رفتن به مطلب

عطر گیاهان در فضای سبز


ارسال های توصیه شده

بسياري از گياهان به دليل زيبايي كه در فرم رنگ شاخ و برگ در فصول مختلف، شكل و رنگ گل‌ها، تنه آنها وجود دارد و نيز به دليل توليد اكسيژن، كاهش آلودگي، تعديل دما،‌ تعديل رطوبت،‌ جذب صدا و جز اينها در محدوده فضاي سبز شهرها توسط كارشناسان محيط‌زيست كاشته مي‌شوند.

يكي از موارد كاربرد گياهان در طراحي، بهره‌گيري از رايحه گل‌ها يا شاخ و برگ گياهان معطر براي استفاده بيشتر شهروندان و توجه بيشتر آنها به فضاي سبز است. انسان‌ها مي‌توانند از تمامي عناصر موجود در پارك‌ها مثل مناظر زيبا،‌ صداي آب، پرندگان و حركت باد بين شاخ و برگ درختان و عطر دل‌انگيز گياهان معطر استفاده كنند.

 

 

در اين ميان تنها مشاهده مناظر زيبا به تنهايي تاثير مثبتي در روحيه فرد مي‌گذارد. اما انساني كه از نعمت بينايي محروم است تنها به وسيله حس شنوايي آواي خوش پرندگان، صداي آب و نظاير اينها و بوييدن عطر گياهان مي‌تواند از طبيعت اطراف لذت ببرد. به علاوه وجود اين عوامل براي انسان‌هاي سالم نيز مكمل تاثيرات حاصل از حس بينايي محسوب مي‌شود.

 

بنابراين تقويت اين دو عامل در طراحي پارك‌ها ضروري است. در اين نوشتار تعدادي از گل‌ها و درختچه‌هاي معطر كه براي كاشت در پارك‌ها مناسب‌اند، معرفي شده‌اند.

 

 

گياهان معطر

 

گياهان معطر گياهاني هستند كه برگ، شاخه، گل يا ميوه آنها داراي اسانس معطر است. اين اسانس متشكل از موادي روغني است كه گياه براي جلوگيري از تبخير آب درون خود مي‌سازد. اين مواد سنگين و معطرند و در گل‌ها، برگ‌ها و ساقه‌ها ذخيره مي‌شوند.

 

 

عطر گل‌هاي اين گياهان خود به خود در فضا پراكنده مي‌شود و علاوه بر تاثير رواني مثبت بر انسان‌ها، به جلب پرندگان و حشرات و در نتيجه پراكنش دانه گرده كمك مي‌كند و نيز عطر برگ‌هاي بعضي از اين گياهان مثل «سرو نقره‌اي» و «سدروس» بعد از هرس پخش مي‌شود. عطر نمونه ديگري از اين گياهان در اثر لگد كردن يا چيدن و فشردن برگ‌ها نيز عطر آنها احساس مي‌شود.

 

 

كاربرد گياهان معطر اينها هستند:

كاشت گياهان معطر در محل تردد عابران بسيار مفيد است، زيرا كاشت اين گياهان تنها به دليل ظاهر زيباي‌شان نيست،‌ بلكه عطر آنهاست كه براي انسان‌ها آرامش همراه با شادي و مسرت به وجود مي‌آورد. با كاشت اين گياهان در بزرگراه‌ها و ميدان‌ها تنها يكي از جنبه‌هاي طراحي كه استفاده از زيبايي گياهان است در نظر گرفت مي‌شود و انسان‌ها از حضور در اين فضا احساس آرامش مي كنند. بنابراين پارك‌هاي شهري و جنگلي براي استراحت و پياده‌روي و نيز براي كاشت اين گياهان نيز مناسب‌اند. گياهان معطر را مي‌توان در پارك‌ها و اطراف بناهايي كه از آنها بوي نامطبوع استشمام مي شود مانند اطراف قفس حيوانات در پارك‌ها كاشت.

 

از گياهان معطر همچنين مي‌توان در باغچه‌هاي كنار پنجره‌ها يا درون گلدان در تراس ساختمان‌هاي مسكوني، بيمارستان‌ها و رستوران‌ها استفاده كرد. زيرا عطر آنها در شب قوي‌تر است و به درون ساختمان راه پيدا مي‌كند.

 

 

تقسيم‌بندي گياهان معطر

گياهان معطر را مي‌توان به دو گروه تقسيم كرد:

الف - گياهان با برگ‌هاي معطر شامل درختان، درختچه‌ها و گياهان علفي و پوششي.

ب - گياهان با گل‌هاي معطر كه خود به چهار گروه تقسيم مي‌شوند، كه اينهايند: درختان، درختچه‌ها،‌ گل‌هاي فصلي و گل‌هاي پيازي.

 

گياهان با برگ‌هاي معطر

اين گروه شامل گياهان هميشه سبز يا خزان‌كننده است كه برگ‌هاي معطر دارند. برگ‌هاي تعدادي از آنها بعد از فشردن يا هرس درختچه اسانس معطر ترشح مي‌كنند و رايحه اسانس تعدادي از آنها بدون فشردن برگ، به خصوص بعد از آبياري در فضا مي‌پيچد. اين گياهان اينهايند:

برگ بو، مورد، سنتولينا، سوزني برگان مانند سروها (سرو سيمين و سرو شيراز)، سدر هيماليا، اسطوخودوس، گل شراب، آويشن، رزماري و بومادران.

 

 

گياهان با گل‌هاي معطر

اين گروه شامل گياهاني است كه در فصل مشخصي از سال گل‌هاي معطر توليد مي‌كنند و عطر آنها در فضاي پارك مي‌پيچد. اين گروه شامل درختان، درختچه‌ها، گل‌هاي فصلي و گل‌هاي پيازي است و اينهايند:

طاووسي، گاردنيا، تاتوره، ياسمن، پيچ آبجويي، ميخك هندي،‌ نرگس درختي، گل يخ، رز، دافنه، گل شراب، محبوبه شب و پيچ امين‌الدوله.

 

 

گل‌هاي فصلي معطر

اين گياهان نشانه‌هاي پاييزه يا بهاره‌اي هستند كه گل‌هاي معطر دارند و اكثرا به صورت يك ساله پرورش مي‌يابند و در مدت يك تا دو ماه از سال گل دارند و شامل اينهاهستند:

شب بو مجلسي، شب بو زعفراني، آليسوم، گل عنكبوتي، تنباكوي زينتي، مغربي، ميخك بوقلمون (ريشو)، قرنفل و شاه‌پسند.

 

 

گل‌هاي پيازي معطر نيز اينهايند:

فريزيا، نرگس شيراز، كلاغك، مريم، سنبل و سوسن.

 

منبع:www.uan.ir

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...