موارد غير استرابيسمي بررسي ديد نزديك مهم است و بايد ديد چشم آمبليوپ بهتر از چشم خوب (كه آتروپين دريافت كرده ) شود. اگر در عرض شش ماه از شروع درمان، بهبودي حاصل نشد، بررسي مجدد و احتمالا تغيير نوع درمان توصيه مي گردد.
    و آخرين نكته اين كه در مواردي كه ديد چشم آمبليوپ كمتر از 100/20 است، شايد اين درمان موثر نباشد و بستن چشم ارجح تر است.

  • Pharmacological Penalization: Bangerter Filters : ***** هاي نيمه شفاف هستند كه با Fogging (تيره كردن) چشم غالب سبب استفاده از چشم آمبليوپ مي شوند

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...