رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

[h=4]زنگ هشدار آلودگی هوای تهران به صدا درآمد/1/

نوروزی: وزارت بهداشت آمار مرگ ومیر ناشی از آلودگی هوا را یکبار برای همیشه ارایه دهد

[/h]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

[h=5]سبز پرس –گروه محیط زیست شهری: در حالی که از امروز (دوشنبه 21 آذر) شرایط پایداری هوا در تهران حاکم می شود و نفس کشیدن برای پایتخت نشینان سخت و سخت تر می شود، زنگ هشدار آلودگی هوای تهران صبح امروز با حضور مدیران شهری و در نبود هیچ یک از مسئولان محیط زیست به صدا در آمد. [/h] به گزارش سبزپرس، «وحید نوروزی» مشاور محیط زیست معاون شهردار تهران در این نشست با یادآوری دو بیانیه کاهش آلودگی هوا در سال های 72 و 79 گفت: در بیانیه سال 72 جمعی از پزشکان نسبت به وضعیت نامطلوب هوای تهران هشدار دادند و گفتند «حال هوا خراب است» این در حالیست که بار دیگر در سال 79 جمعی از تشکل های زیست محیطی نسبت به وضعیت هوا هشدار دادند و گفتند «روند اجرایی دستگاه های ذیربط بسیار کند است» حال پس از گذشت 18 سال از بیانیه اول هنوز هوای تهران در شرایط نامطلوب قرار دارد و هنوز آیین نامه اجرایی کاهش آلودگی هوا بطور کامل اجرایی نشده است.

مشاور محیط زیست معاون شهردار تهران با بیان اینکه در آن سال ها برخی از شهروندان این مسائل را جدی نمی گرفتند و آلودگی هوا را موضوعی لوکس وشیک دانستند گفت: زمانی همراه با خبرنگاران به موسسه محک مراجعه کردم. شاید در آن زمان کاری ریاکارانه به نظر می آمد اما هدفم هشدار به آن مسئولی بود که چک کمک به مترو را در میز کشویش پنهان کرده بود و می گفت گم شده است. می خواستم بگویم این بچه ها عاقبت کم کاری ما هستند.

 

خودرو و سوخت دو متهم اصلی آلودگی هوای تهران

وی در ادامه با بیان اینکه خودرو های غیر استاندارد و سوخت بی کیفیت دو متهم اصلی آلودگی هوای تهران هستند گفت: سالهاست که خودروهای بی کیفیت که حاضر نیستند از استاندارد یورو 2 به یورو 4 ارتقا پیدا کنند، مسبب افزایش آلودگی هوای پایتخت هستند. چرا که متاسفانه خودروسازان ما به مسئولیت های اجتماعی و زیست محیطی خود بی توجهند زیرا تعهد زیست محیطی کنایه از چند آهو نیست. بلکه تاکید بر تجهیز ماشین ها به مبدل های کاتالیستی است و یا تعهد به قانون ورود یک موتورسیکلت در قبال خروج سه موتور سیکلت از چرخه حمل و نقل است. اين ىر حاليست كه مجلس نیز آنطور که باید در این زمینه ورود پیدا نکرده است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون موتور سیکلت های غیر استاندارد در کشور تولید می شود گفت: وقتی تعرفه های دولتی برای موتورهای ساخت تایلند و چین وتایوان وجود دارد، موتور سیکلت های غیر استاندارد نیز بی هیچ ابایی تولید می شوند.

نوروزی با بیان اینکه سال 79 با کشمکش های فراوان توانستیم خط تولید پیکان را متوقف کنیم که بیشترین آلودگی را تولید می کرد افزود: هم اکنون نیز باید با یک حرکت جدی چند خودروی دیگر آلاینده را نیز متوقف کرد.

مشاور محیط زیست معاون شهردار تهران با بیان اینکه در روزهای آلوده هوا چند طرح برای کاهش مقطعی آلودگی انجام شد تصریح کرد: ما قطعا با افزایش محدوده زوج وفرد موافق نیستیم چرا باید به شهروند اجبار کنیم تنها در روزهای خاص از خودرو خود استفاده کند. در عین حال باید با توسعه حمل ونقل عمومی کارآمد شهروند ترغیب شود از خودروی شخصی استفاده نکند. محدودیت ها و تغییر ساعات کار و تعطیلی مدارس وادارات قطعا تنها مسکنی است برای کاهش آلودگی هوای تهران که سال هاست شهروندان را آزار می دهد.

وحید نوروزی در پاسخ به سوال «ناصر کرمی» کارشناس شهری حاضر در نشست درباره تاثیر تغییر ساعات کاری ادارات و مدارس در نیمه دوم سال گفت: چنین محدودیت هایی مانند شناور کردن ساعات کار اداری، طرح زوج و فرد و طرح ترافیک مسکن های موقت هستند و باید برای کاهش آلاینده ها کاری ریشه ای کرد. شهرداری تهران به تمامی وظایفی که کمیته اضطرار آلودگی هوا برای او در نظر بگیرد متعهد است و بر اساس آن برنامه ها عمل خواهد کرد.

وی در پاسخ به این پرسش کرمی که شهرداری تهران چقدر در پیشنهاد آبپاشی که سال گذشته انجام شد، نقش داشت، افزود: این پیشنهاد در جلسه کمیته اضطرار مطرح نشده و اگر امضای ما را در پای خود داشت حاضریم کشور را ترک کنیم.

 

چون فواره های شهری را روشن نکردیم در آلودگی هوای تهران مقصریم

نوروزی در پاسخ به خبرنگار روزنامه ایران که پرسید «آیا شهرداری تهران در آلودگی هوای تهران خود را مقصر نمیداند؟» گفت: در زمان اجرای طرح آبپاشی شهر تهران از شهرداری هم خواسته شد فواره های شهر را روشن کنند و ما چون این کار را نکردیم در آلودگی هوا مقصریم. چون از پول مردم «بی.آر.تی» خریداری کردیم و دولت الکترونیک را برای کاهش سفرهای درون شهری راه اندازی کردیم و تونل می سازیم برای تردد در زمان های کمتر، در آلودگی هوای تهران مقصریم.

نوروزی همچنین در خصوص آمارهای مرگ ومیر ناشی از آلودگی هوا گفت: با توجه به اینکه وزارت بهداشت تاکنون آمار دقیقی در این زمینه ارایه نکرده است جا دارد اینجا در حضور اصحاب رسانه از خانم وزیر بخواهیم یکبار برای همیشه هم که شده این آمار را روشن و شفاف به مردم بگویند. چرا که اعتقاد داریم اینها سیاه نمایی نیست و اگر ما بدانیم چند نفر در سال بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند در برنامه های کاهش آلودگی هوا مشارکت بیشتری خواهیم کرد.

نوروزی در ادامه با بيان اينكه شهروندان در آلودگی هوا هیچ نقشی ندارند گفت: در جلسه کارگروه مطرح شد «شهروندان خودخواه از خودروی شخصی استفاده می کنند» پس من هم از آن دسته از شهروندان خودخواه هستم. زیرا تا زمانی که حمل ونقل عمومی کار آمد نباشد، دولت انتظاری از شهروندان نمی تواند داشته باشد. شهروند نقشی در تولید خودروی غیراستاندارد و سوخت بی کیفیت ندارد که بخواهد تاوان آن را پس بدهد

لینک به دیدگاه

[h=4]زنگ هشدار آلودگی هوای تهران به صدا درآمد/2/

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران:

قطعا آمار مرگ بر اثر آلودگی هوا بیش از آمار وزارت بهداشت است

[/h]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

[h=5]سبزپرس – گروه محیط زیست شهری: مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران صبح امروز (دوشنبه 21 آذر) در حاشیه مراسم زنگ هشدار آلودگی هوای تهران گفت: وزارت بهداشت اعلام کرد که در سال گذشته چهار هزار نفر بر اثر آلودگی هوا جان باختند اما آمار خیلی بیشتر است. [/h] به گزارش سبزپرس، «یوسف رشیدی» گفت: بر اساس اعلام وزارت بهداشت در سال 89 بر اثر آلاینده‌های منواکسیدکربن، دی‌اکسیدکربن و ذرات معلق چهار هزار نفر فوت کردند این در حالیست که اولین آمار رسمی مربوط به ذرات معلق که در سال 76 گزارش شد حاکی از این بود که سه هزار و 800 نفر بر اثر ذرات معلق جان خود را از دست دادند.

یوسف رشیدی با بیان اینکه «پیش‌بینی در خصوص میزان آلودگی هوا فقط تا سه و چهار روز آینده است و روزهای بیشتر را به سختی می‌توان پیش بینی کرد» افزود: در حالیکه امروز باد به داد تهران رسیده و شاخص کیفیت هوا در شرایط سالم است اما فردا به مراتب وضعیت آلودگی هوای تهران بدتر می‌شود و شاخص آلودگی هوا بالاتر است.

 

با شرایط حادی در زمینه آلودگی هوا روبه رو خواهیم شد

وی با بیان اینکه با شرایط حادی در تهران در زمینه آلودگی هوا روبرو خواهیم شد، گفت: اما نکته مهمتر این است که در بحث آلودگی‌ها بتوانیم مدیریت داشته باشیم تا بتوان شرایط سالمی را ایجاد کنیم چرا که پایداری هوا در همه جای دنیا وجود دارد اما باید به گونه‌ای مدیریت کنیم که وارد مرحله حاد نشویم.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پاسخ به این پرسش که امسال زمستان سخت‌تری داریم در نتیجه شرایط آلودگی هوا بیشتر است، گفت: سرد شدن هوا تنها شاخص «اینورژن» نیست، شاید سرد شدن هوا با وزش باد همراه باشد.

 

ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون از ماسک‌ها عبور می‌کنند

رشیدی ادامه داد: بنابراین این ذرات از ماسک‌ها عبور کرده و وارد ریه می‌شوند. افرادی که دچار مشکل تنفسی هستند این ذرات آنها را اذیت می‌کند و افرادی که بیمار نیستند این ذرات وارد خون آنها شده و باعث بالا رفتن فشار خون و سکته قلبی می‌شود

به گفته رشیدی آلودگی هوا حملات قلبی و تنفسی را تشدید می‌کند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پاسخ به این پرسش که میزان آمار مرگ و میر حاصل از آلودگی هوا چقدر است، گفت: در شهرداری کار ما پزشکی نیست، این موضوع نیازمند بررسی وزارت بهداشت است که آنها اعلام کردند بر اساس مدلی این کار را بررسی کرده اند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: در سال 89 وزارت بهداشت بر استفاده از مدل AQ برآورد و شبیه‌سازی کرد و اعلام کرد که چهار هزار نفر بر اساس آلاینده‌های منواکسیدکربن، ذرات معلق و برخی از آلاینده‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

وی اضافه کرد: چند بار خواسته‌ایم این گزارش را ارائه کنند اما از ارئه آن به ما امتناع کرده اند.

به گفته رشیدی قطعا آمار مرگ و میر از این تعداد بیشتر است چرا که ما آزبست و ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون را داریم که غلظت آن بیشتر است و باعث مرگ و میر می‌شود

لینک به دیدگاه

[h=4]زنگ هشدار آلودگی هوای تهران به صدا درآمد/3/

نفس های عمیق کودکان گویای واقعیت تلخ آلودگی هوای تهران

[/h]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

[h=5]سبزپرس – گروه محیط زیست شهری: آلودگی هوای پایتخت و ادامه شرایط پایداری هوا از امروز (دوشنبه) سبب شد جمعی از مدیران محیط زیستی شهری گرد هم آیند وزنگ هشدارآلودگی شهر تهران را به صدا در آورند.[/h] به گزارش سبزپرس، این مراسم با صدای زنگی که یکی از کودکان شهر تهران به نمایندگی از دیگر کودکان برای اعلام وضعیت هشدار آلودگی هوای تهران صدا درآورد آغاز شد. کودکی که «پانیذ مددی» نام داشت و هنگامی که از او خواستند که در مورد هوای شهر تهران حرفی بزند، تنها به تنفس های عمیقی پشت میکروفن بسنده کرد که خود گویای همه ناگفته های الودگی هوای تهران و سلامت شهروندان تهرانی است. شاید تاکنون هیچ مسئولی به نفس های عمیق کودکان پایتخت نشین نگاه و حتی فکر هم نکرده بود.

در ادامه این مراسم صدرالدین علیپور، رییس ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با پرداختن به سیکل معیوب دستگاه های دولتی در حل بحران آلودگی هوا گفت: آیا مدیران و مسئولان دولتی هیچ گاه از اینکه برنامه های آنها محقق نمی شود متاثر نمی شوند؟ امروز ما تکنولوژی کنترل هواپیماهای جاسوسی را داریم پس چطور توان ارتقای سطح فنی خودروهای تولیدی مان را نداریم؟

وی با اشاره به قانون معافیت پنج ساله خودروها از معاینه فنی گفت: گرچه این قانون خودروها را از معاینه فنی معاف کرد اما شهروندان را هم از داشتن هوای پاک معاف کرد. معاینه فنی ارزان ترین راه و موثرترین راه در کنترل آلاینده های خودروهاست که تصویب قانون پنج ساله شدن آن، اتفاق عجیبی بود.

علیپور ادامه داد: در خصوص زمان بندی و مراجعات به معاینه فنی باید بگویم که در نیمه دوم سال به واسطه بحث طرح ترافیک و سفرهای زمستانی یک افزایش مراجعان را به صورت مقطعی خواهیم داشت به طوری که نسبت به ماه های گذشته از رشد 50 درصدی برخوردار می شود اما در مدت مشابه سال قبل به واسطه اجرای قانون 5 ساله با کاهش 50 دردصدی مراجعان مواجه بوده ایم.

علیپور با بیان اینکه کارگروه آلودگی هوای تهران خیلی هوشمندانه تشکیل شده اما بحث بر سر کیفیت و اجرایی شدن محورهای این کمیته است افزود: امروز خودروسازان برتر دنیا بر سر تولید کمتر آلاینده ها رقابت می کنند، در حالی که در حال حاضر سازمان محیط زیست به عنوان ناظر، در عمل به شرح وظایفش مانده است.

مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو های تهران با بیان اینکه در حال حاضر با آغاز ثبت نام طرح ترافیک 50 در صد مراجعات برای معاینه فنی افزایش یافته است تصریح کرد: در عین حال این رقم در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته و تصویب نشدن این قانون 50 درصد کاهش داشته است.

مسولان محیط زیستی شهرداری تهران برگزاری این مراسم نمادین را تلنگری برای مسئولان دیگر که در راس کار قرار دارند، دانستند.

لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...